Az Autogumiplaza csapata (mint a Pirelli versenyabroncsok hazai forgalmazója) minden hazai ralifutam helyszínén ott van, komoly szaktudással és tanácsokkal várják az őket választó versenyzőket. „Szoros kapcsolatban állunk a pilótákkal, bizonyos esetekben egyeztetjük a stratégiát, valamint tanácsot is adunk azzal kapcsolatban, hogy melyik guminál mire kell figyelni, vagy hogy mi miért lenne jó választás. Természetesen a versenyző dönt, mi csak segítünk ebben” – mondta el Mezey Tamás, a Pirelli versenyabroncsok magyarországi forgalmazója.
Hogy miben tér el az aszfalton használt gumiktól a murva gumi? „Itt nyilván teljesen más talajnak kell megfelelnie az abroncsnak, egészen más a gumi felülete, a szerkezete és a mérete is, itt legnagyobb abroncs átmérő tizenöt, míg aszfalton tizennyolc colos kerekekről beszélhetünk. Jóval nagyobb a murvagumi defektellenálló képessége, hiszen itt sokkal több sziklán, kövön kell átmenni, ami könnyebben sértheti meg a felületet. A Pirellinek létezik egy megerősített abroncsa is, amiket a keményebb külföldi futamokon, például az Akropolisz Ralin, vagy a Ciprus Ralin használnak, de van, aki szereti ezt bevetni Magyarországon, a Veszprém Ralin is” – magyarázta kérdésünkre Mezey.
Ami a murván használt abroncsok fajtáit illeti: „A felosztás itt is hasonló az aszfalthoz, van kemény, közepes és puha, illetve az R5-ös autóknak van egy nyitottabb mintázat, ami az esős murvapályákra való. Ez óriási előnye a gyártónak, mert az Eb-n, vagy a vb-n (illetve pár ország nemzeti bajnokságában) például nem lehet vágni a gumikat, így ott nagyon sokat érhet ez sáros körülmények között, mert egyébként csak a száraz útra valót lehetne használni.”
A versenyzők egy-két héttel a futam előtt adhatják le a rendelést, hogy melyik gumikeverékből mennyit kérnek az adott hétvégére, de természetesen az Autogumiplazának van készlete a helyszínen is, úgyhogy valamennyi segítséget ez is jelenthet a partnerek számára. „Ez ugyanúgy működik a murvaversenyeknél is, mint az aszfaltnál, annyi eltéréssel, hogy a murvagumiknál vannak jobbos és balos abroncsok, így amikor a rendelésen gondolkodnak a versenyzők, akkor úgy számolnak, hogy két pótkereket tesznek az autóba, mert nem tudják, hogy melyik oldalon lesz defektjük. Egyébként érdekes adat az utóbbi évekből, hogy a defektek nyolcvan százaléka jobb első... van persze máshonnan is, de nagyjából ez az arány, a többi három kerék összesen körülbelül húsz százalékot ad. Esőben több a defekt, olyankor könnyebben kimosódnak olyan kövek is az úton, amelyek felsértik az abroncsot. Ez a Veszprém Rali esetében az ottani pályák sajátossága miatt fokozottan igaz, míg mondjuk egy Szombathely Ralin nincs akkora defektveszély, mint Veszprémben.”
Mivel itthon ritkán kell a murvagumikhoz nyúlni, adódik a kérdés, hogy a pilóták mennyire tudnak bánni ezekkel az abroncsokkal. „A versenyzők nagyon szeretik a murvát, de sajnos egyre kevesebb ilyen versenyt találunk, több környező országban egyáltalán nincs és nálunk is alapvetően kettő szerepel a versenynaptárban, abból egy idén elmaradt. Ahogy aszfalton, úgy murván is igénylik, hogy segítsünk tanácsokkal és ami fontos, az az, hogy itt jóval többet vágják az abroncsokat, mint aszfalton. Általában a rajtsorrendre való tekintettel szoktunk tanácsot adni az abroncsokat illetően, hiszen aki elöl rajtol, az takarítja a pályát, puhább a talaj, ott szoktuk javasolni, hogy vágjanak, így jobban belekapaszkodhat az abroncs. Aki előtt már tisztább az út, annak nem kell. Az utóbbi években abszolút elfogadott és a pilóták is ezt mondják, hogy a Pirelli murvagumija az egyik, ha nem a legjobb a rendelkezésre álló lehetőségek közül, és reményeink szerint a fejlesztés ezeknél az abroncsoknél sem áll meg. Aszfaltra feltehetően nem jön már idén, az Eger Rali után megjött a frissítés, nagyobb módosításra idén nem kell számítani. Egyébként egy adat az üzemi hőmérsékletről: a Kislőtéren mértünk 100-110 Celsius-fokos gumihőmérsékletet is, ami azért elég erős.”
Végezetül: a Pirelli sikerei ezen a talajon is egyértelműek. „A tendencia Veszprémben sem szakadt meg: az ORB és az ORC első három helyezettje Pirelli abroncsokat használt és a Rali2-ben is hasonló volt a helyzet.”