DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
Retro

1985 – az emlékezetes szezonok sorából

Úgy sejtették a tervezők, hogy a teljesítmények versenyéről szól majd az év. Az edzésekre kiélezett beállításoknak köszönhetően szinte egy másik autóval álltak csatába a jobb csapatok, mint a versenyeken ezek a járművek 1000 lóerőnél is erősebbek voltak.

Pedig már az elmúlt év is bebizonyította, hogy hiába van a nagy motorteljesítmény, ha az autó karosszériája nem optimális. Jó példa volt a Renault esete, saját motorjukkal verte meg őket a Lotus. Ez megmutatta, hogy a Renault-nak lemaradása van az aerodinamikai tervezésben. 

Nemcsak a kiélezett technika okozott nehézséget a versenyzőknek, hanem egymás jelenléte is. Olyan nagy nevek sorakoztak fel a rajtrácson ekkor, mint Ayrton Senna, Alain Prost, Nelson Piquet, Niki Lauda, Michéle Alboreto, Elio de Angelis, Nigel Mansell vagy Keke Rosberg! Ebben a kiélezett helyzetben kellett az egyre jobb helyezéseket elérni. Kockáztatással lehetett csak előnyhöz jutni. Csupán 220 liter üzemanyag állt rendelkezésre ehhez. Az erős turbómotorok számára azonban ez a mennyiség kevés volt. A mérnökök sajnálták a drága motorokat félgőzzel, kihasználatlanul üzemeltetni, inkább kiskapukat kerestek.

A szabályok kimondták, hogy mekkora lehet a versenyautó üzemanyagtartálya. Azt állítom ma, hogy egyesek hűtötték a benzint, kihasználták annak térfogatcsökkenését. Mivel a benzin fagyáspontja rendkívül alacsony, nagymértékben hűthető. Így bár szabályos űrtartalmú méretű üzemanyagtankot használtak, de abba már több hajtóanyagot tölthettek! Erre csak évekkel később kaptunk rálátást.

Alain Prost és a McLaren olyan gyors volt, hogy sokszor még állóképet is nehéz volt róla készíteni!


Az 1985-ös év versenyeire úgy emlékszünk, hogy sok volt a csata, és az oda-vissza előzés. Ennek egyszerű oka volt. A versenyautókat fedélzeti számítógép ellenőrizte, amely állandó kalkulációt végzett az átlagfogyasztásról.  A pilótának ehhez kellett igazodnia, ha látni akarta a kockás zászlót. Ha üzemanyagot takarított meg, felcsavarhatta a teljesítményt, és rögtön fölénybe került, könnyedén előzött a pályán. Viszont amikor takarékosságra kapott jelzést, csökkentette a motor teljesítményét, és a fordulatszámot is, ezért szemfüles ellenfelei könnyedén visszaelőzték. A nézők gyakran nem értették, mi történik a pályán!

Izgalmas idényünk volt 1985-ben. Ott volt a tökéletesített Ferrari az ereje teljében lévő Alboretóval. Az ifjú brazil sztár, a 25 éves Ayrton Senna gyors autót kapott, a JPS Lotus Renault turbót. Erre a fekete-arany autóra még azok is emlékeznek, akik nem kedvelték a Forma-1-et. A Honda-motoros Williams egyre jobb lett, Rosberg élvezhette az új kalandokat. Mansell is ennek a Williams-Hondának köszönhette, hogy öt év küszködés után elindult felfelé a ranglétrán.

Természetesen az előző évben, 1984-ben oly elsöprő McLaren-TAG (Porsche) autókra fogadtak a legtöbben. Az akkor 30 éves Alain Prost volt a fő favorit. Sokan gondolták úgy, hogy sok balszerencse után, ha van igazság, akkor már a kis franciának kellene nyernie egy világbajnokságot.

Niki Lauda megígérte Prostnak, hogy segítségére lesz, de úgy tűnt, erre aligha lesz szükség. Prost jól kímélte a gumikat, ennek köszönhette brazíliai győzelmét, Alboreto csak követni tudta. Portugáliában Ayrton Senna parádézva nyerte első nagydíját a zivatarban, a csapat mámorosan ünnepelte. A Lotushoz visszatért a boldogság.

Ayrton Senna és a legendás fekete-arány Lotus

San Marinóban többen is leálltak benzinhiány miatt (a turbóknak szűkös volt 220 literes tartály). A Ferrari frissen szerződtetett svédje, Stefan Johansson győzelme egyetlen körön múlt, elfogyott a benzinje. (Arnoux és a Ferrari kapcsolata megromlott, ezért a brazil GP után megváltak a franciától). Az Imolában elsőnek célba érő Prostot kizárták (!), mert kocsija könnyebb volt az előírtnál, de ha marad a tartályban 2 liter üzemanyaga, akkor övé lehetette volna a 9 pont. Így azonban a hallgatag olasz, Elio de Angelis (Lotus) lett a győztes.

Monacóban Alboreto ellenállhatatlan volt, élete legnagyobb teljesítményét produkálta, egy defekt után is újra felküzdötte magát az élbolyba, de a nagy menekülést bemutató Prostot utolérnie már nem sikerült. De Angelis is felállt a dobogóra, ennek köszönhetően (életében egyetlen alkalommal) ő vezette a tabellát!

Alain Prost monacói győzelme

A belga futam (Spa-Francorchamps) elmaradt a pálya rossz állapota miatt, nem sikerült rendbe tenni az aszfaltot, mert 3 héttel a futam előtt még hó állt a pályán. Ez volt az első alkalom a sport történetében, hogy egy hivatalos versenyt visszamondtak. Kanadában a Ferrari kettős győzelemmel jelezte, hogy igényt tartanak a bajnoki kupára, Alboreto teljesen kézben tartotta a versenyt.  A csatornafedelekről és betonfalakról elhíresült Detroitban újra egyfajta benzintakarékossági verseny folyt. Ebben a műfajban a Honda elektronikus befecskendezője verhetetlen volt, Keke Rosberg tehát győz, ha nem megy a falnak. Nem ment a falnak.

Júniushoz érve tehát 4 csapat, a McLaren, a Ferrari, a Lotus és a Williams osztozott a sikerben. Júliusban, Franciaországba utazva hozzájuk csatlakozott az ötödik team, a Brabham! A gyors pályán a Pirelli gumik tapadtak legjobban, Nelson Piquet simán nyert! Ekkor vettük észre, hogy a kétszeres világbajnok brazil még a mezőnyben van. 

Nelson Piquet győzelme a Francia Nagydíjon

Silverstone-ban Keke Rosberg brutális edzőkört száguldott, 17 éves sebességi rekordot döntött meg. A futamban Senna nyerhetett volna, de a Lotus gyújtása kihagyott, ezt használta ki Prost, és körelőnnyel győzött, jelentős pontelőnyt gereblyézett már össze. Így festett a tabella a félidőben: Alboreto 37 pont, Prost 35 pont, De Angelis 26 pont, Rosberg 18 pont, Johansson 16 pont stb.

A német futamot átvitték az új Nürburgringre, ahol Alboreto sikere jelezte, amíg csak lehet, ő küzdeni fog Prosttal, ennek alátámasztására további pontelőnyt biztosított be magának.

Zeltwegben a hazai istennek, Niki Laudának „illett volna” győznie, de újra kiesett, az 1-es rajtszámú osztrák továbbra is 5 vb-ponttal szerénykedett, a ponttáblázat tizenkettedik helyén. Hatszor esett ki műszaki hiba miatt. Prost viszont jó versenyt futott, győzött. A két McLaren között hatalmas műszaki különbség mutatkozott.  Senna futott célba másodikként, ez némi orvosság lehetett a bajára, hiszen előtte zsinórban hétszer (!) kiesett.

Hollandiában teljesen váratlanul nyert Niki Lauda, jobban is választott gumikat, és jól ment alatta az autó. A meglepett Prost hiábavalóan üldözte, Senna álhatott még fel a dobogóra. Micsoda pillanat: Lauda, Prost és Senna egy pódiumon! Sokan fellélegeztek, végre az osztráknak is kijött a lépés, ez lett a 25. egyben a legutolsó győzelme legendás karrierjének. A tabellán: Prost és Alboreto 50-50 pont, holtversenyben. A bajnokság kétesélyesre apadt.

Keke Rosberg, Monza

Monzában a Ferrari görcsösen akarta a győzelmet. A fanatikus nézők közül néhányan megfenyegették Prostot. Nagy nyomás volt a Ferrari csapaton, és a futamban Alboretónak egyetlen pontért is küszködnie kellett, miközben Prost a győzelemért hajtott. Ráadásul a 27-es Ferrari motorja 6 körrel a cél előtt elromlott. Prost látszólag könnyedén győzött, ezzel egérutat szerzett a bajnokságban.

Újra elmentek Belgiumba, és végre lefutották az elhalasztott nagydíjat. Mivel zivatar mosta a pályát, az „esőmenő” Senna győzött. A nyomában volt az a Mansell, aki végre összeforrni látszott új csapatával, a Honda turbós Williams meglepően gyors volt az egyenesekben.

Az Európa Nagydíjat Brands Hatchben rendezték, ahol Mansell első győzelmét aratta, új csillag született. Senna és Rosberg mögött Prost okosan elfogadta a 4. helyet, csak ennyire volt szüksége, hogy Forma-1-es világbajnokká váljon. Ő volt az első francia, akinek ez sikerült, teljesítményéért hazája a legnagyobb kitüntetést, a Becsületrendet adományozta számára.

Mansell elhitte magáról, hogy képes győzelmekre, és lendületbe is jött. Megnyerte a következő, dél-afrikai versenyt is, amelyet sokan el akartak halasztani a politikai visszásságok miatt. A Williams-Honda lett a leggyorsabb versenyautó, az év végére, Mansell és Rosberg volt csak azonos körben a célbafutáskor.  Ezt végleg igazolta az ausztrál verseny, ahol Keke Rosbergé lett az utolsó 1985-ben kiosztható 9 vb-pont. Niki Lauda azért még odatette magát utolsó versenyén, és megmutatta, hogy (saját szavait idézve) „az öreg kutya is tud harapni”, felküzdötte magát az élre, és akkor hullott szét a McLaren váltója. Az utolsó körben a csodával határos módon dobogóra várományos két Ligier-pilóta, Laffite és Streiff még össze is koccantak, hogy méltó befejezést adjanak az 1985-ös, emlékezetes szezonnak. 

A bajnokság végeredménye: 1. Prost 73 pont - 2. Alboreto 53 pont - 3. Rosberg 40 pont – 4. Senna 38 pont – 5. De Angelis 33 pont.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: