DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Retro

Retro – Kaotikus szezonnyitó 15 kiesővel

A 2015-ös F1-es szezonnyitón mindössze 15 autó állt rajthoz, így szerencse, hogy nem esett ki annyi, mint hét évvel korábban, 2008-ban, hiszen akkor egy sem ért volna célba... Sőt, még kizárás is volt!

Egy egészen fantasztikus versennyel vette kezdetét ma hét évvel ezelőtt a 2008-as Formula-1-es világbajnokság: melyet valószínűleg mindmáig nem felejtett el, aki látta. Izgalmas fordulatok, látványos balesetek, valódi drámák, szokatlan jelenetek – minden volt az Albert Parkban, ami miatt emlékszünk egy futamra.

A pole-ból induló, az előző évben újoncként bajnoki ezüstérmet szerző Hamilton jól jött el a pole-ból, s Kubica szintén meg tudta őrizni második helyét. A harmadik pozícióért Massa és Kovalainen küzdöttek, közülük előbbi húzta a rövidebbet, hiszen a falnak csúszott, és kénytelen volt kiállni egy szárnycserére. A másik Ferrari-pilóta, a műszaki hiba miatt csak a 15. helyről induló Kimi Raikkönen viszont remekül jött el, s pillanatok alatt a nyolcadik helyen találta magát.

2008_aus_massa



A mezőny alig fél kört tett meg, amikor két egymástól független baleset miatt pályára küldték a safety cart. Az újonc Nelson Piquet a Renault-tól épp az ő kedvéért elküldött Giancarlo Fisichellát röptette meg az első kanyarban, míg a hármasban négy egymással ütköző pilóta, Webber, Davidson, Button és Vettel versenye ért véget, ráadásul utóbbi Toro Rossójába még Kazuki Nakajima is belehajtott, aki így szintén egy korai bokszlátogatásra kényszerült.

A biztonsági autó kiállását követően egy időre beállt a Hamilton, Kubica, Kovalainen, Rosberg, Heidfeld, Trulli, Barrichello, Raikkönen sorrend a pontszerző helyeken – a rutinos brazil számára különösen fontos volt ez, hiszen az előző szezonban egyetlen alkalommal sem sikerült pontot szereznie. Az első kiállások aztán alaposan felkavarták a sorrendet, Hamilton megtartotta első helyét, mögötte viszont már csapattársa és a másik finn, Raikkönen következett.

2008_aus_DC

Nem sokkal később, a 26. körben hajtott pályára ismét a biztonsági autó, miután Massa egy szerencsétlen előzési kísérlet során nekiment Coulthardnak, és kiejtette őt a versenyből. Körökön belül a brazil is csatlakozott hozzá, miután az autójában dobogó Ferrari-erőforrás megadta magát. A verseny a 30. körben folytatódott végül, a Scuderia háza táján pedig hamarosan még rosszabbra fordult minden: Raikkönen Kovalainent támadva elfékezte magát, majd két körrel később Timo Glock üldözése közben amatőr hibát elkövetve megcsípte a füvet, s megpördült.

A finn a verseny ezen szakaszát az utolsó helyen, 11. helyen töltötte (azaz a mezőny fele ekkorra már kiesett), s ott volt akkor is, amikor a safety car harmadszor is a pályára hajtott, ezúttal Timo Glock balesete miatt. Az F1-be négy év szünet után visszatérő német túlságosan szélesre vette a 12-es kanyar kijáratát, s autóját megdobta két bukkanó a pálya mellett. A Toyota nagy erővel csapódott a földhöz, így Glock versenye természetesen véget ért.

Ugyanekkor a már a dobogót ostromló Barrichello versenye is összeomlott: a brazilt kiállása során tévedésből úgy engedték el, hogy még rajta volt a tankolócső, ráadásul egy tíz másodperces büntetést is begyűjtött, mert akkor hajtott be üzemanyagért, amikor zárva volt a bokszutca, később pedig ki is zárták a futamról, mert a piros lámpa égett, amikor visszatért a pályára. Robert Kubica szintén kiesett, őt Nakajima lökte ki, megfosztva ezzel egy potenciális 4. helytől – az ekkor elvesztett pontokat még sokáig emlegettük, például amikor a szezon felénél a lengyel csak két egységre volt az első helytől...

Amikor a safety car ismét kiállt, már alig egy tucat kör volt hátra. Lewis Hamilton vezetése természetesen nem forgott veszélyben, mögüle viszont eltűnt csapattársa, aki ekkor már az 5-7. helyen birkózott Alonsóval és Raikkönennel. Utóbbi végül az 54. körben kiesett a versenyből, miután az ő motorja is megadta magát. Az igazi nagy dráma azonban még hátra volt: az élete első F1-es futamán a Toro Rossóval egészen a negyedik helyig előretörő Sebastien Bourdais alatt mindössze két és fél körrel a leintés előtt ment tönkre a Ferrari-motor, így ő is kiesett a versenyből.

2008_aus_bourdais

Az utolsó előtti körre is maradt egy emlékezetes jelenet: a negyedik helyért küzdő Heikki Kovalainen végre valahára nagy nehezen megelőzte Fernando Alonsót a 13-as kanyar kijáratán, ám öröme nem tarthatott sokáig... A célegyenesben le akart tépni egy fóliaréteget a sisakjáról, ám közben véletlenül megnyomta a bokszutcai sebességszabályozó gombját, így lelassult, és visszaadta a helyet a spanyolnak. De ő legalább célba ért 15 kieső riválisával ellentétben...

Lewis Hamilton volt az egyetlen, akivel jóformán semmi különös nem történt a futamon, és simán nyerte az idénynyitót a BMW-s Nick Heidfeld és a karrierje harmadik szezonját kezdve első dobogós helyét végre megszerző Nico Rosberg előtt. Alonso egy negyedik helyezéssel tért vissza a Renault-hoz, Kovalainen egy ötödikkel debütált a McLarennél, és Kazuki Nakajimának is jutott három pont karrierje második futamán. Barrichello kizárása azt eredményezte, hogy az utolsó két kieső, Bourdais és Raikkönen is pontokhoz jutott az elmúlt időszak talán legemlékezetesebb szezonnyitójának végén.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: