Az ügy gyökerei mélyre nyúlnak, az első intő jelek a 2011-es szezon végén kezdtek megmutatkozni a sikert-sikerre halmozó francia csapat háza táján. Ekkor ugyanis úgy tűnt, jóból is megárt a sok, két dudás már nem fér meg egy csárdában. A franciák kiváló tehetségkutató munkája kezdett beérni és úgy látszott a Citroen megtalálta Sebastien Ogier személyében Loeb utódját a következő 10 évre. Igen ám, csakhogy a vérszemet kapott Ogier már nem akart beállni a Loeb mögötti sorba, mint ahogy Loeb sem vágyott nyolcszoros világbajnokként a másodhegedűs szerepre.
Loeb a szezon végén úgy érezte egy világbajnoki cím még biztosan van benne, ezért aláírt 2012-re is, Ogier pedig a távozás mellett döntött. A hatalmas tőkével érkező Volkswagennek épp kapóra jött a kakasviadal, azon nyomban leszerződtették a Ogiert, aki valószínűleg nem kevés pénzért még azt is bevállalta, hogy 2012-ben csak egy S2000-es Skodával tud versenyezni.
A Citroen Mikko Hirvonennel próbálta pótolni Ogier-t, ami logikus lépésnek tűnt, hiszen Hirvonen a Fordnál rendre ott toporgott Loeb mögött a második hely. Mindez még akkor is igaz, ha már kezdtek mutatkozni az intő jelek Hirvonen pályafutásában, hiszen a 2010-es Finn Rallyn bemutatott hatalmas perece után már mintha nem lett volna korábbi önmaga. 2011-ben már leginkább annak köszönhette, hogy a Wales Rallyig esélyes volt a világbajnoki címre, hogy Loeb-öt ritkán látható pechsorozat és Ogier is utolérte és hogy a szezon második felében akkori csapattársa, Latvala megbízhatóbb arcát kezdte mutatni és többször is átengedte neki helyét. Ennek ellenére a 2012-es szezonban Mikko nem teljesített rosszul Loeb mögött, nyert Portugáliában, igaz később kizárták, majd Szardínián végérvényesen bezsebelte első Citroenes futamgyőzelmét. A szezon végén ismét felpezsdült az élet a csapatnál, Loeb kilencedik világbajnoki címe után bejelentette visszavonulását, azzal a záradékkal, hogy 4 versenyen azért még rajthoz áll 2013-ban.
Hirvonen így a csapat elsőszámú pilótájává és sokak szerint a bajnokság elsőszámú esélyesévé lépett elő, támogatására pedig visszacsábították a csapathoz Dani Sordót. A másik komoly változás, hogy Ogier-vel együtt a csapat egyik főtámogatója, a Red Bull is a VW-re váltott, ami rendkívül érzékenyen érintette Mattonékat, hiszen az anyavállalat, a PSA konszern komoly veszteségeket könyvelt el, emiatt radikális költségcsökkentő lépéseket kellett megtenniük. Erre a problémára, Khalid Al Quassimi és Abu Dhabi jelentette a megoldást, a Citroen Racing hároméves együttműködést kötött az Emirátussal így biztosítottnak tűnt a jövő. Igen ám csakhogy egy olyan csapat akinek a versenyzője egymás után kilenc évben megnyeri a világbajnokságot, nehezen viseli ha kikerül a rivaldafényből.
A 2013-as szezon látszólag mégsem kezdődött rosszul, hiszen a szezonnyitó Montén az első öt helyből négyet a Citroen versenyzői szereztek meg. A hercegség után Loeb még Svédországba is elutazott, ahol már Ogier jelezte, az idei szezon róla kell, hogy szóljon. Hatalmas csatában, Loeb mögött megszerezte a Polo WRC első futamgyőzelmét, miközben Hirvonen a számára egyik leginkább fekvő havas pályán is csak szenvedett. Rögtön a futam elején hibázott, amivel elveszítve esélyét a pontszerzésre is, és bár ezt követően teher nélkül autózhatott, mégsem tudott biztató részeredményeket produkálni, még a Power Stage-en is pont nélkül maradt. A folytatás valamivel jobban sikerült, bár Mikkonak sem Mexikóban, sem Portugáliában nem adott esélyt Ogier, a finn legalább két második hellyel elkezdte a felzárkózást.
A Citroen számára az eddigi utolsó gyógyírt Argentína jelentette, hiszen Loebnek itt ismét kedve volt versenyezni, csapata pedig ezúttal sem kellett hogy csalódjon benne, megvolt az újabb győzelem. Igen ám, csakhogy az eredeti tervek szerint Loeb-nek már csak egyetlen fellépése maradt, az őszi francia rali, Hirvonen pedig megint megindult lefelé, dél-amerikában mindössze 4 pontot tudott felmutatni. A feltámadó Latvalának köszönhetően Görögországban Ogier hibája után is Németországba került a futamgyőzelem, amivel a Volkswagen a márka-világbajnokságban is átvette a vezetést, az egyéniben pedig Ogier és Latvala foglalta el az első két helyet. A szezon első fele Szardínián zárult, ami előtt bizakodott a csapat, hiszen Hirvonen a futam címvédőjeként érkezett az olasz szigetre. A győzelemre azonban itt sem volt reális esélye, Ogier a rajt pillanatától uralta a versenyt, a második helyre azonban még jó lehetett volna. Ekkor azonban újabb meglepő fordulat következett. Thierry Neuville személyében ismét olyasvalaki tört borsot a csapat orra alá, aki náluk kezdte bontogatni szárnyait. Ráadásul a jóval tapasztalatlanabb belga a második helyért vívott harcban sikerrel gyakorolt nyomást a jóval rutinosabb Hirvonenre, aki ismét hibázott és ismét pont nélkül zárt. A szezon első felének mérlegvonásakor nem túl biztató kép rajzolódik ki a csapat előtt a folytatásra, hiszen Neuville zárkózott fel a két Volkswagenes mögé, a legjobb Citroenes versenyző pedig továbbra is az a Sebastien Loeb, aki mindössze 3 versenyen állt rajthoz, szemben Hirvonen és Sordo hét-hét próbálkozásából.
Nem csoda, hogy ismét felerősödtek a csapat körüli pletykák, melyek egyrészt arról szóltak, hogy az év végén a csapat elhagyja a Rally VB-t, másrészt pedig, hogy a minél szebb búcsú érdekében megpróbálnák minél több Rally VB futamra visszacsábítani Sebastien Loeb-öt. A kudarccal végződő Szardínia Rally után, Matton azt tagadta, hogy az év végén távoznának a Rally VB-ről, mint ahogy arra sem lát esélyt, hogy olyan pilótákkal töltsék fel a gyári csapatot, akik hajlandóak és képesek erre pénzt áldozni. Azt azonban nem zárta ki, hogy a következő évre új versenyzők érkezhetnek a csapathoz. "Gondolnom kell arra, hogy milyen pilótákkal vágunk neki a következő szezonnak." - jegyezte meg Matton, utalva arra, hogy Hirvonennek és Sordónak az év végén lejár a szerződése."A nyáron ezen fogok gondolkodni és azt hiszem, a finn rali után fogok dönteni."
Matton azt is bevallotta, hogy az ő fejében is egyre erősebben motoszkál, hogy miként győzhetné meg Loeb-öt, az aktívabb idei Rally VB-s szerepvállalásról. "Még nem beszéltem vele erről, de az biztos, hogy a szezon első felének végén újra megkeresem Seb-et, hogy lássam mennyire érdekelné egy-két további Rally VB futam." - nyilatkozta Matton a brit Motorsport News magazinnak. "Ez persze több dologtól is függ, például hogy belevágunk e a túraautózásba vagy sem, ezt követően látjuk mit tehetünk Seb-bel közösen."
Erre a kérdésre hamar érkezett a válasz, a Citroen ugyanis a Szardínia Rallyt követő kedden hivatalosan is bejelentette, hogy 2014-ben csatlakoznak a Túraautó Világbajnoksághoz, egyik pilótájuk pedig Sebastien Loeb lesz. Ãgy tulajdonképpen megnyílt az út, hogy Loeb bevállalhasson még néhány futamot. Igen ám, csakhogy a Pikes Peak-re készülődő Loeb-nek ez idő tájt nem nagyon fűlik a foga a dologhoz. "Yves valóban szeretné, hogy álljak még rajthoz néhány futamon, de én úgy érzem. hogy nem nagyon akarom ezt." - nyilatkozta Loeb Coloradóban. "Egyébként is roppant nehéz lenne összehozni, mert nincs sok szabadidőm. Most is itt vagyok a Pikes Peak-en, jövő hétvégén ugyan otthon leszek, de erre az elmúlt 8 hétben nem volt példa. Ez most olyasvalami amit nem szívesen csinálnék. Talán még a német versenyről lehetne szó, de az is csak úgy, ha kihagyom a pályabejárást, de nem hiszem hogy ez jó ötlet lenne. Bár nem igazán egyeztettem még össze a naptárakat, de nem látom miként működhetne."
Matton bevallotta, hogy a nyári versenyek, az olasz, a finn és a német ralik, nagyon fontosak csapata számára, mert nem szeretnének leszakadni a Volkswagen mögött, ez viszont nem indult jól, hisz Szardínián nagyon sok pontot vesztettek."Persze, hogy nem vagyunk boldogak a múlt hétvégi eredmény után, hisz nem igazán vagyunk sikeresek. A finn rali nagyon specifikus verseny, és tavaly Mikko és Seb harcoltak az első két helyért a verseny nagy részében, remélem hogy ez a tapasztalat segíthet nekünk."
De tegyük a szívünkre a kezünket, mikor láttunk utoljára Hirvonentől olyan teljesítményt, ami bizakodásra adhatna okot!? Az idei hét versenyen mindössze hat szakaszgyőzelmet tudott felmutatni, egyedül Svédországban nyert kettőt, görögben és a Montén egyet sem, Mexikóban, Portugáliában, Argentínában és Szardínián pedig egy-egy részsiker köthető a nevéhez, már a versenyenkénti 1-es átlagot sem éri el a mutatója.
Ãgy aztán ami a jövőt illeti már megindultak a találgatások, kik léphetnek 2014-ben Hirvonen és/vagy Sordo helyére. A legesélyesebb jelölt a csapattól éppen idén távozó belga Thierry Neuville, a belgát azonban nem lesz könnyű megszerezni, hiszen amellett hogy az M-Sport is szeretné megtartani, a jövőre csatlakozó Hyundai is szemet vetett rá. Ennek ellenére többen már azt is tudni vélik, hogy az IRC korábbi bajnoka, Colin McRae egykori pártfogoltja, Kris Meeke lehet jövőre a belga csapattársa.
Mindez azonban még csak találgatás, mint ahogy az is, hogy mennyire szorul jövőre háttérbe a Rally VB-s program a WTCC-vel szemben. Hiszen ha a Citroen belevág valamibe, akkor azt 110 százalékon teszi. Elég csak visszaemlékezni a 90-es évekre, amikor Ari Vatanennel és Pierre Lartigue-gel a Dakaron taroltak, majd jöttek a roppant sikeres évek a Rally VB-n. Egy biztos, a rali csapat kirajzolódó jövőképe nem sok jót sejtet. Az Abu-Dhabi-s szerződés mellett, további biztató jel, hogy a DS3-ból elkészül az R5-ös változat is, mellyel az a Robert Kubica ejtheti meg a bemutatkozást, aki az utóbbi időben egyedül törölgeti a csapat szeme körül felbukkanó könnycseppeket, a lengyelek korábbi F1-es versenyzője az elmúlt két futamon hatalmas fölénnyel nyerte a WRC2-es bajnokságot. Lehet őt már nem lenne szabad hagyni rálépni az Ogier és a Neuville által járt útra!?