DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 6. szerda
Rali

Neuville: "Így jutottam idáig"

Thierry Neuville a kevesek egyike, akinek sikerült azt elérni, amiről nagyon sokan álmodnak. Egy nagyon jól sikerült szezon után több ajánlat közül választhat a belga. Sikerei bátorságot adhat másoknak is.
Thierry, hogy sikerülhet egy normális embernek egy WRC vezetői ülésébe kerülni?

- Szerencse is kell, ez nem kérdés. De emellett - és remélem, hogy tényleg így van - tehetség, akarat, egy fantasztikus család és barátok. Emellett, hallgattam egyik-másik jó tanácsra is. De tiszta sor, több pénzbe kerül, mint amennyit egy egyszerű szakmunkás végzettségű CNC-esztergályos keres.

Meséld már el, hogy kezdődött az egész"

Mint a legtöbbeknél. Az autókat és a rali versenyeket mindig is izgalmasnak találtam. Édesapámmal minden évben elmentünk három-négy ralira illetve autókrossz versenyre. Aztán szerettem volna én is kipróbálni, de hiányzott az eszköz ehhez. Így 17 évesen először az autókrosszal kezdtem. Két évvel később vettem egy Opel Corsa A-t és három versenyen mentem vele, aztán el kellett adnom az autót, mert szükségem volt a pénzre. Miután megnyertem a belga szövetség, az RACB egy válogatóját és a nemzeti Ford Fiesta ST kupában mehettem, ki kellett fizetnem 7500 euró önrészt.

Egy jó befektetésnek tűnt?

- Egy ilyen esélyt meg kell ragadni. Ez volt a karrierem startja. Három versenyt megnyertem, és kétszer vezető helyről estem ki. Oké, egyszer elestünk. Ezek után az akkori Citroen ügyfélsport főnök Simon Jean-Joseph és honfitársam, a Citroen Racing jelenlegi főnökének segítségével egy évet mehettem egy C2-vel. Ez 40 ezer euróba került, amit a család, az akkori barátnőm Jessica, az első szponzorok és a szövetség segítségével sikerült kifizetni. Az ilyesmi nagyon nehéz, de mindannyian hittük, hogy működni fog.

Volt valaha Németország téma? Például a DRM? (Neuville német anyanyelvű, DRM: A német ralibajnokság)

- Igazából sose, még akkor se, ha az első navigátorommal németül is beszéltem az autóban. De gyorsan megértettem, hogy muszáj franciául tanulnom, és először Belgium majd Franciaország felé orientáltam magam. Azt gondoltuk, hogy ebben az irányban lehet egy esélyem.

Ott volt a kapcsolat Philipp Bugalskival

- Igen. Philipp és Benjamin Perin egy fiatal versenyzőt támogatott Franciaországban és az összehasonlítás kedvéért akart egy másik pilótát, és felfigyelt rám. Így mehettem egy aszfaltos és egy murvás versenyen Franciaországban. Nemcsak mindkét összehasonlítást megnyertem, hanem életem első murvás versenyén egy hatalmas hajrával a Citroen Trophy-t. Az utolsó gyorsasági előtt még harmadik voltam öt másodperc hátránnyal.

Ezután következett egy ugrás a nemzetközi szintérre

- Egyszerű az sem volt. Oké a Junior vb-s költségvetésünk nagy részét Philipp átvette. Az összeg negyedét kellett nekem összeszednem, ez 100 ezer euró volt. Emellett az IRC-ben is elindultam egy Peugeot 207 S2000-rel, amit kompletten a Peugeot Belgium fizetett. Most pedig WRC-ben ülök. Nem keresek vele pénzt, de nem is kell érte fizetnem. Ez már egy kiváltságos helyzet.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: