DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Retro

Állandó életveszély a bokszutcában

Az autóversenyzésben a bokszutca állandó veszélyforrást jelent, különösen versenyen, ha szoros csaták vannak. Sokszor balul üt ki valami, aminek utána csak szerencse kérdése, hogy vannak-e sérültjei.

A Formula-1 lassacskán hét évtizedes történelme során csak 1994 óta vezették be a bokszutcai sebességkorlátozást. Ennek is az imolai tragikus hétvége volt a kiváltó oka. A legtöbb szurkoló Roland Ratzenberger és Ayrton Senna halálára emlékszik az akkori San Marinoi Nagydíj kapcsán, pedig bő tíz körrel a vége előtt a bokszutcában is történt egy súlyos baleset.

Mivel nem volt sebességkorlátozás a bokszban és a jelenleginél sokkal több ember sürgölődött a versenyautók körül, borítékolható volt, hogy csak idő kérdése egy komolyabb incidens. Hol máshol, mint Imolában történt meg. A Minardit vezető Michele Alboreto kerekét nem jól rögzítették a kiállásnál, amikor pedig gázt adott, a jobb hátsó kereke nagy sebességnél elszabadult, a kerék felrepült (majd veszélyesen alá is hullott), a megbokrosodott autó pedig több szerelőt is elütött. Haláleset szerencsére nem történt, de nem sokon múlott.

1980-ban, Watkins Glenben, egy Can-Am Challenge versenyen az első két helyért csatázott Geoff Brabham és John Morton. A bokszkiállás során előbbi autója nehezebben indult el, a hátulról, nagy sebességgel érkező Morton nem lassított, mert azt gondolta, elfér még a fal és riválisa között. Nem fért el. Nagy szerencse, sérülés sem történt.

Nem is kell, hogy teljes gázzal mehessenek a pilóták a bokszban, elég egy figyelmetlenség is a csattanáshoz. A rajongók jól ismerik az elhíresült 2008-as esetet, amikor Kanadában Robert Kubica és Kimi Raikkönen megálltak a piros lámpánál, a hátulról érkező Lewis Hamilton viszont elbambult és telibe találta a finn autóját, tönkretéve mindkettejük versenyét.

2000-ben, Michael Schumacher, Spanyolországban ütötte el saját tankoló emberét (Nigel Stepney-t, aki később egészen más miatt lett híres), mert túl korán kapott szabad jelzést. Stepney nem úszta meg könnyen, komolyan megsérült a lába, így több versenyhétvégét kihagyni kényszerült.

A NASCAR-ban (de még akár az IndyCarban is) szinte minden versenyen izgulhatunk a szerelők testi épségéért, a sárga zászlós időszakok alatt megejtett tankolások és kerékcserék alkalmával ugyanis rettentő szűk a hely, centiméterekre zúgnak el az életüket kockáztató szerelők mellett az autók.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: