Bár a Dakar Rali utolsó napján 786 kilométert kell megtenniük a versenyzőknek a Buenos Aires-i finisig, a nap mért része – a teljes táv elején, tehát a pilótákra még jó pár száz kilométer vár, míg a céldobogóhoz, a díjátadó helyszínére érnek – mindössze 64 kilométert tett ki. Ez azt jelentette, hogy a résztvevőknek kevés esélyük maradt változtatni az addigi 11 szakasz (a törlések miatt ténylegesen kilenc) során kialakult sorrenden.
A különbség az autósok között volt legkisebb: a verseny második helyén a mindenki mástól elszakadó, egymással küzdő Stephane Peterhanselt és Sebastien Loeböt közel 6 perc választotta el egymástól – igaz, a WRC-re emlékeztető, tempós pályák papíron a kilencszeres ralivilágbajnoknak kedveztek. A kamionok között Eduard Nikolaev 17 perccel vezetett, a motor kategóriában Sam Sunderland előnye fél óra volt, Sergey Karyakin a quadosok közt pedig több mint egy óra fölénnyel várhatta az utolsó kihívást.
Loeb ötödik szakaszgyőzelmét szerezte a szakaszon, de mindössze 19 másodperccel: Stephane Peterhansel, a Dakar legeredményesebb versenyzője 13. sikerét – a hetediket autóval – biztosította be második pozícióval, tehát megismételte tavalyi sikerét. A Peugeot, amely akkor csak Peterhansellel végzett a legjobb három között, ezúttal a dobogót is kisajátította: Loeb és a 33 perces hátrányt összeszedő Cyril Despres gondoskodtak a márka és a franciák totális sikeréről. A WRC-legenda ezzel első dobogóját szerezte a Dakaron, melyen tavaly próbálkozott először, a motorral ötször győztes Despres pedig autóval végzett először a pódiumon.
A negyedik Peugeot-t vezető Carlos Sainz baleset miatt esett ki az első héten. A harmadik napon véget ért Nasser Al-Attiyah versenye is, pedig úgy tűnt, a Toyota új autójával ő megszorongathatja a francia különítményt. Kiesése után már borítékolhatni lehetett, hogy a Peugeot sikeresen véd címet.
A többi márka versenyzői közül Nani Roma szerezte a negyedik helyet Toyotával, több mint egy órás lemaradásban, márkatársa, Giniel de Villiers és a legeredményesebb Mini, Orlando Terranova előtt. Megemlítenénk a privát Peugeot-val induló 2016-os Le Mans-győztes, Romain Dumas nyolcadik helyét is.
Sam Sunderland bebiztosította a győzelmet a szokásos menetrend szerint elsőként elindított motoros kategóriában: furcsa leírni, de ez az első alkalom, hogy brit versenyző győzött az 1979 óta megrendezett Dakar bármelyik osztályában. A legtöbb fordulat idén a motorok kategóriájában történt: a címvédő Toby Price lábtörés miatt esett ki a versenyből, majd Joan Barreda kapott egyórás büntetést egy szabálytalan tankolás miatt. A két esélyes kiszállása után Sunderland az ötödik naptól fogva vezetette a Dakart, helyzetét pedig megkönnyítette legközelebbi üldözője, Pablo Quintanilla kiesése.
A dobogón végül a 32 perccel lemaradó Matthias Walkner és Gerard Farres zárt: péntek este még Adrian van Beveren tartózkodott az utolsó pozícióban, egy egyperces büntetéssel a spanyol mögé került. Az utolsó szakaszon épp ő volt a leggyorsabb Farres előtt, de csupán 18 másodperccel, így nem tudott fordítani, és yamahásként megfosztani a KTM-et tripla dobogójától. Barreda végül ötödik, a szintén egyórás büntetéssel sújtott Paulo Goncalves pedig második lett – a hozzáadott idő nélkül első és második helyen állnának. A Honda benyújtott egy fellebbezést, így minimális esély van rá, hogy módosul a végeredmény.
A motorosok után beérő quad kategóriában Sergey Karyakin fölényes győzelmet szerzett, egy és negyed órával az utolsó szakaszt megnyerő Ignacio Casale, valamint néggyel Pablo Copetti előtt – ezt az osztályt is egy gyártó uralta, a Yamaha, amely az első hat helyet foglalta el. Az orosz Karyakin feladatát megkönnyítette, hogy legtöbb ellenfele, köztük a féltávnál újoncként még vezető Simon Vitse feladta a versenyt.
A Kamaz 1-2-es győzelemmel zárta a kamionosok kategóriáját, négy évvel az első után Eduard Nikolaev megszerezte második győzelmét a versenyen. Az oroszt Dmitry Sotnikov és a címvédő, első héten vezető Gerard de Rooy követte Ivecóval. A Kamaz 14. győzelmét szerezte a Dakaron: az oroszok talán legesélyesebbnek tartott egysége, Ayret Mardeev kamionja ötödik lett: ez pályafutása legrosszabb eredménye, amikor célba ért, eddig sosem zárt másodiknál rosszabb helyen.
Az új UTV kategória, amely az autóknál kisebb méretű és teljesítményű járműveknek szólt, a brazil Leandro Torres sikerét hozta egy Polarisszal. A kis létszámú mezőnyből is csak hárman értek célba.
A versenynek négy magyar indulója volt, mind motorral. Az újonc Horváth Lajos az első héten feladta, a román színekben versenyző Gyenes Emánuel azonban beért a 17., Dési János az 56., a vajdasági Saghmeister Gábor pedig a 73. helyen.
A verseny első öt helyezettje kategóriánként:
AUTÓ |
|
|
1. PETERHANSEL (FRA), COTTRET (FRA) |
PEUGEOT |
28:49:30 |
2. LOEB (FRA), ELENA (MCO) |
PEUGEOT |
+00:05:13 |
3. DESPRES (FRA), CASTERA (FRA) |
PEUGEOT |
+00:33:28 |
4. ROMA (ESP), HARO BRAVO (ESP) |
TOYOTA |
+01:16:43 |
5. DE VILLIERS (ZAF), VON ZITZEWITZ (DEU) |
TOYOTA |
+01:49:48 |
MOTOR |
|
|
1. SUNDERLAND (GBR) |
KTM |
32:06:22 |
2. WALKNER (AUT) |
KTM |
00:32:00 |
3. FARRES GUELL (ESP) |
KTM |
00:35:40 |
4. VAN BEVEREN (FRA) |
YAMAHA |
00:36:28 |
5. BARREDA BORT (ESP) |
HONDA |
00:43:08 |
QUAD |
|
|
1. KARYAKIN (RUS) |
YAMAHA |
39:18:52 |
2. CASALE (CHL) |
YAMAHA |
01:14:51 |
3. COPETTI (ARG) |
YAMAHA |
04:20:19 |
4. SONIK (POL) |
YAMAHA |
05:33:29 |
5. DUTRIE (FRA) |
YAMAHA |
05:45:24 |
KAMION |
|
|
1. NIKOLAEV (RUS), YAKOVLEV (RUS), RYBAKOV (RUS) |
KAMAZ |
27:58:24 |
2. SOTNIKOV (RUS), AKHMADEEV (RUS), LEONOV (RUS) |
KAMAZ |
00:18:58 |
3. DE ROOY (NLD), TORRALLARDONA (ESP), RODEWALD (POL) |
IVECO |
00:41:19 |
4. VILLAGRA (ARG), YACOPINI (ARG), TORLASCHI (ARG) |
IVECO |
01:00:04 |
5. MARDEEV (RUS), BELYAEV (RUS), SVISTUNOV (RUS) |
KAMAZ |
02:26:50 |