Steward
Admin
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2021. május 8. szombat
Retro

Az F1 legkínosabb rekordjai - 1. rész

Az F1.com összegyűjtötte a száguldó cirkusz történetének legkevésbé imponáló rekordjait. Az első részben többek közt megtudhatjátok, hogy ki nem szerzett pontot, miközben csapattársa világbajnok lett.

Az olyan elképesztő hőstettek mellett, mint a legtöbb világbajnoki cím, a letöbb futamgyőzelem, a legtöbb dobogó vagy épp a legtöbb futamgyőzelem, a Formula-1-ben bizony előfordulnak olyan rekordok is, melyhez senki sem adná szívesen a nevét.

Az F1 hivatalos oldala összegyűjtött ezek közül 13-at, melyek között olyan dolgok, mint a legtöbb futam pontszerzés nélkül, a legrövidebb F1-es karrier, a legtöbb verseny dobogó nélkül és a legtöbb sikertelen próbálkozás egy csapat részéről, anélkül, hogy kvalifikálták volna magukat akárcsak egyetlen versenyre is.

A gyűjtés első részében ezek közül mutatunk most be nektek négyet.



Az egyetlen versenyző, aki pontot sem szerzett, miközben csapattársa világbajnok lett – Dave Walker

Az 1970-es Olasz Nagydíj időmérő edzésén halálos balesetet szenvedő, ezzel az F1 egyetlen posztumusz világbajnokává váló Jochen Rindt mondta azt egyszer a Lotus 72-esről, hogy ezzel az autóval még egy majom is nyerne.

Talán igaza volt, de az ausztrál Dave Walkernek ez olyannyira nem sikerült, hogy miközben csapattársa, Emerson Fittipaldi öt győzelmet aratva megszerezte az 1972-es világbajnoki címet, az ausztrál versenyző, aki többszörös F3-as bajnokként érkezett meg a csúcskategóriába, egy árva pontot sem tudott szerezni pályafutása egyetlen F1-es szezonjában, ez a csúf rekord pedig azóta is egyedülálló.

Hiába vezethette a Lotus 72-est és hiába karolta fel őt Colin Chapman, kiváló ajánlólevelének köszönhetően, az F1-ben nem tudta kamatoztatni tehetségét Dave Walker: a 12 versenyből 10-en vett részt, egyszer pedig diszkvalifikálták.

Dave Walker az 1972-es Monacói Nagydíjon

A legtöbb rajt pontszerzés nélkül – Luca Badoer

Valószínűleg az olasz pilóta neve már ismerősebben cseng az F1 rajongói számára. Badoer tartja a rekordot a legtöbb futam pontszerzés nélkül bekezdésnél, az F1 históriás könyvében. A főként a Ferrari tesztpilótájaként ismert versenyző 1993-ban mutatkozott be a száguldó cirkuszban a Lolával.

Ezt követően a Forti és a Minardi versenyzője lett, s 1999-ben úgy tűnt, végre meglesznek első pontjai, de 13 körrel az Európai Nagydíj leintése előtt megadta magát a váltó a Minardiban, így kiállni kényszerült a negyedik helyről.

2009-ben még lehetőséget kapott a Ferraritól Felipe Massa hungaroringi fejsérülése következményeként, azonban a valenciai időmérőn az utolsó helyen végzett, négyszer átlépte a bokszutcai sebességhatárt, amiért 5.400 eurós büntetést kapott, majd a versenyen is megpördült, így azt a 17. helyen fejezte be.

A Belga Nagydíjon is esélyt kapott még az olasz, ám ott is csak a 14. pozícióban zárt, így a csapat a szezon végéig szerződtette a Force Indiával remeklő Giancarlo Fisichellát. Badoer a maga 50 versenyével rekorder a pontot nem szerzők között.

 

A legrövidebb megtett versenytáv – Ernest Loof

Némiképp ködösek ezek az adatok, de a legenda szerint a német Ernest Loof „büszkélkedhet” a legrövidebb F1-es karrierrel, már ami a megtett kilométereket, vagyis inkább métereket tekinti.

Az 1953-as Német Nagydíjra 31.-ként kvalifikálta magát Loof, 2 perc 17 másodperces hátrányban a pole-pozícióstól. A versenyen aztán nagyjából két métert tett meg a német versenyző Veritasa, mielőtt az üzemanyagpumpa hibája miatt kiszállt az autójából, ezzel véget is vetve Ernest Loof F1-es pályafutásának.

Említésre méltó még Marco Apicella esete 1993-ból, amikor is az olasz versenyző hazai futamán mutatkozott be a Jordan színeiben, de a rajtnál tömegbalesetbe keveredett, így az ő pályafutása is nagyjából 800 méteren át tartott.

 

Akit azért diszkvalifikáltak, mert túl lassú volt – Al Pease

Enyhítő körülményként róható fel Al Pease számára, hogy egy hároméves Eagle T1G-vel állt rajthoz élete második F1-es versenyén, az 1969-es Kanadai Nagydíjon, így már eléggé elmaradott technikával indult.

A 2,8 literes, négyhengeres Climax-motor jó eséllyel már klimaxolt is a szerelem nyarán, mivel Al Pease mindössze 22 kört tudott megtenni, mialatt a versenyt vezető Jacky Ickx 46-ot, így Ken Tyrrell intézkedett és kizáratta a versenyből a felügyelőkkel Pease Eagle-jét, így ő lett az egyetlen versenyző a Formula-1 történetében, akit azért diszkvalifikáltak, mert túl lassú volt.

Sorozatunk további részei:

2. rész
3. rész
4. rész

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?