DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
Rali

ERC-futam lesz a Nyíregyháza Rali

Magyarország 2003 óta először rendezhet FIA rali Európa-bajnoki futamot. A Nyíregyháza városában sorra kerülő aszfaltos esemény szerepel a 2019-es előzetes versenynaptárban.

Nyolc verseny – négy aszfalton, négy murván – a jövő szezon futamainak tervezett listáján, amelyet november 7-én, Genfben fogadott el az FIA rali-bizottsága. A naptárt december 5-én terjesztik véglegesítés céljából a FIA Világtanácsa elé, amely ekkor ülésezik Szentpéterváron.

Új aszfaltos verseny az ERC szezon záróeseménye

A magyar rali izgalmas új eseménye a 2019-es ERC-sorozatnak. A kizárólag aszfaltos verseny mind a magyar kormány, mind a helyi önkormányzatok támogatását élvezi. A központja Nyíregyháza lesz, amely nagyjából 2 és félórányi autóútra található a fővárostól, Budapesttől.

Bár a verseny vadonatújnak számít, 2018-ban, november 9-11. között itt rendezik a magyar bajnokság záró futamát, története a nyolcvanas évek végére nyúlik vissza, amikor is a város rendszeres házigazdája volt magyar versenyeknek.

„Az Eurosport Events, az ERC promótere nagyon örül, hogy a Rally Hungary szerepel a 2019-es előzetes versenynaptárban, és reméljük, hogy ez egy hosszú távú partneri kapcsolat kezdete – mondta Jean-Baptiste Ley, az ERC koordinátora. – Mindez egy hónapok óta tartó egyeztetés eredménye, és máris lenyűgözött bennünket a szervező csapat elkötelezettsége és professzionalizmusa. Örömmel fogadjuk a magyar kormány és a helyi önkormányzat, illetve Nyíregyháza polgármesterének támogatását is.”

482



Számos magyar versenyző szerepel az Európa-bajnoki sorozatban évről-évre. Ifj. Érdi Tibor 2018-ban már sorozatban másodszor szerezte meg az ERC2 bajnoki címét, amennyiben a FIA megerősíti a végeredményt. Botka Dávid az idén szakaszt nyert az Azori-szigeteken és Cipruson, míg a négyszeres magyar bajnok Herczig Norbert 2018-ban mutatkozott be az ERC-sorozatban, ahol kétdobogós helyezést szerzett a MOL Racing Teamnek. Klausz Kristóf pedig 2014, a sorozat elindulása óta állandó résztvevője az ERC junior bajnokságnak.

Dr. Szabó Tünde, sportért felelős államtitkár elmondta: „Hatalmas lépés és óriási sportdiplomáciai siker, hogy a Nyíregyháza Rally már most bekerült az FIA 2019-es előzetes versenynaptárába. Nyíregyháza az elmúlt évtizedekben bizonyította, hogy rendkívül jó helyszíne a hazai autó-motorsport eseményeinek. A rali Eb-futam rendezési jogának megszerzésével újabb, meghatározó ponton kapcsolódhatunk be a nemzetközi autósportba és kerülhetünk fel Nyíregyháza városával a sportág európai térképére. A rali Európa-bajnokság futamának magyarországi megrendezése illeszkedik ahhoz a sportpolitikai célunkhoz, hogy Magyarország minél több rangos nemzetközi sportesemény rendezési jogát nyerje el, ezzel is bemutatva országunkat és városainkat.

Dr. Kovács Ferenc, Nyíregyháza polgármestere elmondta: „Nyíregyházának nagy megtiszteltetés, hogy egy ilyen rangos versenynek adhat otthont, amelyet hatalmas várakozás előz meg. Hosszú távon gondolkodunk a ralival kapcsolatban, ami turisztikailag is jelentős esemény városunk számára. Készen állunk arra, hogy megtegyük a következő lépést, és jövőre Európa-bajnoki futamot rendezzünk. Nyíregyháza felpezsdült a rali érkezése miatt, az emberek már napok óta csak azt nézegetik, honnan nézik majd a városi szakaszt, s bízom benne, hogy ez tényleg csak az első lépés, és felépülhet városunkban egy új, autó-motorsport aréna.”

Oláh Gyárfás, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke elmondta: „A bejelentés a Magyar Autósport és azon belül a hazai rallysport számára hatalmas mérföldkő. Magyarország újra felkerül a nemzetközi rally térképére, visszatér hozzánk az Európa-bajnokság, a naptárba bekerül a Rally Hungary! Versenyzőink már bebizonyították, hogy ott vannak Európa elitjében, most rajtunk, a szakmán a sor, a megszerzett bizalommal élnünk kell. A Nyíregyháza Rally ad otthont ennek a bejelentésnek, és ez a város lesz az otthona az Eb-futamnak. Remélem, remek versennyel ünnepelhetjük meg a bejelentést. Köszönöm a Magyar Kormány támogatását és állami garanciáját, a promóter és az Eurosport bizalmát, továbbá mindazok segítségét, akik nélkül ez nem sikerült volna.”

Őry Tamás, a verseny társszervezője elmondta: „Amikor eldöntöttük, hogy Európa-bajnoki futamra kandidálunk, megtehettük volna, hogy megrendezünk egy normál országos bajnoki futamot százötven versenykilométerrel, hiszen a Nemzetközi Automobil Szövetség megfigyelője abból is láthatta volna, hogy milyen biztonságos és jó futamot tudunk rendezni. Ám mi azt gondoltuk, ha már belevágtuk a fejszénket egy ilyen nagy projektbe, akkor rendezzünk egy ERC-futamot anélkül, hogy az ERC-sorozat része lennénk, hogy megmutassuk, képesek vagyunk rá. Több, mint hatszáz ember dolgozik a hétvégén a versenyen, ötvenkét önkormányzattal állunk kapcsolatban, lezárunk egy négy kilométeres szakaszt Nyíregyháza belvárosában és további 113 kilométert a Zemplénben, s mivel számunkra a versenyzők a legfontosabbak, próbáltunk jó minőségű pályákat találni. Kijelöltünk ajánlott nézői pontokat, amelyeken szeretnénk információval és infrastruktúrával is kiszolgálni a közönségünket. Hosszú távon ugyanis arra törekszünk, hogy ne csupán az a néhány ezres fanatikus tábor kövesse a versenyünket, amely helyszínről helyszínre követi a mezőnyt, hanem új drukkereket nyerjünk meg a ralinak, esetleg visszahozzuk a pályák szélére a régieket. A rali jobb követhetősége érdekében is tettünk lépéseket: a nyíregyházi Kossuth téren óriáskivetítőt állítunk fel, amelyen közvetítjük a szuperspeciálist, mint ahogyan a szombati, mádi gyorsasági szakasz is élőben követhető lesz a nézők számára. Nagyon boldog vagyok, hogy versenyünk az előzetes versenynaptár része, mindent megteszünk majd, hogy megfeleljünk a magas elvárásoknak és jó versenyt szervezzünk ezen a hétvégén.”

Az idei verseny néhány fontos jellemzője: 69 autó nevezett, 17 szakaszon összesen 223.10 kilométer a versenytáv, a 25.15 km-es szuperspeciált Nyíregyháza központjában rendezik, és 3 szakaszról lesz élő közvetítés.

 

Liepaja, Lengyelország és Ciprus más időpontban

Az ERC 2019-es versenynaptárának további változásai, hogy a lett Rally Liepāja és a Rally Poland korábbi időpontra került, mint az elmúlt években. A 2017-es és 2018-as szezon záróeseménye, a Rally Liepāja május végére kerül, míg a lengyel viadalt, amely 2018-ban szeptember utolsó előtti hétvégéjén ünnepelte története 75 éves évfordulóját, június végén rendezik.

 

A népszerű „szigeti ralik” jelentik az első kihívásokat

Az Azori Airlines Rally, amelyet az Atlanti-óceánin található São Miguel szigetén rendeznek, valamint a Rally Islas Canarias a Kanári-szigeteken nyújt lehetőséget a korai tesztelésre az ERC-csapatoknak, amelyek mindkét helyszínre utazási támogatást kapnak.

 

Szezonközi aszfaltos kalandok

A 2019-es ERC-versenynaptár két aszfaltos ralit tartalmaz a szezon közepén: a Rally di Roma Capitalét és a Barum Czech Rally-t, amely a megszokottnál két héttel korábban lesz. Egyenlő arányban oszlanak meg a különböző borítású versenyek, hogy segítsék a fiatal tehetségek tapasztalatszerzését az ERC Junior sorozatban Az ERC Juniorban versenyző fiatalok aszfalton és murván is szerezhetnek tapasztalatokat, hiszen a 2019-es naptárban három-három verseny szerepel mindkét borításból.

 

FIA European Rally Championship 2019, előzetes versenynaptár*

1. futam, március 21-23: Azores Airlines Rallye** (ERC Junior), murva

2. futam, május 2-4.: Rally Islas Canarias (ERC Junior), aszfalt

3. futam, május 24-26.: Rally Liepaja (Lettország) (ERC Junior), aszfalt

4. futam, június 28-30.: Rally Poland (ERC Junior), murva

5. futam, július 19-21.: Rally di Roma Capitale (Olaszország) (ERC Junior), aszfalt

6. futam, augusztus 16-18.: Barum Czech Rally Zlín (ERC Junior), aszfalt

7. futam, szeptember 27-29.: Ciprus Rally, murva

8. futam, november 1-3.: Rally Hungary (Hungary), aszfalt

 

*amennyiben az FIA Világtanácsa jóváhagyja

**amennyiben aláírásra kerül az esemény promóteri megállapodása

 

Jean-Baptiste Ley, az ERC koordinátora elmondta: „Nagyon örülünk, hogy bemutathatjuk a 2019-es rali Európa-bajnoki sorozat előzetes versenynaptárát, amely még a FIA Világtanácsának jóváhagyására vár. Ismét figyelembe vettük és reagáltunk a versenyzői kérésre, és nyolc eseményben szabályoztuk a szezon versenyeinek számát, egyenlő arányban van aszfaltos és murvás viadal. A Rally Hungary-val egy új, izgalmas versenyt köszönthetünk a naptárban. Örömteli számunkra, hogy megújítottuk a hosszú távú partneri kapcsolatot az Azori Airlines Rallye-val, a Rally Islas Canariasszal, a Rally Liepājával, a Rally Polanddal, a Rally di Roma Capitaléval, a Barum Czech Rally Zlínnel és a Ciprus Rally-val. Bár az Acropolis nem része a 2019-es ERC naptárnak, nyitva áll az ajtó előtte egy esetleges visszatéréshez, hiszen nagyszerű futamról van szó.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: