Három héttel az Akropolisz Rali után a mezőny megérkezett és remélhetőleg felkészült a hétvége murvás megpróbáltatásaira Szardínia szigetén, az Olasz Rali színhelyén.
Érdekes, hogy az FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) nem tudja eldönteni, hogy mikor jobb megrendezi ezt a versenyt, hiszen különböző időpontokban, hol őszi, hol tavaszi, ezúttal pedig nyári időpontban kerül sorra a versenynaptárban. Újdonság az előző évekhez képest, hogy idén a rendezők a kompaktabb útvonalnak köszönhetően mindössze két nap alatt rendezik meg azt a ralit, amely tavaly négy nap alatt zajlott.
2004-ben az előző évek tradicionális aszfaltos San Remo-i helyszínét váltották fel a murvás Szardíniával, s így egy nagyon nehéznek bizonyuló ralit kellett teljesítenie a pilótáknak. Mivel azonban a murvás tesztelések nagy része Szardínián folyik, így ez komoly segítséget jelent a csapatoknak feltérképezni a verseny különleges kihívásait. A szardíniai szakaszok gyorsak és szűkek, amelyek hol nagy lapos területeken, hol pedig hullámzó erdős völgyeken vezetnek keresztül, melyek tele vannak víztócsákkal és nagy ugratókkal. Ãgy fontos szerephez jut a jól elkészített itiner és a megfelelő versenyvonal megtalálása is.
Nehéz megjósolni, hogy ki lesz a hétvége favoritja, hiszen eddig Sebastien Loeb volt az ász Szardínián. Tavaly Loeb világbajnoki címével a zsebében kiesett a versenyből, s a Citroen a csapat másodszámú pilótáját, Mikko Hirvonent segítette hozzá a győzelemhez. Hirvonen mellett két fordos pilóta, Jevgenyij Novikov és Ott Tanak állhatott fel a dobogóra.
Idén várhatóan a Sebastien Ogier - Jari-Matti Latvala páros fog megküzdeni a Citroen pilótáival az dobogós helyekért. Ogier közülük is kiemelkedik nem csak idei eredményei jogán, hanem amiatt is, hogy tavaly egy Skoda Fabia volánja mögött ő volt az első, akinek sikerült a leggyorsabb szakaszidőt begyűjtenie egy Super 2000-es autóval. A WRC2 kategóriában ismét szurkolhatnak a Robert Kubica rajongók, hiszen a lengyel pilóta megtáltosodva első WRC 2 -es győzelmétől (az Akropolisz Ralin), folytatásra törekszik második otthonában, Olaszországban is.
Érdekesség, hogy miután a veterán Nasser Al-Attiyah egyéb katari elfoglaltságai miatt nem tud rajthoz állni a hétvégi viadalon, egy ifjú walesi tehetség, Elfyn Ewans kap lehetőséget arra, hogy megmutassa, mit tud kihozni a Qatar WRT Fiestájából. Nem véletlenül esett a választás a 2012-es WRC Academy Cup győztesére, hiszen Portugáliában a Qatar színeiben állt rajthoz a WRC2 kategóriában.
A rali
A 2013-as Olasz Rali két napon át tart, s a 16 gyorsasági szakasz 304.40 km-t tesz majd ki. A szabadedzés és az időmérő edzés csütörtökön folyik a 3,86 km-es Monte Pinu szakaszon, nyugatra a rali tradicionális főhadiszállásától, Olbiától. A Power Stage-et pedig az utolsó előtti szakaszon, a Monti Di Ala"™-n rendezik. A befutó ezúttal nem Porto Cervóban, hanem Olbiában lesz.
A világbajnokság állása az Akropolisz Rali után:
Pilóták
1. Sebastien Ogier - 126 pont
2. Jari-Matti Latvala - 74 pont
3. Sebastien Loeb - 68 pont
4. Mikko Hirvonen - 63 pont
5. Thierry Neuville - 50 pont
6. Dani Sordo - 47 pont
7. Mads östberg - 46 pont
8. Jevgenyij Novikov - 31 pont
9. Nasser Al Attiyah - 30 pont
10. Martin Prokop - 25 pont
Gyártók
1. Volkswagen Motorsport - 180 pont
2. Citroën WRT - 164 pont
3. Qatar M-Sport WRT - 83 pont
4. Qatar WRT - 71 pont
5. Abu Dhabi Citroen WRT - 29 pont
6. Jipocar Czech National Team - 27 pont
7. Volkswagen Motorsport 2 - 26 pont
8. Lotos WRC Team - 12 pont