Mint arról mi is írtunk annak idején, tavaly kisebb – de tényleg csak kisebb – vihart kavart, amikor Mat Oxley szakíró jóvoltából fény derült rá, hogy a legtöbb MotoGP-s alakulat rendszeresen trükközik azzal a versenyeken, hogy nem tartja be a Michelin által előírt minimum első guminyomást. A szabály szerint ha valaki egy futamon a köreinek több mint felében a minimumszint alatt volt, azt ki kell zárni, a valóságban azonban ezt egyáltalán nem tartatták be.
Ezt elsősorban azzal magyarázta Danny Aldridge, a MotoGP technikai delegáltja, hogy nem egységes szenzorokat használtak a különböző gyártók, így azok méréseit sem lehetett egységesnek tekinteni, ugyanakkor ígéretet tett arra a szakember, hogy 2023-ra ez megváltozik.
A tervek szerint a sepangi teszt után kiválasztották a standard guminyomásmérő szenzort, az idény első három nagydíján pedig kielemzik az eredményeket, mielőtt a negyedik futamtól élesben is betartatnák a szabályokat. A malajziai gyakorlás során azonban számos versenyző jelezte, hogy aggályosnak tartják az új előírást – vagyis pontosabban annak a betartatását.
A modern MotoGP okozza a problémát
A Michelin előírása alapján 1,88 barban határozták meg a minimum guminyomást a királykategóriában. A gondot az jelenti, hogy az utóbbi években látott két fő fejlesztési irány, azaz az aerodinamikai szárnyak egyre összetettebbé válása, valamint a magasságállító eszközök megjelenése – igaz, abból a menet közben használható elülső változatot betiltották 2023-ban – azt eredményezte, hogy a korábbinál jóval nagyobb terhelést kap az első abroncs, amit a gumigyártó egyelőre még nem tudott lekövetni a fejlesztéseivel.
Emiatt a guminyomás gyakran feljebb szökik, a jelenséget pedig tovább fokozza, ha valaki egy bolyban motorozik, nem pedig tiszta levegőben. Márpedig egy bizonyos érték fölött mindez már a motor vezethetőségét is befolyásolja. Emlékezhetünk, hogy többek között Fabio Quartararo is többször beszélt arról a futamok után, hogy a túl magas guminyomás miatt egyszerűen képtelen volt megfelelően motorozni, így előzni sem tudott a bolyban.
A nehézség természetesen az, hogy egy futam előtt nem tudják megjósolni a csapatok és a versenyzők, hogy az adott motoros az élen fog-e motorozni vagy pedig egy bolyban, egy vagy több versenytárs mögött, márpedig ez alapjaiban befolyásolja az első guminyomást.
A sepangi teszt leggyorsabbja, Luca Marini is elsősorban arra hívta fel a figyelmet, hogy 2,2 bar fölött már a bukást kockáztatja egy versenyző: „Versenyzőként sokat beszéltünk a szabályról a Biztonsági Tanács ülésein, és minden motoros ellenezte a szabályt, mivel ez biztonsági kérdés, főleg ha a guminyomás 2,2 bar fölé megy. Akkor nagyon könnyű bukni” – idézi az olaszt a The Race szakportál. „Ha egyedül vagy a pályán, akkor rendben vagy, de ha már két másik motoros megy előtted, akkor 2,3 barra szökik a nyomás és egy esést kockáztatsz.”
A VR46-os márkatársa, a szintén Ducatin ülő – állítólag egyébként a bolognai gyártót érinti a legérzékenyebben a gumiszabály – gresinis Alex Marquez szerint egész egyszerűen túl alacsony a meghatározott 1,88 baros minimumnyomás:
„Úgy gondolom, ha tavaly Ausztráliában érvényben lett volna a szabály, akkor nagyjából 13 versenyzőt kizárhattak volna. Mivel sosem lehet előre tudni, hogy hol leszel a verseny alatt. Ráadásul ha túl alacsony a nyomás az első gumiban, az semmi előnyt nem jelent. Ezt kell megérteniük. Szerintem az első gumira nem is fogják életbe léptetni a szabályt, szerintem semmi értelme. A hátsó guminál teljes mértékben egyetértek a betartatásával” – tette hozzá az ifjabb Marquez.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!