DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
Retro

Az F1 legkínosabb rekordjai - 3. rész

Az F1.com összegyűjtötte a száguldó cirkusz történetének legkevésbé imponáló rekordjait. A harmadik részben többek közt megtudhatjátok, hogy kit zártak ki egy életre az F1-ből egyetlen verseny után.

Az olyan elképesztő hőstettek mellett, mint a legtöbb világbajnoki cím, a letöbb futamgyőzelem, a legtöbb dobogó vagy épp a legtöbb futamgyőzelem, a Formula-1-ben bizony előfordulnak olyan rekordok is, melyhez senki sem adná szívesen a nevét.

Az F1 hivatalos oldala összegyűjtött ezek közül 13-at, melyek között olyan dolgok szerepelnek, mint a legtöbb futam pontszerzés nélkül, a legrövidebb F1-es karrier, a legtöbb verseny dobogó nélkül és a legtöbb sikertelen próbálkozás egy csapat részéről, anélkül, hogy kvalifikálták volna magukat akárcsak egyetlen versenyre is.

A gyűjtés harmadik részében további hármat mutatunk be nektek ezek közül.



Az egyetlen, aki nem kvalifikálta magát egy versenyre, majd kiesett arról és még ki is zárták – Hans Heyer

Szó, mi szó, ez a rekord még leírva is hosszú és kacifántos, és maga a történet nem kevésbé meghökkentő és csavarokkal teli. A német pilóta egyetlen egyszer próbálkozott a Formula-1-ben, és talán nem is csoda, hogy a soron következő csínyt épp hazai pályán, egy német csapat színeiben (ATS) tudta elkövetni.

Ugyanis a ma 77 esztendős Heyer nem tudta kvalifikálni magát az 1977-es Német Nagydíjra az időmérőn, azonban ez nem akadályozta meg őt abban, hogy részt vegyen a versenyen. Ugyanis a versenyző összejátszott a rajtprocedúráért felelős szervezőkkel – akik, mint kiderült Heyer régi jó barátai a gokartos időkből – és nyitva „felejtették” a versenyre nem kvalifikáló pilóták karámját.

Hans Heyernek nem is kellett több, amint megkapták a rajtengedélyt a versenyzők, ő is a nyomukba eredt. Ez pedig sokáig nem is szúrt szemet a versenyfelügyelőknek, leginkább csak akkor, mikor a kilencedik körben kiesett a német a sebességváltó meghibásodása miatt.

A mutatványért Hans Heyert később nemhogy diszkvalifikálták a versenyről, melyből már egyébként is kiesett, de egy életre eltiltották a száguldó cirkusztól, mely az ilyen történetek miatt is kapta ezt a találó nevet.

A legtöbb élen töltött kör futamgyőzelem nélkül – Chris Amon

Az új-zélandi születésű versenyző a maga idejében az egyik legnagyobb tehetségnek számított, és igazából csak a sors és a balszerencse számlájára írható, hogy az ő neve szerepel emellett a negatív rekord mellett.

Chris Amon az első helyről volt kénytelen kiállni az 1967-es USA Nagydíjról olajnyomás-problémák miatt; az 1968-as Spanyol Nagydíjról az üzemanyagpumpa meghibásodása következtében; az 1971-es Olasz Nagydíjról, ahol eltörte a plexit a bukósisakján és az 1972-es Francia Nagydíjról is, ahol egy defekt vette el tőle a győzelem esélyét.

Így Chris Amonnak 2016-os haláláig azzal a tudattal kellett élnie, hogy 183 élen töltött kör mellett sem tudta egyetlen alkalommal sem elsőként meglátni a kockás zászlót, de ő rendelkezik a legtöbb pole-pozíció futamgyőzelem nélkül rekordjával is, miután ötször is az első rajtkockából indulhatott.

A legtöbb verseny dobogó nélkül – Nico Hülkenberg

Erre a legtöbb F1-es rajongó valószínűleg nélkülünk is kisujjból tudta volna a választ. Nico Hülkenberg 2010-ben mutatkozott be a Williams versenyzőjeként, a Brazil Nagydíjon pedig meg is szerezte – nem kis meglepetésre – a pole-pozíciót.

Akkor mindenki azt gondolta, a következő időszak egyik legnagyobb alakja lesz a német, azonban 179 verseny sem volt elegendő számára ahhoz, hogy legalább csak egyszer az első három közt érjen célba.

Három alkalommal végzett negyedik helyen, de leginkább így is saját magának róhatja fel, hogy ő tartja ezt a negatív csúcsot, hiszen olyan elhibázott lehetőségek is szerepelnek pályafutásában, mint a 2012-es Brazil Nagydíj, ahol Hamiltonnal ütközött össze, mikor az első helyért csatáztak, de a 2019-es hockenheimi esőfutamon is a negyedik helyről dobta el a vasat.

Sorozatunk további részei:

1. rész
2. rész
4. rész

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: