Az Aston csapatfőnöke szerint emiatt gyengélkedik Stroll
https://formula.hu/parc-ferme/38518
Az Aston Martin pontjainak több, mint 70%-át Fernando Alonso szerezte a 2024-es szezonban, ami jól mutatja, hogy Lance Stroll teljesítménye jelentősen elmarad kétszeres világbajnok csapattársához képest.
Mike Krack, a silverstone-i istálló csapatfőnöke úgy véli, hogy ez a teljesítménybeli deficit teljes mértékben a nem túl ideálisan működő versenyautójuknak köszönhető.
„A magabiztosság hiányát láthatjuk Strollnál. Ha Lance számára olyan autót tudunk biztosítani, ami képes teljesíteni, akkor ő is nagyon, nagyon jól megy. Emlékezzünk csak vissza a zandvoorti Q2-re – nagyszerű kört rakott össze. Ilyen az, amikor bízik az autóban” – mondta Krack.
„Ha nincs meg a kellő magabiztossága az autóban, akkor sokkal nehezebb a falakhoz közel autózni. A mi feladatunk az, hogy olyan autót adjunk neki, amiben magabiztosan tud teljesíteni” – tette hozzá Krack.
Domináns Pourchaire-pole az F2 időmérőjén
https://formula.hu/parc-ferme/34919
A Formula-1-gyel párhuzamosan a juniorkategóriáknak is kezdetét vette a 2023-as szezon, az F3-asok időmérőjén a Hitech fiatalja, Gabriele Mini szerezte meg a pole-pozíciót. A Formula-2 mezőnye kilenc újonccal a soraiban vágott neki az idei év első időmérőjének.
Az első gyors körök után Theo Pourchaire állt az élre közel fél másodperces előnnyel, a tavalyi szezon ezüstérmese sokak szerint a 2023-as bajnoki cím legfőbb várományosa. Mögötte a mezőny legtapasztaltabb pilótája, Ralph Boschung és a tavalyi F3-as bajnok, Victor Martins következtek. A hétvégén debütáló Arthur Leclerc is jól kezdett, negyedik helyen állt a DAMS versenyzője az időmérő első fele után.
Az időmérő második felében aztán tovább gyorsultak az ART pilótái: Pourchaire megjavította saját idejét, hét és fél tizedes előnnyel szerzett pole-pozíciót, míg csapattársa, Martins feljött a második helyre. Mögöttük Richard Verschoor, a Van Amersfoort Racing versenyzője végzett, az első ötöt pedig Dennis Hauger és Frederik Vesti egészítették ki.
A megszokott formátum szerint az időmérő első tíz helyezettje fordított sorrendben kezdi meg a szombati sprintfutamot, ahol így Ralph Boschung indulhat majd az élről, mellőle pedig a Trident debütánsa, Roman Stanek várhatja a rajtot.
Nem tudja használni a hétvégére hozott új hátsó szárnyát a Ferrari
https://formula.hu/parc-ferme/34918
Egy új hátsó szárnyat hozott az első szabadedzésre a Ferrari, ám a kissé bizonytalan lábakon álló alkatrész olyan szintű mozgásokat végzett egyik oldalról a másikra, hogy azonnal felmerültek a kérdések a stabilitásával kapcsolatban. Fred Vasseur, a Scuderia csapatfőnöke végül meg is erősítette a Formula.hu részvételével zajló sajtótájékoztatón, hogy nem fogják bevetni az elemet, mert nem bizonyult megfelelőnek. Mint mondta, múlt héten nem tudták használni, most kipróbálták, de nem tűnt túl jónak, úgyhogy a hétvége további részében nem fogják bevetni, marad a másik verzió.
fotó: dppi
Korábbi időpontban tartják meg az Európa-bajnokság magyar versenyét
https://formula.hu/parc-ferme/34916
Átvariálták a Ralikrossz-világbajnokság és Európa-bajnokság 2023-as versenynaptárát, és szokatlan módon nem későbbre halasztottak versenyeket, hanem előbb kerül sor öt eseményre, köztük a magyar hétvégére.
Az eredetileg május 20-21-re kitűzött magyar fordulót Nyirádon (ahol tavalyhoz hasonlóan csak az Európa-bajnokság két kategóriája versenyez) három héttel korábban, április 29-30-án tartják meg. De három héttel előbb kezdődik a világbajnokság is a tervezettnél. Norvégiában, Hellben június 17-18-án tervezték az évad első versenyét: a norvég hétvége nem is változott, Portugália viszont augusztus vége helyett június 3-4-én kerül sorra, így két héttel korábban veszi kezdetét a világbajnokság.
Hellhez hasonlóan (ahol a WRX 100. versenyét tartják) Höljes, Lydden Hill és Mettet változatlan marad, viszont három héttel korábban tartják meg a német versenyt, valamint kettővel korábban Dél-Afrikát és az ázsiai szezonzárót.
A WRX módosított 2023-as versenynaptára:
Fotó: AFM / MK_Racing Photography
Megkérdeztük Mario Isolát, hogy mennyit nyom egy F1-es gumi
https://formula.hu/parc-ferme/34917
A bahreini paddockban dolgozó kollégánk, Mészáros Sándor nekiszegezte a kérdést Mario Isolának, a Pirelli F1-es főnökének azzal kapcsolatban, hogy mennyi az idei F1-es gumik súlya. Isola (mint mindig), most is készséggel válaszolt: az első abroncsok 10,7, a hátsók pedig 13 kilogrammot nyomnak, amihez bőven hozzátesz még a felni, a hátsók azzal együtt már 22 kilogrammosak.
Mérföldkövek Bahreinben – ki mit érhet el az F1-es szezonnyitón?
https://formula.hu/parc-ferme/34913
A Bahreini Nagydíj a 2023-as idény első versenye lesz, sokak számára pedig egy-egy komolyabb állomás elérését jelentheti karrierjük során. Ilyen Fernando Alonso is, aki huszadik szezonját kezdi meg a hétvégén, amelyről már korábban is értekeztünk az idei rekordok között.
Ebbe a csoportba tartozik továbbá a szahíri aszfaltcsíkon bemutatkozó Logan Sargeant. A Wiliiams versenyzője az első amerikai pilóta Alexander Rossi 2015-ös, öt futamig tartó Formula-1-es pályafutása óta, sőt, 2007 óta nem vett részt szezonnyitón pilóta az Egyesült Államokból. Mindemellett a 22 éves versenyző egy fél évszázados szünetnek vethet véget, ha egy pontszerzéssel sikerül felülkerednie csapatának nehézségein, ugyanis az 1973-as Dél-Afrikai Nagydíj óta nem szerzett pontot debütáló amerikai.
Azonban az élmezőny sem maradhat ki a felsorolásból, egyfelől a Ferrari állhat igen komoly eredmény kapujában. Ha a gárda mindkét versenyzője, Carlos Sainz és Charles Leclerc is az első háromban végez Bahreinben, ahogyan azt tavaly is tették, akkor a maranellóiak elérik nyolcszázadik dobogós helyezésüket történelmük során.
A mezőny elejének másik oldaláról pedig Max Verstappen esetleges győzelméről érdekes beszélni, hiszen ha a holland nyer vasárnap, akkor a huszonkettedik különböző pályán arat majd sikert, amellyel megelőzné a ranglistán Sebastian Vettelt és felzárkózna Alain Prost mellé a dobogóra. Ráadásul a regnáló világbajnok csapata, a Red Bull 2013 óta nem tudott ezen a helyszínen nyerni, amikor az említett Vettel végzett az első helyen az osztrák csapat színeiben.
Button csapatával száll be az Extreme-E-be az F1-es Magyar Nagydíj korábbi győztese
https://formula.hu/parc-ferme/34911
Egy korábbi Formula-1-es versenyzővel színesedik az Extreme-E mezőnye a jövő hétvégi szaúd-arábiai évadnyitót megelőzően: a Jenson Button nevével fémjelzett JBXE alakulata leigazolta Heikki Kovalainent, így ő lesz a csapattársa az egység női tagjának, Hedda Josasnak.
Kovalainen 2007-től 2012-ig versenyzett a Formula-1-ben (valamint 2013-ban is beugrott az idény végén), ez idő alatt egyetlen győzelmet aratott: 2008-ban nyerte meg a Magyar Nagydíjat Felipe Massa kiesése után a McLarennel. Az F1-es karrierje lezárultával a finn a japán Super GT-ben szerepelt, sőt 2016-ban bajnok is lett, de ugyancsak a távol-keleti országban belekóstolt a ralizás műfajába is, ahol pedig 2021-ben ért fel a csúcsra.
Törölt idők és olasz pole-pozíció az F3-as szezonnyitón
https://formula.hu/parc-ferme/34914
A Bahreini Nagydíj pénteki napján, a Formula-1 szabadedzései között tartották meg a juniorkategória időmérőjét, ahol a 30 autóból álló mezőnyből 17 pilóta újoncként vághatott neki az idénynek. Az első rajthelyért folytatott harcot Gabriel Bortoleto, a Trident versenyzője várhatta bizakodóan, hiszen az F3-asok szabadedzésén ő szerezte meg az első helyet.
A félórás küzdelem első fele a pálya letapogatásával zajlott, rengeteg időt vettek el a felügyelők a szahíri aszfaltcsík elhagyása miatt. A mért idők törlését követően Gabriele Mini, a Hitech Pulse-Eight pilótája állt az élen, tőle a vezetést egy kis időre Caio Collet vette át a Van Amersfoort Racing színeiben.
Az utolsó körök előtt Mini visszavette a pozíciót, és kisebb javításának köszönhetően már senki sem tudta őt megelőzni. A második helyen az említett Bortoleto, a harmadik helyen pedig Gregoire Saucy végzett, így ők hárman várhatják a legnagyobb reményekkel a vasárnapi főfutamot.
A megszokott formátum alapján szombaton sprintversenyt rendeznek a kategóriában, amelynek rajtrácsa az első tizenkét helyezett megfordításával kerül kialakításra, így az első sorból holnap Josep Maria Martí és a tavaly már két szombati győzelemig is eljutó Collet várhatja a verseny kezdetét.
Csatlakozz a Formula.hu F1-es tippjátékához
https://formula.hu/parc-ferme/34909
A hétvégén kezdődő F1-es szezonra mi is beizzítjuk egyik újításunkat, a Péter Loránd által fejlesztett Formula Tippert, ami főoldalunk menüsorában a Tippjáték fülre kattintva elérhető! A szurkolók ezen a platformon összemérhetik tippelési tudásukat a Formula–1-es futamok kimenetelét illetően. A tippelés megkezdéséhez csatlakozni kell egy bajnoksághoz vagy létrehozni egy újat, azon belül lehet versengeni.
Csatlakozzatok a Formula.hu tippbajnokságához vagy készítsetek másikat: a részletek ezen a linken olvashatók!
Új szezon, régi nóta: megint állt a bál Hamilton ékszerei körül, de megúszta
https://formula.hu/parc-ferme/34912
Tavaly az idény első felének vissza-visszatérő témája volt az FIA által újonnan szigorúan betartatni kívánt ékszertilalom, amely előírás értelmében a pilóták semmilyen fémkiegészítőt vagy órát nem hordhatnak magukon az autóban ülve. Lewis Hamilton eleinte látványosan tiltakozott a szabály ellen, amikor egy sajtótájékoztatóra ékszerek sokaságával ült be, végül azonban szinte az összeset eltávolította – leszámítva az orrpiercingjét egy fertőzés miatt.
Az új évad beköszöntével azonban ismét előkerült az ügy, az FIA technikai ellenőrzéseket összegző dokumentumában ugyanis feltűnt ez a sor: „A Mercedes-AMG Petronas Formula One Team nem erősítette meg a leadott ellenőrző papírjukon, hogy a versenyzőjük, Lewis Hamilton megfelel az előírásoknak, miszerint nem viselhet semmilyen ékszert piercing, fémnyaklánc vagy órák formájában” – írta az FIA a bahreini dokumentumban. Egyelőre sem a Mercedes, sem az FIA nem részletezte az ügyet.
FRISSÍTÉS: Az FIA nem sokkal az első szabadedzés kezdete előtt úgy döntött, nincs szükség további intézkedésre az ügyben. Mint írták, fennállna a kockázata egy esetleges „elcsúfításnak”, ha továbbra is folyamatosan megpróbálnák eltávolítani a szóban forgó ékszert. Később azt is megerősítették, hogy a tavalyi évhez hasonlóan egészségügyi szempontból kapott felmentést a Mercedes hétszeres világbajnoka.
Hamilton: Ostobaság a B autó
https://formula.hu/parc-ferme/34910
A Mercedes a tavalyi küszködés ellenére is kitartott a zéró oldaldobozos koncepciója mellett 2023-ra: az istálló vezetése és szakemberei szerint nem az oldalszekrény szűk kialakításának voltak betudhatók a tavalyi gondjaik. Ennek ellenére Toto Wolff és Mike Elliott technikai igazgató is utalt rá, hogy változhat a karosszéria az idény közben – azt azonban utóbbi kizárta, hogy a Red Bull koncepciója felé mozdulának el. A pletykált B autó tervét maga Lewis Hamilton is cáfolta a Bahreini Nagydíj sajtónapján a Formula.hu jelenlétében:
„Akik a B tervről beszélnek… nincs B terv, ez ostobaság. Elvégre a költségsapka korában élünk, nincs időnk egy szezonon belül visszamenni az alapokhoz és újratervezni az autót, úgyhogy ez nincs tervben. Ezt az autót fogjuk továbbfejleszteni és megpróbálni a határokat feszegetni vele. Tudom, hogy a legjobb csapat áll mögöttem ahhoz, hogy ledolgozzuk a hátrányunkat.”
Új alkatrészek jöttek a Mercedeshez péntek reggelre
https://formula.hu/parc-ferme/34908
A Bahreini Nagydíj paddockjában dolgozó kollégánk, Mészáros Sándor által készített fényképeken az látszik, hogy a Mercedes F1-es csapata ma reggelre új alkatrészeket kapott: zajlik a kicsomagolás, és az elemeket a mai szabadedzéseken bizonyára ki is fogják próbálni.
A várakozások szerint a W14-es egyelőre hátrányban van a riválisokhoz képest, nehezen vezethető és több problémával is küzd, erről többek között Lewis Hamilton is beszélt, meglátjuk, hogy mennyit sikerül javítaniuk a helyzeten a hétvége során.
Csapattagját gyászolja az Alpine Bahreinben
https://formula.hu/parc-ferme/34907
„Csapattagunk, Paul Chesterman emlékére” – ez a felirat jelent meg a szezonnyitó F1-es Bahreini Nagydíj helyszínén az Alpine autóinak hátsó szárnyain. Mint az a francia istálló közösségi oldaláról kiderül: Chesterman hosszú ideje Enstone-ban dolgozott CNC-gépkezelőként, őt gyászolja most az alakulat. „Nagyszerű személyisége volt, vidám és őszinte, egy tehetséges gépész és egy szerető családember. Az elhivatottsága és bátorsága inspirációként szolgál az egész csapatnak” – írták róla az alábbi posztban.
Our colleague and friend, Paul Chesterman, was a long-serving, CNC machining centre operator at Enstone. He had a great character, cheerful and outspoken, was a skilled machinist and loving family man. His dedication and courage will serve as an inspiration to the entire team. pic.twitter.com/RgNdlSbWjM
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) March 2, 2023
Ezért nem pótolta a Kínai Nagydíjat az F1
https://formula.hu/parc-ferme/34906
Még decemberben jelentették be, hogy az akkor még fennálló szigorú koronavírus-korlátozások miatt 2023-ban is törlik a Formula-1-es Kínai Nagydíjat. Bár később felmerült, hogy Sanghaj esetleg mégis visszatérhet a lazuló szabályok okán vagy esetleg Portimao ugorhat be a helyére, végül az F1 úgy döntött, nem pótolja a futamot. Így viszont áprilisban egy csaknem egy hónapos szünet keletkezett a menetrendben az Ausztrál és Azerbajdzsáni Nagydíjak között.
Most Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója megindokolta, miért döntöttek úgy, hogy nem helyettesítik Sanghajt: „A 23 futamos naptár rekord az F1 számára. Úgy döntöttük, nem pótoljuk a Kínai Nagydíjat a naptárban, mivel a gazdasági előnyökkel együtt sem érte volna meg logisztikai és fenntarthatósági szempontból az F1 és a csapataink számára” – idézi szavait a Racefans.net szakoldal.
Melyik színésznek adnák saját szerepüket a pilóták a Drive to Survive moziváltozatában?
https://formula.hu/parc-ferme/34901
Kezdődik a szezon, jönnek a Formula-1 szórakoztató videói: az elsőben egy csapat versenyzőnek azt a kérdést tették fel, melyik színészt látnák szívesen saját szerepükben, ha a Drive to Survive-ból mozifilm készülne.
Érdekes válaszok születtek: Tom Cruise neve számos alkalommal elhangzott, míg Max Verstappen Leonardo di Capriót, Guanyu Zhou Dwayne Johnsont, Yuki Tsunoda Jason Stathamat, Carlos Sainz Will Smitht tudná elképzelni saját szerepében.
If @netflix were to make a Drive To Survive movie, who would the drivers pick to play them?
— Formula 1 (@F1) March 2, 2023
Let's find out!
Hint: @TomCruise is going to be busy #F1 pic.twitter.com/CNSU9k9oWp
Meglátogatta az Alfát a Ferrari főnöke
https://formula.hu/parc-ferme/34905
A Ferrari-csapatfőnökként első versenyhétvégéjét teljesítő Frederic Vasseur arra is szakított időt, hogy meglátogassa korábbi csapatát, az Alfa Romeót – küldte az információt az alábbi fotó kíséretében Mészáros Sándor utazó tudósítónk a Bahreini Nagydíjról. Vasseur, aki 2017-től 2022 végéig dolgozott a svájci csapatnál, korábbi kollégáival beszélgetett, s szóba elegyedetett utódjával, Alessandro Alunni Bravival is.
Alonso hónapokig törött csontokkal versenyzett
https://formula.hu/parc-ferme/34904
Azt nem tudja pontosan, milyen állapotban van újdonsült csapattársa, Lance Stroll csuklója, aki sérülése ellenére is versenyezni fog a tervek szerint Bahreinben, azt viszont igen, hogy nem kell tökéletes állapotú kéz ahhoz, hogy valaki F1-es autót vezessen – mondta el Fernando Alonso a bahreini sajtótájékoztatón, melyen Mészáros Sándor, a Formula.hu helyszíni riportere is képviseltette magát.
A spanyol felidézte, hogy a tavalyi ausztrál időmérő balesetének nyomait, ahol akár a pole-ra is esélyes lehetett volna, mielőtt műszaki hiba miatt a falba csapódott, hónapokon át viselte magán: „Mindkét kezemben eltört néhány csontom, és egészen augusztusig nem jöttem helyre teljesen. Fájdalmakkal küzdöttem, de hát szeretünk versenyezni!”
A spanyol méltatta csapattársát, hogy sérülése ellenére versenyezni akar, s azt is elárulta, hogy folyamatosan kapcsolatban voltak az elmúlt bő egy hétben is.
Ismerős dallam, megújult motívumok: itt az F1 2023-as főcíme!
https://formula.hu/parc-ferme/34903
Az új Formula-1-es szezon kezdetének csalhatatlanak jele, hogy az F1 közzétette azt a rövid, szűk egyperces intrót, amelyet a közvetítések elején láthatunk majd ebben az évadban – ismerős zene, részben megváltozott motívumok az új főcímben, amelyben az összes idei pilótát is láthatjuk, s ahol a tavalyi eredményeknek köszönhetően Lewis Hamilton először nem az utolsó két versenyző között kap helyet:
Introducing....the 2023 opening titles#F1 pic.twitter.com/WzrK5nVyhE
— Formula 1 (@F1) March 2, 2023
Alonsót a koráról kérdezték: „Majd én érezni fogom, ha gondot jelent!”
https://formula.hu/parc-ferme/34902
A Bahreini Nagydíj hivatalos sajtótájékoztatóján – melyen a helyszínen részt vesz a Formula.hu helyszíni tudósítója is – Fernando Alonso megint csak koráról kapott kérdést. A spanyol versenyző 41 esztendős, de bevallása szerint az évek száma fikarcnyit sem hátráltatja.
„Kiváltságosnak érzem magam, hogy még mindig itt versenyzek. Jobb vagyok, mint bármikor. Nincsenek aggályaim a korommal kapcsolatban, én leszek az első, aki érezni fogja. Eddig csak az előnyeit látom” – válaszolt a kérdésre a kétszeres világbajnok.
A 20. szezonját megkezdő Alonso kora többször is kontextusba került a sajtótájékoztatón: felmerült például, hogy Oscar Piastri első gokartja egy Alonso-gokart volt („Igen, ezt tudtam” – válaszolta a spanyol), de az is, hogy a mezőnyből egyedüliként a kétszeres bajnok versenyzett már F1-es autóval a barcelonai pálya sikán nélküli verzióján: 2006-ig használták az utolsó kanyart abban a konfigurációban, amely visszatér 2023-ban.
Döntött a bíróság, Mazepin újra szabadon versenyezhet
https://formula.hu/parc-ferme/34900
Helyszíni tudósítónk, Mészáros Sándor a bahreini paddockban szerzett információt, melyek szerint az Európai Bíróság felmentette az Oroszországot és az orosz sportolókat, valamint a közvetlenül a családját sújtó szankciók alól Nyikita Mazepint. A korábbi Formula-1-es pilótát egy éve tette ki autójából a Haas, és bár nemrég visszatért a nemzetközi versenypályákra, de immár bírósági döntés is született arról, hogy a szankciók nem vonatkoznak az ő sporttevékenységére. Vagyis papíron akár az F1-be is visszatérhetne...
fotó: dppi
A Formula.hu már a helyszínen
https://formula.hu/parc-ferme/34899
Utazó riporterünk, Mészáros Sándor már becsekkolt a bahreini paddockba, és megkezdte az információk gyűjtését, amelyeket a Formula.hu felületein olvashattok/láthattok/hallhattok majd a hétvége folyamán!