Az idei évben főleg a csapatok között volt nagy mozgolódás. A Ford és a Mini kiszállt, míg a Hyundai és Volkswagen beszállt a Rali Világbajnokságba. A címvédő világbajnok Sebastien Loeb idén csak bizonyos ralikon áll rajthoz, de a nagy presztízsű szezonnyitó ralit, a Monte-Carlo Ralit ő sem hagyja ki. Ez a rali egyike lesz azon négy ralinak, amelyen a kilencszeres világbajnok elindul. Mivel az elmúlt hét indulásából hatszor a francia ralis fenomén győzedelmeskedett, így nagyon úgy néz ki, hogy ezt a trófeát is a Citroen pilótája teheti majd a vitrinbe.
Miután azonban 13 WRC-t indítottak a versenyen, több pilóta is azon lesz, hogy megállítsa a francia sztárpilótát. Nem lekicsinylendőek saját csapattársai, Mikko Hirvonen és Dani Sordo és az IRC (Interkontinentális Ralibajnokság) 2011-es Monte Carlo Rali győztese Brian Bouffier sem, akik mind szeretnék megkaparintani a hőn áhított Monte-győzelmet.
A Ford nem indít gyári csapatot a Rali Világbajnokságban, de az M-Sport által indított Fordok volánjánál találhatunk három extratehetséges fiatalt, Mads östberget, Jevgenyij Novikovot és Thierry Neuville-t. Ilyen nehéz körülmények között ezen a ralin nem várható győzelem tőlük, de még később a szezon hátralévő részében kimutathatják foguk fehérjét.
A reflektorfény természetesen a Volkswagen csapatra irányul majd a hétvégén, amely komoly tesztprogramot hajtott végre a ralis indulás előtt. A VW nem bízott semmit a véletlenre, ugyanis két tapasztalt pilótát szerződtetett. Sebastien Ogiert még tavalyelőtt, a fordos Jari-Matti Latvalára pedig azonnal lecsapott, ahogy a Ford bejelentette kiszállását a világbajnokságból. A világot minden bizonnyal nem fogja a két gyakorlott pilóta sem megváltani azonnal, próbálnak tapasztalatokat gyűjteni az autóval és megbízható és jól beállított autót kialakítani.
A Hyundai bár beszállt a világbajnokságba, csak 2014-ben indítja el autóit a versenyeken. Addig is főhadiszállást alakít ki Európában és kinevezte a korábban többek között a Peugeot Sportnál műszaki igazgatóként dolgozó Michel Nandant csapatvezetőnek. Tavaly szeptemberben jelentette be a márka, hogy visszatér a Rali Világbajnokságba és most fejleszti az új i20-as modellje WRC változatát. A cél a teljes 2014-es szezonon való részvétel.
A rali
2012-ben három év kihagyással rendezték meg a Monte-Carlo Ralit, így idén nem volt kérdés a helye a világbajnokság rajtjánál. A szervizpark a franciaországi Valence-ben lesz berendezve, 400 km-re északra Monte-Carlótól, miközben a befutónak és a díjkiosztó ünnepségnek Monaco ad otthont. Idén az útvonal hosszabb lesz, mint a tavalyi évben, a maga 468 km-ével és 18 gyorsasági szakaszával, ez lesz a leghosszabb Monte-Carlo Rali 1995 óta.
A Monte-Carlo Rali a világ leghíresebb és egyben legnehezebb utcai versenye. Érdekes kettőség jellemzi a versenyt. Az enyhe éghajlatú monacói aszfaltot elhagyva a pilótákat Dél-Franciaország télies és nehezen megjósolható vegyes útviszonyai fogadják. Hó, jég, eső és száraz aszfalt, mind-mind jellemzőek erre a versenyre, így különösen nagy presztízzsel bír a monte-carlói trófea megszerzése. A monte-carlói győztesnek sokoldalú pilótának kell lennie, aki jól ismeri az útviszonyokat és nagyszerűen tud választani abroncsot az ilyen gyorsan változó útviszonyokhoz.
Az egyre téliesebbre forduló időjárás nagyon kifoghat a hétvégén a ralis mezőnyön. A havas-jeges, fagyos állapotok nehezítik majd a megfelelő abroncsválasztást is, pedig az most nagyon fontos ezen a versenyen. Aki jobban választ, nagyobb eséllyel ér célba majd elsőként.
FIA RALI VILÃGBAJNOKSÃG 2013-AS VERSENYNAPTÃR
2013.
január 17-20. Monte-Carlo Rali
február 7-10. Svéd Rali
március 7-10. Mexikó Rali
április 11-14. Portugál Rali
május 2-5. Argentin Rali
május 31-június 2. Akropolisz Rali
június 20-23. Olasz/Szardínia Rali
augusztus 1-3. Finn Rali
augusztus 22-25. Német Rali
szeptember 12-15. Ausztrál Rali
október 3-6. Francia Rali
október 24-27. Katalán
november 14-17. Wales/Brit Rali