DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 14. hétfő

Marko: Verstappen nem blöfföl a visszavonulással

A világbajnoki címvédő Max Verstappen korábban már többször kilátásba helyezte, hogy nem marad túl sokáig az F1-ben, mivel nem kedvére való, amilyen irányba alakul a sportág. Eddig ez elsősorban a versenyek száma és a sprintek elszaporodása kapcsán jött szóba, most viszont a hétvégi „káromkodásügy” kapcsán is elhangzott, hogy a szituáció elveszi Verstappen kedvét a folytatástól.

marko-horner-verstappen

A Red Bull motorsport-tanácsadója és Verstappen közeli bizalmasa, Helmut Marko szerint ezt a fenyegetést komolyan kell venni: „Max sok mindent elért, de fontos, hogy jól érezze magát és élvezze az egész sportot” – nyilatkozta a Motorsport-Totalnak. „Ha egyre inkább tönkreteszik számára ezt az egészet, akkor elmúlik a szerelem, és amikor erről beszél, akkor tényleg komolyan gondolja. De remélem, hogy a jelenlegi helyzet miatt nem fog egyhamar visszavonulni.”

Marko magára az esetre is kitért, melyet követően Verstappent egynapi közhasznú munkára ítélték: „Ez kettős mérce. Ráadásul nem is egy személyre utalt, hanem az autóra, egy tárgyra, méghozzá komolytalanul. Oké, ez egy délutáni sajtótájékoztatón történt, de akkor is egyértelmű túlzás. Nagyon alaposan elolvastam az ítéletet, és egy kicsit elmosolyodtam az indoklás azon részén, mely szerint Max a meghallgatáson azzal érvelt, hogy ez egyszerűen az a nyelvhasználat, amit megtanult.”

marko-verstappen

A WEC-ben is szerepet vállal az Aston-tartalék Formula-E-világbajnok

Három kategóriában is érdekelt lesz 2023-ban az egykori McLaren-pilóta, Stoffel Vandoorne. A Formula-E címvédője a DS Penske színeiben versenyez az elektromos szériában a Mercedes kiszállását követően, emellett a Formula-1-ben az Aston Martinhoz igazolt tartalékpilótaként – előtte a Mercedesnél volt ebben a státuszban. Ha mindez nem lenne elég, Vandoorne a Peugeot Sporttal is megállapodott: a márka tartalékpilótája lesz az Endurance-világbajnokságon arra az esetre, ha a két Peugeot 9X8 hypercar hatfős legénységének valamelyik tagja kidőlne.

„Befejezetlen ügyem van az endurance-versenyzés világában” – fogalmazott a közösségi médiában Vandoorne, aki számára nem ismeretlen a bajnokság, 2021-ben teljes szezont futott az LMP2-es kategóriában, ahol összetett másodikként zárta az értékelést. A belga egy rendhagyó eredménysor birtokosa: nyolc versenyén hétszer is LMP2-es dobogót szerzett a WEC-n, de ezek egyike sem volt győzelem.

Gulf-festéssel érkezik ma délután a Williams?

Harmadikként a csapatok közül a Williams tartja meg 2023-as bemutatóját hétfő délután. A Haaséhoz hasonlóan a grove-i istálló színvilága is megújulhat egy új főtámogatónak köszönhetően. A pletykák szerint a Gulf olajcég névadó és színeket kölcsönző partnerként csatlakozhat a Williamshez, így az FW45 megkaphatja a kék és narancs színkombinációt, melyet két éve a McLarenen láttunk – egy grafikus már meg is álmodta a fényezést.

A Gulf ikonikus szponzor a motorsportban, amely 2021-ben a McLarennel társult: a csapat a Monacói Nagydíjon átmenetileg megkapta az említett festést. A partnerség 2022-ben is folytatódott, de csak egy kisebb matrica formájában. A felek év végén felbontották az együttműködést, a Gulf azonban januárban egy F1-es autó sziluettjét posztolta „hírek hamarosan” felütéssel. A Williams ideális partner lenne a pittsburghi székhelyű cég számára, hiszen az istálló amerikai tulajdonú, Logan Sargeant személyében pedig nyolc év után először indul amerikai pilóta az F1-ben.

Ne maradjatok le a bemutatóról: ma délután 15 órakor, a Williams hivatalos oldalán és appján lehet követni.

Vettel bátorságra szólítja fel a pilótákat az FIA új szabálya után

December 20-án derült ki, hogy az FIA Nemzetközi Sportkódexének frissített változatában lévő legújabb 12.2.1.n cikkely kimondja, hogy a versenyzők szabálysértést követnek el, amennyiben politikai, vallási, vagy személyes véleményt tükröző megjegyzéseket és kijelentéseket tesznek, mivel ez megsérti a szövetség alapszabálya alapján támogatott semlegesség általános elvét.

Több pilóta is felszólalt már ezzel kapcsolatosan, most a tavaly visszavonult Sebastian Vettel is állást foglalt: "Ez eléggé nonszensz... Jó, hogy már nem vagyok ott, mert okoztam volna némi felfordulást. Sok függ attól, hogy épp milyen kérdésről van szó, de szerintem fontos témák mellett álltunk ki a közelmúltban. Szerencsére én már nem vagyok ebben érintett, így sok mindent mondhatok, de azt azért remélem, hogy a srácoknak továbbra is lesz bátorsága kiállni a véleményükért" - mondta Vettel még a Bajnokok Tornáján.

Autóbemutatók: Ez vár ránk a héten!

Bár már két istálló is megtartotta a bemutatóját, de inkább csak a 2023-as festésről rántotta le a leplet a Haas, majd később a Red Bull is, akik inkább a Ford bejelentése miatt kerítettek nagy feneket a bemutatónak. Az előttünk álló héten három csapat is megmutatja 2023-as versenygépét a nagyvilágnak, de persze azért jobb, ha nem futunk neki vérmes reményekkel ennek a hétnek sem. Előbb hétfőn, vagyis február 6-án érkezik a Williams, majd egy nappal később a - jó ideig utolsó - Alfa Romeo mutatja meg magát a nagyközönségnek. Meglepő módon az AlphaTauri hétvégén tartja a maga bemutatóját, ugyanis a faenzai istálló 11-én, szombaton leplezi le az AT04-et.

MiniHíradó: Egy karikát már magával hozott az Audi

Összefoglalta az elmúlt napok legfontosabb F1-es történéseit a MiniHíradó legfrissebb epizódja.

Videó: Már az első hétvégén tűz ütött ki a NASCAR-ban

A Busch Light Clash gyakorlásán, a Coliseumban Ty Gibbs #54-es számú autója lángra kapott. A versenyző szerencsésen kiszállt az égő Toyotából, ám az autó belsejében komolyabb kár keletkezett. A NASCAR-t tavaly rengeteg kritika érte a veszélyes karosszéria miatt, de a kipufogók gumis bevonatát is lecserélték a 2023-as szezonra, hogy ne fordulhassanak elő az ehhez hasonló tűzesetek. A legutóbbi információk szerint üzemanyagszivárgás okozta a balesetet.

Videó: A 2023-as pilóták legjobb eredményei

Pontszerzés a debutáláson, pódium az első vversenyen, F2-es győzelmek és persze sok-sok futamgyőztes. Lássuk, a 2023-as osztály minden egyes versenyzőjének legnagyobb sikereit a motorsportban.

Ez a különbség az ausztrál, amerikai és japán rajongók közt – Ricciardo szerint

Egyes országokban valódi kultusz övezi a Formula-1-et, de habitusukban jelentősen eltérnek a különböző rajongók. A japán közönség híres fanatizmusáról – őket hasonlította össze másokkal Daniel Ricciardo.

„Az ausztrálok és amerikaiak hasonlók, nagyon lármásak, viccesek, akikkel elmehetnénk egy sörre” – mondta Ricciardo Stephen Colbert műsorában. „A legmókásabbak azonban szerintem a japánok, mert ők a leglelkesebbek és ők rendelkeznek a legnagyobb háttértudással, annyira, hogy szinte már stalkernek érzed őket, de ezzel egyidejűleg tisztelettudóak és udvariasak…”

Fotó: DPPI

Magyar futamgyőzelmet is hozott a SuperEnduro GP budapesti fordulója

A világbajnoki címvédő Billy Bolt nyerte a legmagasabb, vagyis a Prestige kategória mindhárom döntőjét szombaton, a Papp László Budapest Sportarénában rendezett SuperEnduro GP terepmotoros vb-futamon – tudósított az MTI. A telt ház előtt megrendezett látványos eseményen a három döntő alapján kialakult összesített eredménysor élén is a brit Bolt végzett, mögötte honfitársa, Jonathan Walker zárt másodikként, az amerikai Cody Webb pedig harmadikként. A vb-összetettben egyébként ugyanez a sorrend 184, 158 és 124 ponttal.

A géposztály magyar indulója, Zsigovits Norbert két finálét fejezett be, egyszer hetedikként, egyszer pedig nyolcadikként zárt, összetettben így tizedik lett. Zsigovits a vb-tabellán a 11. pozíciót foglalja el 41 ponttal.

A világbajnoki sorozat budapesti versenyének betétfutamaként megrendezett Európa-kupa küzdelmeiben négy magyar motoros volt érdekelt, a két döntő futam közül a másodikat Szőke Márk nyerte, aki így legjobb magyarként az összetett harmadik helyén zárta az eseményt, az Európa-kupa összetettjében pedig a második pozíciót kaparintotta meg.

Legendás ausztrál pályán bemutatózott a Red Bull Vettel világbajnok autójával

Formula-1-es autó száguldott az ikonikus Mount Panorama versenypályán – az istálló a bathursti 12 órás futam hétvégéjén tartott bemutatóköröket. Az egyik régebbi modellt vitték el Ausztráliába, a 2011-es RB7-et, amellyel Sebastian Vettel második világbajnoki címét szerezte: a volán mögé az istálló tartalékpilótája, az új-zélandi Liam Lawson ült.

„Egyszerűen őrületes volt, az első kör az igazat megvallva ijesztő volt” – számolt be a vezetési élményről Lawson.  „Bizonyos pontokon kicsit durva volt ez a pályán, de azt hittem, egy Formula-1-es autóval rosszabb lesz. A Down Conrodot például teljesen padlón vettem, a The Case-nél pedig nagyjából 120 méternél fékeztem.”

Az RB7-est elsősorban utcai bemutatókra használják, és bár Bathurstre speciálisan átalakították, az autó leszorítóereje jóval alacsonyabb, mint annak idején versenykész állapotban volt. A nem hivatalos pályarekord sem dőlt meg: ezt 1:48,8-cal változatlanul Jenson Button tartja, aki egy McLarennel bemutatózott korábban ugyanitt.

Közel tízperces képanyag az RB7 bathursti köreiről – a V8-as motorokat kedvelő rajongóknak kedveskedve kommentár és zene nélkül:   

 

Az egyik legnépszerűbb amerikai showmannel állt ki gokartozni Perez

A Ford nagy visszatérése a Formula-1-be az USA egyik legnézettebb esti műsorában, a The Tonight Show-ban is szerepet kapott, melynek 30 millió feliratkozója van a YouTube-on. A műsorvezetőt, Jimmy Fallont a Kék Ovál vezérigazgatója, Jim Farley készítette fel egy gokartmeccsre – nem más, mint Sergio Perez ellen. A verseny bírója Christian Horner volt – magát a futamot elnézve azonban felmerül bennünk a gyanú, hogy a végeredmény le volt fixálva…

A Red Bull nem tudja, mennyire fáj majd a büntetés

Az érvényben lévő esélykiegyenlítő rendszer értelmében a Red Bull konstruktőri bajnokként mindenképpen a legkisebb szélcsatornaidőt kapta volna a mezőny tagjai közül, de a költségsapka túllépése miatt kapott büntetés értelmében tovább csökken a fejlesztésre felhasználható időkeret. Christian Horner csapatfőnök a Daily Mailnek nyilatkozva elmondta, egyelőre nem tudják pontosan, mekkora hátrányt jelent ez nekik, de azt biztosnak tartja, hogy szorosabb lesz a küzdelem, mint a tavalyi év utolsó szakaszában:

„Szerintem a Ferrari és a Mercedes biztosan előrelépett és még nem ismerjük a költségsapka miatti büntetés tényleges hatását. A csapat szenzációs munkát végzett annak érdekében, hogy a legtöbbet hozzuk ki a rendelkezésre álló szélcsatornaidőből, csodálatosan reagáltak erre a kihívásra, de csak az idő mondja meg, hogy a pályán ez mire lesz elég.”

horner-sulayem

„Ez mindig egy nagyon fontos szakasza az évnek, a tervezési és felkészülési fázis, mely meghatározza, hogy alakul a szezon további része. Várakozással és idegeskedéssel teli időszak ez” – nyilatkozta a legrégebb óta hivatalban lévő F1-es csapatfőnök.

Van így értelme az autóbemutatóknak?

A Red Bull pénteki bemutatója kapcsán (melynek legfontosabb eleme persze nem az RB19 volt, sokkal inkább a Ford-kapcsolat bejelentése) lángolt fel a vita a közösségi média legváltozatosabb bugyraiban azt illetően, hogy van-e egyáltalán értelme az autóbemutatóknak tekintve azt, hogy a legtöbb esetben a leleplezett versenygép köszönőviszonyban sincs azzal, ami ténylegesen pályára gördül az első teszten (nem is beszélve a szezonnyitóról)... Mondd el a véleményed, mit gondolsz a kérdésről?

Verstappen szerint hadd politizáljon, aki akar

Nem aratott osztatlan tetszést a versenyzők körében az a döntés, melynek értelmében a versenyzők nem tehetnek engedély nélkül politikai, vallási és más hasonló állásfoglalásokat – még azok között sem, akik Hamiltonnal vagy épp Vettellel ellentétben nem gyakran adnak hangot világnézeti meggyőződéseiknek.

Közéjük tartozik Max Verstappen is, aki a következőt mondta a kérdésről: „Szerintem mindenki másmilyen. Vannak, akik szókimondóbbak másoknál, én a magam részéről kevéssé vagyok az, mert túlságosan elkötelezett vagyok a versenyzés mellett ahhoz, hogy minden részletet és minden tényt a megfelelően megismerjek egy-egy kérdéssel kapcsolatban” – nyilatkozta a holland, aki ettől függetlenül nem ért egyet a szabályozással:

verstappen-2023-launch

„Nem tartom szükségesnek, hiszen így tulajdonképpen azt biztosítod, hogy egyes emberek ne mondják ki a véleményüket, amit igenis meg kellene engedni nekik. Ahogy mondtam, egyesek többet beszélnek, mások kevesebbet, de ez a döntés kissé feleslegesnek tűnik.”

Ricciardo örül, ha egy terepmotorral elbír

Daniel Ricciardo régi vágya, hogy hazája egyik legnagyobb presztízsű versenypályáján, a hétvégi bathursti 12 órás futamnak otthont adó Mount Panoramán vezethessen, mint mondta, ha mást nem, akkor egy bemutatóautót. Kiváló alkalom lett volna ehhez a Red Bull parádéja a mostani félnaposan, ám nem ő, hanem a csapat neveltje, Liam Lawson kapta meg a lehetőséget.

Ha bosszantja is Ricciardót, hogy mellőzték, ennek semmi jelét nem adta, s sajátos stílusában hessegette el, hogy bármi problémája lenne ezzel: „Teljesen rendben van. Még mindig nyaraló üzemmódban vagyok, szóval ez túl komoly lenne most. Jó, ha elbírnék egy 110 köbcentis krosszmotorral!”

ricciardo-bike-v

 

A 2023-as Intercontinental GT Challenge első állomását, a bathursti 12 órást magyar idő szerint szombat este háromnegyed nyolctól vasárnap reggel háromnegyed nyolcig futják.

Leclerc parkolásain röhög a Twitter népe

Charles Leclerc akkor se tudna rendesen parkolni, ha az élete múlna rajta – ezzel a mondattal indított be egy meglehetősen nagy visszhangot kapó posztsorozatot egy Twitter-felhasználó, aki részletesen elemzi a Ferrari versenyzőjének elsősorban Monacóban elkövetett parkolási kihágásait, sőt a beszélgetésfolyamba mások is bekapcsolódtak különböző sztorikkal. A lényeget persze az a kommentelő ragadta meg, aki így sommázott: Vezetnie kell tudnia, nem parkolni.

pf-lecpark

Persze a korrektség jegyében említsük meg, hogy a Formula.hu legutóbbi csapatépítőjén épp e sorok írója lett köznevetség tárgya, amikor az illendőnél jóval több próbálkozás után sikerült betalálnia a vonalak közé...

Az újoncnak még mindig fáj a 2018-as szezon

A tavaly Monzában beugró, majd idénre  az AlphaTauritól teljes szezonra szóló szerződést kapó Nyck de Vries csapata podcastjében elmondta, hogy a mai napi keserű emlék számára a 2018-as F2-es évad, melyet a negyedik helyen zárt – az előtte végző trió ugyanis már a következő szezonban, azaz négy évvel előtte királykategóriás szerződést kapott. A holland pilóta nem próbál mást hibáztatni a történtekért:

devries-2022

„Ha néhány hibám nem lett volna, a 2. vagy a 3. helyen végezhettem volna a bajnokságban” – mondta a 28. születésnapját pár nap múlva ünneplő versenyző. „Jó volt a tempónk, szép számú versenyt nyertünk, de túl sok drága hibát követtem el, és különösképp az F2-ben, ahol két verseny van egy fordulóban, az egész hétvégédet tönkreteheti egy ilyen hiba. Kétszer szenvedtem balesetet a győzelemért harcolva, azaz gyakorlatilag két hétvégét elbuktam” – folytatta a holland, aki Albontól 10, Norristól pedig 17 ponttal maradt el a végelszámolásnál.

„Az első három helyezett, George, Lando és Alex mind felléptek az F1-be, én pedig, hogy teljesen őszinte legyek, csak magamat hibáztathattam, hiszen én tehettem róla, hogy nem tudtam több pontot szerezni.”

Indul a tesztidőszak a MotoGP-ben – egy nagy visszatérő is lesz a sepangi shakedownon

Vasárnap felébred téli álmából a MotoGP: február 5-től 7-ig Sepangban rendezik az úgynevezett shakedown-tesztet, amelyen a jövő hétvégi kollektív gyakorlás előtt a gyártók tesztversenyzői és az újoncok kapnak rendre lehetőséget, hogy bejárassák a motorokat a több hónapos pihenő után. Újoncból viszont csak lesz idén a mezőnyben, a Gas Gas Tech3 színeiben debütáló Moto2-es világbajnok, Augusto Fernandez, így az állandó versenyzők közül egyedül ő vesz részt a háromnapos „kisteszten”.

Az öt gyártó tesztelői között viszont találunk még érdekességeket, mindenekelőtt a KTM-nél. Az osztrák márka ugyanis Mika Kallio és a Jerezben majd szabadkártyásként versenyen is induló Dani Pedrosa mellett motorra ülteti a nemrég leigazolt Jonas Folgert is. A német a kisebb kategóriákban eltöltött közel egy évtized után 2017-ben lépett fel a MotoGP-be, hazai nagydíján szerzett egy második helyezést, ám később kiderült, hogy Gilbert-szindrómát diagnosztizáltak nála, ami kettétörte királykategóriás karrierjét. Azóta teljesített néhány futamot a Moto2-ben, az IDM-ben bajnok lett, valamint feltűnt a Superbike-vb-n is, a MotoGP-s körforgásba viszont most tér vissza a KTM tesztmotorosaként.

motogp-folger-ktm

Ami a többi márkát illeti, náluk a szokásos tesztelők tűnnek fel: a Ducatinál Michele Pirro, a Hondánál Stefan Bradl, az Apriliánál Lorenzo Savadori, a Yamahánál pedig várhatóan a Cal Crutchlow, Katsuyuki Nakasuga, Kohta Nozane trió áll munkába vasárnaptól keddig.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

 

Marko valótlant állított, Verstappen kijavította és tisztázta a helyzetet

Nemrég Dr. Helmut Marko állította ezt egy interjúban adott válaszában, hogy Max Verstappen még a magánrepülőjére is kért egy szimulátort, hogy addig is használhassa, amíg repül. Marko magyarázta is a hírt, úgy fogalmazott, hogy szerinte a hollandnak szüksége van erre az elterelésre, mert ez kapcsolja ki.

A Red Bull pénteki sajtóbeszélgetésén viszont Verstappen tisztázta a helyzetet:

„Szerintem félreértett, ezért mondott repülőt. De nem, nem telepítek szimulátort a repülőre, az abszurd lenne. Azt mondtam, hogy egy szimulátort akarok felállítani a motorhome-ban az európai futamokon, így vezethetek éjszaka is. Ez a hobbim és ez tart élesen” – mondta Verstappen.

f1-redbull-verstappen_1

fotó: Red Bull Content Pool

A szurkolók tervezhetik meg a Red Bull festését három idei F1-es futamra

Különös dolgot jelentett be a Red Bull a pénteki festésbemutatóján: az Amerikai Egyesült Államokban rendezett három idei F1-es futamon speciális dizájnt fog majd használni az autóin, és ráadásul a szurkolók tervezhetik meg ezeket.

A Make Your Mark névre hallgató verseny során bárki küldhet be terveket, a sorban először következő Miami Nagydíjra már most is várják a pályázatokat Christian Hornerék, később pedig az USA Nagydíjra és a Las Vegas-i Nagydíjra is lehet majd tervezni.

A Red Bull csapatfőnöke szerint sokat gondolkodtan ezen a projekten, szerinte izgalmas versenyt rendeznek ezzel a szurkolóknak, a legjobb dizájntervet pedig majd egy több tagból álló testület fogja kiválasztani.

f1-redbull-2023

fotó: Red Bull Content Pool