Videó: Így zajlott Sainzék F1-es Ferrari-tesztje Fioranóban
https://formula.hu/parc-ferme/38855
A Scuderiától távozó Carlos Sainz, és édesapja is vezethette az F1-es autót Fioranóban decemberben, ezzel búcsúztatták a spanyolt a vörösöktől. A Williamshez igazoló versenyző videójában végigkövethetjük, hogy hogyan zajlott az esemény, angol felirattal:
Teszteld a reakcióidőd az Alfa Romeo rajtpróbájával
https://formula.hu/parc-ferme/29800
Várj, amíg kialszanak a lámpák, majd rajtolj egy jót - mennyi a szintidő?
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Eldől a vb-cím a Formula-E-ben, Spielbergben repetázik a MotoGP – itt a vasárnapi menü
https://formula.hu/parc-ferme/29808
F1 nélkül sem fogunk unatkozni, hiszen jön a Formula-E mindent eldöntő második berlini futama – a tegnapihoz képest fordított menetirányú nyomvonalon –, míg a motorosok a Red Bull Ringen száguldanak az Osztrák Nagydíjon. Íme, a vasárnapi program:
8:00-8:30 Formula-E, harmadik szabadedzés
9:30-10:00 Formula-E, negyedik szabadedzés
11:00 Moto3, futam (Aréna 4)
11:30-12:30 Formula-E, második időmérő és Super Pole
12:20 Moto2, futam (Aréna 4)
14:00 MotoGP, futam (Aréna 4)
15:30 Moto-E, futam (arena4.hu)
15:30 Formula-E, második futam (Eurosport 2)

Tiszta lap, nagy esély – az Alpine ügyvezető igazgatójával beszélgettünk
https://formula.hu/parc-ferme/29806
Mit vár az új szabályokat hozó 2022-es szezontól? Milyen tudást hozott magával Davide Brivio a MotoGP-ből? Milyen lehet szerinte a jövő motorja a Formula–1-ben? Laurent Rossi ezekről is beszélt nekünk az ő győzelmüket hozó F1-es Magyar Nagydíjat megelőző sajtóeseményen – az interjú az Autósport és Formula Magazin legfrissebb számában olvasható (sok más érdekes téma mellett!).
Heten kilenc, tizennégyen 29 ponton belül – közülük kerül ki a Formula-E első világbajnoka
https://formula.hu/parc-ferme/29809
Vasárnap következik a Formula-E hetedik idényének utolsó futama Berlinben, amelynek végén megkoronázzák az elektromos sorozat történetének első világbajnokát (a mostani szezontól kapta meg ezt a rangot az FIA-tól a széria). Viszont hiába ment már le 14 verseny idén, képtelenség megjósolni, ki lesz a végső győztes, ugyanis még a mezőnynek több mint a fele, szám szerint 14 pilóta lehet matematikailag világbajnok. Mindez egyfelől a kiélezett és magas színvonalú mezőnynek köszönhető, másfelől viszont annak is, hogy az időmérő lebonyolítása (négy hatos csoportokra osztják a versenyzőket, s rendre a vb-tabella legjobbjai gurulnak ki elsőként a pályára, amely akkor van a legkevésbé jó állapotban) nem kedvez az összetett pontversenyben jól állóknak.
De maradva a számoknál, összesen 30 pontot lehet még szerezni vasárnap: 25-öt a győzelemért, hármat a pole-pozícióért, egyet az időmérő csoportkörének első helyéért és egyet a leggyorsabb körért. Így fordulhat elő az, hogy az éllovas Nyck de Vriestől 29 egységnyi hátrányban lévő Maximilian Günthernek is van hajszálnyi esélye a vb-sikerre. Persze a legtöbb sansza az első hét pilótának van, akik kilenc ponton belül állnak egymáshoz képest: De Vriest Edoardo Mortara, Jake Dennis, Mitch Evans, Robin Frijns, a címvédő Antonio Felix da Costa és a korábbi bajnok Lucas di Grassi követi a sorban – ők egyébként hét különböző csapat színeit is képviselik. A rend kedvéért álljon itt tehát a vb-állás a mindent eldöntő finálé előtt a címre esélyes 14 pilótával:
| 1. | Nyck de Vries | Mercedes | 95 |
| 2. | Edoardo Mortara | Venturi | 92 |
| 3. | Jake Dennis | BMW Andretti | 91 |
| 4. | Mitch Evans | Jaguar | 90 |
| 5. | Robin Frijns | Virgin | 89 |
| 6. | Lucas di Grassi | Audi | 87 |
| 7. | Antonio Felix da Costa | DS Techeetah | 86 |
| 8. | Sam Bird | Jaguar | 81 |
| 9. | Jean-Eric Vergne | DS Techeetah | 80 |
| 10. | Alex Lynn | Mahindra | 78 |
| 11. | Nick Cassidy | Virgin | 76 |
| 12. | René Rast | Audi | 75 |
| 13. | Pascal Wehrlein | Porsche | 71 |
| 14. | Maximilian Günther | BMW Andretti | 66 |

Hihetetlen történet: elnézte az útvonalat, rossz szakaszra indult el a WRC-futamon
https://formula.hu/parc-ferme/29807
Hihetetlen sztori történt a belga WRC-futam szombati napján: Nikolay Gryazin és navigátora, Konstantin Alekszandrov rossz gyorsaságira indult el. A hírek szerint rossz útvonalat néztek és későn jöttek rá a hibára - amint az alábbi GPS-jeleken is látszik, amíg mindenki a 13-as gyorsaságin volt, Gryazinék valamiért a tegnapi 1-es szakasz felé indultak.
Emiatt végül 11 percet késtek a 13-as szakasz rajtjából, amelyért egy perc, ötven másodperc büntetést kaptak - igaz, mivel tegnap amúgy is alaposan összetörték a Volkswagen Polót, így túl nagy jelentősége számukra ennek már nincs, hiszen amúgy is szuperraliznak.

Schumacher szerint érzelmes dokumentumfilmre készülhetünk
https://formula.hu/parc-ferme/29802
Ahogy azt korábban bejelentették, dokumentumfilm készül a hétszeres világbajnok legendáról, Michael Schumacherről, melynek premierje szeptember 15-én várható a Netflixen. Amellett, hogy privát, eddig nem látott felvételeket is tartalmaz majd a film, megszólalnak benne a német családtagjai: édesapja, Rolf, felesége, Corinna, és gyermekeik, Gina-Marie és Mick is.
A jelenleg a Formula-1-ben versenyző ifjabbik Schumacher nemrég arról beszélt, mire számíthatnak a nézők. „Igazán megéri rá várni. Nagyon különleges dokumentumfilm lesz, és szerintem mindenki el fog érzékenyülni rajta, aki megnézi”. A produkció ugyanakkor szenzációhajhász minden bizonnyal nem lesz, a készítők is úgy nyilatkoztak, szeretnének tekintettel lenni a család jelenlegi helyzetére.

A sportbírók esetében is elengedhetetlen a gyorsaság!
https://formula.hu/parc-ferme/29798
A sportbírói tevékenység különböző aspektusait bemutató adásunkban többek között arról is beszélgettünk vendégünkkel, a világ számos versenypályáján szolgálatot teljesítő Hetyey Júliával, hogy milyen elvárásoknak kell megfelelnie azoknak, aki sportbíróskodásra adja a fejét. Az adás e részét 17:38-tól hallgathatod meg!
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
Formula-E: Kibérelte az első sort a címvédő, a vb-éllovas a 19. helyen
https://formula.hu/parc-ferme/29804
A hétvégén rendezik a Formula-E berlini idényzáróját, amelynek összesen 18 versenyző (!) vágott neki matematikai eséllyel arra, hogy megszerezze az elektromos sorozat első világbajnoki címét. A tabella éllovasának azonban nem indult jól a duplafutamos hétvége, Nyck de Vries ugyanis mindössze a 19. helyre kvalifikálta magát a szombati időmérőn. Szerencséje, hogy fő kihívói sem szerepeltek sokkal jobban, sőt: az őt hatpontos hátrányból üldöző Robin Frijns 23., azaz utolsó előtti lett, míg a harmadik helyen álló Sam Bird 12. lett a kvalifikáción.
Az első verseny előtti időmérőt a korábbi bajnokok uralták, hiszen négyen is bejutottak a Superpole-ba, ahol aztán el is hozták az első három helyet. A pole-t a kétszeres bajnok Jean-Eric Vergne zsebelte be, 73 ezreddel címvédő csapattársa, Antonio Felix da Costa előtt, azaz a DS Techeetah sajátította ki az első sort. Lucas di Grassi lett a harmadik az Audival, megelőzve Edoardo Mortarát, Norman Natót és Sebastien Buemit. Az első berlini futam ma 14 órakor startol.
A szombati időmérő végeredménye:

Kétharmad házzal tér vissza a Holland Nagydíj az F1-be
https://formula.hu/parc-ferme/29803
A koronavírus-járvány miatti korlátozások okán egészen mostanáig nem lehetett teljes bizonyossággal kijelenteni, hogy meg tudják rendezni Zandvoortban a szeptember 5-re tervezett Holland Nagydíjat (amely ellen ráadásul környezetvédők is felszólaltak). Pénteken azonban a hatóságok hivatalosan is engedélyt adtak rá, hogy csökkentett nézőszám mellett ugyan, de megtartsák a futamot. A Holland GP így 1985 után, a tavaly elmaradt verseny miatt a tervezettnél egy évvel később tér vissza a Formula-1-es versenynaptárba – viszont a Max Verstappen-láz tetőfokán, hiszen a Red Bull-osnak reális esélye van idén a vb-címre. Az a bizonyos csökkentett nézőszám pedig egész pontosan kétharmados kapacitást jelent – éppen ezért a verseny sportigazgatója, Jam Lammers is úgy fogalmazott, hogy „a pohár kétharmadig tele van” nála.

Kiszáll a főszponzor a Yamaha szatellit csapata mögül
https://formula.hu/parc-ferme/29801
Néhány napja már felröppent a sajtóban, most pedig a felek hivatalosan is megerősítették, hogy a Petronas a 2021-es idény végén lezárja a névadó szponzori együttműködést a Sepang Racing Team csapatával. A kapcsolat még 2018-ban indult a Moto3-ban és a Moto2-ben, majd az alakulat 2019-es királykategóriás fellépése során is folytatódott. A Petronas és az istálló közös közleménye alapján a csapat rövidesen bejelentést tesz a jövőjével kapcsolatban: a megfogalmazás szerint „új független csapatként” folytatják a MotoGP-ben, ami utalhat arra, hogy megszakítják a közvetlen kapcsolatot a sepangi versenypályával is – egyúttal az is valószínű, hogy a híreknek megfelelően megszüntetik a két kisebb kategóriában szereplő alakulatukat.
Az SRT Yamaha egyébként versenyzők terén sem áll jól 2022-re, hiszen Valentino Rossi visszavonul, Franco Morbidelli pedig várhatóan fellép a gyári istállóhoz a távozó Maverick Vinales helyére. A fő kiszemelt Raul Fernandezt magához láncolta a KTM – a hírek szerint a saját akarata ellenére –, így a legfrissebb találgatások szerint előfordulhat, hogy az egyik motoron az idén még a Moto3-ban vitézkedő Darryn Bindert, a KTM-et erősítő Brad Binder testvérét fogjuk látni. Rövid távon pedig úgy hírlik, hogy a soron következő Brit Nagydíjon Jake Dixont is kipróbálhatják, ugyanis elképzelhető, hogy Silverstone-ban a jelenleg Morbidellit helyettesítő Cal Crutchlow a szabotázs vádja miatt felfüggesztett Vinales gyári gépén fog feltűnni – igaz, a brit szerint egyelőre erről nem egyeztettek a gyártóval.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

fotó: DPPI
Egy holland újságíró szerint Toto Wolff olajat öntött a tűzre
https://formula.hu/parc-ferme/29799
Érdekes dolgot írt legutóbbi bejegyzésében Jack Plooij, a holland Ziggo Sport F1-es riportere: szerinte Toto Wolff szította a tüzet legutóbb a holland drukkerek és Lewis Hamilton között azzal, hogy a Mercedes vezére külön ki is emelte, hogy a hollandok pfújoltak és futballszurkolókként beszélt róluk.
"Toto Wolff fogta magát, hozzászólt a témához és rámutatott a holland drukkerekre. Ennek viszont semmi értelme, csaj olajat öntött vele a tűzre. Számomra az a csalódás, hogy a Mercedes és Lewis Hamilton évek óta beszél a tiszteletről, erőltetik, hogy hordani kelljen azokat a pólókat, aztán ők maguk semmilyen tiszteletet nem mutatnak. Ez nem tetszik" - fejtette ki véleményét a holland újságíró.

fotó: dppi
Szeretnél sportbíró lenni? Ezek a legfontosabb tanácsok!
https://formula.hu/parc-ferme/29797
A Formula Podcast legutóbbi adásában Hetyey Júlia sportbírót sok más mellett arról kérdeztük meg, hogy mire van szüksége annak, aki szeretné ezt a szép és a motorsport számára nélkülözhetetlen tevékenységet kipróbálni. Hallgasd meg az egész adást, ha pedig kimondottan ez a rész érdekel, tekerj 39:49-re!
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
Újrahangszerelve Hamilton pole-köre a Hungaroringről
https://formula.hu/parc-ferme/29796
Az F1-es autók hangját szinte mindennel lehet utánozni, a csaptól kezdve a fűnyírón át a profi hangszerekig. Most egy magyar gitárművészt ihlettek meg a versenygépek, aki Lewis Hamilton Hungaroringen futott, pole-pozíciót érő gyorskörét zenésítette meg, elektromos gitár segítségével. A videó a képre vagy IDE kattintva indul.
Kihullhat az összes Európán kívüli helyszín a MotoGP naptárából
https://formula.hu/parc-ferme/29795
A koronavírus-járvány miatt továbbra is rengeteg a bizonytalanság az összes bajnokság, így a MotoGP őszi menetrendje körül is – főleg amiatt, mert a tervek szerint Európán kívülre is utazna a mezőny. A gyorsaságimotoros-vb menetrendjéből már korábban törölték a Japán, az Ausztrál és Thaiföldi Nagydíjakat, az előbbi helyére beugró Amerikai GP, valamint a Malajziai GP azonban még jelenleg is a naptárban szerepel. A The-Race.com értesülései szerint azonban nem sokáig: mivel mind Texasban, mind Sepangban megugrott az utóbbi időben a fertőzöttek száma, rövidesen a két futam törlése mellett dönthetnek. Már csak azért is, mert a tengerentúli fordulókat csak helyszíni nézőkkel együtt tudják bevállalni a szervezők a költségek miatt, márpedig a pandémiás helyzet ezt aligha teszi lehetővé októberben.
Ez viszont azt eredményezheti, hogy a katari dupla nyitányt leszámítva ismét csak európai helyszínekből állhat a szezon. A The-Race.com szerint mindkét kieső futamot pótolnák: egyfelől a szeptemberi európai szakaszt záró Misano duplázna, azaz 19-én és 26-án is versenyt rendeznének az olasz helyszínen – ezzel dupla hazai búcsút tennének lehetővé Valentino Rossi számára is –, másfelől októberben Jerezbe utazhat a mezőny, ahol május elején egyszer már vendégeskedtek a versenyzők. Az idény a második portimaói futammal, valamint a valenciai évadzáróval együtt így összesen 18 állomásból állhat.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Panistól Kubicán át Maldonadóig – az F1 egyszeres nagydíjgyőztesei
https://formula.hu/parc-ferme/29794
Érdekes toplistát tett közzé a Formula-1 YouTube-csatornája, amelyben a sportág történetének legemlékezetesebb egyszeres futamgyőzteseit rangsorolták. Volt, aki Senna kizárása után ünnepelhetett, de volt, aki egy évvel korábbi balesete helyszínén diadalmaskodott – az összeállítás IDE vagy a képre kattintva nézhető meg:
Három autóval versenyezne az IndyCarban a McLaren
https://formula.hu/parc-ferme/29793
Ahogyan arról már korábban beszámoltunk, a McLaren többségi tulajdonos lett az IndyCar-csapatában, a legújabb hírek pedig ismét azt bizonyítják, hogy nagyon komolyan veszik a projektet. Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója elmondta, akár már jövőre, de legkésőbb 2023-tól három autóval szeretnének jelen lenni az amerikai szériában.
„Vannak erőforrásaink, így a gazdaságosság nem jelent gondot. Három olyan autót akarunk indítani, amelyekkel futamokat nyerhetünk és versenyezhetünk a bajnoki címért. Szerintem ez legalább annyira egy versenyzői bajnokság, mint amennyire egy csapaté és ez teszi olyan izgalmassá. Meg kell bizonyosodnunk arról, hogy a megfelelő pilótát tudjuk megtalálni, mert nincs belőlük túl sok a piacon, szóval nagyon rövid a listánk. Ha sikerül valakit megszereznünk, akiről úgy gondoljuk, hogy képes a győzelemre, akkor 2022-ben nekivágunk. Ha nem, akkor ezt az évet arra fogjuk fordítani, hogy megtaláljuk a megfelelő versenyzőt, de mindenképpen három autóval szeretnénk ott lenni 2023-ban" — idézte Brown szavait a Racefans.
Ez van, ha a fiad kedvenc focistája Cristiano Ronaldo, a volt főnököd pedig a Juventusnál dolgozik
https://formula.hu/parc-ferme/29792
A kis Robin Raikkönen már egy dedikált Ronaldo-mez büszke tulajdonosa – az Instagram-posztban Kimi Raikkönen külön köszönetet mondott Maurizio Arrivabenének, aki korábban a Ferrari csapatfőnöke volt, most pedig a Juventus ügyvezető igazgatója.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Sikánt raknak a spielbergi egyenes közepébe a MotoGP-seknek
https://formula.hu/parc-ferme/29791
A Red Bull Ring 2016 óta szerepel a gyorsaságimotoros-világbajnokság versenynaptárában, s azóta többször is éles kritikát váltott ki a versenyzőkből biztonsági szempontból. Nem is teljesen ok nélkül, hiszen az elmúlt egy év során háromszor is piros zászlós incidens történt a spielbergi futamokon. Néhány napja Dani Pedrosa bukása után esett át a spanyol KTM-jén Lorenzo Savadori, aki a bokáját törte, a motorja pedig kigyulladt, de a legijesztőbb incidens tavaly történt, amikor a 2-es kanyarnak hívott törésben Johann Zarco és Franco Morbidelli ütközött, az ő versenygépeik pedig kis híján eltalálták a 3-as kanyarban Valentino Rossit és Maverick Vinalest.
Különösen ez utóbbi szakasza a pályának kapta a legtöbb bírálatot, ezért ahogy arról a Formula MotoGP Facebook-csoportban már korábban beszámoltunk, a Red Bull Ring egy sikánt épít a jelenlegi 2-es törés helyére a motorosok számára. Ezt csütörtökön hivatalosan is bemutatták az osztrák helyszínen: a képen látható új nyomvonallal a cél természetesen az, hogy lassítsák a versenyzőket a 3-as kanyar előtt. A munkálatok idén ősszel kezdődnek meg, a Formula-1-esek ugyanakkor továbbra is a jelenlegi vonalvezetést fogják használni.

Környezetvédők kifogásolták a Holland Nagydíjat
https://formula.hu/parc-ferme/29790
Érdekes vádaskodás zajlott nemrég a Holland Nagydíj kapcsán. Környezetvédő aktivisták azt állították, a pálya felújítása közben a munkások komoly természetkárosítást végeztek, lerombolva a homokdűnéket és veszélybe sodorva olyan állatfajokat, mint a nádi varangy vagy a fürge gyík. Az ügy bíróságra is került, azonban az aktivisták nem értek célt, az ítészek szerint ugyanis minden szabályosan zajlott Zandvoort építésekor, az élővilágot pedig csak ideiglenesen zavarták. Szerintük a szociális és gazdasági előnyök, amik a nagydíjjal járnak, kárpótolnak mindenért. „Ez egy sportesemény, hatalmas közönséggel. Minden bizonnyal jó gazdasági hatásuk lesz Zandvoortra nézve” – közölték. A környezetvédők fellebbeztek, de újabb meghallgatás a szeptemberi verseny előttig nem várható.
Zandvoortban egyébiránt a teljes nézőtéri kapacitás 66%-át tervezik kihasználni, a jelenlegi holland járványügyi szabályoknak megfelelően. A hollandok kedvelt időtöltésére, kempingezésre nem lesz lehetőség, és mint minden eddigi, nézők előtt rendezett versenyre, ide is védettségi igazolás a belépési feltétel.

Bottasról is megjöttek a nyaralós képek
https://formula.hu/parc-ferme/29789
A két Williams pilóta és Lando Norris és Charles Leclerc is azon versenyzők közé tartoznak, akikről megjelent néhány kép a közösségi médiában arról, hogyan is töltik a pihenő idejüket. A következő ilyen versenyző Valtteri Bottas, a finnről viszont a saját csapata osztott meg fotókat.
Summer Break, @ValtteriBottas style. pic.twitter.com/9itRQrq9B4
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) August 12, 2021












