DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 7. csütörtök
Rali

Latvala a vb címen dolgozik

Jari-Matti Latvala idei első világbajnoki győzelmét ünnepelte Svédországban a Volkswagen Polo WRC-vel. A bajnokság második futamán megszerzett első hely után a finn versenyző bízik abban, hogy a mexikói pályákon is hasonló harcokat vívhat majd márkatársaival. A most következő interjúban a VB listavezetője beszél példaképéről, mentális felkészüléséről és csapattársairól.

 

 

Jari-Matti, gratulálunk az első győzelmedhez a szezonban. Hogy érzed most magad?

- Különleges pillanat volt a svéd rali díjátadója a számomra. Ez az egyetlen világbajnoki futam, melyet sikerült harmadik alkalommal megnyernem. A 2008-as, legelső futamgyőzelmem is a svédekhez kötődik. A verseny nem volt egyszerű, a pénteki versenynapon például sok időt vesztettem és Andreas (Mikkelsen) nagyon közel került hozzám. Szombaton azonban már be tudtam biztosítani a vezető pozíciót, így sikerült elérni a célomat.

 

Meg tudod mondani, mi lehet a közös Björn Waldegard-ban, Stig Blomqvist-ben, Tommi Makinen-ben, Kenneth Eriksson-ban és Marcus Grömholm-ban?

- Ha gyorsan végiggondolom a neveket, akkor ők azok, akik több mint két alkalommal győztesként zárták a svéd ralit.

 

Lássuk be, nehéz világbajnoki futamot nyerni. Hogyan sikerült megnyerned egy ilyen összetett versenyt?

- Elég sok minden függ a körülményektől is. Ahogy visszagondolok, 2008-ban hasonló időjárási körülmények uralkodtak a svéd utakon - a hó és jég mellett a murvás részek is előbukkantak. Számomra ezek az útviszonyok jobban fekszenek, mint mondjuk egy aszfalt verseny. Természetesen Svédországban sem volt minden happy, de végül jól sültek el a dolgok. A Volkswagen számára külön öröm volt, hogy a dobogós helyekért kőkeményen harcoltunk versenytársaimmal.

 

 

Az évad első murvás futama következik most Mexikóban. Hogyan készültök Dél-Amerikára?

- Spanyolországban egy két napos teszten vettünk részt a csapattal. Az első napon én autóztam, míg utánam Sebastien (Ogier) ült a volán mögé. Ezúttal Seb gyorsabb volt tőlem, de remélem versenykörülmények között jobban meg tudom majd szorongatni. Rá kell hangolódnom erre a talajtípusra, mondhatni régen versenyeztem már murván.

 

Mit vársz a Mexikó ralitól? 

- Természetesen nem lenne rossz, ha nyernék. Ha az élen állsz Mexikóban, akkor egy apró hiba is óriási bakit jelenthet a helyezések tekintetében. 2012-ben szintén egy svéd győzelem után repültem oda, akkor azonban nem tudtam befejezni a futamot. Fő célom nem a győzelem, de mindent el fogok követni azért, hogy esélyes legyek az első helyre és a lehető legtöbb pontot szerezzem meg. Egyelőre azt mondom, hogy örülnék egy dobogós pozíciónak.

 

Jelen pillanatban vezeted az összetett pontállást. Véleményed szerint nagy csatát fogsz vívni Sebastien-nel?

- Szeretném, ha így lenne. Egy dologban azonban biztos vagyok: Seb mindent el fog követni a mexikói győzelemért. Nem titok, szeretnék világbajnok lenni - ez az egyik álmom. Ebben a sportban az a szép, hogy nemcsak nekem vannak ilyen terveim, így válik izgalmassá a világbajnokság. Ahhoz, hogy le tudjam győzni Seb-et, minden talajtípuson a legjobbat kell kihoznom magamból.

 

Mi jutott eszedbe a svéd futamon, mikor csapattársad, Seb hibázott?

- Ő is csak egy ember. Biztos vagyok benne, hogy pályafutása során minden versenyző hibázik, hol kisebbet - hol nagyobbat, amiből tanulhat a jövőre vonatkozóan.

 

Ha a jó formádat hoznád a következő futamokon, akkor nagy nyomást gyakorolhatnál csapattársaidra...

- Mindenképpen figyelni kell, hogy egy-egy eredmény hogyan hat a versenyzőtársakra. Hogy nyomást tudunk-e gyakorolni egymásra, ez jó gondolat, de valójában profiként az ilyen helyzeteket is meg kell tanulnunk kezelni.

 

Mennyire tartasz Sebastien Ogier-től?

- Egy igazán erős versenyzőről van szó, mentálisan is. Minden körülmény között jókat tud autózni, éppen ezért nehéz a nyomába érni. Tartani semmiképp nem szabad tőle, akkor minden kilométer értelmetlen lenne. Természetesen a tiszteletet meg kell adni egymásnak, de a félelmet nem kell ismerni ehhez. Ha világbajnokságot akarsz nyerni, akkor meg kell tartanod az egyenletes teljesítményt az év szinte minden egyes futamán. 

 

Az idei szezonban egy mentális tréner is segíti a felkészülésed. Vettél már észre bármilyen változást is ebből kifolyólag?

- Jobban hallgatok a megérzéseimre. A múltban néhány futamnak úgy álltam neki, hogy minden áron meg akartam nyerni. Ezután voltak helyzetek, hogy rosszra fordultak a dolgok, mert túl sokat szerettem volna. A mentális trénerem azt tanítja elsősorban, hogy hallgassak azokra a megérzéseimre, amik az adott helyzetben megfogalmazódnak bennem. Gyakorlatba átültetve - például a váltásoknál nagyban segít ez a gondolkodás. Amit észrevettem még, hogy sokkal többet kommunikálok a navigátorommal, Miikka-val. Vannak közös terveink, így az együttműködésünk ettől jobb már nem is lehetne. Mindig közbeszól, ha túl sokat szeretnék kihozni egy adott helyzetből.

 

Kifejezetten emiatt kezdtél el együtt dolgozni egy mentális trénerrel?

- Ez a csapat ötlete volt. Megkerestek ezzel a lehetőséggel, hogy szerintük még többet fejlődhetnék, ha mentálisan is segítene valaki. Christopher lett a trénerem, aki a tavalyi brit futam óta segít nekem, és ő az az ember, akiben 100%-osa megbízok. Megtanultam tőle, hogy bizonyos esetekben mi a fontos, mire koncentráljak, illetve hogyan szerezhetem vissza a koncentrációt, ha valami kizökkentett belőle.  Futamok előtt gyakran izgatott vagyok, és egy-két apró trükköt mutatott, amivel levezethetem a versenyek előtti feszültséget. Nagyon nem szeretnék belemélyedni a mentális dolgokba, de nagy segítségemre van mind a koncentráció mind a relaxálás tekintetében.

 

A korábbi futamokon dominált a márka. Szerinted folytatódik a VW eddigi kiváló sorozata?

- Pontosan négy márka van versenyben a VB-n. A Hyundainak kicsit rosszul kezdődött a szezon, és még meg kell tenniük pár lépést azért, hogy feltornázzák magukat. A Volkswagen nagy előnye az volt, hogy már a debütáló évben kiválóan teljesített. Szerintem lesz idén olyan csapat, aki megcsillogtatja tudását az idei évben.

 

Honfitársad, Marcus Grönholm 2002-ben világbajnokságot nyert. Eljöhet az ideje annak, hogy újabb finn nyerhessen világbajnoki címet?

- Emiatt nagy nyomás nehezedik rám, hiszen Marcus már 12 évvel ezelőtt szerezte meg a címet. Hazámban sok ember bízik abban, hogy majd én Marcus nyomába lépek, és megszerzem a VB címet. Sajnos a ralik látogatottsága csökken, és úgy gondolják, hogyha bajnok lennék, akkor a finn futamokra is többen látogatnának el.

 

Nagy rajongója vagy Henri Toivonen-nek. Többek között miatta is vagy motivált egy bajnoki cím megszerzésében?

- Van néhány párhuzam a pályafutásunk tekintetében. Henri fiatalon szerezte meg első győzelmét, és utána kezdte el komolyabban gyűjteni a tapasztalatokat. 1986-ban, halálának évében, a Monte Carlo-t megnyerte és a svédeknél többször is esélyes volt a győzelemre. Példaképemnek tekintem, de nem miatta szeretnék világbajnok lenni. Számomra ő a legkiválóbb versenyző - szerintem senki nem tudott úgy B-csoportos autót vezetni, ahogy ő. De volt olyan helyzet is Henri életében, amikor túl sokat akart kihozni belőle...

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: