Rövid sprintszakasz, de nagyon hosszú nap várt a Dakar Rali mezőnyére szerdán: kora reggeli ébresztő után egy nagyon hosszú, több mint 500 kilométeres összekötő szakaszt kellett teljesíteni, mielőtt elértek volna az alig 118 kilométeres szelektívig. Tehát maga a mért rész meglehetősen rövid, de intenzív volt, hiszen ezt immár nem köveken, hanem a híres Empty Quarter sajátos homokdűnéin kellett teljesíteni, a nap pedig a nagyon hosszú etaptáv miatt korán kezdődött, és sokáig tartott.
Ezt bonyolította az is, hogy az autósoknál taktikázni kellett: a Dakaron mindig az előző napi szakasz (és nem az összetett) sorrendje alapján rajtolnak a versenyzők, márpedig csütörtökön és pénteken két napig tart a következő, 48 órás szuperszakasz – ráadásul annak első részében a motorosok más útvonalon haladnak, vagyis az ő nyomaikra sem lehet támaszkodni. Ez azt jelenti, hogy a mai győztesnek pokoli nehéz dolga lesz a verseny legdurvább két napja során.
Al-Attiyah nem taktikázott, az Audik igen
Az autósok helyi idő szerint már délután rajtoltak el a szelektíven, és ahogy tegnap, úgy most is a címvédő Nasser Al-Attiyah kezdett a legjobban, 20 másodperccel vezetett a hátulról rajtoló Guerlain Chicherit és 23-mal Stephane Peterhansel előtt, de beszédes, hogy a másodiktól a nyolcadik helyezettig összesen 11 másodperc volt a versenyzők közötti különbség.
A 80 kilométernél lévő második mérési pontig a katari egy percre növelte az előnyét, és a hajrában sem lassított: ő azt a taktikát választotta, hogy a surranópályán jó pár percet nyerjen ma, a többivel pedig majd foglalkozik a következő két nap során. A katari klasszis így behúzta idei első szakaszgyőzelmét, mögötte pedig sorozatban öt Toyota következett Chicherit vezetésével: a hátulról rajtolók közé a negyedik helyen fért be a versenyt vezető, és ezúttal is okos, hibátlan autózást bemutató Yazeed Al-Rahji. Előtte még Yacopini, mögötte pedig De Mevius és De Villiers zárt.
Az Audiknak érdekesen alakult ez a nap, Carlos Sainz és Stephane Peterhansel is elengedte az utolsó szektort (a francia bevallotta, hogy meg is álltak öt percre), így viszont mindketten kilenc-kilenc percet veszítettek, és bár a rajtpozíciójuk jó lesz a következő két napra, de az összetettben ez az eredmény azért nem jött jól nekik. „Senki sem tudja biztosra, hogy mi a jó stratégia” – szögezte le Peterhansel.
A nap egyik nagy vesztese a tegnapi szakaszgyőztes Sebastien Loeb, aki hat percet kapott Al-Attiyahtól, de ez még bele is férhetne, a problémát az utána (kihagyott ellenőrzőért) kapott 15 perces büntetése jelenti – mivel egyébként is komolyabb felzárkózás várt volna rá, így ez már könnyen a győzelmi esélyeinek végét jelentheti, hiszen immár 43 perc a hátránya a vezető Al-Rahjihoz képest. Igaz, a francia úgy értékelt a végén, hogy „ma sokat vesztettünk azért, hogy holnap sokat nyerhessünk” – rendkívül kedvező helyről rajtolhat majd a 48 órás szakaszon, de a büntetés nem hiányzott.
A másik nagy vesztes pedig Lucas Moraes, aki hétfőn még szakaszt nyert, és az első ötben autózott stabilan: ma sem kezdett rosszul, az első pontnál 31 másodpercre volt az első helytől, az azt követő ötven kilométeren viszont 27, majd a hajrában még 10 percet veszített, ezzel visszacsúszott az összetett 10. helyére.
Összetett: Al-Rahji vezet, Al-Attiyah előzött
Az összetett értékelést sorozatban a harmadik nap végén is Al-Rahji vezeti az Overdrive Toyotájával, az előnye kilenc percre csökkent, és immár nem Sainz, hanem Al-Attiyah az üldözője: a katari a spanyol audisnak kiosztott kilenc percével megelőzte nagy riválisát, és feljött a második helyre.
Sainz 11 perces lemaradással harmadik, Mattias Ekström a másik Audival már 23 perces hátránnyal negyedik, az eddigi meglepetésember pedig mindenképpen Mathieu Serradori, aki a kétkerék-meghajtású CR6-os Centuryvel az abszolút hatodik helyről várhatja a folytatást.
Peterhansel 34 perc lemaradással hatodik, Loeb a büntetése után újra kilencedik, Moraes pedig 10. – innen indulunk neki a vízválasztónak tartott kétnapos dűnézésnek csütörtök reggel.
Az autós mezőny állása öt szakasz után:
1. | Al-Rahji, Gottschalk | Toyota | 17:24:04 |
2. | Al-Attiyah, Baumel | Prodrive | +9:03 |
3. | Sainz, Cruz | Audi | +11:31 |
4. | Ekström, Bergkvist | Audi | +22:58 |
5. | Serradori, Minaudier | Century | +31:00 |
6. | Peterhansel, Boulanger | Audi | +34:12 |
7. | Zala, Fiuza | Mini | +37:07 |
8. | De Mevius, Panseri | Toyota | +41:51 |
9. | Loeb, Lurquin | Prodrive | +43:03 |
10. | Moraes, Monleon | Toyota | +54:47 |
Újra Branch vezet a motorosoknál
A kétkerekűeknél az első, 39 kilométernél felállított mérési pontnál meglepetésre a 44. helyről rajtoló portugál Santos volt a leggyorsabb, de aztán a folytatásban visszacsúszott, és végül csak a 23. helyen zárta a szakaszt. A vezetést a 80 kilométernél található második ellenőrző pontnál Pablo Quintanilla vette át, és azt meg is őrizte a végéig, összességében 37 másodperccel nyerte meg a szelektívet Van Beveren előtt, míg a harmadik legjobb időt Toby Price motorozta – nagy különbségek a dűnék ellenére ilyen rövid távon nem alakultak ki.
Az összetett élén viszont így is változás történt, a vezetést tegnap átvevő Cornejo Florimo csak 14. lett, míg az egészen addig az élen álló Ross Branch hatodik időt villantott, ezzel pedig az egyperces büntetése ellenére visszaállt az első helyre: az ötödik szakasz után 1 perc, 14 másodperccel vezet a chilei, valamint 3 perc, 47 másodperccel a ma hetedikként záró Ricky Brabec előtt. A negyedik helyezett Van Beveren hátránya több, mint 18 perc, így a top három már eléggé elszakadt a mezőnytől.
Luciano Benavides motorja viszont többször is lefulladt a nap során, így bejelentette, hogy a csapata erőforrást cserél a Husqvarnában, ami 15 perces büntetést vonz majd magával – de ez majd csak a következő szakasz után kerül be az eredménylistába.
A motoros mezőny állása öt szakaszt követően:
1. | Ross Branch | Hero | 19:05:03 |
2. | Jose Ignacio Cornejo Florimo | Honda | +1:14 |
3. | Ricky Brabec | Honda | +03:47 |
4. | Adrien van Beveren | Honda | +18:10 |
5. | Kevin Benavides | KTM | +21:17 |
6. | Pablo Quintanilla | Honda | +26:47 |
7. | Luciano Benavides | Husqvarna | +30:36 |
8. | Toby Price | KTM | +31:36 |
9. | Daniel Sanders | GasGas | +37:44 |
10. | Romain Dumontier | Husqvarna | +38:52 |
Extra teljesítmény a Challengerben
A T3-as autók parádésan szerepeltek a mai dűnéken, ugyanis hárman is befértek a top tízbe (!) ezen a rövid szakaszon. Ott nem nagyon volt taktikázás, bár a futamot a szakasz előtt fél órával vezető Eryk Goczal átengedte a napi győzelmet: csak harmadik időt autózott két perc hátránnyal, abszolútban pedig a 10. helyet csípte el. Két másodperccel végzett előtte a tavalyi Dakar-győztes Austin Jones, a szakaszt pedig a chilei Lopez Contardo nyerte meg, ő az abszolút hatodik (!) helyre hozta be a Can-Amet.
Az összetettben Goczal 34 perccel vezet édesapja és csaknem 40-nel Mitchell Guthrie előtt, a többiek már egy óránál nagyobb lemaradásban vannak.
Hullámzó nap a kamionosoknál
Mindkét klasszis bajba került ma a monstrumoknál: az eddigi leggyorsabb, és a vezetést tegnap visszaszerző Van Kasteren is eldobott bő húsz percet egy megállással, fő ellenfele, Ales Loprais pedig közel 40 percet veszített, mivel neki még hosszabb ideig kellett vesztegelnie a sivatagban. Emiatt a holland előnye 21 perc az összetettben, de a mezőny többi része közelebb zárkózott, amit az is jelez, hogy Loprais visszaesett a harmadik helyre, az ő hátránya 26 perc jelenleg.
A mai szakaszt Martin Macik nyerte, ezzel lépett fel az összetett második helyére.