DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Newey: Felelős vagyok Senna halálában

Bár az Ayrton Senna halála miatti perben jogerősen felmentették a Williams csapatot, a közvélemény továbbra is technikai hibaként értékeli a brazil legenda végzetes balesetét.

Abban az időszakban a Williams főmérnöke egy bizonyos Adrian Newey volt, őt kiáltották ki az egyik fő bűnbaknak, amiért a feltételezések szerint a háromszoros világbajnok brazil pilóta kormánya kettétört a nagy terheléstől, emiatt rohant egyenesen a Tamburello kanyar betonfalának és szenvedett halálos fejsérülést a leszakadó jobb első felfüggesztés miatt.

Frissen kiadott önéletrajzi könyvében az emlékezetes 1994-es, tragikus hétvégéről is új információkat oszt meg, a saját maga szemszögéből láttatva a balesetet és annak körülményeit. Az azóta is nagyon sikeres főmérnök szerint akkoriban valóban végeztek változtatásokat Senna autóján.

A Williams csapat eleinte azt gyanította, hogy az ütközést a kormányoszlop meghibásodása okozta, amit Senna autóján (saját kérésére) nem sokkal korábban módosítottak. Amikor azonban a Michael Schumacher autójából készült belső kamerás felvételeket igazán szemügyre vették, megváltozott az álláspontjuk. Azok ugyanis azt mutatták, hogy Senna autójának hátulja tört ki és nem az eleje, ami egy kormányhibánál normális lenne.

Sennának nem hagyott esélyt a sors

Senna kormányoszlopán a pilóta vezetési helyzetének javítása érdekében változtattak. A pozícióját is arrébb helyezték, az átmérőjét egy helyen pedig csökkentették, Newey tervei alapján. A főmérnök ezt „a mérnöki munka két rossz döntéseként” értékeli utólag, amiért ő és Patrich Head voltak felelősek.

Az ütközést követően a Williams hosszasan tesztelte az áttervezett kormányoszlopot. Arra jutottak a stábbal egyetértésben, hogy az átmérő csökkentése és a törés ellenére a kormányoszlop még mindig működőképes volt. Ennek ellenére Newey mégis úgy érzi, felelős a baleset miatt.

„Az egyik legtapasztaltabb ember voltam a csapaton belül, aki olyan autót tervezett, amiben egy ilyen nagyszerű pilóta életét vesztette. Akár a kormányoszlop okozta a balesetet, akár nem, az egy kifejezetten rosszul megtervezett darab volt, amit soha nem szabadott volna hagyni az autóba szerelni” – ismerte el a mérnöki melléfogást Adrian Newey.

Nagyon sokan most sem hiszik el, hogy nem Senna kormánya volt a ludas a balesetben


„Nem hiszem, hogy a kormány okozta volna a balesetet, de az autó aerodinamikailag nem volt jó és ezt én szúrtam el. 1993-ban óriási előnyünk volt az aktív felfüggesztéseinkkel, de ez betiltásra került és nem birkóztam meg jól a passzívra való átállással. Olyan autót terveztem, ami aerodinamikailag nem volt stabil és Ayrton olyan dolgokat próbált vele megtenni, amire az autó képtelen volt” – tette hozzá az azóta a McLarennel és a Red Bull-lal is óriási sikereket elérő főmérnök.

Maurizio Passarini ügyész próbálta Newey bűnösségét a bíróságon is bizonyítani, ám ez nem sikerült. Ezzel kapcsolatban a főmérnök szkeptikus. „Mindig is úgy fogom érezni, hogy felelős vagyok Senna haláláért, de nem vagyok bűnös. Roland Ratzenberger halálát rettentő könnyedén a szőnyeg alá söpörték, így élek a gyanúval, hogy Passarini célja inkább személyes volt, hogy közismertté váljon azzal, hogy engem elítélnek” – zárta gondolatait Adrian Newey.

Vajon ennyi év után mennyire tépi fel a régi sebeket ez a vallomás? A közvélemény nagy része ugyanis mindenféle vizsgálat ellenére erősen úgy hiszi, a Williams-Renault technikai hibája okozta Ayrton Senna halálát.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: