Alain Prostot nem kifejezetten a leggyorsabb, ám mégis a legjobb pilóták között tartják számon. A legendás francia éveken keresztül keményen kellett, hogy küzdjön a fiatal brazil Ayrton Senna ellen, ez időnként Prost, időnként vetélytársa sikerével végződött. A brazil az időmérőkön szinte verhetetlen volt, ám versenykörülmények között a gondolkodását jobban használó Prost gyakran kitaktikázta ellenfeleit.
Pedig fiatal korában ő sem így kezdte, de aztán később ráébredt, hogy nem kell minden másodpercben a maximumot kihozni az autóból. Erre pedig egykori csapattársa, a jelenleg tüdőátültetése után remek ütemben gyógyuló Niki Lauda vezette rá. Amikor a nyolcvanas évek derekán csapattársak voltak, Prost elleste a technikát a kétszeres, majd háromszoros világbajnok társtól és baráttól, ami később meghatározóvá vált Alain Prost vezetési stílusára.
„Észre kellett vennem, hogy nem lehet minden pillanatban a határon autózni. Ez nem kizárólag a versenyekre, hanem az időmérőkre és a szabadedzésekre is vonatkozott. Eleinte még a privát teszteléseken és a versenyhétvégéken is mindig mindent beleadtam. Ezt még az elején láthattuk 1982-ben és 1983-ban” – idézi a négyszeres világbajnokot a Speedweek.com szakoldal.
„Aztán jött Niki, aki kétségtelenül lassabb volt, mint én, a végén mégis világbajnok lett. Valahogy mindig megoldotta, hogy a futamokon elképesztően versenyképes legyen. Akkor is, ha a nyolcadik-kilencedik rajtkockából kellett rajtolnia.”
„Felfogtam, min kell változtatnom, onnantól filozófiát váltottam, sokkal jobban építettem a stratégiára, az előregondolkodásomat nagyban fejlesztettem. Ez látszott az Ayrtonnal töltött időszakban is, sőt ott még inkább. Kifejlődött bennem a tudat, hogy a pontokat a versenyek végén osztják, nem az időmérő edzéseken” – tette hozzá Alain Prost, aki 1985-ben, 1986-ban, 1989-ben és 1993-ban hódította el a világbajnoki címet és pályafutása során négy különböző csapattal (Renault, McLaren, Ferrari, Williams) volt képes futamokat nyerni.