DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
Rali

Spitzmüller Csaba 2014-es évértékelése

Az év vége felé megkérdeztünk néhány versenyzőt, hogy hogyan értékelik a lassan mögöttünk hagyott 2014-es esztendőt.

Milyen tervekkel indultatok neki a 2014-es évnek?

Új év, új csapat új remények. A közelmúlt nehézségei után megújulásra volt szükségünk. A Pro Race Sport csapat új lehetősége mellett megtartottuk a működő és bevált dolgainkat, újragondoltuk mindazt, amiben frissítésre volt szükség. Az alapoktól építkezve álltunk fel újra. Kemény munka áll mögöttünk, a fejlődéshez sokszor szükség van gyökeres változásokra. Visszatekintve nincs kétségem afelől, hogy jól döntöttünk. A tabella most fals képet fest, helyette nézzünk a színfalak mögé és értékeljük a csapat egészét. Magas szakmai szintet képviseltünk, remekül felkészített autóval és két igazán jó navigátorral vágtunk neki az évnek. Számomra rengeteg motivációt adott ez a felállás és a csapat elszántsága. Ennek feszült ellen a sok bosszantó hiba a szinte értéktelen apróságokkal (váltó bowden patent, elektromos kapcsoló, szélvédő mosó és még sorolhatnánk), amikkel megannyi értékes másodpercet vesztettünk.

zsfoto_miskolcrally14_14



Az autó beváltotta a hozzá fűzött reményeket?

A külföldi minták és hitünk alapján éreztük, hogy ezzel az autóval is tudunk előrébb lépni. Elértük, hogy a sokak által már leírt autónk legyen idehaza talán a legjobb Mitsubishi. Volt szakaszgyőzelem és sok szép 2-3. helyes részeredmény a gyorsokon. Igazi feladat a helytállás, de abszolút versenyképesek tudunk lenni. Az összképet mindig tönkretette egy apróság, a szerencsével még mindig hadilábon állunk. Úgy érezzük, hogy még több odaadással ezt is le fogjuk győzni.

Izgalmasabb lett a bajnokság a WRC-ék nélkül?

Mindenképpen. Sokkal szorosabbá vált a mezőny, már az évad első versenyén és később is másodperceken múltak pozíciók. Ha az esélyesek feltételei adottak, akkor komoly csaták alakulnak ki. Nyíltabbá vált a bajnokság és a győzelmi lehetőség. Az autók széles skáláját láthattuk, a WRC árakat közelítő R5 és RRC autók is megjelentek a mezőnyben.

Mennyire zavarták a felkészüléseteket a versenyek körüli hercehurcák?

Próbáltunk a felkészülésre koncentrálni és alkalmazkodni, de ez nehezítő körülmény. Nincs biztos alap, csak a folyamatos változás és káosz. Elkeserítő és kiábrándító számunkra, hogy szeretett szakosztályunknak ilyen napokat kell megélnie. A régi, jobban működő és tündöklő szakosztály kontrasztja erősebben szorítja össze szívünket. Sokat változtak a dolgok, az új idők szele kell, hogy fújjon. A jelenlegi mélypontról a felemelkedés irányába sok áldozatos és odaadó munka, komoly szakmai tudás, háttér, sport szeretet és alázat szükségeltetik. Tudom, sokan vannak, akik jót akarnak. Nemrég újabb szakágvezető érkezett hozzánk és még korai lenne arról nyilatkozni, hogy jó úton vagyunk e.

28

Számotokra melyik volt az év legjobb/legsikeresebb versenye?

Miskolc! Voltak komoly nehézségeink, de ott jött ki legjobban a lépés. Szakaszgyőzelem, komoly csaták, végül második hely a hazai közönség előtt az új csapattal. Mindez nagyon sokat jelentett számunkra.

Hogyan lehetne újra népszerűvé tenni ezt a sportágat hazánkban?

Erre nem egyszerű választ adni. Sajnos a probléma nagyon komplex. A szakág fénykorának csillogását a legnagyobb igyekezet ellenére sem lehet gyorsan visszahozni. Sokan csak a gazdasági helyzetet és a sportszakmai tévutakat teszik ezért felelőssé. Teljes környezetünk megváltozott. Gondolok itt arra, hogy a versenyeken szereplő autók nem számítanak akkora kuriózumnak. Mindennapjainkban is elérhetőek lettek hasonlóan fejlett autók a közutakon, másfelől kényelmes fotelból HD minőségben remek hangzással megtekinthetőek az összefoglalók, belső felvételek, fotó galériák és online eredmények. Eltolódott az emberek ingerküszöbe, több impulzus éri őket és ebben az időközpontú világban kevesen szentelnek, vagy tudnak szentelni egy teljes napot, hétvégét a versenyekre. Ez a sportág emberközpontú, elvonulást kér a mindennapokból és megélése csak a helyszínen nyújt élménymaximumot. A sok kötöttség és távolságok miatt rengeteg időt és pénz áldozatot követel a szurkolóinktól is. Ez most szembe megy a társadalmi változásokkal is. Más szakágak (pl drift, rallycross) helyi koncentráltságuk és kiegészítő rendezvényeik miatt családbarátabbak is. A szakmai problémák rendbetétele és stabilizáció mellett csökkentenünk kell a szakági sajátosságok és a társadalmi tendenciák közötti űrt. Meg kell vizsgálnunk, hogyan tudjuk családiasabbá tenni a versenyeket, hogyan tudjuk olyan magasra emelni az ingereket, mellyel kicsaljuk a nézőket és utána élményekkel, elégedetten mondják: „Jövök újra!”.

Tervek vannak már a következő évre?

Tervekből mindig rengeteg van. Mostani állás szerint legvalószínűbb forgatókönyvünk a jövő évadra a magyar bajnokság az Evo X-es nyergében. Folynak az előkészületek, vannak nyitott kérdések és lehetőségek, de sok dolog képlékeny még. Partnereink kitartanak mellettünk és bizalmukat továbbra is élvezzük.

Kiknek köszönnéd meg az ez évi segítséget?

A teljesség igénye nélkül nem szeretnék külön felsorolásba bocsátkozni. Nagyon hálásak vagyunk és köszönettel tartozunk mindazoknak, akik segítettek minket eddig és az idényben áldozatos, kitartó munkájukkal, bátorítással, türelemmel és szeretettel.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: