Hány másodpercig tart Alonsónak a motorhang alapján felismerni a versenypályát?
https://formula.hu/parc-ferme/5189
20, de ebből nagyjából 13 másodperc padlógázos egyenes volt Bahreinben.
Beidézték Hamiltonékat az időmérős incidens után
https://formula.hu/parc-ferme/36178
Nem maradunk utólagos vizsgálat nélkül az F1-es Belga Nagydíj kvalifikációját követően: a felügyelők Lewis Hamiltont és George Russellt idézték be. Történt ugyanis, hogy a Q2 elején a még nedves, de már száradó pályán Hamilton lement a bukótérbe az Eau Rouge-nál, ahonnan úgy tért vissza a pályára utána, hogy a mögötte érkező csapattársnak el kellett vennie a gázt. Az incidenst vizsgálják, hogy a hétszeres világbajnok biztonságos módon tért-e vissza a pályára. Hamilton a negyedik helyen zárta az időmérőt, de Max Verstappen büntetése révén ez harmadik rajtpozíciót jelentene neki vasárnapra – ez lehet most veszélyben.
Nem a Mercedeseket idézték be egyedül: Alexander Albon szintén nem biztonságosan térhetett vissza a pályára a Q1-be. Emellett Kevin Magnussent pedig Charles Leclerc feltartásáért vizsgálják.
Megvan, mikor és hol rendezik az F1-es előszezoni tesztet 2024-ben
https://formula.hu/parc-ferme/36175
Számos fontos kérdésben döntött pénteken az F1 Bizottság, így például elhalasztják 2025-re a gumimelegítő paplanok betiltását a slick abroncsoknál. Az állórajtokat, a motorkiegyenlítést és a 2026-os szabályok érintő egyeztetések mellett arról is határoztak, hogy mikor és hol rendezzék az egyetlen előszezoni tesztet 2024-ben. Az F1 Bizottság áldását adta rá, hogy Európán kívül, kevesebb mint tíz nappal az idénynyitó előtt tartják a kollektív gyakorlást: ennek értelmében a „téli” tesztre február 21-től 23-ig, Bahreinben fog sor kerülni.
Ez már azok után valószínűsíthető volt egyébként, hogy néhány hete az F1 és az FIA kiadta a 2024-es versenynaptárt, amely alapján március 2-án a Bahreini Nagydíjjal indul a 24 fordulós, december közepéig tartó évad. Így a tesztet a szezonnyitó helyszínén, az azt megelőző hét péntekjétől vasárnapjáig rendezik majd.
Tízperces időmérő az F2-ben, Bearman újra pole-ban
https://formula.hu/parc-ferme/36176
Nem esőben, de nedves pályán kezdte meg a Formula-3 mezőnye a spái időmérő edzést. Az első gyorskörök után kiderült, mely csapatok találták el a legjobban a beállításokat: az ART és a Prema pilótái tűntek a legmagabiztosabbnak a trükkös körülmények között. A folyamatosan gyorsuló pályának köszönhetően percről percre változott az élen álló kiléte, a félidőnél a pontállás éllovasa, Gabriel Bortoleto – aki akár már ezen a hétvégén bebiztosíthatja bajnoki címét – bizonyult a leggyorsabbnak. Az utolsó percek aztán igazán felkavarták a mezőnyt, végül a bajnokság harmadik helyezettje, Josep María Martí szerezte meg a pole-pozíciót, őt két újonc, Leonardo Fornaroli és az olasz Gabriele Mini követték. A bajnoki második premás Zak O’Sullivan a hatodik helyig csúszott vissza, legnagyobb örömére viszont Bortoleto a legjobb 12-be sem fért be, ezzel visszahozva Martít és O’Sullivant a bajnoki címért folytatott küzdelembe.
A Formula-2 mezőnye már lágyakon ment ki az időmérő elején, három perc elteltével azonban jöhettek is vissza a bokszba, miután a Brad Benavidest helyettesítő újonc, Joshua Mason falba tette az autóját, ezzel előhozva a piros zászlót. Az újraindítás után csupán egy körük volt a pilótáknak, mielőtt újra leszakadt az ég, így a sor elején lévő Prema-páros járt a legjobban. Oliver Bearman állt az élre, őt csapattársa, a bajnokságot vezető Frederik Vesti és Victor Martins követték. Mivel a kvalifikáció második felére erősen eleredt az eső, az időeredmények már nem változtak, Bearman ezzel harmadik rajtelsőségét szerezte debütáló idényében. A bajnoki címért küzdő Vesti és Pourchaire a második és ötödik helyen zártak, míg Ayumu Iwasa csak a 16. lett.
Pletyka: távozhat az Alpine F1-es csapatfőnöke?
https://formula.hu/parc-ferme/36174
A Formula.hu információi szerint tovább folytatódhat az átszervezés az Alpine-nál: azok után, hogy nemrég távozott az elnök-vezérigazgatói posztról Laurent Rossi, az F1-es Belga Nagydíj paddockjában terjedő pletykák alapján távozhat Otmar Szafnauer, a Formula-1-es alakulat csapatfőnöke és Alan Permane sportigazgató is. A pletykák szerint mindezt akár már ma, pénteken délután bejelentheti a francia istálló.
Beltéri sebességrekordot döntöttek felturbózott Formula-E-autóval
https://formula.hu/parc-ferme/36173
Valószínűleg senki nem gondolta volna, mielőtt belefutott ebbe a hírbe, de létező Guinness-világrekord a legmagasabb zárt térben elért sebesség, amelyet immáron Jake Hughes, a McLaren Formula-E versenyzője tart 218,71 km/h-val és a GenBeta versenygéppel. (Ez a Gen3 Formula-E-autó módosított verziója, többek között 350 kW helyett 400 kW teljesítménnyel és összkerékhajtással.)
A rekorddöntést egy párbaj keretében szervezte meg a Formula-E, az ExCel London arénában Hughest és a széria 2014/15-ös bajnokát, Lucas di Grassit is a GenBetába ültették, hogy megdöntsék a 2021 februárjában felállított 165,2 km/h sebességű korábbi rekordot. A két versenyzőnek három gyakorlókör és egy hivatalos rekordkísérlet állt rendelkezésére – végül Hughes bizonyult gyorsabbnak.
A rekordkísérlet egyben a hétvégi London ePrix felvezetése is volt, amelynek helyszíne ugyancsak az ExCel aréna – a versenypálya egyedülálló módon szabadtéri és fedett is. A csarnokban levő, 346 méteres célegyenes volt a Guinness-rekord helyszíne.
Tsunoda az új csapattársról: „A csütörtökök viccesebbek lettek, amúgy nem sok minden változott”
https://formula.hu/parc-ferme/36172
Pierre Gasly és Nyck de Vries után megkapta Yuki Tsunoda harmadik Formula-1-es csapattársát Daniel Ricciardo személyében, egy egészen más presztízsű és karakterű versenyzőt. Az első közös hétvége, a Magyar Nagydíj után – amelyen a japán az időmérőn, majd a futamon is elmaradt az ausztráltól – így jellemezte a friss kapcsolatot:
„Jól mennek a dolgok köztünk, már most sokat tanultam tőle. Mókás volt a forgatás vele csütörtökön. A csütörtöki napok viccesebbek lettek, amiből jó tartalom lesz, de ezt leszámítva nincs nagy különbség” – mondta az FIA-sajtótájékoztatón, melyen a Formula.hu is jelen volt.
Arról is megkérdezték, más jellegű visszajelzéseket ad-e Ricciardo, mint De Vries. „Szerintem hasonlókat, és hasonló az is, amit én mondok és amit Daniel. Nyilván még csak egy közös versenyünk volt, Magyarország pedig kicsit más, ezért nehéz megmondani. De egyelőre nagy különbség nincs.”
Fotó: Red Bull Content Pool
Vége a trükközésnek: mostantól betartatja a guminyomásszabályt a MotoGP
https://formula.hu/parc-ferme/36171
Tavaly tavasszal látott napvilágot, hogy egyes istállók az előírtnál alacsonyabb guminyomással teljesítettek versenyeket, mégsem kaptak ezért büntetést. A MotoGP indoklása szerint ennek fő oka az volt, hogy nem volt egységes a szenzor, amellyel futamok közben mérték a guminyomásokat, ám változtatást ígértek ebben a 2023-as idénytől. El is kezdték tesztelni az eszközt, ám annak éles bevetését többször is elhalasztották a szezon során, hogy még több adatot gyűjthessenek róla, mielőtt szankcionálni kezdik a kihágásokat.
Nos, a MotoGP most bejelentette, hogy a nyári szünet után, a jövő hétvégi Brit Nagydíjtól kezdődően életbe lép a guminyomásmérés. Mivel a rendszer még új, egyelőre csak a sprintfutamokon és a vasárnapi nagydíjakon fogják betartatni a kötelezően előírt minimum guminyomásokat (elöl ez 1,9 bar, hátul 1,7 bar), s a büntetések is enyhébbek lesznek a technikai kihágásoknál megszokott kizárásnál: az első szabálytalanság esetén még csak figyelmeztetés jár, utána pedig időbüntetések – 3, 6, majd 12 másodperc – a vétségért. A szabály szerint egy meghatározott minimum körszámban kell az előírt minimumérték fölött lennie a guminyomásnak, a tervek szerint pedig később már diszkvalifikáció járna a kihágásért.
A problémát a versenyzők korábbi nyilatkozatai alapján mindenekelőtt az első guminyomás jelenti: egy ideje már sok gyártó és motoros küzd azzal, hogy bolyban motorozva felszökik az első kerékben a nyomás, ami negatív hatással van a teljesítményre, emiatt többen rizikóztak alacsony guminyomással – csakhogy ha mégsem kerül forgalomba az illeti, az érték pedig az előírt minimum alá eshet a futamon.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Rengetegen érdeklődnek De Vries iránt – az F1-ből is
https://formula.hu/parc-ferme/36169
Az F1-es Magyar Nagydíj előtt rakta ki az AlphaTauritól az így mindössze tíz versenyt teljesítő Nyck de Vriest a Red Bullt. A holland pilóta jövőjéről egyelőre nem sok dolog derült ki: sajtóhírek szerint a Nissan szívesen látná őt a Formula-E-csapatában. Most De Vries menedzsere, Guillaume Le Goff beszélt arról, hogy sok ajánlattal megkeresték: „Rengetegen érdeklődnek Nyck iránt. Volt jó pár hívásom az elmúlt héten. Endurance, Le Mans, GT, Formula-E és Formula-1 is. Meglátjuk” – nyilatkozta a Formule1.nl portálnak. A De Vriest a Formula-E-ben versenyzőként, az F1-ben pedig tartalék- és tesztpilótaként alkalmazó Mercedes részéről elismerték, hogy tartják a kapcsolatot a hollanddal.
fotó: DPPI
Helyszíni: ez történt az F1-es paddockban csütörtökön
https://formula.hu/parc-ferme/36170
Mészáros Sándor, a Formula.hu utazó tudósítója számolt be a Formula.hu olvasóinak, nézőinek arról, hogy mit is tapasztalt Spában, az F1-es Belga Nagydíj csütörtöki napján a paddockban.
A videós bejelentkezés megtekinthető YouTube-csatornánkon, valamint az alábbi képre kattintva:
„Nagyon sajnálom, ami történt” – Norris helyszíni tudósítónkkal is megbeszélte a trófeatörést
https://formula.hu/parc-ferme/36168
Azok után, hogy az F1-es Belga Nagydíj csütörtöki sajtótájékoztatóján is elnézést kért amiatt, hogy múlt vasárnap a pezsgőnyitása közben lelökte és összetörte Max Verstappen győztes Herendi trófeáját, Lando Norris Mészáros Sándorral, a Formula.hu helyszíni tudósítójával is megtárgyalta az esetet Spában. „A McLaren motorhome-jában húztuk meg magunkat az eső elől, amikor betoppant. Kezet nyújtott és azt mondta: „Nagyon, nagyon sajnálom, ami történt!” Elmondta, hogy az adott pillanatban nem tudott a következményekre gondolni.”
Új oldaldobozzal érkezett az F1-es Belga Nagydíjra a Mercedes – fotók
https://formula.hu/parc-ferme/36167
Hiába a nyári szünet előtti utolsó forduló, több csapat is fejlesztésekkel készült a Belga Nagydíjra. Így van ezzel a Mercedes is, amelynél csütörtökön egy átalakított oldaldobozt szúrtak ki: mint az a lenti fotókon is látszott, változott a légbeömlő formája, amely kerekebb lett, de radikálisabbá vált magának az oldalszekrénynek a Red Bullra hajazó „downwash” kialakítása is, amellyel a légáramlatokat lefelé irányítják. A módosítás azok után érkezett a W14-eshez, hogy két hónappal ezelőtt, Monacóban szakítottak a zero-pod koncepcióval.
Mercedes has reshaped the sidepod cooling inlet for this weekend.#AMuS #F1 #BelgianGP pic.twitter.com/e1C7azBl8O
— Tobi Grüner (@tgruener) July 27, 2023
Más de los nuevos pontones de Mercedes
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 27, 2023
More from new Mercedes sidepods. #f1 #BelgianGP pic.twitter.com/NboZuJ9ITO
Ricciardo: Olyan volt, mintha a világbajnokságot nyertem volna meg!
https://formula.hu/parc-ferme/36166
A Formula-1 nagy visszatérője kiélvezte a rivaldafényt a Magyar Nagydíjon: Daniel Ricciardo fokozott figyelmet kapott a versenyhétvége napjain, beleértve csütörtököt, amikor a közös konferencia mellett külön sajtótájékoztatót is tartottak számára az AlphaTauri motorhome-jában – telt házzal.
„Még a médianapon is rengetegen voltak, vicceltem is vele, hogy mintha a világbajnokságot nyertem volna meg” – tréfálkozott már Belgiumban, a sajtónapon Ricciardo. „Hatalmas volt az érdeklődés irántam, de ezt mind magadba kell szívnod és ki kell élvezned. Jól alakult a teljes hétvége, amit követően hétfőn kidőltem: igen visszafogott nap volt, csak az előző napokra tekintettem vissza.”
Ricciardónak Spában is tartottak egy hasonló sajtótájékoztatót, melyen (a Formula.hu-t is beleértve) szintén szép számmal vettek részt a média képviselői. „Azt hittem, ma kevesebben lesztek, mert elfelejtettetek már engem!” – kommentálta a jelenlétet Ricciardo.
Fotó: Red Bull Content Pool
Verstappentől és a magyaroktól is bocsánatot kér Norris
https://formula.hu/parc-ferme/36165
A Magyar Nagydíj dobogós ceremóniája után Lando Norris még poénkodott az általa előidézett baleseten, amely során eltört Max Verstappen herendi porcelán trófeája: „Max rakta rossz helyre” – mondta a brit, majd a közösségi médiában a japánok kerámiajavítási művészetét ajánlgatta. Mindenki azonban nem vette ennyire félvállról, hogy tönkrement egy 15 millió forint értékű, kézzel készült műalkotás. Ennek hatására a Belga Nagydíj csütörtöki FIA-sajtótájékoztatóján Norris is hangnemet váltott:
„Tudtam, hogy szóba fog kerülni. Először is, bocsánatot szeretnék kérni. Nem állt szándékomban. Tudom, milyen fontos a magyaroknak, milyen fontos szerepe van a kultúrájukban” – üzent a magyaroknak is a sajtó, közte a Formula.hu jelenlétében Norris. Elismerte, fordított esetben dühítené, ami történt.
„Maxtól már bocsánatot kértem. Viccelődtem is vele kicsit, amit talán nem kellett volna, mert ha az én trófeámmal történt volna, akkor bosszús lennék. Bocsánatot kértem érte, tudom, mennyi munkát fordítottak rá, akik készítették. Tényleg nem akartam ezt. Teszek róla, hogy a következő ünneplésemnél sokkal óvatosabb legyek.”
Az ebből adódó kérdésre, hogy tanulságként legközelebb nem a dobogónak vágva fogja kibontani pezsgőjét, így válaszolt: „Erre nincs okom, csak óvatosabb leszek. Előbb félreteszem a trófeát.”
Helyszíni: szakad az eső a spái F1-es paddockban, de helyet kapott egy szökőkút
https://formula.hu/parc-ferme/36164
A Formula.hu utazó tudósítója természetesen a Belga Nagydíjról is a helyszínen dolgozik, és onnan szállítja az információkat portálunk olvasói számára. Az időjárás finoman szólva sem barátságos egyelőre, de az F1-es paddockban azért egy szökőkút helyet kapott, biztos, ami biztos...
„Verstappen jobb lesz, mint Hamilton, aki jobb, mint Schumacher” – egyetértetek ezzel?
https://formula.hu/parc-ferme/36163
„Verstappen egy generációs tehetség, aki jobb lesz, mint Lewis Hamilton, Hamilton jobb, mint Michael Schumacher, ő pedig jobb volt, mint Ayrton Senna. Ez így fejlődik, mindig jön valaki, aki jobb lesz, mint az előző generációs tehetség” – mondta Johnny Herbert korábbi F1-es pilóta.
Szerinte Verstappen sokat fejlődött pilótaként az utóbbi években, sokkal érettebb, jobban ítéli meg a helyzeteket, és most tökéletes formában vezet, ráadásul az autója is adott ahhoz, hogy rekordokat döntögessen, ahogy az elődei is tették.
fotó: Ollé Iván
Előszedte bakui hátsó szárnyát, a padlón is módosít a szünet előtt az Aston Martin
https://formula.hu/parc-ferme/36162
A konstruktőri versengésben lépéshátrányba került istálló a nyári szünet előtti utolsó helyszínen is bevet egy fejlesztési csomagot: változik a pálya igényeihez igazított hátsó szárny, valamint a padló is módosul.
Az alacsony leszorítóerős szárny, amelyről hiányzik a Gurney-toldat, ismerős lehet a csütörtökön készült képeken: Bakuban már használta az istálló. A hátsó légterelő kapcsán Mike Krack csapatfőnök nyilatkozta: nem csupán Belgiumra, hanem más, alacsony leszorítóerős pályákra is szánják, mint amilyen Monza vagy Las Vegas lesz.
El Aston Martin en Spa #f1 #BelgianGP pic.twitter.com/WJbwsQo8T7
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 27, 2023
| Aston Martin’s rear wing configuration for the #BelgianGP.
— Aston Martin Formula 1 News (@AMF1News) July 27, 2023
Low-load configuration and no gurney flap.
It's the rear wing that was newly introduced in Baku. pic.twitter.com/P15R284okV
Coulthard egy másik pilótát is elküldene az F1-ből
https://formula.hu/parc-ferme/36161
A sokszoros futamgyőztes David Coulthardot a minap megkérdezték, Nyck de Vries menesztéséről, ám a skót megragadta az alkalmat, hogy egy másik pilóta helyét is megkérdőjelezze a mezőnyben. Amikor arról kérdezték, vajon De Vries elég időt kapott-e az F1-ben, így válaszolt: „Szerintem ez nem az időn múlott, hanem a tempón. Ez a bajnokság arról szól, hol áll meg az óra: vagy me tudod futni a köridőt, vagy nem.”
„Átlagosan két és fél tizeddel maradt el Yuki Tsunodától” – folytatta Coulthard, majd rátért Logan Sargeantra. „A legrosszabb átlagos teljesítményt Logan Sargeant nyújtja a Williamsnél, fél másodpercre van Alex Albontól. Persze pénzt hoz a csapathoz, és ha más szempontokat is nézünk, amerikai, és ez nagyon jól illik az F1 általános irányvonalába. De szerintem csakis az köridőket kellene néznünk, és nem a… A verseny nem a személyiségről szól!”
Norris már Silverstone-ban is fellökött egy trófeát
https://formula.hu/parc-ferme/36159
A Magyar Nagydíj hétvégéjének egyik legemlékezetesebb és a közösségi médiában legnagyobb vihart kavaró mozzanata az volt, amikor Lando Norris odacsapta a pezsgőjét a dobogóhoz, s ezzel fellökte Max Verstappen győzelmi trófeáját, mely össze is tört.
I can see the ‘Lando Norris SMASHES rival’s trophy after second place’ headlines already pic.twitter.com/rdtvy8X1Gr
— nic (@nnicolef1) July 23, 2023
Jóval kisebb visszhangot keltett ugyan, de Norris már Silverstone-ban sem kímélte a trófeákat: akkor a sajátját sikerült ünneplés közben felborítania, de mivel az nem törékeny anyagból készült, az eredmény nem volt ennyire látványos (és talán ennyi magunk közt elismerhetünk, maga a trófea sem volt ennyire látványos).
lando dropped the trophy pic.twitter.com/yMKuyAr1Ru
— comfort lando (@safeforlando) July 9, 2023
Komoly statisztikai kérdés: vajon előfordult valaha az F1 történetében, hogy valaki két egymás utáni versenyen lelök egy trófeát a dobogóról?
„Hamilton a rajt után megmutatta nagyságát”
https://formula.hu/parc-ferme/36160
A különböző projektjei mellett az F1-es sajtóban is állandó szerepet vállaló Ralf Schumacher természetesen a Magyar Nagydíj legfontosabb mozzanatairól is kifejtette véleményét, s rámutatott arra, hogy a bő másfél év után újra pole-t szerző Lewis Hamilton szerinte hogyan villantotta meg emberi nagyságát az elhibázott rajtja után: „A versenyen elrontotta a rajtot, és ezzel idő előtt el is vesztegette az esélyét a dobogóra. A hiba után azonnal elnézést kért a csapattól, ez pedig a nagyságról tanúskodik!”
Schumacher kitért Toto Wolffra is, aki csalódottságában egyenesen odáig merészkedett, hogy a mezőny Verstappen mögötti részét Formula–2-esnek minősítette: „Wolff viselkedése arról tanúskodik, hogy jelenleg tanácstalanok, ami nagyon szokatlan, és váratlan a Mercedestől, akik annyi éven át uralták a sportágat” – mondta az egykori pilóta a konstruktőri bajnokság második helyén álló csapatról, akik szerencséjére közvetlen riválisaik, az Aston Martin és a Ferrari sincs csúcsformában.
F1.5 – Norris duplázott
https://formula.hu/parc-ferme/36158
Játék a számokkal: hogyan nézne ki a 2023-as világbajnokság állása, ha egyszerűen eltüntetnénk a két Red Bullt a képletből? Norris sorozatban második futamgyőzelmével rohamtempóban zárkózik fel az élmezőnyre, Alonsónak fogy az előnye Hamiltonnal szemben, Piastri levadássza az Alpine-okat, sőt Gaslynak még Albonnal is meggyűlhet a baja.
A pole-t félkövér, a leggyorsabb kört dőlt betű jelöli, az utóbbiért járó pont a táblázatban a helyezésért járó ponthoz hozzáadva szerepel.