Hétvégén Magyarországon folytatódik a Ralikrossz-világbajnokság: a nyirádi pálya július 27-28-án dupla fordulóval debütál a vb-sorozat versenynaptárában, annak második 2024-es állomásaként. A bemutatkozáshoz pedig egy hazai vendégversenyző is járt: a nyolc állandó WRX-résztvevő mellett kilencedik indulóként Wieszt Jankó csatlakozott. A világszinten bemutatkozó Wieszt a 2024-es szabályok, a „Technológiák csatája” révén nevezhetett be a mezőny elektromos autói mellé egy vb-múltú benzinmotoros autóval, a GCK csapat egykori Renault Megane RS RX-ével.
Szabadkártyásként a tisztes helytállás lehetett az elvárás, de az eredmények felülmúlták, amire számítani lehetett: a Korda Racinggel nevezett Wieszt mindkét szombati előfutamon – némi szerencsével, hiszen a sorsolás alapján a kisebb létszámú és kevésbé erős csoportba került, amelybe az élmenők közül egyedül Kevin Hansent sorolták – az első háromban végzett, egy harmadik és második helyet gyűjtött, utóbbi alkalommal csupán 1,7 másodperccel maradt le Hansentől. Ezek az eredmények kapásból 7 vb-pontot értek az ezen a ponton szerezhető maximum 10 egységből – többet, mint amennyit a második előfutamon kieső hatszoros világbajnok Johann Kristoffersson szerzett.
Az elődöntőben a második helyről rajtolt: itt Kevin Hansen mellett Timmy Hansent és Klara Anderssont is ellenfélként kapta, a testvérek a Megane előtt zártak, a mezőny női tagja viszont kiesett, Wieszt harmadik helye döntőbe jutást és ötödik rajtkockát ért. A finálé rögtön egy ütközéssel kezdődött, az elődöntőket megnyerő, így első két rajtkockából kezdő Kevin Hansen és Kristoffersson ütköztek. Kiesésük dobogós pozícióhoz segítette Wiesztet – akit segített a szerencse, de az elvárásokat így is felülmúlva világbajnoki dobogót szerzett. Korábban csak Szabó Krisztiánnak sikerült magyarként ez a bravúr, 2021-ben két alkalommal.
A döntőt a két fő esélyes kiesése után Niclas Grönholm nyerte Ole Christian Veiby előtt, Timmy Hansen negyedik lett, Wieszt mögött futott célba, testvére és Kristoffersson pedig feladták a döntőt. A svéd így is kényelmes, 14 pontos előnnyel vezeti az összetettet Grönholm előtt.
Euro RX: Négy magyar is előfutamokat nyert
A Ralikrossz Európa-bajnokság kategóriái, melyek az előző két szezonban önállóan szerepeltek Nyirádon, szintén ott vannak a világbajnokság kíséretében: esetükben a kétnapos lebonyolítás alapján a négyből két előfutamot tartottak meg szombaton.
A hétvégén dömping van a magyar versenyzőkből, az összesen 16 hazai indulóból nyolc az RX1 kategóriában szerepel. Közülük Kárai Tamás és Antal István tudott előfutamon nyerni – futamonként négy csoportra osztották a mezőnyt –, Antal István, Mózer Márk és Benyó Máté pedig második helyeket szerzett. A 17 fős Euro RX1-ben egyedül Jurij Belevszkij hibátlan, csak ő nyerte meg mindkét futamát, Koncseg negyedik, Antal hatodik a köztes állás szerint.
A 14 fős RX3-ban szintén a mezőny közel felét hazaiak teszik ki: hat magyar indul a kategóriában, köztük a fentebb WRX-dobogói kapcsán már említett Szabó Krisztián, akit 2021-es vb-szezonja után látunk újra nemzetközi szinten, ráadásul azzal a Volland Racinggel, amellyel a 2016-os és 2017-es Eb-címet szerezte ebben a kategóriában.
Szabó mintegy emlékeztetőként meg is nyerte az egyik előfutamot: a mezőny állandó tagjának, a Höljesben első nekifutásra dobogót szerző Kovács Sámuelnek sikerült még ugyanez, de míg Szabó hatodik az összetettben, ő csupán utolsó előtti helyen áll, a másik futamról diszkvalifikálták, ezzel együtt pedig pontokat vontak le tőle. Dominik Senegacnik és a szezonnyitót nyerő Nils Volland állnak a kategória élén.
A teljesen elektromos RX2e-ből sem hiányzik legalább egy magyar versenyző: a kis létszámú mezőnyben Luigi ötödik helyen áll a nyirádi első napot követően.