DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
Retro

Rajtszámokkal kapcsolatos különlegességek

A Formula-1-ben a rajtszámokat különös becsben tartják. De milyen érdekességeket láthatunk az elmúlt évtizedekben, ki indult legtöbbször egyessel, kikkel nőtt össze megszokott rajtszáma?

Lewis Hamilton bármennyire is ötszörös világbajnok (könnyen lehet, hogy egy hét múlva már hatszoros), mindössze egyetlen évben, 2009-ben használta a bajnoknak járó egyes rajtszámot. Amióta az új rendszert bevezették (2014-től), azóta a brit ragaszkodik a 44-eshez, így óriási eséllyel jövőre is azt viseli az autóján. A legtöbb futamon Michael Schumacher indult egyessel, ő összesen 120 alkalommal.

2008-ban és 2009-ben furcsa módon kétszer is a 22-es vitte el a pálmát. Lewis Hamilton az előző évi kémbotrány miatt kizárt McLaren volánjánál (a kizárás indokolja a magas rajtszámot), míg egy évre rá Jenson Button a kivonuló Honda maradványain felépülő Brawn-Mercedesszel. Mivel a Brawn formailag új csapatnak számított, ezért lett 22-es és 23-as a két pilóta.

Schumacher százhússzor indulhatott egyes rajtszámmal


Ki tudja, melyik a legmagasabb rajtszám, amellyel valaha futamot nyertek? Egészen 1952-ig kell visszamennünk, amikor a Német Nagydíjat Alberto Ascari a 101-es festéssel nyerte meg. Bár Gilles Villeneuve-öt mindenki a 27-es rajtszámmal azonosítja, a legtöbb versenyt közel sem ezzel a számmal teljesítette, hanem a tizenkettessel.

Az F1-ben a legmagasabb rajtszámot Lella Lombardi viselte 1974-ben, bár végül nem sikerült kvalifikálnia magát a Brit Nagydíjra. Huszonkét éven át, 1974 és 1995 között körözött változatlan rajtszámokkal a Tyrrell Istálló, a hármas és a négyes az 1973-as ezüstérem után ragadt az autón, mivel világbajnoki címet sem szerzett senki ezután a csapattól és nem is igazolt világbajnokot az istálló. 1996-ban változott a számozási rendszer, így 1996-ban a Salo-Katayama páros már a szokatlan 18-ast és 19-est viselte.

A legendás pilóták közül Nigel Mansell az, akit a leginkább azonosítani lehet rajtszáma alapján, a brit autóján ugyanis hosszú éveken keresztül pompázott a vörös ötös (1985, 1986, 1987, 1988, 1991 és 1992). Különlegesség, hogy 1993-as, IndyCarban szerzett bajnoki címét is ezzel a rajtszámmal érte el.

Éveken át a 13-as számot nem használták a Formula-1-ben, most elméletileg szabad lenne. 0 és 100 között egyedül a 17-es rajtszámot nem választhatja senki, mivel Jules Bianchi halála után a tisztelgés jeleként visszavonultatták a tizenhetest. A legtöbb versenyt egyes rajtszámú autókkal nyerték az elmúlt évtizedekben, a második legsikeresebb az ötös, a harmadik a kettes, a negyedik pedig a hatos.

Prostnak háromszor is bejött a kettes rajtszám

Bármilyen hihetetlennek is hangzik, a ’80-as és ’90-es évek meghatározó istállója, a Williams mindössze három futamot nyert egyes rajtszámmal. Az utolsóhoz nagyon vissza kell mennünk az időben, 1983-ba, Monacóba. Rosberg után ugyanis vagy eligazolt a világbajnok a gárdától, vagy annyira meggyengült a csapat, hogy a következő évben nem nyert versenyt. 1988-ban Piquet elvitte az egyes számot, 1992 végén Mansell, 1993 végén pedig Alain Prost vonult vissza. Damon Hill az Arrowshoz vitte az egyes számot, Jacques Villeneuve-nek pedig 1998-ban semmi köze nem volt a futamgyőzelmekhez a jelentősen megerősödő McLaren és Ferrari árnyékában.

Aki azt gondolja, hogy Lewis Hamilton az egyetlen, aki 44-essel futamgyőzelemmel büszkélkedhet, nem hiszi jól. Ezzel a rajtszámmal 1955-ben Maurice Trintignant is nyerni tudott Monacóban. Damon Hill sem az egyetlen, aki nullás rajtszámot választott, Jody Scheckter ugyanis 1973-ban az utolsó két versenyt ezzel futotta a McLarennel.

Végül egy érdekesség a kettes számról. Bár tipikusan a vízhordó szerepkörrel szokták azonosítani a kettes rajtszámot, Alain Prost mégis a négyből három világbajnoki címét ezzel nyerte. 1985-ben Niki Lauda, 1989-ben Ayrton Senna, 1993-ban pedig Damon Hill csapattársaként. Az 1986-os elsőségét címvédőként egyes számmal zsebelte be.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: