Malcolm Wilson: "A fő ok a mi szemszögünkből és egyértelműen az FIA szemszögéből is az, hogy teremteni kell egy kategóriát, ami kedvező költségekkel bír, tartós illetve hosszú távon lehet vele tervezni, és minden gyártó számára elérhető. Az R5-nél nem elvárás, ami egy WRC építésénél szükséges, a világbajnokságon való részvétel. Az R5 gyártók nincsenek semmire rákényszerítve azon kívül, hogy építenek egy autót, amit aztán az ügyfelek használhatnak."
Különbözik a homologizáció folyamata az R5-nél a WRC-től?
M.W.:"Mindent abszolút jól meg kell csinálni, mielőtt homologizáljuk az autót. Nincs Joker, vagy hasonló lehetőség javítani az eredeti dizájnon. Ãgy tehát a legnagyobb különbség, hogy nem teheti meg senki, hogy homologizálja az autót mielőtt az megtette volna a szükséges tesztkilométereket. Nincs lehetőség az alkatrészek cseréjére, ha nem funkcionálnak, vagy nem elég tartósak. Ãgy tehát sokkal jobban kell ügyelni az apróságokra, illetve a megbízhatóságra. Ezen kívül sokkal több korlátozás van, mint a WRC-knél, ami az egészet bonyolulttá teszi. De mindezektől függetlenül, vagy ezekkel együtt is úgy gondolom, hogy az R5 elviekben a megfelelő irányba való lépés."
A többi gyártó még kivár a homologizációval, a Skoda például minimum még egy évet vár, hogy lássa, hogyan működnek ezek az autók, milyen a fogadtatás. önök ezzel ellentétben elsők szeretnének lenni. Miért?
M.W.:"Amint lehet szeretnénk a piacra vinni az autót, de azt is tudjuk, hogy az autónak akkor is versenyképesnek kell lennie, ha jönnek a többiek. Ez azért mindenképpen nagyobb nyomást jelent nekünk."
Melyik dolgok teszik az R5-öt jutányosabbá?
M.W.:"A motor például egy szériaautóból származik. Az úgynevezett Weltmotor (GlobaleEngine) itt szóba se jöhet. A turbófeltöltő is széria kell legyen, ugyanúgy a töltőlevegő hűtő. Az R5 célja egy rakás szériaalkatrész felhasználása, mivel a tömegtermelésnek egyértelmű anyagi előnye van. Egy másik példa a háromszög-lengőkar. Ez mind a négy keréknél egyforma kell legyen, mindegy, hogy jobb előre vagy bal hátulra, passzolnia kell. Továbbá van minimumsúly, így nem szükséges különlegesen könnyű alkatrészeket fejleszteni. Egyedül ez utóbbi megspórolt nekünk rengeteg fejlesztési munkát. Vagy az üzemanyagtank. Sokkal egyszerűbb. Ezt már nem úgy kell megépíteni, hogy passzoljon a formája a hajtáshoz. Szóval rengeteg dolog van ami közrejátszik."
Az ötgangos váltó tényleg olcsóbb?
M.W.:"Igen. Itt is van előírt minimumsúly, így nem kell semmilyen különleges anyagot felhasználni, hogy könnyű maradjon a váltó. A szabályok nagyon jól lettek összeállítva."
Az M-Sport miatt lett egyszerűbb privát csapatoknak a WRC-khez való hozzáférés. Ez még egyszerűbb lesz az R5-nél?
M.W.:"Az R5 körülbelül egy WRC árának felébe fog kerülni. De még néhány tesztet még végre kell hajtanunk, hogy meg tudjuk erősíteni, hogy sikerül elérni ezt a célt. De ha továbbra is minden a terv szerint halad, akkor el fogjuk érni a célunkat."
Marad április 1 a homologizáció napja?
M.W.:"Ez az időpont a célunk, de pár hét múlva tisztulhat a kép, miután lezajlottak az első tesztek."
Milyen szerepet fognak játszani a jövőben az R5-ös autók? Az FIA rally főnöke Jarmo Mahonen a jövő WRC-iként emlegeti őket.
M.W.:"Erről konkrétumot még nem hallottunk tőle, de beszéltünk neki az R5 rengeteg előnyéről, és elmagyaráztuk neki, hogy a mi szemszögünkből ez mennyire jó. Úgy gondolom, hogy az ő szemszögéből is komoly szerepet fognak ezek az autók játszani, de semmi konkrétumot nem árult el eddig. De azt kell, hogy mondjam, az R5 nagyon jó lépés, hosszútávon meghatározója lehet a sport jövőjének."