DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Retro

Retro – Elvették Schumacher győzelmét

Az összképet nézve békés versenyt futott az F1-es mezőny 1994-ben, Belgiumban, de a leintés után nem sokkal jött a feketeleves: kizárták a győztes Michael Schumachert!

Imola árnyéka Spa-Franchorchamps-ra is rávetült, hiszen a biztonság javítása címén a szervezők gumibálákból építettek lassítót az Eau Rouge közepére, egy csapásra megszüntetve a sportág leghíresebb kanyarjának varázsát. Szerencsére az F1-es hétvége komoly incidens nélkül zajlott le, az egyik betétfutamon történt baleset azonban aláhúzta, hogy a sebtében felépített sikán sem sokkal veszélytelenebb.

Több versenyzőcsere előzte meg a nagydíjat: visszatért a McLarenhez az eltiltott Mika Hakkinen, de az őt a Hungaroringen helyettesítő Philippe Alliot sem maradt ülés nélkül, és a Larousse egyik autójában foglalta el Olivier Beretta helyét. A Lotus annak érdekében, hogy ki tudja fizetni számláit a Cosworthnek, „eladta” Alex Zanardi ülését, és a később rettentően gyengén teljesítő Philippe Adamsre esett a választásuk.

A pole pozíciót élete során először Rubens Barrichello szerezte meg, aki pénteken remekül használta ki a felszáradó pályát, így a sportág történetének legfiatalabb pole-menője lett. Szombaton senki sem tudta megdönteni idejét, mivel végig esőben köröztek a pilóták, úgy, ahogyan a vasárnapi bemelegítésen is. Mivel délutánra jelentősen javultak a körülmények, először ekkor léphetett mindenki slick abroncsokkal a pályára. Ez azért is nehéz helyzetbe hozta a csapatokat, mert a Német Nagydíj után az FIA kijelentette: amelyik autónak túlzottan elkopik majd a fából készült padlólemeze, kizárják - az alacsonyabb hasmagasságot azonban szinte senki sem tudta tesztelni a nedves körülmények miatt, aminek később meg is lett a hozadéka.



Rubinho csak néhány kanyaron keresztül tudta tartani vezető helyét, mivel a Kemmel-egyenes végén a második helyről induló Schumacher elment mellette, de hamar veszített még egy pozíciót, hiszen a Buszmegállóban Alesi is megelőzte. Ha már megálló: a francia csak egy körig száguldhatott a német mögött, mivel a Ferrari-motor nem bírta tovább mögötte. Amikor Schumacher már tíz másodperccel vezetett, Hill utasította maga mögé a brazilt, majd Coulthard és Hakkinen is, de Frentzen próbálkozása kudarcba fulladt, és csak egy megpördülés után tudta folytatni a versenyt.

A Williams skótja a bokszkiállásokat követően csapattársa elé ugrott, aminek Hill annyira nem örült, hogy rádióban kérte csapatától, hogy állítsa félre Coulthardot. Az újonc a 36. körben eleget is tett a kérésnek szervize után, de a vezető Schumacher addigra azonban már túl volt egy komoly jeleneten: a 16. körben a Fagnes-ból kifelé megpördült (ahogyan Barrichello is végleg, 3 körrel később a Pouhon-ban), és némi időveszteség után tudta folytatni a versenyt - igaz, akkora volt az előnye a Williamsek előtt, hogy nem sokat számított.

Coulthard bokszkiállása nem a legjobban alakult, hiszen a szerelők sérülést fedeztek fel az FW16-oson, később pedig elektronikai hiba miatt negyedik fokozatban ragadt a váltója, és még Mark Blundellt is megforgatta a La Source-ban. Schumacher megállíthatatlan volt a kockás zászlóig, Hill pedig csalódottan vette tudomásul, hogy 35 pontra nőtt a hátránya, öt futammal a vége előtt. A pódium harmadik fokára Mika Hakkinen állhatott fel, aki későbbi mclarenes csapattársa problémából tudott hasznot húzni.

A német pilóta önfeledten nyakalta a pezsgőt a dobogó tetején, és ekkor még nem tudhatta: a műszaki ellenőrzésen bizony kiszúrták, hogy Benettonjának padlólemeze vékonyabb a megengedettnél. A szabályok minimum 9 mm-es vastagságot engedtek meg, a B194-esen mért érték viszont 7,4 mm volt, ami 10%-os veszteséget jelentett. Schumachert kizárták, Damon Hill pedig a brüsszeli reptéren tudta meg, hogy a Magyar Nagydíj után a Belga Nagydíjat is megnyerte, ezzel pedig Jos Verstappen csípte meg a dobogó legalsó fokát.

A Benetton nem hagyta annyiban az ügyet, fellebbezett a döntés ellen, de az FIA a tíz nappal későbbi meghallgatáson elutasította kérelmet - a csapat érve az volt, hogy akkor sérült meg a padlólemez, amikor pilótájuk megpördült a 16. körben. Hillnek így 35 helyett csak 21 pontos hátrányt kellett ledolgoznia, és mivel Schumacher két futamos eltiltás előtt állt Monzában és Estorilban, elképesztő lehetőséget kapott az égiektől, hogy legyűrje a németet a világbajnoki címért folyó harcban…

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: