DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 21. vasárnap

Videó: Így zajlott Sainzék F1-es Ferrari-tesztje Fioranóban

A Scuderiától távozó Carlos Sainz, és édesapja is vezethette az F1-es autót Fioranóban decemberben, ezzel búcsúztatták a spanyolt a vörösöktől. A Williamshez igazoló versenyző videójában végigkövethetjük, hogy hogyan zajlott az esemény, angol felirattal:

Hamilton két napba sűrítené a sprinthétvégék programját

Szombaton debütált a Formula-1-es sprintkvalifikáció, amely megosztó véleményeket váltott ki az érintettekből: bár sokan élvezték az eseményt, abban szinte mindenki egyetértett, hogy vannak hibái a formátumban. Azt például többen is kiemelték, hogy a parc fermé-szabályok miatt az időmérő és a sprint között megtartott második szabadedzésnek nem volt sok értelme. Lewis Hamilton, aki második lett szombaton, ezen kívül még a túl szellős időrendet is kiemelte: a hétszeres világbajnok jobban örülne, ha két napba sűrítenék a programot.

„Nagyszerű volt valami újat kipróbálni” – értékelt a Sky Sports kamerái előtt a mercedeses. „Nem hiszem, hogy az első kör után túl izgalmas versenyem lett volna, így is tanulhattunk a szombatból. Szerintem egy hosszú szombatot és egy hosszú vasárnapot kellene teljesítenünk: első és második szabadedzés, valamint időmérő szombaton, aztán egy sprintverseny és a futam vasárnap, ha akarunk sprintversenyt. Csak tömörítsék össze, nagyon sok időt pazaroltunk el az előző két napban. A szombati nap elég hosszú volt, pénteken viszont semmit nem csináltunk délelőtt. Remélhetőleg ezzel csökkent a károsanyag-kibocsátásunk, szóval talán ezzel próbálkozhatunk a jövőben.”

hamilton-silv-dppi

Ha azt hitted, hogy a silverstone-i sprint volt a legrövidebb verseny az F1 történetében, tévedtél

Nagyságrendileg 100 km-es távot határoztak meg a Brit Nagydíjon debütált újítás, a sprintkvalifikáció hosszának, amelyet Max Verstappen 25 perc és 38,426 másodperc alatt teljesített. De még ezzel sem ez lett a Formula-1 történetének legrövidebb versenye – bár eleve hivatalosan nem is nevezik ezt a mostani sprintet futamnak –, az emlékezetes 1991-es Ausztrál Nagydíj, amelyet a szakadó eső miatt mindössze 14 kör után megszakítottak és leintettek, bő egy perccel kevesebb ideig tartott: Adelaide-ban 24:34,899 volt Ayrton Senna győztes ideje. A megtett távban még nagyobb az eltérés: a 30 évvel ezelőtti futamon mindössze 52,92 km-t tett meg a mezőny, azaz alig a felét a mostani sprintnek.

1991-ausgp-dppi

fotó: DPPI

Időmérőfutam? Sprintkvalifikáció? Alonsónak más ötlete van az elnevezésre!

Fernando Alonso volt a Brit Nagydíj szombatján debütált sprint egyik legjobbja: az első körben hat helyet javított a kétszeres F1-es világbajnok, s összességében az időmérőn megszerzett 11. helyét egy hetedik rajtkockára sikerült váltania a vasárnapi futamra. A spanyolnak értelemszerűen tetszett az újítás (bár néhány dolgon ő is változtatna), amely kapcsán az egyik legtöbbet vitatott pont az esemény elnevezése volt, mivel az F1 mindenképp le akarta választani azt a vasárnapi nagydíjról.

Így született meg a sprint és a sprintkvalifikáció név, de Alonso a leintés utáni rádiózásban tett egy újabb javaslatot: szerinte Q4-nek kellene hívni a szombati „futamot”, utalván arra, hogy kvázi az időmérő folytatásáról van szó.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Gyulay Zsolt, Tóth László, rali – jön a Motorsporthíradó friss adása!

Vasárnap 13 órakor érdemes lesz a FIX TV-re kapcsolni, hiszen akkor kerül adásba az Autósport és Formula Magazin Motorsporthíradójának legfrissebb műsora, benne többek között a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatójával, a Formula-3 magyar versenyzőjével, valamint a Mecsek Ralival.

afm-motorsporthirado_1

A Formula-1 nem most rendezett először szombati versenyt

Az F1 ezen a hétvégén próbálja ki először az új kvalifikációs formátumot, melynek keretén belül egy szombati sprintfutammal határozzák meg a vasárnapi verseny rajtsorrendjét. Az első alkalommal Max Verstappen tudott diadalmaskodni és bár szokatlan volt, hogy nem a megszokott időmérő edzést látjuk, jó néhány esetben előfordult már hasonló.

A sportág első világbajnoki futamát 1950.május 13-án is egy szombati napon tartották, ettől kezdve pedig egészen 1985-ig legalább egyszer minden évben előfordult ilyesmi. A legtöbbször Nagy-Britannia és a Dél-afrikai köztársaság, de mellettük Svédország, Hollandia és az Egyesült Államok is tartott versenyt szombaton.

A győzelmek számát tekintve Jim Clark mondható a legsikeresebbnek, aki hatszor tudott nyerni a hét utolsó előtti napján, de szintén szép emlékei lehetnek a Ferrarinak is. Az istálló 70 évvel ezelőtt egy ilyen alkalommal szerezte meg első futamgyőzelmét Silverstone-ban, melyet méltó módon fognak megünnepelni.

 

Ne maradj le: Három (fő)futam a mai kínálat

F2 Silverstone-ban, WEC Monzában, főfogásként pedig F1 Silverstone-ban – íme a vasárnapi autósportprogram:

Vasárnap

11:40-12:45 Formula-2, harmadik futam (M4 Sport)
12:00-18:00 WEC, futam (Eurosport 2 - kivéve 13:30-15:30 között)
16:00-18:00 Formula-1, főfutam (M4 Sport)

Történelmi felvételek: Az első sprintkvalifikáció emlékezetes pillanatai

Elkészült a Brit Nagydíj sprintkvalifikációjának összefoglalója: először döntött a verseny pole-pozíciójáról 100 kilométeres futam, amely Max Verstappen sikerét hozta intenzív első körrel és mérsékelten izgalmas folytatással. Mutatjuk az összefoglalót – szerzői jogok miatt csak a YouTube-on lehet megtekinteni, ehhez kattintsatok ide vagy a képre. Saját összefoglalónk itt olvasható el.

Videón Alonso elképesztő rajtja a sprintfutamról

Fernando Alonso volt a szombati sprintkvalifikáció egyik hőse: a 11. helyről startoló spanyol, akit segített a lágy gumi használata is, ötödikként fejezte be az első kört. Négy ellenfelét már az első pár kanyarban megette, majd még kettőt előzött a kör második felében. Alonso végül hetedikként ért célba, de így sem panaszkodhat, ő nyerte a legtöbbet az időmérőn megszerzett pozícióhoz képest.

A női sorozatban már örülhettek hazai győzelemnek a britek Silverstone-ban

A két osztrák versenyhétvégéhez hasonlóan Nagy-Britanniában is a Formula-1 kísérősorozata a női bajnokság, a W Series. Alice Powell triplázni tudott a hétvégén, miután a pole-pozícióból indulva megszerezte a futamgyőzelmet és a leggyorsabb kör is övé lett, de korántsem volt egyértelmű a sikere, akár liechtensteini elsőséget is láthattak volna a nézők, mivel Fabienne Wohlwend lerajtolta Powellt, és vezette a 30 perces futam zömét.

Öt perc volt vissza csupán a biztonsági autóval tarkított versenyből, mikor Wohlwend hibázott, szélesen fordult a Club kanyarban, Powell pedig lecsapott a lehetőségre. Ő szerezte a győzelmet, a liechtensteini ellenfele pedig második lett, így is pályafutása eddigi legjobb eredményét elérve. A harmadikként a címvédő Jamie Chadwick végzett, őt Emma Kimilainen Nerea Marti, Beitske Visser, Sarah Moore és Abbi Pulling követte az első nyolc között. Utóbbi debütáló versenyén szerzett pontokat.

Powell háromból második győzelmét szerezte a szezonban, ezzel pedig a 2019-es bronzérmes átvette a tabella vezetését 54 pontjával, 6 egységgel megelőzve Chadwicket.

Láttátok már közelről Hamilton silverstone-i sisakját?

A hétszeres világbajnok hazai versenyre készített fejvédőjét egy kanadai művész, Mad Dog Jones tervezte – Lewis Hamilton Instagramon kereste meg őt, vállalkozna-e a feladatra. A sisakon helyet kapott a „Still We Rise” szlogan, az újrahasznosítás emblémája és a Black Lives Matters mozgalom logója is, melyek mind a Hamilton számára fontos ügyekre utalnak.

Egy év még van a futamig, de már aszfaltozzák a pályát Miamiban

A 2022-es szezonban rendezik meg az első Miami Nagydíjat: pontos időpont még nem ismert, de minden bizonnyal a júniusi Kanadai Nagydíjjal kerül párba a verseny a logisztika miatt, valamint abból a megfontolásból, hogy ne essen túl közel a texasi USA Nagydíjhoz. Floridában 5,41 kilométeres utcai pályán rendezik a versenyt, és bár egy ilyen jellegű helyszínen hosszú időnek tűnik a hátralevő csaknem egy év, már most zajlanak az előkészületek: a versenyzésre szánt különleges aszfalt első rétegét fektetik le épp a hátsó egyenesben.

Kétszázmilliárd forintnyi tőke érkezett a McLarenhez Szaúd-Arábiából

Fontos befektetéssel gyarapodott a McLaren Csoport, amelynek köszönhetően a vállalat jövője biztosítottá vált. A Motorsport.com beszámolója szerint 550 millió font, azaz átszámítva körülbelül 230 milliárd forint tőke érkezett a cégcsoporthoz, amelynek három leányvállalata a versenyrészleg, az autógyár és az alkalmazott technológiai részleg. Az összeg többsége Szaúd-Arábia nemzeti vagyonalapjától, a PIF-től származik, emellett jelenlegi részvényesek, köztük a bahreini vagyonalap, a Mumtalakat is beruháztak, kiegészülve néhány új privát befektetővel.

A McLaren Csoport az új befektetésnek köszönhetően vissza tudja fizetni azt a hitelt, amelyet alig több mint egy éve vett fel a Bahreini Nemzeti Banktól.

Szaúd-Arábia lépésről lépésre beszivárog az autósport élvonalába: az Aramco olajcég – a PIF tulajdona – a Formula-1 egyik fő szponzora, 2021 decemberében pedig megrendezik az ország első nagydíját Dzsiddában.

Hat évvel ezelőtt ment el Jules Bianchi

2015. július 17-én a Magyar Nagydíjra készülő Formula-1 világa tragikus hírt kapott: elhunyt Jules Bianchi, kilenc hónappal a Japán Nagydíjon történt súlyos balesetét követően. A mindössze 25 éves versenyző személyében egy szimpatikus alakját és nagy tehetségét veszítette el a királykategória. A Ferrari-akadémia első tagjaként minden esély megvolt rá, hogy a sereghajtó Marussiánál pallérozódó – 2014-ben Monacóban bravúrosan két pontot szerző – Bianchi rövidesen a Scuderiánál versenyezzen.

„Több volt számomra, mint egy mentor, egy nagyon közeli barát, szinte családtag volt” – mondta róla Charles Leclerc, aki beteljesítette Bianchi álmát, és akadémistaként végül eljutott a Ferrarihoz. „Nagyon fontos volt számomra. Ha egy nap esélyem nyílik rá, megpróbálom megnyerni azokat a bajnoki címeket, melyeket ő érdemelt volna meg.”

Ha lemaradtál a péntek esti időmérőről, itt pótolhatod a lényeget!

Rendhagyó módon már az első nap végén megrendezték a kvalifikációt Silverstone-ban, a hivatalos összefoglalóért IDE vagy a képre kattints:

kvali-silv-video

Ne maradj le: jön az első F1-es sprintfutam, itt a szombati menetrend

Rendhagyó program vár ránk szombaton - íme a menetrend a tv-közvetítésekkel együtt:

Szombat (07. 17.)

9:30-11:00 WEC, második szabadedzés

10:10-11:00 Formula-2, első futam (M4 Sport)

13:00-14:00 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)

14:00-15:00 WEC, harmadik szabadedzés

15:40-16:30 Formula-2, második futam (M4 Sport)

17:30-18:00 Formula-1, sprintfutam (M4 Sport)

18:00-18:30 WEC, időmérő

00121020_215

fotó: dppi

Van valami közös a The Beatles és az Alfa Romeo tagjai között

Azt már megszokhattuk, hogy a versenyhétvégékre való hangolódás jegyében a csapatok nagyszerű plakátokkal készülnek és sok jót láttunk már ezek közül, de az Alfa Romeo most egy elég egyedülálló grafikát osztott meg a közösségi médiában. A képen a két versenyző, Kimi Raikkönen és Antonio Giovinazzi, valamint a két tartalékpilóta, Robert Kubica és Callum Ilott sétál át a legendás Abbey Roadon.

A Beatles együttes ugyanezen az úton sétált át hasonló módon, 1969. augusztus 8-án, hogy az erről készült fotó az Abbey Road című lemez borítójaként szolgáljon. A képet Iain Stewart Macmillan egy létráról készítette, John Kosh kreatív menedzser és a zenekar tagja, Paul McCartney ötletei alapján.

F2: Piastrié a pole, piros zászló Silverstone-ban

Újabb újonc szerzett rajtelsőséget a főfutamra a Formula-2-ben Theo Pourchaire és Liam Lawson után: a brit versenyhétvége pénteki kvalifikációján Oscar Piastri már első etapján megfutotta az az 1:39,854-es köridőt, amelyet a folytatásban senki – ő maga sem – tudott megjavítani.

A második helyért azonban zajlott csata az utolsó percekben: előbb Dan Ticktum állt a pozícióban még fél másodpercre az első időtől, majd megelőzte őt Richard Verschoor, végül pedig Guanyu Zhou ugrott fel Piastri mögé, ő már csak két tizedmásodperc hátrányban. Utóbbi éppen azelőtt egy pillanattal, hogy a vártnál 2 perccel korábban piros zászlóval ért véget az edzés: Piastri premás csapattársa, Robert Svarcman pördült meg és maradt a bukótérben.

Piastri és Zhou első sorának különlegessége, hogy fordított sorrendben ők állnak a bajnokság első két helyén, ráadásul az ausztrál lemaradása egy pontra csökkent a pole-pozícióért járó négy értékes egységnek köszönhetően. Christian Lundgaard tizedik helye a szombati első futam fordított rajtrácsán ér elsőséget.

Az F2-es időmérő eredménye, Silverstone:

  Versenyző Csapat Köridő Hátrány
Oscar Piastri Prema Racing 1:39.854  
Guanyu Zhou UNI-Virtuosi 1:40.075 0.221
R.Verschoor MP Motorsport 1:40.259 0.405
Dan Ticktum Carlin 1:40.408 0.554
Théo Pourchaire ART Grand Prix 1:40.419 0.565
Felipe Drugovich UNI-Virtuosi 1:40.451 0.597
R.Shwartzman Prema Racing 1:40.452 0.598
Roy Nissany DAMS 1:40.486 0.632
Jüri Vips Hitech Grand Prix 1:40.491 0.637
10  C.Lundgaard ART Grand Prix 1:40.556 0.702
11  Liam Lawson Hitech Grand Prix 1:40.679 0.825
12  Jehan Daruvala Carlin 1:40.683 0.829
13  Lirim Zendeli MP Motorsport 1:40.772 0.918
14  Marcus Armstrong DAMS 1:40.895 1.041
15  Ralph Boschung Campos Racing 1:40.915 1.061
16  Matteo Nannini Campos Racing 1:41.050 1.196
17  Bent Viscaal Trident 1:41.185 1.331
18  David Beckmann Charouz Racing System 1:41.295 1.441
19  Jack Aitken HWA Racelab 1:41.306 1.452
20  Guilherme Samaia Charouz Racing System 1:41.758 1.904
21  Marino Sato Trident 1:41.790 1.936
22  Alessio Deledda HWA Racelab 1:43.734 3.880

Módosítani kell a WTCR olasz pályáján, elhalasztják a futamot – a Hungaroring a következő állomás

A Túraautó-világkupa eredeti időrendje szerint július 31-én és augusztus 1-jén az Adria International Racewayen csapott volna össze a mezőny. Csakhogy néhány napja felülvizsgálták a pályán végzett munkálatokat, s az FIA arra jutott, hogy még további változtatások szükségesek ahhoz, hogy az megkaphassa a WTCR-rendezéshez kellő Grade 3-as besorolást. Emlékezetes, hogy tavaly is hasonló okokból kellett lefújni az olaszországi helyszínre tervezett évadzárót, amelyet egy második aragóniai hétvégével pótoltak akkor a szervezők.

Most egyelőre nincs szó arról, hogy az Adria Raceway kikerült volna a naptárból, csupán elhalasztották az ottani fordulót, mivel a hátralévő két hét nem lett volna elégséges a munkálatokhoz – derül ki a WTCR mai közleményéből, amelyben az érintettek hangsúlyozzák, hogy az első a biztonság, és igyekeznek új időpontot találni a futamoknak. Mindenesetre ez azt is jelenti, hogy legközelebb már a Hungaroringen láthatjuk pályára gurulni Michelisz Norbertet, Tassi Attilát, a Zengő Motorsportot és a többieket: a túraautósok – a Pure ETCR-rel együtt – az augusztus 20-i hosszú hétvégén látogatnak Mogyoródra.

adria-wtcr

Ismét beszakadt az út Spában

Még nyár elején zúdult özönvíz a legendás spái versenypályára, ami miatt akkor el is kellett halasztani a Lotus Cup Europe, így - idén már másodjára - elmaradt a szezonnyitó. Ettől talán nagyobb gondot jelentett, hogy az első szektor jelentős részét újra kellett döngölni és aszfaltozni, miután a tetemes mennyiségű víz kimosta a talajt. Miután ez a probléma megoldódott, csütörtökön beomlott a Blanchimont felé vezető út, így ideiglenesen lezárták a pályát. A képen jól látható, hogy az aszfalt teljesen beszakadt, a fák bármikor kidőlhetnek és a kerítéseket is cserélni kell. Közben mára már - részben - meg is oldották ezt a problémát, ugyanis a La Source felől meg lehet közelíteni a pályát, így ma már ismét köröznek Spában a versenyautók.

Fotó: Spa-Francorchamps

A statisztikák szerelmese vagy? Kövess minket az Instán is!

A legutóbbi tripla versenyhétvégét követően ismét jelentkeztünk az Instagramon népszerű FormulaStat-videónkkal, melyben összegeztük a hátunk mögött hagyott tripla forduló legfontosabb történéseit és a legérdekesebb statisztikai adatokat is górcső alá vettük. Ha nem szeretnél lemaradni az ilyen videókról - és mellette az érdekesebbnél érdekesebb képekről sem -, akkor kövess bennünket az Instagramon is! Jövő héten érkezik a Brit Nagydíj érdekességeivel a videónk!

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Formula.hu (@formula.hu) által megosztott bejegyzés