Érdekes taktikai csatát hozott az autósok között a Dakar ötödik szakasza. A rövid, alig 120 kilométeres szelektív sorrendjében rajtol ugyanis a mezőny csütörtök reggel a 48 órás szuperszakaszon, ami rendkívül hosszú lesz, két napig tÉrdekes taktikai csatát hozott az autósok között a Dakar ötödik szakasza. A rövid, alig 120 kilométeres szelektív sorrendjében rajtol ugyanis a mezőny csütörtök reggel a 48 órás szuperszakaszon, ami rendkívül hosszú lesz, két napig tart, de egy szakasznak számít, vagyis aki a mai, szerdai szelektívet megnyerte, az két napig megy majd a mezőny előtt.
Ez azért fontos, mert eleinte még a motorosok nyomait sem követheti majd az, aki elöl rajtol, hiszen az első részen a kétkerekűek más útvonalon haladnak majd.
Ennek ellenére az utóbbi két Dakart megnyerő Nasser Al-Attiyah azt a taktikát választotta, hogy nyomja, ahogy csak tudja: meg is nyerte a szakaszt, ez az első idei részsikere, és ennek köszönhetően feljött az összetett második helyére, megelőzve Carlos Sainzot.
A katari elég jelentős időkülönbséggel bizonyult jobbnak több közvetlen riválisánál is, így jól áll, viszont ő lesz az, aki vágja majd a homokot a többieknek.
„Számomra nem volt ma stratégia, nyomni akartam, meg kellett nyernem a szakaszt függetlenül attól, hogy mi történik majd holnap. Az egy hosszú, 600 kilométeres szakasz lesz, nem érdekel, hogy én nyitom a mezőnyt. Ha időt is veszítek, az a lényeg, hogy gond nélkül teljesítsem a 600 kilométert” – mondta a címvédő.
Mindenki más lassított
Teljesen másképp gondolkodott a Dakart már 14 alkalommal megnyerő Stephane Peterhansel, aki meg is állt annak érdekében, hogy biztosan elég időt veszítsen.
„Furcsa volt ez a szakasz, mert csak 120 kilométert kellett teljesíteni, de kritikus volt ez a nap a rajtpozíciók miatt. Két napot kell teljesíteni a dűnéken a motorosok nyomai nélkül, a mai sorrend alapján. Úgy gondoltam, hogy nem jó ötlet elöl rajtolni, szóval lassítottunk, és a cél előtt meg is álltunk öt percre. Szerintem senki sem tudja, hogy mi a jó stratégia. Nem biztos, hogy mi vagyunk a jó példa, mert a futam elejétől eltérő taktikán vagyunk, szóval majd meglátjuk” – mondta a francia.
Peterhansel kilenc percet kapott Al-Attiyahtól, és a vasárnapi szakaszgyőzelmét leszámítva eddig nincs túl erős Dakarja, mindössze a hatodik helyen áll, és 34 perc a hátránya az első helyhez képest.
Sainz a mai nappal veszítette el a második helyét Al-Attiyah ellen, és nőtt a hátránya az első helyhez képest is, de nem akart ma sietni.
„Nem tudom, megálltunk egy kicsit… várnunk kell két napot, hogy meglássuk, ez volt-e a jó döntés” – mondta a spanyol.
Az az első hely pedig továbbra is a toyotás Yazeed Al-Rahjié, aki ideálisan teljesített a mai napot: negyedik időt autózott, így negyedikként rajtol, de csak két percet kapott Al-Attiyahtól, és mivel Sainzot legyőzte, így még mindig kilenc perccel vezet az összetettben.
„Természetesen elégedett vagyok, nem nyomtam ma igazán, nem akartam holnap elsőként rajtolni, ez volt a terv. A szakasz során gondolkodtunk a navigátorommal azon, hogy lassítsunk-e vagy sem, de végül szerintem jól döntöttünk azzal, hogy nem adtunk fel túl sok időt. A holnapi nap más lesz, támadni fogunk és meglátjuk, hogy hogyan alakul” – mondta a szaúdi pilóta.
A keddi szakaszt megnyerő Sebastien Loeb hat percet kapott, plusz begyűjtött egy 15 perces büntetést is egy kihagyott ellenőrző pontért, de a szavaiból az derül ki, hogy szándékosan veszített időt.
„Tiszta szakaszunk volt, időt akartunk veszíteni, hogy jó rajtpozíciónk legyen holnapra. Ez így is történt, a pontos helyünket nem tudom, de remélhetőleg jó lesz, mert úgy döntöttünk, hogy elég sokat veszítünk ma, hogy remélhetőleg sokat nyerhessünk holnap” – mondta a francia, akit csapattársa, Al-Attiyah teljesen eltérő döntéséről is kérdeztek.
„Nasszer és én eltérő stratégiát követünk, ő az elején akar rajtolni és magabiztosnak érzi magát, én azt nem tettem volna meg, de nem egyforma a tudásunk a sivatagról, neki ez a vérében van. Én azt választottam, hogy követem a nyomokat.”
Mi az a 48 órás szakasz?
A mezőny csütörtök reggel rajtol az Empty Quarter hatalmas sivatagának dűnéin, majd délután 4 órakor küldik be őket a legközelebbi táborba, ott töltik az éjszakát, és a csapat nem szerelhet, csak a versenyzők oldhatják meg az esetleges problémáikat.
Aztán másnap reggel 7 órakor folytathatják az útjukat a szakaszból hátralévő távon, és ez a két nap együtt jelenti majd a hatodik szelektív szakaszt, ami összesen 572 mért kilométert jelent majd.