A magyar F1-es futam története az 1980-as évek elején kezdődött, amikor az akkoriban a FOCA elnöki tisztségét betöltő Bernie Ecclestone úgy döntött, hogy a vasfüggöny mögé viszi a száguldó cirkuszt. Bár több jelölt volt, köztük Kína és Jugoszlávia is, Rohonyi Tamás javaslatára Ecclestone ellátogatott Budapestre, ahol tárgyalásokba kezdett, melyek sikeresnek bizonyultak – ebben a szóbeszéd szerint az is szerepet játszott, hogy Kádár János tetszését is azonnal elnyerte a gondolat.
Egy kérdés maradt: a pontos helyszín. Ecclestone eredetileg városi pályát szeretett volna, ám a Fővárosi Tanács nem engedélyezte a városligeti, illetve népligeti futam ötletét. Ezt követően esett a választás Mogyoródra, itt kezdték 1985. október 1-jén megépíteni a pályát, melynek lassú vonalvezetése Bernie Ecclestone elképzeléseit követte. Három héttel azután, hogy Londonban aláírták a futam első ötéves szerződését, már Mogyoródon voltak a munkagépek, a Hungaroring pedig 9 hónap alatt készen állt – ennél gyorsabban egyedül a monzai aszfaltcsík épült meg előtte.
Történelmi esemény volt az 1986-os világbajnokság tizenegyedik versenye, hiszen ez volt az első világbajnoki futam, melyet a vasfüggönyön túl rendeztek. Magyarországon viszont nem ez volt az első nagydíj, hiszen ötven évvel korábban a Népligetben már rendeztek egy GP-futamot, ám a legtöbb számítás az egyszerűség kedvéért az 1986-os versenyt tekinti az első Magyar Nagydíjnak – mi is ezt követjük.
Az egész keleti blokkból özönlöttek a nézők az újonnan épített Hungaroringre, a korabeli jelentések kétszázezer látogatóról számolnak be a verseny napján, a teljes hétvégén pedig összesen 380 ezer ember kereste fel a pályát. A szurkolókat az sem zavarta, hogy a frissen telepített fű még ki sem nőtt a rekordgyorsasággal megépített pálya körül, így sűrű porban kellett megtekinteniük a hétvége eseményeit. És nemcsak a nézők, hanem a csapatok is elégedettek voltak, a rendezés mindenki tetszését elnyerte. Pedig a legendák szerint előzetesen nem tudták, mire számíthatnak a szocialista Magyarországon, épp ezért mindent magukkal hoztak, amit csak lehetett, beleértve az ételt is – pedig akkoriban ez még nem volt szokás.
Ami az erőviszonyokat illeti, a szezon alapvetően a Williams és a McLaren csatáját hozta, bár utóbbi autóban csak Prost remekelt, hiszen a korábbi világbajnok Keke Rosberg meglehetősen halovány teljesítményt nyújtott – egyetlen dobogóját Monacóban szerezte. A Williamsen belül hol Piquet, hol Mansell volt jobb formában, meglehetősen kiegyensúlyozott volt a harc e három pilóta közt.
Volt azonban egy negyedik szereplője is a történetnek, az ifjú Ayrton Senna a Lotusszal, aki mindannyiuknál több pole-t szerzett, s a magyarországi futamot megelőzően a bajnokság harmadik helyén állt Mansell és Prost mögött, de Piquet előtt. Négyükön kívül más nemigen rúgott labdába, s Rosberg vagy a Ferrarik csak akkor tudtak jó eredményeket felmutatni, ha az élmenőknek gondjaik adódtak.
Ez persze egyáltalán nem volt olyan ritkaságszámba menő dolog, mint manapság, hiszen az 1986-os szezont borzasztóan erős, ám igen megbízhatatlan motorok jellemezték, s emellett gyakoriak voltak a fogyasztási problémák is – a Magyar Nagydíj előtti német futamon például mindkét McLaren az utolsó körben állt meg. A motorerő viszont tényleg elképesztő volt, a BMW négyhengeres turbója például kvalifikációs beállításokkal 1350 lóerő felett teljesített, ami teljesítmény/tömeg arányban körülbelül 2500 lóerő/tonnát jelentett.
A pole-pozíciót bajnokság harmadik helyén álló Senna szerezte meg a Lotusszal, bár többször is megpördült az edzéseken. Az F1-ben harmadik évét töltő brazil a szezonban már hatodszor indulhatott az első helyről, ám a korábbi ötből csak kettőt tudott győzelemre váltani. Honfitársa, Piquet követte őt a rajtrács második helyén, majd jött Prost és a bajnoki éllovas Mansell. Keke Rosberg az ötödik pozícióból indulhatott, míg őt az edzés meglepetésembere, a Haas Lolát a hatodik rajthelyre repítő Patrick Tambay következett.
A verseny a két brazil, Senna és Piquet nagy csatájáról maradt emlékezetes. Előbbi jól jött el az élről, ám Piquet-t nem tudta leszakítani magáról, s a Williams a 12. körben el is ment a Lotus mellett. A kerékcserék azonban Sennának jöttek ki jobban, így Piquet kezdhette újból a felzárkózást, hogy megfossza honfitársát idénybeli harmadik sikerétől.
Végül az 55. körben a célegyenes végén próbálkozott meg az előzéssel. A Williams kerekei blokkoltak, így az akkor még „csak” kétszeres világbajnok lecsúszott a poros ívre, s Senna visszavehette pozícióját. Piquet két körrel később kívülről támadta a befelé húzódó Lotust, ám kerekei ismét blokkoltak, s autója hátulja kitört balra. A brazil egészen pazar autókezelési technikával megmentette Williamsét a megpördüléstől, és be is tudott vágni Senna elé – máig a Hungaroring történetének egyik legemlékezetesebb mozzanata ez.
A versenyt a kétórás időhatár miatt a tervezettnél egy körrel hamarabb intették le, Piquet 17 másodperc előnnyel nyerte meg a Magyar Nagydíjat Senna előtt. Csak ők ketten értek célba körön belül, a harmadik helyezett Nigel Mansell már körhátrányban futott be. Rajtuk kívül a ferraris Stefan Johansson, a lotusos Johnny Dumfries és a tyrrelles Martin Brundle szerzett pontot – utóbbi kettő már két kör hátrányban –, míg az edzésen remeklő Tambay kicsúszott az első hat közül.
1. Magyar Nagydíj - 1986. augusztus 8-10. | |||||||
Az időmérő eredménye | A futam végeredménye | ||||||
1. | Ayrton Senna | Lotus-Renault | 1:29.450 | 1. | Nelson Piquet | Williams-Honda | 2:00:34.508 |
2. | Nelson Piquet | Williams-Honda | +0.335 | 2. | Ayrton Senna | Lotus-Renault | +17.673 |
3. | Alain Prost | McLaren-TAG Porsche | +0.495 | 3. | Nigel Mansell | Williams-Honda | +1 kör |
4. | Nigel Mansell | Williams-Honda | +0.622 | 4. | Stefan Johansson | Ferrari | +1 kör |
5. | Keke Rosberg | McLaren-TAG Porsche | +1.178 | 5. | Johnny Dumfries | Lotus-Renault | +2 kör |
6. | Patrick Tambay | Haas Lola-Ford | +2.265 | 6. | Martin Brundle | Tyrrell-Renault | +2 kör |
Leggyorsabb kör: Nelson Piquet (Williams-Honda) - 1:31.001, 73. kör | |||||||
Versenytáv: 76 kör (Tervezett: 77 kör) |
Bár Kádár János maga nem látogatott ki az első Magyar Nagydíjra, az állampárt akkori vezetéséből többen is ott voltak. Urbán Lajos közlekedési miniszter pénteken a Munka Érdemrend arany és ezüst fokozatával tüntette ki a pálya építőit és a verseny szervezőit, de jelen volt a Hungaroringen a Minisztertanács elnöke, Lázár György is, aki Bernie Ecclestone-tól egy versenyautó kormányát formázó ajándékot kapott.
Képek forrása: DPPI, ATP, Boros Jenő, Eszterváry Ervin, Barcza Zsolt.
További érdekességek