Hat héttel a Kyalamiben rendezett szezonnyitót követően érkezett meg a Formula-1 mezőnye Jaramába, a Spanyol Nagydíjra. Viták voltak a nevezési díjak körül, a helyszínre érkező 22 autóból csak 16 állt rajthoz, ráadásul a rajtrácson kisebb botrány alakult ki a rendezők és a pilóták közt, melybe a rendőrség képviselői is belekeveredtek...
De foglalkozzunk a versennyel, mert az is bőven tartogatott érdekességeket – szintén nem a legpozitívabb fajtából. Az első sorból a karrierje utolsó pole-ját szerző Jack Brabham mellett Denny Hulme és Jackie Stewart rajtolhatott, míg a másodikba Jean-Pierre Beltoise és Pedro Rodriguez kvalifikálta magát (a rajtrács sorai felváltva 3, illetve 2 „személyesek” voltak). A Ferrari belga versenyzője, Jacky Ickx a harmadik sor közepén foglalt helyet, míg mögüle, a 10. helyről rajtolt a BRM-es Jackie Oliver. Pillanatokon belül ők ketten váltak főszereplővé...
Nem sokkal a rajtot követően Oliver elvesztette uralmát autója felett, átvágott a pályán, s nekiütközött Ickx Ferrarijának. A két versenygép egy pillanat alatt kigyulladt, s a kifolyó üzemanyag miatt a lángok azonnal beterítették a pályát is. A pilóták megmenekültek a tűzből, Oliver sértetlen maradt, s Ickx is csak könnyebb sérüléseket szenvedett, így ott lehetett a következő, monacói futamon. Az autókat viszont nem sikerült eloltani, s teljesen kiégtek – a versenyt viszont eközben nem szakították félbe annak ellenére sem, hogy közvetlenül a pálya szélen küzdöttek a roncsok eloltásával, sőt az oltóanyag az aszfalton is szétfolyt...
A futam tehát az eset ellenére is folytatódott, s a már a rajtnál is igen szűk mezőny hamarosan tovább fogyatkozott. Miután Oliver jelezte csapatának, hogy műszaki hiba okozta az óriási balesetet, a BRM azonnal kiintette másik versenyzőjét, a mexikói Rodriguezt is. A negyedik körben tehát már csak 13-an voltak, hat fordulóval később pedig csak tízen, miután meghibásodás miatt Rindt, Hulme és Amon is kiesett.
Ezt aztán újabb csillaghullás követte: Beltoise és Brabham egyaránt a második helyről adta fel a futamot, Pescarolo és Surtees pedig a harmadikról – sőt a verseny alakulását látva Stommelen is simán odaérhetett volna a dobogóra, ha nem áll meg az autója. Végül csak öten látták meg a kockás zászlót, közülük elsőként az a Jackie Stewart, akinek semmi problémája nem adódott a két óra tíz perc hosszúságú futamon, s megnyerte a Spanyol Nagydíjat.
A világbajnoki címvédő ezzel a March számára történetük második versenyén azonnal győzelmet szerzett, sőt a Max Mosley vezette konstruktőr kettős dobogónak örvendhetett, hiszen Mario Andretti harmadik lett egy STP March volánja mögött – ez volt a későbbi világbajnok első pódiumot érő helyezése, egyúttal az első F1-es futam, melyen célba ért öt kiesés után. Kettejük közt zárt a karrierje utolsó dobogóját szerző Bruce McLaren, de ő is kört kapott Stewarttól. A pontszerzők sorát a lotusos Graham Hill és a szintén March 701-essel versenyző Johnny Servoz-Gavin egészítette ki – az utolsó pontot nem osztották ki.