A Finn Rali egyike azon kevés murvás raliknak, ahol nagyon gyors sebességre kapcsol a mezőny. Egyenletes útjai és számtalan ugratója révén, melyet szinte vakon vesznek be a pilóták, teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a világbajnoki ralimezőnytől. Annyira különleges ezen a pályán versenyezni, hogy bár többször is előfordult, hogy nem skandináv pilóta nyerte meg a versenyt, azért általában északi pilóta állhat a dobogó legtetejére.
Az elmúlt két évben Sebastien Loeb vihette haza a győztes trófeát Finnországból, de igazolt hiányzása révén ezúttal másként lesz. Jari-Matti Latvala (Ford), Sebastien Ogier (VW) és Mikko Hirvonen (Citroen) is esélyes lehet a győzelemre. Bár eddig idén Ogier mutatott jobb formát, a hétvégén mégis talán csapattársának, Jari-Matti Latvalának állhat a zászló. A hazai pálya előnye a finn pilóta kezére játszik, s az elmúlt években előkelőbb helyeket foglalt el illusztris csapattársával szemben a hazai raliján. Latvala ugyanis 2010-ben megnyerte ezt a versenyt, tavaly harmadik lett, s minden esélye megvan arra, hogy a hétvégén begyűjtse idei második győzelmét. A VW másik pilótáját, Sebastien Ogiert sem szabad leírni. Tavaly ugyan csak 10. lett itt, 2011-ben pedig bronzérmes volt, az Olasz Ralin megszerzett győzelem nagy löketet adhat a francia pilótának a hétvégén is.
Az idei Finn Rali több szempontból is különlegesnek ígérkezik. Két nagy ikonikus világbajnok, Marcus Grönholm és Tommi Makinen is részt vesznek a ralin, igaz, nem úgy, ahogy gondolnánk. Mindketten egy-egy gyorsasági szakasz erejéig veszik vissza a versenyoverállt, hogy kedvezzenek a hazai rajongóknak. Tommi Makinen még csütörtökön a Killeri szuperspeciális szakaszon áll rajthoz, mielőtt a mezőny nekivágna a ralinak. Azt még nem tudni, hogy milyen autó volánjához ül, de az biztos, hogy szeretné megmutatni a mai fiataloknak, hogy hogyan is megy egy négyszeres ralis világbajnok. Marcus Grönholm ellenben a ralihoz kapcsolódó support race-en vesz részt, amelyen off-road buggyk volánja mögött állnak majd rajthoz finn, spanyol és francia pilóták.
S hogy mi a finnországi győzelem kulcsa, azt pont a hétszeres Finn Rali-győztes Marcus Grönholm árulta el korábban. "A Finn Ralin bátorságra és persze észre van szüksége a pilótáknak. Tudniuk kell, hogy az út gyors, s hogy hol a leggyorsabb. A rali egy sor cikkcakkból, kanyarból és ugratóból áll. Az itinernek tökéletesnek kell lennie, hogy a pilóta tudja, hova helyezze az autót az úton, mikor teljes sebességgel vakon hajt egy ugratóra. Maximálisan meg kell bíznia a navigátorában ezen a ralin."
Idén ismét a hagyományosabb háromnapos versenyhez közelít a Finn Rali, így szombaton be is fejeződik a versengés. Csütörtökön déli irányba, Lahti felé indul a mezőny, ahol az 1980 óta nem látott Torittu gyorsasági szakasz visszatér. A pénteki lesz a leghosszabb nap, amikor is 158,50 km-nyi gyorsasági szakaszon verekszi át magát a mezőny. Az utolsó nap tele lesz finn klasszikusokkal. Közülük is kiemelkedik a félelmetes hullámvasútszerű Ouninhohja, amely az ügyesség és bátorság végső tesztje.
A rali
A hétvégén megrendezésre kerülő verseny a szezon "legőrültebb" ralija címet is kivívta magának azzal, hogy - a nézők és fotósok nem kis örömére - a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, s ha már ott vannak, akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak.
A ralinak otthont adó egyetemi város, Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai. A 2005-ös Finn Rali tartja az eddigi leggyorsabb rali rekordját, hiszen az átlagsebesség 122,86 km/óra volt. A főhadiszállás tehát Jyvaskylában lesz, ahogy az első rali idején, 1951-ben is.
A skandináv rali három napon át tart, s a 23 gyorsasági szakasz 332,14km-t tesz majd ki.
Az elmúlt évek Finn Rali győztesei:
2012 S Loeb (Citroën)
2011 S Loeb (Citroën)
2010 J-M Latvala (Ford)
2009 M Hirvonen (Ford)
2008 S Loeb (Citroën)
2007 M Grönholm (Ford)
2006 M Grönholm (Ford)
2005 M Grönholm (Peugeot)
2004 M Grönholm (Peugeot)
2003 M Märtin (Ford)
2002 M Grönholm (Peugeot)
2001 M Grönholm (Peugeot)
2000 M Grönholm (Peugeot)
1999 J Kankkunen (Subaru)
1998 T Mäkinen (Mitsubishi)
1997 T Mäkinen (Mitsubishi)
1996 T Mäkinen (Mitsubishi)
1995 T Mäkinen (Mitsubishi)
1994 T Mäkinen (Ford)
1993 J Kankkunen (Toyota)
1992 D Auriol (Lancia)
1991 J Kankkunen (Lancia)
A világbajnokság állása az Olasz Rali után:
Pilóták
1. Sebastien Ogier - 154 pont
2. Jari-Matti Latvala - 90 pont
3. Thierry Neuville - 70 pont
4. Sebastien Loeb - 68 pont
5. Mikko Hirvonen - 61 pont
6. Dani Sordo - 59 pont
7. Mads östberg - 50 pont
8. Martin Prokop - 37 pont
9. Jevgenyij Novikov - 31 pont
10. Nasser Al Attiyah - 30 pont
Gyártók
1. Volkswagen Motorsport - 220 pont
2. Citroën WRT - 174 pont
3. Qatar WRT - 89 pont
4. Qatar M-Sport WRT - 89 pont
5. Jipocar Czech National Team - 39 pont
6. Abu Dhabi Citroen WRT - 33 pont
7. Volkswagen Motorsport 2 - 26 pont
8. Lotos WRC Team - 20 pont