Ficza Feri, Janika, Nagy Norbi, Kiss Norbi, Sebestyén Balázs, Bochkor Gábor - és a többiek. Számos érdekes nyilatkozóval itt van az Autósport és Formula Magazin legújabb adása.
https://formula.hu/parc-ferme/9464
A fák sem voltak biztonságban a Barum Ralin, ez a nagy balesetek versenye volt – videók
https://formula.hu/parc-ferme/29956
Dominik Sritesky már az első napon rommá törte a Skodáját, meg is kellett állítani a futamot emiatt:
Jari Huttunen az útra borított egy fát:
A legnagyobb drámát pedig Eric Cais szenvedte el: a 22 éves pilóta élete teljesítményét nyújtotta, simán vezetett, ám az utolsó gyorsaságin, biztos előnyben megcsúszott és beesett az erdőbe, ezzel eldobta a győzelmet.
A magyar bajnoki futamokon is megforduló Nikolai Landa sem fért el az úton:
De ez a jelenet is kieséssel zárult:
A biztonsági autó pilótája lenne a nap versenyzője?
https://formula.hu/parc-ferme/29953
Nem sok akciót láthatott a pályán a közönség a Belga Nagydíj alkalmával. A mezőny mindössze kettő kört tett meg a Safety Car mögött, így pedig legalább annyit sikerült elérni, hogy a legjobb tíz pilóta fél pontokkal gazdagodjon. Sokkal többször lehetett viszont látni az orvosi és a biztonsági autót körözni, így joggal vetődött fel a Mercedes Twitter oldalán az, hogy utóbbi pilótája, Bernd Mayländer legyen a nap versenyzője. Ezt a címet normális esetben a nézői szavazatok alapján osztják ki a futamok után, erre viszont most nem volt lehetőség.
Driver of the Day? @BerndMaylaender pic.twitter.com/ZS7VNquBaD
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) August 29, 2021
Megszakadt Rosberg csapatának győzelmi sorozata az Extreme-E-ben
https://formula.hu/parc-ferme/29955
Grönlandon rendezték a hétvégén az idén indult elektromos tereprali-sorozat harmadik fordulóját, az Északi-sarki X-prix-t. A szombati időmérők után úgy tűnt, ezúttal is folytatódhat Lewis Hamilton és Nico Rosberg csapatainak párharca: a Sebastien Loeb, Cristina Gutierrez által fémjelzett X44 sorozatban harmadszor bizonyult a legjobb kvalifikálónak. A döntőkben eddig a Johan Kristoffersonnal és Molly Taylorral felálló Rosberg X Racing tudott felmutatni hibátlan mérleget, ez a széria azonban vasárnap megszakadt – viszont nem Loebék jóvoltából!
Az Extreme-E történetének első ötös fináléjában ugyanis végül Timmy Hansen és Catie Munnings, azaz az Andretti United párosa diadalmaskodott, megelőzve Jenson Button gárdáját, a JBXE-t (Kevin Hansen, Mikaela Ahlin-Kottulinsky), míg a dobogót Carlos Sainz és Laia Sanz duója tette teljessé. Vagyis sem Hamilton, sem Rosberg alakulata nem fért fel a dobogóra: Loebék negyedikek lettek, míg a sokáig a vezetésért csatázó Kristoffersonék egy kemény landolás és leállás után az ötödik helyen végeztek a döntőben. Búsulniuk így sem kell, a Rpsberg X Racing ugyanis továbbra is vezeti a bajnokságot 93 ponttal, kilenc egységgel megelőzve az X44-et és tizenhéttel a grönlandi győztes Andrettit. Az Északi-sarki X-prix elődöntőiről és döntőjéről itt nézhető meg egy összefoglaló:
Az első kör alapján hirdettek végeredményt, mégis osztottak pontokat – hogy is van ez?
https://formula.hu/parc-ferme/29954
Több mint három óráig tartó várakozás után a biztonsági autó mögött megtett két kör után intették le a Formula-1-es Belga Nagydíjat. A két kör elérésével az volt a versenyirányítás célja, hogy hivatalosan is versenynek minősíthessék a futamot, hiszen a szabályok szerint ennyi után oszthatnak fél pontokat. Igen ám, a szabálykönyvben azonban az is benne van, hogy piros zászlós megszakítás esetén az utolsó előtti teljesített kör alapján kell végeredményt hirdetni, ami a spái futam esetén az első (biztonsági autós) kört jelenti – s a hivatalosan közzétett eredménylistán valóban egykörösnek is könyvelték el a versenyt.
Joggal merülhetett fel a kérdés, hogy akkor mégis miért osztanak ennek ellenére is (fél) pontokat az első tíz helyezett számára. Nos, az FIA magyarázata szerint ilyen tekintetben az a mérvadó, hogy az éllovas befejezett-e két teljes kört: mivel a győztesnek nyilvánított Max Verstappen háromszor is átszelte a célvonalat, pontosabban az időmérés szerinti kontrollvonalat (hiszen a megszakítás után még harmadszor is áthaladt rajta a bokszban), ez a feltétel teljesült. Tehát a végeredmény meghatározásakor az első kör vége számított, a pontosztás szempontjából viszont az, hogy Verstappen több mint két kört teljesített – avagy ez is megmutatta, mennyire szürreálisan alakult a spái vasárnap.

fotó: dppi
Wolff: Azért nem jelentjük még be a pilótánkat, mert...
https://formula.hu/parc-ferme/29952
Toto Wolff szombaton bevallotta, hogy már eldöntötte, kit szeretne Lewis Hamilton csapattársának 2022-re - azt viszont nem árulta el, hogy George Russell, vagy Valtteri Bottas nyerte-e el a szavazatát. A vasárnapi "futam" után aztán újra kérdést kapott erről, amire nyíltan válaszolt többek között a Fornula.hu jelenlétében:
"Azért nem jelenthetem be, mert több tulajdonos is érintett, ezt pedig tiszteletben kell tartani. Amíg minden részlet nem tisztázott és nincsenek aláírva a szerződések, addig nincs bejelentés. Én eldöntöttem ugyan, hogy kit választok, de nem csak rajtam múlik minden, egyéb szereplők is vannak a történetben" - magyarázta Wolff, aki hozzátette azt is, hogy természetesen akárki is esik el a Mercedes-üléstől, fontos, hogy neki mindenképpen találjanak egy megfelelő helyet a mezőnyben.

fotó: dppi
A Red Bull nem büszke erre a győzelmére
https://formula.hu/parc-ferme/29951
Dr. Helmut Marko, a Red Bull "megmondója" sem volt túl elégedett a Belga Nagydíjat követően annak ellenére, hogy Max Verstappent hirdették ki győztesként.
"Nem vagyunk büszkék a győzelemre. Szerintem a rendező és a döntéshozó emberek mindent megtettek azért, hogy valahogy mindenkit kivigyenek a pályára és ezzel a kompromisszumos megoldással teljesültek a különböző kötelezettségek. Nagy volt a bizonytalanság, hogy most akkor lesz verseny, vagy sem és nem volt ez egy túl kellemes nap - a jövőben valami jobb megoldással kell előállniuk" - mondta Marko a Sky Germanynek.

fotó: dppi
Itt a válasz arra, hogy miért volt értelme szerelni Perez autóját
https://formula.hu/parc-ferme/29950
Már a Belga Nagydíj rajtja előtt bajba került a Red Bull mexikói pilótája, miután a kivezető körén összetörte a versenygépét. Bár szinte borítékolható volt a kiesése, az egyre inkább romló időjárási körülmények miatt nem indult el a tervezett időben a futam, így a csapat lázasan elkezdte összerakni Sergio Perez autóját.
Nem volt teljesen egyértelmű, hogy mi is a pontos szabály ebben az esetben, de mint utóbb kiderült azt, hogy rajthoz állhasson, a szabályzat 38.1-es cikkelye teszi lehetővé, ami kimondja, hogy azon autó, amelyik nem teljesíti a felvezető kört és nem saját erőből megy ki a rajtrácsra, nem indulhat el onnan. Perez valóban nem teljesítette ezeket a feltételeket, ám a szabályok arról semmit sem mondanak, hogy ezek után nem indulhatnak el a bokszutcából.
Negyedik helyet szerzett Herczig Norbert a cseh ERC-futamon - ifj. Érdiék kategóriát nyertek, László Martinék dobogót hoztak
https://formula.hu/parc-ferme/29949
A bravúros római dobogó után újabb remek futamot teljesített a rali-Eb-n Herczig Norbert és Ferencz Ramón. A magyar páros végig a top öt környékén autózott a kétnapos verseny során és egészen az utolsó szakaszig harcolt a negyedik helyért - azt végül a helyiek egyik sztárja, Filip Mares elvitte előle 3,8 másodperccel, így az ötödik pozícióban zártak Herczigék. Legalábbis ekkor még így tűnt: aztán az utolsó pillanatban hihetetlen dráma történt, a futamot végig uraló Eric Cais ugyanis a tuti biztos első helyről az utolsó szakaszon összetörte a Fordot és kiesett, így Jan Kopecky nyert, Andreas Mikkelsen lett a második, az említett Mares a harmadik, Herczig pedig a negyedik. A magyar páros ezzel az idei negyedik futamon harmadszor fért be a legjobb ötbe, így a bajnokságban is az ötödik helyen áll.
A magyar sikerek a kisebb kategóriában sem maradtak el, az előző futamot kihagyó ifj. Érdi Tibor és Csökő Zoltán ugyanis parádés autózással tért vissza: az ERC2 kategória címvédői domináltak a futamon és végül nagyon magabiztos, másfél perces előnnyel nyerték meg a viadalt, ezzel idei első sikerüket aratták.
Ami pedig az ERC3 Junior kategóriát illeti: volt olyan pillanat, amikor László Martin és Berendi Dávid vezette a kategóriát, végül pedig a harmadik helyen végeztek, ami idei legjobb teljesítményüknek számít.

fotó: Skoda Rally Team Hungaria
Átnevezik az ikonikus monzai Parabolicát
https://formula.hu/parc-ferme/29946
A Formula-1 egyik leghíresebb kanyarja új nevet kap a két hét múlva esedékes Olasz Nagydíjtól: ezentúl Curva Alboreto, azaz Alboreto kanyar néven hivatkoznak rá. A kiváló olasz autóversenyző, az 1985-ben Ferrarival vb-másodikként végző Michele Alboreto 20 évvel ezelőtt, 44 éves korában hunyt el a Lausitzringen, az Audi Le Mans-i versenygépének tesztjén. A monzai pálya utolsó kanyarjának mai vonalvezetése 1955-ben épült meg, és azóta viseli a – formájáról kapott – Parabolica nevet.
A Milánóban született – a nagyváros mellett található Monza – Alboreto 215 Formula-1-es nagydíjrészvételével (ebből 194 rajt) rekorder volt a maga idejében. Öt versenyt nyert meg a Tyrrell és a Ferrari csapatok versenyzőjeként. Monzában legjobb helyezése második volt 1984-ben és négy évvel később – utóbbi utolsó ferraris pódiuma volt. Később, 1997-ben a Le Mans-i 24 óráson is győzelmet szerzett, a TWR Porschét vezetve.
Az Olasz Nagydíj szombati napján névadó ünnepséget szerveznek a pályán, Alboreto özvegye, Nadia, családtagok, az F1 első embere, Stefano Domenicali, valamint az olasz szövetség elnöke, Angelo Sticchi Damiani részvételével.
A 200. rajtjára készül Daniel Ricciardo
https://formula.hu/parc-ferme/29947
A 2011-es Brit Nagydíj óta tagja a Formula-1 mezőnyének az ausztrál pilóta, aki azóta összesen öt csapatnál versenyzett eddig. A HRT, a Toro Rosso, a Red Bull és a Renault után idén a McLaren lett a következő állomás a karrierjében és bár eddig nem igazán jött be számára a váltás, ezen a hétvégén eddig jól alakultak a dolgok, miután a Belga Nagydíj tegnapi időmérő edzésén a negyedik helyen zárt.
Ricciardo 200. rajtját a csapata is megünnepelte és az alábbi fotót tették ki a Twitter oldalukra. A brit istálló közleménye szerint korábban mindössze 19 versenyző volt képes hasonló mérföldkövet elérni.
200 grands prix up for @DanielRicciardo today.
— McLaren (@McLarenF1) August 29, 2021
Only 19 F1 drivers have reached this milestone. What an achievement! #BelgianGP pic.twitter.com/P53qY7pfNP
F3: Óriási csata a győzelemért az esőben
https://formula.hu/parc-ferme/29948
A hétvége harmadik és egyben utolsó Formula-3-as futama is vizes pályán zajlott. A mezőny az extrém esőgumikon, a biztonsági autó mögött teljesítette a felvezető kört, nem is egyet, hanem hármat; ezután merték csak elengedni őket. A repülőrajt után a pole-pozícióból induló Jack Doohan maradt az élen, de Victor Martins a sarkában volt. Az élen álló duó hosszan párbajozott a vezetésért, Martins egy ízben meg is előzte Doohant, ám mivel a pályán kívül kivitelezte a manővert, vissza kellett adnia az első helyet. Doohan ezután elöl is maradt, győzelmével tovább csökkentve hátrányát a bajnokságot vezető Dennis Haugerrel szemben, aki a 8. helyen zárt. A dobogóra Martins mögött még Alex Smolyar fért fel. A sorozatban versenyző magyar pilótát, Tóth Lászlót a 23. helyen intették le.

A Ferrarik búcsúja, Norris ijesztő balesete és rengeteg víz – ilyen volt a kaotikus spái időmérő
https://formula.hu/parc-ferme/29945
A piros zászló miatt hosszúra nyúlt, de érdekes fordulatokat hozott a Belga Nagydíj kvalifikációja. A Ferrarik például ismét negatív meglepetést okoztak, több versenyzőt pedig akár a nap emberének is lehetett volna választani. Az alábbi videón (a képre kattintás után) újranézhetitek Sebastian Vettel sportszerű gesztusát és a Lewis Hamiltont legyőző George Russellt is.
Ez pedig a kör, amivel Max Verstappen az utolsó utáni pillanatban elhappolta Russell elől a pole-pozíciót. (A videó szintén a képre kattintva indul.)
W Series: Verseny a biztonsági autó mögött, tovább nőtt a bajnoki éllovas előnye
https://formula.hu/parc-ferme/29944
Szombaton rendezték a hölgyek szériájának ötödik versenyét Spában. Mivel az F1-es időmérő Lando Norris balesete és az eső miatt hosszúra nyúlt, így ez a futam is később kezdődött. Az időjárási körülmények szinte semmit sem javultak, így a versenyigazgatóság úgy döntött, csak a biztonsági autó mögül rajtolhat a mezőny. A sorrend így majdnem a versenytáv felében változatlan is maradt, a bajnokságot is vezető Jamie Chadwick állt az első helyen, mögötte a bajnoki rivális Alice Powell-lel és Nerea Martival. A versenyből mindössze 16 perc maradt, mire útjukra engedték a pilótákat, ez azonban eseménydúsan telt. Szerencsére akkora baleset, mint előzőleg a sorozat időmérőjén nem történt, de a győzelemért való küzdelem az utolsó körökig nyitott maradt. A finn Emma Kimilainen ugyanis három körrel a vége előtt vadászta le Chadwicket, második győzelmét aratva. A dobogóra még Marta Garcia fért fel. Chadwick előnye a győzelem elvesztése ellenére is tovább nőtt a bajnokságban, miután Powell csak a negyedik helyen zárt.
A W Series következő állomása a jövő heti Holland Nagydíj.

Ne maradj le: jön a futamok napja, mutatjuk a vasárnapi menetrendet
https://formula.hu/parc-ferme/29935
Az F1-es Belga Nagydíj mellett több minden mást is nézhetünk már akár délelőtt is - íme a vasárnapi menetrendet.
Vasárnap (augusztus 29.)
10:30 - 10:50 MotoGP, Warm up (arena4.hu, élő)
10:40 Formula-3, Főfutam (tv: M4 Sport, élő)
12:05 Porsche Szuperkupa, Futam (tv: Eurosport 1, élő)
12:20 Moto3, Futam (tv: Aréna4, élő)
13:50 Kamion-Eb, 3. futam
14:00 MotoGP, Futam (tv: Aréna4, élő)
15:00 Formula-1, Futam (tv: M4 Sport, élő)
15:30 Moto2, Futam (arena4.hu, élő)
16:40 Kamion-Eb, 4. futam

fotó: dppi
F3: Doohan győzött Schumacher előtt, újabb baleset az Eau Rouge-ban
https://formula.hu/parc-ferme/29943
Két esős sprintfutamot tartottak Spában a Formula-3-ban szombaton. A délelőtt egyórás csúszással megtartott versenyen Lorenzo Colombo a körülményeket kiválóan érezve 13 másodperces előnnyel szerezte meg első F3-as győzelmét – pontosabban szerezte meg újra, miután a Hungaroringen első pozícióból zárták ki a biztonsági autóra vonatkozó követési távolság be nem tartása miatt. Jak Crawford második, Roman Stanek harmadik helyet szerzett.

Két legendás név viselője végzett az első két pozícióban a második futamon, amelyet a nap utolsó programjaként rendeztek Spában. A Trident párosa, Jack Doohan és David Schumacher az első futam 12. és 11. helyével elfoglalta a fordított rajtrács első sorát, innen pedig be is hozták az első két pozíciót. A 16 körös táv utolsó harmada szinte végig biztonsági autó alatt zajlott, először a megeredő eső, majd az Eau Rouge/Raidillon kanyarkombinációban történt baleset miatt. Calan Williams és Amaury Cordeel törte össze autóját, de szerencsére mindketten kiszálltak sértetlenül. A mezőny magyarja, Tóth László délelőtti 25. helye után egy 22. pozíciót szerzett.
Kettőből egy győzelmet tarthatott meg Kiss Norbert Csehországban
https://formula.hu/parc-ferme/29942
Kiválóan alakult Kiss Norbert szombati napja a Kamion Európa-bajnokság második fordulóján, a cseh Mostban, hiszen a Révész csapat versenyzője a pole-pozícióba kvalifikált, majd a normál rajtrácsos, nedves pályán zajló első futamot annak rendjén meg is nyerte – ezzel négy nekifutásból harmadik 2021-es győzelmét szerezte. Sascha Lenz egészen közel került hozzá a végén, a nagyot hajrázó német hét tizedmásodperc különbséggel ért célba.
A fordított rajtrácsos második menetben felzárkózó kétszeres Európa-bajnok újabb első helyet ért el, és bár a díjátadón a dobogó tetejére is felállt, ezt a pozíciót nem tarthatta meg, 10 másodperces időbüntetést kapott egy másik kamion kiszorításáért. Kiss a harmadik helyre csúszott vissza, az elsőséget megöröklő André Kursim és Téo Calvet mögé. A bajnokságban viszont ezek is értékes pontok voltak: 58 egységével Norbi egyetlen pontra megközelítette az éllovas Lenzt!

Röntgenvizsgálatra küldték Lando Norrist
https://formula.hu/parc-ferme/29941
Hatalmas balesetet szenvedett a McLaren pilótája a Belga Nagydíj időmérő edzésén: a Q3 elején, miután az eső intenzitása fokozódott, Lando Norris az Eau Rouge kanyarban veszítette el az irányítást, és törte rommá a McLarent. A brit a pole-pozícióra is esélyes lehetett volna, miután a Q1-ben és Q2-ben övé volt a leggyorsabb kör.
Norris saját lábán hagyta el a roncsot, de a könyökét fájlalta az esés után. A McLaren a közösségi médiában adott rövid helyzetjelentést: a versenyzőt megvizsgálták a pálya orvosi központjában, majd egy helyi kórházba küldték, ahol elővigyázatosságból röntgent készítenek könyökéről. A csapat tájékoztatást ígért a későbbiekre.
A Q3 kihagyása miatt Norris a tizedik helyet szerezte meg az időmérő értékelésében, de ha a csapat új karosszériát épít, a bokszutcából kell rajtolnia.

Megkérdeztük: akár az F1-et is kipróbálná a belgák WRC-sztárja
https://formula.hu/parc-ferme/29939
Nem csak F1-es pilótákkal és csapattagokkal lehet találkozni a spái paddockban, pénteken összefutottunk a helyiek WRC-sztárjával, Thierry Neuville-lel, aki a rali-világbajnokság egyik legnagobb alakja - nem mellesleg éppen most szerezte meg idei első futamgyőzelmét, méghozzá pont Belgiumban, hazai pályán. Neuville sisakot cserélt Fernando Alonsóval, akivel kapcsolatban elárulta, hogy még egy korábbi Bell-eseményről ismerik egymást, amikor mindketten segítettek a gyártónak a bukósisakok tervezésében.
Neuville azt is elmondta, hogy jó pár F1-es pilótát személyesen is ismer, mert sokan Monacóban élnek, ahogy ő is, így például szoktak találkozni az edzőtermekben, igaz, mindenki elég elfoglalt ahhoz, hogy azért nem töltik együtt az idejüket. Mint mondta, követi az F1-et, amikor csak tudja (és nem ütközik a naptár az ő WRC-futamával) és tetszik neki az idei szezon, amelyben többen is képesek dobogóra állni - külön kiemelte Esteban Ocon magyarországi győzelmét is.
Megkérdeztük azt is, hogy kipróbálná-e az F1-et, hiszen több WRC-pilóta így tett már - igennel válaszolt, szerinte lehetne erre lehetősége, hiszen ő is Red Bull által támogatott versenyző, de jelenleg a WRC-karrierjére és a hőn áhított vb-cím megszerzésére koncentrál, ha az megvan, akkor beszélhetnek konkrétabban is ilyenről. Végül elárulta, hogy jól ismeri hazánk legmagasabban jegyzett Hyundai-versenyzőjét, Michelisz Norbertet, akivel voltak már együtt a gyárnál és hazafelé egymás mellett ültek a repülőn, ahol össze tudtak ismerkedni - dicsérte honfitársunkat és kiemelte, hogy ő is fontos munkát végez a Hyundainak.

Perez az F1 2021-gyel is megjárta Spát - videó
https://formula.hu/parc-ferme/29938
Beült a szimulátorba a mexikói pilóta, hogy az F1 hivatalos játékával is megtegyen egy kört a belga pályán.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Itt tart most az F1-es pálya építése Szaúd-Arábiában
https://formula.hu/parc-ferme/29937
A Formula-1 közösségi oldala osztott meg néhány fotót a tengerparton épülő pályáról:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

