DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 2. szombat
Rali

A jövő bajnokai Veszprémben

Az ORB idei egyetlen murvás futamán, a Veszprém Rallyn egy osztrák és egy dél-afrikai pilóta is Magyarországon gyűjti tapasztalatait, de kik ők és hogy kerülnek ide? Utánajártunk.

A Veszprém Rally nevezési listáját böngészve két, számunkra ismeretlen néven akadt meg a szemünk. Az még hagyján hogy Chris Brugger nevezett a versenyre, hiszen a szomszédos Ausztriából érkezik, de hogy a fenébe kerül ide egy dél-afrikai versenyző, jelen esetben Henk Lategan!?  

Ami mindkét versenyzőben közös, hogy nagyon fiatalok, nagyon tehetségeseknek tartják őket, na és hogy mindketten a Baumschlager Racing Skoda Fabia S2000-esével versenyeznek.

Az osztrák istállót talán keveseknek kell bemutatni, a csapatfőnök Raimund Baumschlager megszámlálhatatlan bajnoki címet szerzett sógorainknál, de a BRR Skodájával lett az SWRC világbajnoka Juho Hanninen is. Ha még ez is kevés lenne, akkor nem árt tudni hogy 2012-től korábbi bajnokunk, Herczig Norbert is a BRR Skodáját hajtja a magyar bajnokságban, a Veszprém Rallyra a csapat így három Fabiával érkezik. Baumschlager az idei évben a fiatal tehetségek pályafutását igyekszik egyengetni, a srácok minél sikeresebb szereplése érdekében megvették a Volkswagen Motorsport által tavaly a Rally VB-n használt Skodákat, igen azokat, melyekkel tavaly még Sebastien Ogier, Andreas Mikkelsen és Kevin Abbring járta a világbajnoki futamokat. Brugger és Lategan mellett az új-zélandi szuper tehetség, Hayden Paddon is csatlakozott a csapathoz, Paddon a finn és a német világbajnoki futamon kap autót Baumschlageréktől.

A Magyarországra érkező két fiatal tehetség még viszonylag kevés tapasztalattal bír. A 19 éves dél-afrikai fiú, Henk Lategan ereiben azonban benzin csörgedezik, édesapja révén már nagyon korán magába szívta a verseny-benzingőzt, így amióta eszét tudja mindig is raliversenyző szeretett volna lenni. Igen korán, 15 évesen meg is kapta első versenyautóját, egy Toyota Tazz-t és édesapja szárnyai alatt elkezdte a gyakorlást. A bemutatkozásra sem kellett sokat várni, hiszen 2010-ben, mindössze 15 évesen harcba szállt első versenyén is, majd a következő szezonban egy nálunk ismeretlen kategóriában, az S1400-ben egy Volkswagen Polo Vivo-val már a dél-afrikai nemzeti bajnokságban bukkant fel. A tavalyi évben már a legnagyobbak között próbált szerencsét, egy helyi fejlesztésű S2000-es Volkswagen Polóval érkezett a szezonnyitóra. Itt nem árt megjegyezni, hogy ha valahol igazán népszerű az S2000-es kategória, akkor az Dél-Afrika, egy-egy bajnokin majd 20 S2000-es autó áll rajthoz, így a technika még közel sem garancia a sikerre. Első S2000-es versenye nem az időeredményekről lett emlékezetes, sokkal inkább arról, hogy alaposan megborította a Polo-t. Ekkor úgy tűnt az esés nemcsak versenyautóját, de a pilóta pályafutását is derékba törheti, azonban Lategan rácáfolt a kétkedőkre és a következő bajnokin, a Sasol Rallyn, mely az FIA Afrika Bajnokságának is része volt ismét rajthoz állt, és több öreg rókát is megelőzve már az első 10-ben sikerült végeznie.



A család, elsősorban édesapja, az idei évben úgy döntött, Henk pályafutását tartják szem előtt, az "öreg" így vissza is vonult a versenyzéstől, hogy a jövőben fia karrierjét egyengethesse (nem oly rég láthattunk már ilyet, Mads Ostberg is hasonló úton jutott el az M-Sport gyári székéig). Ennek eredményeképp az egyébként nem annyira gyenge dél-afrikai bajnokság mellett Európában gyűjtik tovább a tapasztalatokat.  Henk az idei évben a Volkswagen félgyári csapatának tagjaként odahaza egyre közelebb kerül az élmezőnyhöz, a Toyota Guateng Dealer Rallyn mindössze 9 tizedmásodperccel szorult az ötödik helyre a korábbi Dakar győztes Giniel De Villers mögött, aki 9 másodperccel maradt le a dobogó harmadik fokáról. Három futam után Henk az ötödik helyen áll a bajnokságban és mindössze hat pont választja el a dobogó harmadik fokától.

Első fellépésére az öreg kontinensen az olasz nemzeti bajnokság állomásán, a májusi Rally Adriatico-n került sor, ahol Andreas Mikkelsen tavalyi S2000-es Skoda Fabia-jával a harmadik gyorsaságin az abszolút harmadik időt jegyezték be a neve mellé, a célba pedig a hatodik helyen érkezett. Henk összességében elégedett volt az eredménnyel, annak ellenére is, hogy úgy érezte sok hibát követett el a versenyen, az alábbi videó tanulsága szerint mindenesetre van vér a pucájában.

Chriss Brugger a gokartozás után édesapja segítségével került Baumschlagerhez, ahol aztán tesztek komoly sorát folytatta le. "Természetesen nem rögtön az S2000-essel kezdte, szépen lassan építettük fel a tesztjeit. De mostanra már a Skoda Fabiával is megtett majd 1200 kilométert -és ez alatt egyetlen komolyabb hibát sem vétett. Én is ültem mellette az autóban -tényleg öröm egy ilyen tehetséget segíteni."

A Kärnten ralin aztán megtette Chris, amit a csapat és a navigátora, Thomas Zeltner elvárt tőle. Gond nélkül sikerült célba érnie. "Chris mindent jól csinált, első körben a tisztes célba érkezés volt a terv." összességében az abszolút negyedik hely nem is szégyellni való teljesítmény egy kezdőtől."

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: