DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 1. péntek
Rali

Kubica Portugáliában debütál

A Portugál Rali a Rali Világbajnokság versenynaptárának egyik legkedveltebb és egyben egyik legkalandosabb történelmű ralija. Korábban stabil részese volt a vb naptárnak, aztán egy hosszabb, 5 éves kihagyás után 2007-ben ismét helyet kapott a versenynaptárban. 2008-ban egy IRC (Intercontinental Rally Challenge) versenynek adott helyet. 2009-ben aztán visszatért megérdemelt helyére a raliversenyek elitjébe.

A Portugál Rali a vb-ből való kiesését a túl korai időpont tavaszi esős időjárásának köszönhette. A 2001-es esőzések megpecsételték a rali sorsát egy időre. Az eső áztatta utak járhatatlanokká váltak s a csapatok panaszkodtak, hogy lehetetlen versenyezni a rossz körülmények között. Inkább iszapbirkózást lehetett volna rendezni, mintsem raliversenyt. Így 2001-ben Tommi Mäkinen győzelmével véget ért egy korszak és a Portugál Rali elvesztette világbajnoki rali-státuszát. Bár a világbajnokságba való visszatérését követően nem voltak különösebb időjárási anomáliák Portugáliában, a hatalmas esőzések tavaly után idén ismét gondot okozhatnak a rali problémamentes lebonyolításában. Bár most a verseny idejére nem jósolnak nagyobb esőt, az azt megelőző időszak elég csapadékos volt Portugáliában.



A 2012-es Portugál Rali a meglepetések ralija volt, ahol az eső beleszólt a végeredménybe. A nagyágyúk estek-keltek, így kevésbé ismert arcok állhattak dobogóra. A verseny legnagyobb esélyesének számító Sebastian Loeb már az első napon, csütörtök este kiesett, miután félreértette navigátora utasítását. Az autó többször is megpördült, de szerencsére sem a pilóta, sem a navigátora nem sérült meg. A gyári fordos duónak sem folytatódott jobban a ralija, hiszen a hatalmas pénteki esőzésben Jari-Matti Latvala és Petter Solberg is kicsúszott. Mikko Hirvonen ekkor vette át a stafétabotot. A finn citroenes végig az élen is tudott maradni s ő léphetett fel a dobogó tetejére. Ott viszont nem állhatott sokáig, mivel a verseny után kizárták miután szabálytalannak nyilvánították autójának kuplungját.

A Volkswagennek nagyon jól indult az idei éve, s úgy néz ki, hogy még jobban folytatódhat a hétvégén. Szakértők szerint ugyanis ez lesz az a rali, ahol a legjobban kiütközik majd a német márka potenciálja. Ha a jóslatok bejönnek, a VW könnyen kielőzheti az eddig egyeduralkodó Citroent. Remélhetőleg a hétvégéig meggyógyul a csapat ásza, az egyéni világbajnokságot jelenleg vezető Sebastien Ogier. A Portugál Ralit felvezető Fafe Rally Sprinten ugyanis nem tudott rajthoz állni a francia pilóta influenzája miatt.

Kubica-rajongók figyelem! Az ex-Forma-1-es pilóta Portugáliában debütál a Rali Világbajnokság WRC2 kategóriájában. A lengyel pilóta speciális igényeihez igazították raliautóját, miután jobb karját korlátozottan tudja használni, így ha a Forma-1-ben nem is, legalább a ralipályákon drukkolhat érte számtalan rajongója már a hétvégén. Kubica egyébként összesen hét futamon áll rajthoz az idei szezonban. Argentínát, Ausztráliát és a szezonzáró Brit Ralit hagyja csak ki a Citroen pilótája.

A rali

A 2013-as Portugál Ralin megtartják a tavalyi formátumot, így Algarve és Baixo Alentejo régiókban zajlik majd a háromnapos fieszta. A második nap lesz a leghosszabb a maga 158,54 km-ével. A Loulé szakaszon, amely idén 22,78 km-es lesz, az elmúlt évekkel ellentétben ellenkező irányú lesz a forgalom és három gyorsasági szakaszon kétszer is végigmegy a mezőny.

A legnagyobb változást az utolsó nap hozza. Az új 52,3 km-es Almodovar szakasz a versenynaptár leghosszabb murvás európai szakaszainak egyike lesz, s ez lesz a ralit záró Power Stage is. A rali 15 gyorsasági szakaszból áll majd, s ezek összesen 386,7 kilométert tesznek ki.

A világbajnokság állása a Mexikó Rali után:

Pilóták

1. Sebastien Ogier (Volkswagen Motorsport) - 74 pont

2. Sebastien Loeb (Citroën WRT) - 43 pont

3. Mikko Hirvonen (Citroën WRT) - 30 pont

4. Dani Sordo (Abu Dhabi Citroen WRT) -  27 pont

5. Mads östberg (Qatar M-Sport WRT) - 26 pont

6. Thierry Neuville (Qatar WRT) - 25 pont

7. Jari-Matti Latvala (Volkswagen Motorsport) - 15 pont

8. Martin Prokop (JIPOCAR Czech National Team) - 14 pont

9. Bryan Bouffier (Bryan Bouffier Team) -10 pont

10. Nasser Al Attiyah (Qatar WRT) -10 pont

Gyártók

1. Citroën WRT - 87 pont

2. Volkswagen Motorsport - 81 pont

3. Qatar M-Sport WRT - 37 pont

4. Qatar WRT - 35 pont

5. Abu Dhabi Citroen WRT - 23 pont

6. Jipocar Czech National Team - 14 pont

7. Lotos WRC Team - 12 pont

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: