DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Retro

Eső+Spa=Kaotikus versenyek

A Belga Nagydíjon gyakori vendég az eső, ez általában eléggé felborítja az erőviszonyokat és a győztes vagy a dobogósok személye óriási meglepetés lehet. Három ilyen esetet gyűjtöttünk ki.

1992-ről már sokat beszéltünk az elmúlt napokban, Michael Schumacher pályafutásának első győzelmét egy ilyen eső által megnehezített versenyen szerezte a Benetton-Forddal. A rajt után Ayrton Senna vágott az élre, majd elkezdett esni az eső, Nigel Mansell és Ricciardo Patrese meg is előzték a brazilt. Senna kockáztatott, nem ment ki esőgumikért az egyre erősödő égi áldás ellenére sem, arra számított a McLaren, hogy hamarosan eláll. Nem állt el, még erősödött, Senna két kör késéssel ment ki esőgumikért, rengeteget veszített ezalatt a riválisokhoz képest száraz abroncsokon.

A változatosság kedvéért az eső nemsokára valóban elállt, de hosszú körök kellettek, amíg a slickekre válthattak a versenyzők. Ezt Michael Schumacher tette meg a legjobb ütemben, így a vezető Mansell elé állhatott vissza, pedig nem sokkal korábban még egy pár másodperces kitérőt tett a fűben is. Mansell üldözte Schumachert, ám a brit motorja elkezdett rakoncátlankodni, így inkább a biztos második helyre ment rá, ezt sikerült is elérnie. Michael Schumacher befutott elsőként, Mansell és Patrese lett még dobogós (Mansell végül 36,5 másodperces lemaradással hozta be elromlott autóját), pontot szerzett meg Brundle, Senna és Hakkinen is.

1995-ben már az időmérő edzést is megbolondította az eső, a legjobban a két Ferrari jött ki belőle, Berger és Alesi foglalták el az első rajtsort, a világbajnoki élmenők közül Hill a 8., Schumacher pedig mindössze a 16. rajthelyet szerezte meg. A rajt száraz körülmények között zajlott le, de nemsokára elkezdett esni az eső. Alesi és Berger is kiestek technikai hiba miatt a verseny elején, Herbert megperdült és több helyet visszaesett, így Coulthard mögött Hill már a 2. helyen haladt, Schumacher ekkor már a 7. helyen csatázott a nála lassabbakkal.

Coulthard sebességváltó-hiba miatt kiesett, Hill pedig tankolt és slick gumikat kapott. Nem sokkal később eleredt jobban az eső, a brit bejött esőgumikért, Schumacher kockáztatott és kint maradt száraz abroncsokon. Hill utolérte a vizes pályán, ekkor Schumacher meglehetősen vitatható módon cikázva és leszorítva riválisát a pályáról közel két körön át feltartotta Hillt, aki csak nagyon nehezen vergődött át a németen, miközben az eső elállt. A pálya gyorsan száradni kezdett, így Schumi kockáztatása bejött, Hill harmadszor is kerékcserére kényszerült, nagy hátránnyal visszaérkezve.

Természetesen nem volt vége a történetnek, az utolsó harmadba fordulva elképesztő özönvíz zúdult a pályára, a biztonsági autó is előbukkant, mialatt mindenki kiment esőgumikért. Hill nagyot hibázott, túllépte a sebességhatárt a depóban, így a zöld jelzés után nem sokkal 10 másodperces stop and go büntetést kapott, amit le is töltött, pedig az első helyért csatázott Schumacherrel. Végül az utolsóelőtti körben utolérte a kiválóan versenyző Martin Brundle-t (Ligier) és megelőzte, így öt bokszkiállása ellenére is megmentette a 2. helyet Schumacher mögött. Schumit egy futamra eltiltották felfüggesztve, mivel a versenybíróság szerint sportszerűtlenül tartotta fel Damon Hillt az ominózus másfél körben. Mögöttük Brundle, Frentzen, Blundell, Barrichello sorrendben futottak be.

1998 mindenkiben élénken megmaradt. Itt az eső végig nagy intenzitással esett, ám ez akkoriban nem volt indok arra, hogy a versenyt ne tartsák meg, vagy biztonsági autót küldjenek pályára a rajthoz. Az első startnál óriási tömegbaleset történt, a keresztbecsúszó Coulthard volt a kiváltó ok, rajta kívül pedig Irvine, Wurz, Barrichello, Herbert, Panis, Trulli, Salo, Diniz, Takagi, Rosset, Nakano és Verstappen is összetörte autóját. Benne volt a buliban Ralf Schumacher és Esteban Tuero is, ők azonban már előre látták a történteket, így oldalra, a fűsávra húzódva megvárták a csattanások befejeződését, majd átszlalomoztak a roncsok között és visszatértek a rajtrácsra sértetlen autóval. Mivel sok csapatnak csak egy tartalékautója volt, így Rosset, Salo, Panis és Barrichello nem állhatott rajthoz a megismételt startnál, Barrichello ráadásul enyhén meg is sérült (Verstappen autója javítható volt).

Egy óra csúszással érkezett el a második start, Hill jött el a legjobban a harmadik helyről és az élre állt. Mögötte Hakkinen megperdült és ütközött Herberttel, mindketten kiestek. Coulthard is kicsúszott még az első körben és nagy hátránnyal érkezett vissza a pályára. Schumacher a 8. kör végén előzte meg Hillt, majd eltűnt a messzeségben, elképesztő tempót diktált az esőmenő német, körönként legkevesebb egy másodpercet vert mindenkire. Csendesen csordogált a futam (az eső nem, az zuhogott, emiatt a látási viszonyok pocséknak voltak mondhatók), amikor Schumacher megérkezett Coulthard mögé, hogy lekörözze. Elsőre a skót nem engedte el, emiatt a német idegesen integetett neki, nemsokára Coulthard elemelte lábát a gázról, az ideális ívről azonban nem ment le, a szörnyű látási viszonyok között azonban Schumi már csak túl későn vehette észre a lassú McLarent, így beleszállt hátulról, a jobb első felfüggesztést tövestől ki is szakította Ferrarijából, ezzel véget is ért a versenye. Leparkolta autóját a bokszban, majd átrohant Coulthardhoz idegesen számon kérni a skót manőverét.

Hill átvette a vezetést, majd Fisichella ugyanúgy beleszállt Nakano autójába hátulról, ahogy a Schumi-Coulthard eset is történt. Bejött a biztonsági autó egy időre, majd a maradék 6+2 pilóta (Coulthard és Nakano is visszatért a javítás után 5-5 kör hátránnyal) zöld jelzést kapott. Ralf Schumacher közel került Hillhez, de a Jordan csapat nem mert kockáztatni és letiltotta Ralfot az előzési kísérletről. Így is futottak be végül egy több, mint 3 órás verseny végén, Alesi lett a harmadik, pontot szerzett még Frentzen, Diniz és a teljesen utolsóként (Coulthardot és Nakanót nem számítva) befutó Jarno Trulli. Schumacher és Coulthard viszonyára sokáig árnyékot vetett ez az eset, sosem derült ki, hogy a skót sportszerűtlen volt-e (nem égett Coulthard lámpája sem az ütközésnél), vagy csak a szerencsétlen véletlen miatt történt az ütközés.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: