DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 12. szombat

Horner: Ricciardo bónuszt kapott a leggyorsabb körért

A minden valószínűség szerint az F1-től tegnap elbúcsúzó Daniel Ricciardót a verseny hajrájában kihívta egy extra kerékcserére a csapata, aminek köszönhetően meg tudta futni a Szingapúri Nagydíj leggyorsabb körét, s ezzel megfosztotta Lando Norrist az ezért járó extra ponttól. A VCARB lépése nem aratott osztatlan sikert a McLarennél, s Zak Brown azt is felvetette, hogy felül kellene vizsgálni a Red Bull két istállójának együttműködését.

ricciardo-singapore-7

Christian Horner ezzel szemben úgy érzi, hogy nincs itt semmi látnivaló: „Az RB végrehajtott egy kiállást a verseny végén, hogy megfussák a leggyorsabb kört. Ez ennyi és nem több” – mondta Horner a SiriusXM mikrofonja előtt. „Korábban Kevin Magnussené lett volna a leggyorsabb kör, ha nem hagyja el a pályát, és neki Ferrari-motorja van. Minden csapat független! Ezt mindig szóba hozzák majd, mert azonos tulajdonban van a két csapat, szóval elkerülhetetlenül felmerülnek kérdések…”

„De azt se feledjük el, hogy ő bónuszt kap a leggyorsabb körért” – zárta le a kérdést a maga részéről Horner.

horner-singapore

Szigorúbb ellenőrzéseken mennek át a padlólemezek 2023-ban

Jövőre már sokkal szigorúbban fogja vizsgálni a padlólemezeket az FIA, ahogyan arról már szezon közben is szó volt. A WMSC legutóbbi ülésén született meg ezen döntés, ahol többek között az is kiderült, hogy a Mercedes trükkös első szárnya szabályellenes, így azt nem használhatják jövőre.

A padlólemezekkel az volt a gond, hogy rossz nyelvek szerint a sarkallatos pontokon úgy tervezték meg a csapatok azt, hogy megfeleljen az FIA előírásainak, azonban más helyeken meghaladják a maximum nyolc milliméterben megszabott rugalmasságot, amivel extra leszorítóerőt nyerhetnek. A szigorúbb ellenőrzéssel egyúttal a delfinezésnek is gátat szabhat a Nemzetközi Automobil Szövetség.

Sainzék nyerték a Ferrari házi bajnokságát

Miközben a ferrarisok Fioranóban segédkeztek a Pirellinek, nem felejtették el megtartani az éves labdarúgó kupájukat sem, amelyben Carlos Sainz Facebook-története alapján a spanyol csapata győzedelmeskedett. "Mindig öröm veletek játszani" - írta a 2022-ben első futamgyőzelmét is megszerző Sainz.

 

Alonsót és Hamiltont megreptetik, Leclerc eldobja az élről – a 2022-es F1-es szezon legdrámaibb pillanatai

Ütközések, balesetek, sorsfordító kiesések, csapaton belüli csörte és Magnussen interlagosi pole-pozíciója is szerepel a Formula-1 legújabb top 10-es gyűjtésében, amelyben a 2022-es idény szerintük legdrámaibb momentumait szedték össze – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-2022-drama-moments-video

Vettel Magnussen elleni előzését szavazták meg az év legjobbjának

Rajongói szavazás alapján választotta ki az F1.com a 2022-es szezon előzését – a győztes Sebastian Vettel megmozdulása lett Kevin Magnussen ellen az USA Nagydíj utolsó körében: a német és a dán három kanyaron át haladt egymás mellett, mielőtt a négyszeres világbajnok megszilárdította a pozíciót. Ez nyolcadik helyezést ért másodpercek múlva a kockás zászlónál.

A legjobb előzésre a szezon összes versenyét követően szavazni lehetett: ezek közül a két legnépszerűbb között dőlt el az év előzése a mostani szavazásban. 31 ezer rajongó voksolt, 57 százalékuk Vettel megmozdulására, 43 százalék Lewis Hamilton kettős előzésére Charles Leclerc és Sergio Perez ellenében Silverstone-ban.

Jövőre tényleg német bajnokság lesz a DTM

Miután a német autóklub, az ADAC átvette a DTM jogait, Németországra összpontosító versenynaptárt állítottak össze a korábbi nemzetközibb menetrend helyett. Nyolc versenyből hatot tartanak az országban – a szokásos pályák mellett az újdonságnak számító Sachsenringen –, egyet Ausztriában, a Red Bull Ringet, egyet pedig Hollandiában, Zandvoortban. 2022-ben Portugáliában, Olaszországban és Belgiumban is versenyzett a széria. Említésre méltó, hogy a naptár sem a nagyobb endurance-versenyekkel, sem a Formula-E-vel nem ütközik.

Az ADAC saját szériáinak piramisába építi be a DTM-et, annak legfelső szintjeként, identitását megőrizve továbbra is rövidebb futamokkal, pilótacsere nélkül. A GT Masters bajnokság, amely a DTM Endurance címen fut tovább, hat-hét verseny betétprogramjában fog szerepelni. Az alsóbb kategóriában nem indulhatnak platina minősítésű versenyzők – ez is arról gondoskodik, hogy a legjobb pilóták a DTM-ben szerepeljenek.

Egyéb változás, hogy a BoP-ről ezentúl az SRO gondoskodik az AVL helyett, a gumibeszállító pedig nem a Michelin, hanem a Pirelli lesz.

A DTM 2023-as versenynaptára:

1. Oschersleben Németország május 26-28.
2. Zandvoort Hollandia június 23-25.
3. Norisring Németország július 7-9.
4. Nürburgring Németország augusztus 4-6.
5. Lausitzring Németország augusztus 18-20.
6. Sachsenring Németország szeptember 8-10.
7. Red Bull Ring Ausztria szeptember 22-24.
8. Hockenhiem Németország október 20-22.

Két év elteltével újra otthon Zhou

A Formula-1 első kínai versenyzője hazatért. Szülővárosából, Sanghajból osztott meg egy fotót: „Két év elteltével, újra itthon” – posztolta a versenyző. Guanyu Zhou tíz éve Nagy-Britanniában, Sheffieldben él, Kína szigorú Covid-korlátozásai pedig az elmúlt két évben eltántorították, hogy meglátogassa hazáját.

 

Zhou nem csupán szabadságra ment Kínába – Sanghajban az Alfa Romeo Giulia Estrema bemutatóján vett részt. 

Túl könnyűvé váltak az előzések, rövidíthet egyes DRS-zónákon az FIA

Amióta csak bevezették az F1-ben az állítható hátsó szárnyat, folyamatosan a kritikák a szurkolók és akár a versenyzők részéről is, hogy túl könnyűvé és már-már kikerülésekké váltak az előzések. 2022-ben még hatékonyabbnak tűnt a DRS az aerodinamikai szabályváltozások révén, s úgy tűnik, mindez már az FIA-t is lépésre sarkallhatja. Nikolas Tombazis, a Szövetség együléses szériákért felelős technikai igazgatója arról beszélt az Autosportnak, hogy egyes pályákon rövidebbé válhatnak a DRS-használatra kijelölt részek:

„Néhány versenyen valóban rövidítenünk kellhet a DRS-zónákon. Nem akarjuk, hogy az előzések könnyűvé vagy kivédhetetlenné váljanak. Továbbra is harcnak kell maradniuk. Ha túl gyorsan megtörténik, ha azt látjuk, hogy jön egy autó, elmegy a másik mellett, majd eltűnik, akkor az valójában rosszabb, mintha beragadna mögé és harcolna. Meg kell találni a megfelelő egyensúlyt.”

Nemrég egyébként az F1 sportigazgatói székéből év végén távozó Ross Brawn is hasonló véleménynek adott hangot: „Úgy vélem, egy ideális világban a DRS-t csak arra használnánk, hogy utolérjünk valakit, hogy aztán egy megfelelő támadást indíthassunk ellene. Szerintem nem kell félnünk tőle, hogy egyes helyszíneken, mint például Monzában csökkentsük a zónákat, mert kissé rituálissá váltak az előzések: utolérsz valakit, megnyomod a gombot, aztán előzöl. Ez nem igazán lenyűgöző, szóval ne féljünk csökkenteni a DRS-zónákat, ahol túl erőteljesnek bizonyul” – fogalmazott Brawn, aki egyébként egy másik technikai újítás lehetőségét is belebegtette, ami viszont egyfajta „inverz DRS-ként” hátráltathatná az élen állót.

f1-drs-2022

fotó: DPPI

Michelisz volt a WTCR történetének legjobb időmérős menője – statisztikák

Másfél héttel ezelőtt lezárult a Túraautó-világkupa ötéves története, amely után a szervezők különböző statisztikai összeállításokat tettek közé. A WTCR-ben rajthoz álló magyarok közül természetesen Michelisz Norbert volt a legsikeresebb, a 2019-es bajnok maga is kiemelt néhány mutatót a közösségi oldalain, amelyek alátámasztják, hogy a teljes mezőnyt illetően is a legjobbak közé tartozott.

Nyolc futamgyőzelme az örökranglista második helyét jelenti számára Thed Björkkel, Yvan Mullerrel és Gabriele Tarquinivel megosztva. A legtöbb versenyt, szám szerint tízet egyébként Esteban Guerrieri nyerte – annak ellenére, hogy a hondás sosem ért fel a csúcsra. Pole-ból ugyancsak nyolcat szerzett Michelisz, ebben a tekintetben pedig ő volt a legjobb: a második helyen álló Björk hét időmérős elsőséget mondhat magáénak. A nyolc leggyorsabb kör a ranglista negyedik, a 91 élen töltött kör a nyolcadik helyre elegendő Norbinak, míg 1078 pontjával a második legtöbbet gyűjtötte az öt szezon során – ebben is csak Guerrieri előzi őt.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Norbert Michelisz (@nmichelisz) által megosztott bejegyzés

 

A második legeredményesebb magyarnak, Tassi Attilának egyébként egy-egy pole és futamgyőzelem jutott (ő 2019 óta volt a mezőny állandó tagja), valamint háromszor futotta meg a leggyorsabb kört és hét kört töltött az élen. Nagy Dánielnek pedig ugyancsak van egy élen töltött köre a statisztikák alapján a WTCR-ben.

Horner: Ricciardo ostoba döntéseket hozott

Néhány hete derült ki hivatalosan is, hogy Daniel Ricciardo harmadik versenyzőként tér vissza korábbi munkaadójához, a Red Bullhoz, ahol szimulátoros munka és promóciós feladatok kapcsán számítanak most rá elsősorban. Az ausztrál a legfőbb sikereit a bikáknál érte el, egy kivételével az összes nagydíjgyőzelmét náluk aratta, míg a Renault-nál és főleg a McLarennél néhány villanást leszámítva inkább csak szenvedett. Ennek kapcsán korábbi csapattársa, Max Verstappen már hangot adott azon véleményének, hogy szerinte Ricciardónak el se kellett volna mennie tőlük, míg most a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner fogalmazott hasonlóan:

„Daniel tinédzserként csatlakozott hozzánk, és itt nőtt fel a csapattal. Elért néhány nagyszerű sikert velünk, aztán viszont elment és csinált néhány ostobaságot azzal, hogy versenyzett más csapatoknál, ami soha nem működött igazán” – nyilatkozta a Mirrornak Horner, hozzátéve: „Daniel egy remek személyiség és óriási figura. Úgy éreztük, helyes döntés, ha visszahozzuk a csapatba – és persze promóciós szempontból lényeges, hogy neki a legszélesebb a mosolya az F1-ben. Képes lesz újra élvezni majd azt, hogy F1-es pilóta lehet az elmúlt néhány stressze helyett.”

f1-ricciardo-horner-redbull

Új amerikai helyszínnel vált teljessé a 2023-as Formula-E-naptár

A Motorsport Világtanács szerdai ülésén ismét módosult némileg a Formula-E jövő évi menetrendje, amely a szervezők reményei szerint így már elnyerte végső formáját. A legfontosabb újdonság, hogy az eddig üresen álló június 24-i időpontot egy új amerikai helyszín, Portland kapta meg. Az elektromos formulaautós világbajnokság korábban s ellátogatott az USA-ba, ám eddig Long Beachen, Miamiban, majd az utóbbi években New Yorkban tették tiszteletüket. Portlandben pedig az IndyCarból ismert pálya jut szerephez a The Race információi szerint, bár némi módosítást eszközölni fognak majd a nyomvonalon.

Egyúttal azt is bejelentették, hogy az eddig ugyancsak kérdőjeles május végi időpont viszont egy az egyben kikerült a versenynaptárból, amely így végül 11 helyszínen összesen 16 fordulóból fog állni – kezdve már január közepén, Mexikóvárosban.

A Formula-E 2023-as versenynaptára:

Január 14. Mexikóváros, Mexikó
Január 27-28. Dirija, Szaúd-Arábia (x2)
Február 11. Haidarábád, India
Február 25. Fokváros, Dél-Afrika
Március 25. Sao Paulo, Brazília
Április 22-23. Berlin, Németország (x2)
Május 6. Monte-Carlo, Monaco
Június 3-4. Jakarta, Indonézia (x2)
Június 24. Portland, Egyesült Államok
Július 15-16. Róma, Olaszország (x2)
Július 29-30. London, Egyesült Királyság (x2)

fe-newyork-2022

Három kontinensen a WRX, 2023-ban is Nyirádon indul az Európa-bajnokság

Idén meglehetősen nehézkesen és jókora késéssel rajtolt el csak el a Ralikrossz-világbajnokság (első elektromos) szezonja, a Motorsport Világtanács elfogadott versenynaptár alapján 2023-ban viszont egyfelől hamarabb indulnának a küzdelmek, ráadásul három kontinenst is érintenének. A norvégiai Hellben rendezendő évadnyitóval kezdődő hat európai forduló után ugyanis bekerült a menetrendben a dél-afrikai Fokváros, valamint egy ázsiai helyszín, amelyet azonban egyelőre nem neveztek meg.

A WRX 2023-as versenynaptára:

Június 17-18.: Hell, Norvégia
Július 1-2.: Höljes, Svédország
Július 22-23.: Lydden Hill, Egyesült Királyság
Augusztus 5-6.: Mettet, Belgium
Augusztus 26-27.: Montalegre, Portugália
Szeptember 9-10.: Estering, Németország
Október 21-22.: Fokváros, Dél-Afrika
November 25-26.: ??? (Ázsia)

Ami a rendre magyar érdekeltséggel futó RX1 Európa-bajnokságot illeti: jó hír, hogy ismét Nyirád ad otthont az idénynyitónak, méghozzá a május 20-21-i hétvégén. Ez az egyetlen helyszín, ahol nem a WRX mellett fog szerepelni az Eb-mezőny: a magyar pálya után Norvégia, Svédország, Belgium, Portugália és Németország szerepel a naptárban a fentebb is látható időpontokban.

erx1-nyirad

Megvan a Kamion-Eb jövő évi hungaroringi fordulójának időpontja

A Motorsport Világtanács idei utolsó ülésén a szokásoknak megfelelően rengeteg széria következő évi versenynaptárát véglegesítették. Ez volt a helyzet a Kamion-Eb-vel is, amelynek 2023-as versenynaptára az eddiginél eggyel több, szám szerint kilenc fordulóból fog állni: az idei pályák mellé Poznan csatlakozik új helyszínként. Persze számunkra a legfontosabb, hogy a Hungaroring természetesen ismét helyet kapott a menetrendben, méghozzá a szezon második állomásaként: a június 3-4-i hétvégén szurkolhatunk majd Mogyoródon az immár négyszeres Európa-bajnok Kiss Norbertnek (majd egyébként rögtön néhány nappal később a Slovakia Ringen tehetjük meg ugyanezt). Ez azt is jelenti, hogy ezúttal nem esik azonos hétvégére az ETRC fordulója a túraautósok új aktuális nemzetközi elitszériájával, a TCR Világsorozatéval.

Kiss Norbival, aki másodszor végzett az Autósport és Formula Magazin TOP 50 Magyar Autóversenyző listája élén, egyébként akár most szombaton is találkozhatsz Nyíregyházán: részletek ITT.

A Kamion-Eb 2023-as versenynaptára:

Május 20-21.: Misano, Olaszország
Június 3-4.: Hungaroring, Magyarország
Június 10-11.: Slovakia Ring, Szlovákia
Június 24-25.: Poznan, Lengyelország
Július 15-16.: Nürburgring, Németország
Augusztus 26-27.: Most, Csehország
Szeptember 9-10.: Zolder, Belgium
Szeptember 23-24.: Le Mans, Franciaország
Szeptember 30-Október 1.: Jarama, Spanyolország

hungaroring-kamion-2022

Lecsapott az F3 ezüstérmesére a Red Bull

Újabb fiatal tehetséggel gazdagodott a Red Bull juniorprogramja: a Formula-3-ban idén újoncként bajnoki második helyet szerző Zane Maloney került az energiaitalosok kötelékeibe. A barbadosi pilóta számára különösen az idény hajrája sikerül parádésan, hiszen zsinórban három főfutamos győzelmet aratott. Abu Dhabiban már az F2-ben is bemutatkozott, s jövőre is várhatóan ebben a szériában fog szerepelni, alighanem a Carlin versenyzőjeként, amellyel a szezon utáni tesztet is teljesítette (ahol egyébként egy másik Red Bull-junior, Enzo Fittipaldi lehet a csapattársa).

Maloney ráadásul olyan tekintetben is tett egy nagy lépést az F1 irányába, hogy a mostani bejelentés szerint ő lesz a bikák egyik Formula-1-es tartalékpilótája is 2023-ban (Liam Lawson is ezt a posztot tölti be, ellenben a nemrég a csapathoz visszatért Daniel Ricciardo hivatalosan nem tartalékversenyzőnek írt alá).

zane-maloney-f3-2022

Videón az F2-es szezon legszebb előzései

A képre kattintva megtekinthetitek a Formula-2-es szezon legjobb manővereit!

Találkozz Kiss Norberttel, a négyszeres Európa-bajnok kamionossal!

Legyél ott szombaton a nyíregyházi közönségtalálkozón, ahol a Formula TOP50 Magyar Autóversenyző 2022 díj nyertesével, Kiss Norberttel beszélgethetsz, vagy akár közös képet is készíthetsz!

A rendezvényen megvásárolhatod és dedikáltathatod az Autósport évkönyv 2022 című kiadványt, de hozzájuthatsz az egyetlen hazai F1-es évösszefoglalóhoz, a Száguldás és cirkusz 2022-höz is!

Az esemény narrátora Bethlen Tamás, a Formula Podcast műsorvezetője. 

formula-top50-kissnorbert

Ott Tanak visszatér az M-Sporthoz

A Dirtfish számolt be arról saját forrásaira hivatkozva, hogy Ott Tanak újra az M-Sport színeiben fog versenyezni. A 2019-es világbajnok korábban éveket töltött már a fordos WRC-csapatnál, de aztán a Toyotával ért fel a csúcsra, miután 2017 végén távozott a brit istállótól. Az utóbbi három szezont a Hyundainál töltötte, ahonnan kissé viharos hónapok után távozott. A Dirtfish információi szerint Tanak és az M-Sport sokáig egyezkedett egymással, de végül egy mindenki számára előnyös megállapodást kötöttek.

Az észt klasszis több évre szóló megállapodást kötött Malcolm Wilsonékkal, és a Hyundaihoz visszatérő Craig Breen helyét foglalja majd el a Puma Rally1-ben, amit múlt héten már ki is próbálhatott.

A hírt már maga Tanak is megerősítette közösségi oldalán:

 

Egy összeállítás Vettel legjobb F1-es megmozdulásaiból

Az F1 YouTube-csatornája összegyűjtötte nekünk Sebastian Vettel 16 évet felölelő F1-es pályafutásának legnagyszerűbb megmozdulásait. Van kedvencetek? A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Formula-E: A Maserati is megvillantotta jövő évi festését

2023-tól kezdve egy új márkával bővül az elektromos széria mezőnye a Maserati beszállásával. A csapat bő egy hónapja erősítette meg, hogy Edoardo Mortara és Maximilian Günther párosával vághatnak neki a versenyeknek, december 6-án pedig csatlakozva néhány alakulathoz ők is leleplezték azt a dizájnt, amivel rajthoz állnak a következő szezonban. „A történelem és az innováció találkozása. Bemutatkozik a Maserati Tipo Folgore” – írták az Instagramra feltöltött fotókhoz.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Maserati MSG Racing (@maserati_formula_e) által megosztott bejegyzés

A Hyundai WRC-csapatánál tér vissza Cyril Abiteboul

Cyril Abiteboul 2014 és 2020 között a Renault F1-es részlegének vezére, csapatfőnöke volt, majd a márka új vezetése 2020 végén megköszönte neki az addigiakat, és az Alpine névre keresztelt istállót új emberek kezébe adta. Abiteboul azóta az F2-es motorokat gyártó Mecachrome-nál dolgozott, 2023-ra viszont újabb komoly feladatot kapott: a Dirtfish szerint őt alkalmazza csapatfőnökként a Hyundai WRC-istállója.

A koreaiaknál 2021 végén távolították el a két konstruktőri vb-címet hozó Andrea Adamót, idén pedig vezető nélküli csapatként működtek: Julien Moncet volt a kinevezett csapatfőnök, de az autó borzalmasra sikerült, és komoly menedzsment-válság alakult ki, amikor Moncet képtelen volt kezelni a pilóták közötti belviszályokat, amelyek következtében a 2019-es világbajnok ott is hagyta a csapatot.

Most egyszerűbb a helyzet (Tanak, mint feszültségforrás már távozott, és az autó is versenyképesebb), de így sem kap könnyű feladatot Abiteboul, főleg hogy a fontos pozíciókból többen is távoztak az elmúlt időszakban, így egy átalakuló vezetőség élére ül be a francia, akinek az évek óta domináló Toyotát kellene valahogy legyőzni. 

f1-wrc-abiteboul-hyundai

fotó: dppi

Az Aston Martinok villogtak leginkább az idei F1-es startoknál – videó

Legalábbis a Formula-1 YouTube-csatornája top 10-es gyűjtésének felét Sebastian Vettel és Lance Stroll vitte el 2-3 arányban. Persze ezt az is magyarázza, hogy gyengébb rajthelyről indulva könnyebb sok pozíciót javítani a startnál és az első kanyarokban, de így is kiemelkedő, amit a négyszeres világbajnok és kanadai kollégája produkáltak¬ – Stroll suzukai esős rajtja pedig konkrétan hátborzongató a látási viszonyok miatt (ahogy ugyanonnan Kevin Magnussené is). Azért Fernando Alonso és Max Verstappen is feltűnt a válogatásban – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-start-video-2022