DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 7. csütörtök
Túraautó

Szabó Krisztián rovata: Győztest lecserélni

Ritkán fordul elő, hogy elhagynak egy győztes csapatot. Ez történt, amikor Nico Rosberg világbajnokként távozott a Mercedestől és a Formula-1-ből, vagy amikor Ott Tanak a WRC megnyerése után csapatot váltott, a Toyotától elment a Hyundaihoz. De nem csak a versenyző távozhat: egy gyár is otthagyhatja nyerő csapatát. Ez történt az ETCR-ben: a Cupra a Zengő Motorsporttal lett az első szezon bajnoka, idén mégis Mattias Ekström csapata viszi az elektromos túraautós projektet. Miért cserél le egy gyár egy győztes csapatot?

Nem gondolom, hogy a Zengő csapattal vagy Zengő Zoltánnal lett volna akármilyen baja a Cupra vezetésének. Nem hiszem, hogy megromlott volna a viszonyuk, mivel jó eredményt értek el, a lehető legjobbat. Viszont jól ismerem Mattias Ekströmöt, hiszen az ő csapatában versenyeztem 2018-ban és 2019-ben. Ekström szeret a tűz közelében lenni, kiharcolni magának az előjogokat, aktívan részt venni mindenben. 17 évig volt az Audi Sport versenyzője a DTM-ben, és elmondta, ezalatt egyetlen tesztet sem hagyott ki, mindig jelen akart lenni. Ez vitte előre a karrierjét. Már az elejétől, tavalytól ott volt a cuprás ETCR-projektben, az év végén pedig ő nyerte az egyéni bajnoki címet.



Szintén tőle hallottam, hogy mikor a Ralikrossz-világbajnokságon, ahol ő vitte az Audi gyári csapatát, az első tárgyalások zajlottak az elektromos átállásról, sérelmezte, hogy kihagyták, az FIA és az akkori promóter nem őt, hanem közvetlenül az Audit kereste meg. Ezzel azt akarom szemléltetni, mennyire szereti kivenni a részét a fontos dolgokból. Szerintem az történhetett, hogy Ekström ráhatással volt a Cuprára, hogy ezt a projektet szeretné vinni, és meggyőzte őket, hogy jobban tudná, mint a Zengő.

Felmerülhet, hogy az EKS mégiscsak egy ralikrosszcsapat, ellentétben a Zengővel, amely több mint egy évtizede aktív már a túraautózás legmagasabb szintjén. A csoportképen jó pár mérnök és szerelő van, akikkel én is dolgoztam a ralikrosszban. Az egyikük Edward Sandström, akiről viszont tudni kell, hogy pályaversenyző vonalról érkezett, nürburgringi 24 órást nyert abszolútban. Ami a szerelőket illeti, rugót és gátlót ugyanúgy kell minden szakágban cserélni, a Cupra pedig hozza a saját szakembereit és know-how-t. Privát, de profi csapatról van szó, nem hiszem, hogy bármilyen hátrányt szenvednének amiatt, mert eddig a ralikrosszban versenyeztek.

Morálisan nem értek vele egyet, hogy lecserélik azt a csapatot, amely jól végezte a rábízott munkát és megnyerte a bajnokságot. Viszont érthető számomra a Cupra döntése. Mutatja, hogy az autósportban sokszor nem elég önmagában a jó eredmény. A nemzetközi autósportban Ekström nagyobb név, mint a Zengő, szorosabb viszonyt ápolt a Cuprával, és ez elegendő volt, hogy lecseréljék a győztes csapatot.

Szabó Krisztián hazánk legsikeresebb ralikrosszversenyzője, kétszeres Európa-bajnok a Super1600 kategóriában (2016, 2017). 2019 óta a Ralikrossz-világbajnokságon szerepel, ahol 2021-ben összetett ötödik pozíciót ért el két dobogós helyezéssel: ebben az évben a TOP50 Magyar Autóversenyző ranglista első helyén végzett. Rovatában hónapról hónapra megosztja véleményét a motorsport aktuális beszédtémáiról, történéseiről.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: