DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. július 14. vasárnap
Ralikrossz

Hatodszor a ralikrossz világbajnoka Kristoffersson

Újabb fölényes világbajnoki címet nyert Johan Kristoffersson a WRX-ben. A pályán viszont kikapott Hongkongban: csak hatodik lett, Kevin Hansen két és fél év után először győzött.

Hongkongban zárul a Ralikrossz-világbajnokság 2023-as szezonja, Fokvároshoz hasonlóan dupla fordulóval. A mezőny nyolcról tíz autóra bővült: a Hansen csapathoz az Európa-bajnokság bronzérmese, Patrick O’Donovan csatlakozott, a Kristoffersson Motorsporthoz pedig Mikaela Ahlin-Kottulinsky, aki az elektromos másodosztály harmadik helyezettjeként tapasztalattal is rendelkezik az RX2e versenygépekről – érkezése azt jelentette, hogy először állt rajthoz két női versenyző is a WRX-ben. Meghívást kapott a hétvégére a Lydden Hill-i tűz károsultja, a Special One Racing is, de Sebastien Loeb csapata visszautasította a szereplést – ennek hátterével korábban foglalkoztunk.



Akárcsak Fokvárosban, a kikötőben kialakított hongkongi pályán sem dominált úgy Kristoffersson, mint az év első versenyein – igaz, nem is volt szüksége rá, Kevin Hansenhez képest 36 pontos előny birtokában már szombaton bebiztosíthatta az újabb vb-címet. A csúszva induló és rövidített program nem tartalmazott SuperPole-t és harmadik előfutamot: az első futamon Kevin Hansen győzött, a másodikon Niclas Grönholm, a vb-éllovas kétszer második lett. Hasonló erőviszonyokat tükröztek az elődöntők is, ezeket is Hansen és Grönholm nyerte, Kristoffersson előbbi mögött végzett, így harmadik helyről indulhatott a döntőben.

A fináléban Kevin Hansen szerezte meg a futamgyőzelmet – harmadszor nyert a WRX-ben, a 2021-es szezonnyitó óta várt az újabb sikerre. Grönholm és Timo Scheider végeztek a dobogón, Kristoffersson utolsó lett a döntőben, de ez a helyezés is elegendő volt számára: már az utolsó versenynap előtt bebiztosította a vb-címet.

Ami a feljebb említett hölgyeket illeti: Klara Andersson ötödik lett, Ahlin-Kottulinsky kilencedik hellyel zárta bemutatkozó hétvégéjét. A másik vendégszereplő, O’Donovan egyetlen tizeddel maradt le a döntőbe jutásról.

Kristoffersson újabb domináns szezonja

A 34 éves svéd ralikrosszos hatodszor nyert világbajnoki címet – 2017, 2018, 2020, 2021 és 2022 után –, negyedszer dominálta ellentmondást nem tűrően a szezont. A kivétel egyéves kihagyása után 2020 volt, amely során Mattias Ekström bizonyult tartósan kihívójának, valamint az ultraszoros 2021-es év, amikor Timmy Hansennel pontegyenlőségben a győzelmek száma döntött: ez volt az egyetlen szezon, amikor nem Volkswagennel, hanem Audival versenyzett.

2017-ben 12-ből hét, 2018-ban 12-ből 11, az elektromos váltás évében, 2022-ben pedig 10-ből nyolc versenyt nyert Kristoffersson, és ezekhez a szezonokhoz hasonlítható a 2023-as évad is. Montalegrében, Hellben és Höljesben Kristoffersson a Volkswagen Polo RX1e-vel nem csupán a győzelmet és a maximális pontszámot szerezte meg (3 egység a kvalifikáció, 20 a végeredmény első helyéért), hanem minden egyes szakaszt első helyen zárt a SuperPole-től a döntőig a három hétvégén.

Ezután szakította meg a Lydden Hill-i incidens a szezont, amely három hónapig szünetelt, három hétvége törlésével: az RX1e modelleket kényszerpihenőre küldték, a verseny Dél-Afrikában az RX2e autóval folytatódott. Az egységes technikával Kristoffersson fölénye érezhetően csökkent, először kapott ki SuperPole-on. A szombati győzelmet így is megszerezte, de vasárnap először csúszott le róla – a dobogó harmadik fokára. A hongkongi hatodik helyezés a szezon eddigi mélypontja, de a tényen nem változtat: hat lefutott forduló is elegendő volt Kristofferssonnak, hogy hatodszor a ralikrossz világbajnoka legyen.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: