A rali világbajnokság különböző állomásain más és más jellegű extrém szituációk érik a motorokat. Mexikóban a magaslati levegő okoz gondot, Görögországban a kellő nyomaték a kulcs, míg Finnországban a maximális sebesség lesz nagyon fontos. Mennyire van megkötve a mérnök keze a motorok versenyről versenyre hangolásánál?
Dr. Donatus Wickelhaus: - A motor homologizálásra kerül és egy úgynevezett mesterdarab kerül az FIA-hoz. Ez azt jelenti, hogy minden intézkedés tilos, ami például a nyomatékfelfutást befolyásolná - mondjuk a vezérlés vagy a felépítés módosítása. Tehát a motor a fizikai felépítését tekintve minden versenyre teljesen egyforma kell, hogy maradjon. Ezzel ellentétben a motor programjának módosítására van lehetőség, így azt az adott versenyhez tudjuk igazítani. Ezek apróságok, amik a legtöbbször a shakedown alatt történnek, amin aztán már nem módosítunk a verseny során.
ön a VW WRC motorjának az apja, ami, az egész csapathoz hasonlóan már a debütálás évében komoly sikereket könyvelhet el. Mi az, amire a leginkább büszke?
Dr. D.W.: - A csapatból mindenki, aki a motor fejlesztésén dolgozott büszke lehet magára. A motorsport világában mindenhol tisztelettel beszélnek a VW motorról, ami azt jelenti, hogy a felkészülés alatt is, és a szezon első felében is nagyon jó munkát végeztünk. Még a versenyzők is csak pozitív visszajelzéseket adtak nekünk. A motorfejlesztésen, egy kis csapatként a csapatban, nagyon rövid idő alatt, de kellő elszántsággal és szenvedéllyel egy nagyon versképes motort sikerült kifejlesztenünk. Januárban a Monte előtt minden nap nagyon későig kellett, hogy dolgozzon a részlegünk, és erre a csapatszellemre különösen büszke vagyok.
A fejlesztés során a Wolsburgban fellelhető erőforrásokat is igénybe vették, ahol a szériaautók fejlesztése zajlik. Mennyire volt ez a tudás értékes, segítőkész, ami ott található?
- Nagyon hasznos volt, hogy számos, a fejlesztéshez szükséges eszközt a rendelkezésünkre bocsátottak a wolfsburgi kollégák. Egyes tapasztalatok a szériafejlesztésből, mint például a jelenlegi trendet képező Downsizing, nagyon jól jöttek számunkra. Ez összességében a motor magas minőségéhez vezetett. A motorsport részleg pedig minden megszerzett ismeretet átad az ottani kollégáknak a segítségért cserében, így az utóbbi években egy mindkét fél számára hasznos tapasztalatcsere jött létre.
8500 fordulat per perc
Ez a maximális fordulatszám, amit a jelenlegi WRC-k motorja teljesíthet. Ez Finnországban a döntő faktor lehet, aki a verseny hosszú padlógázas részein a lehető legjobban megközelíti ezt az értéket, az fogja tudni kihozni az autójából és magából a maximumot. Ha a motor eléri ezt a fordulatszámot, a befecskendezést szünetelteti a motorvezérlés, hogy az ne nőhessen tovább, viszont ha az autó a levegőben van, akkor a kerekeken lévő ellenállás hiányában a motorfordulat az egekbe szeretne szökni, így a befecskendezést le kell állítani, viszont a landolás után azonnal szükség van a vonóerőre, hogy ne essen le a fordulatszám az újra fellépő ellenállások miatt. Ennek a problematikának megoldása a legfontosabb feladat a motorosoknál a finn versenyre.