DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 9. hétfő
F1

„A hidegháború maradványa” – Horner a Red Bull elavult szélcsatornájáról

Az energiaitalosok F1-es főnöke elismeri: a jelenlegi szabályrendszerben nagyon nem működik már hatékonyan a szélcsatornájuk.

A szezont még dominánsan kezdő, de aztán a formáját elveszítő Red Bull részéről elsősorban az RB20-as balanszával kapcsolatos problémákkal magyarázták a visszaesésüket. Ez viszont Christian Horner csapatfőnök elmondása szerint visszavezethető arra, hogy a szélcsatornájuk sem működik megfelelően: nem mindig ugyanazt látják viszont a pályán, mint amire előzetesen a tesztek alapján számítanak.

Az utóbbi időben egyre többször utaltak arra a Red Bullnál, hogy eléggé elavult a szélcsatornájuk: „Egy modernebb szélcsatorna segítene. A mi szélcsatornánk még egy háború utáni modell, amelyet a Brit Hadsereg épített” – fogalmazott a bedfordi létesítmény kapcsán a szaktanácsadó Helmut Marko, akinek szavaira Max Verstappen is reagált:

f1-horner-szelcsatorna-1

Horner és a bedfordi szélcsatorna 2014-ben


 

„Tény, hogy eléggé régi a szélcsatornánk, de az idei évig mindent megfelelően csinált. Néhány dolgot nehéz egyszerűen megérteni” – nyilatkozta a holland, hozzátéve azt is, hogy azért más alakulatok sokkal modernebb szélcsatorna használata mellett is szenvedtek idén a fejlesztéseikkel.

Horner szerint mindig is nyilvánvaló volt, hogy régi a szélcsatornájuk, csak ez mostanra kezdett el a teljesítményben megmutatkozni: „Mindig is ismertük a szélcsatorna korlátait. De úgy gondolom, ahogy elkezdtük feszegetni most ezeknek az autóknak az aerodinamikai határait, és már a nagyon finom részletekbe mentünk bele, akkor kezdtek el megmutatkozni ezek a korlátok.”

A Motorsport.com arról ír, hogy a bedfordi létesítmény helyett már készült egy modern szélcsatorna a Red Bull Racing Milton Keynes-i központjában, ám az aligha áll működésbe 2026 előtt. Horner elmagyarázta, hogy azért vártak a beruházással, mert korábban úgy tűnt, az FIA betilthatja a szélcsatornák használatát az F1-ben:

f1-horner-redbull_1

„Volt egy pont, amikor betilthatták volna a szélcsatornákat. Zajlott egy vita arról, hogy ez lesz-e a helyzet, és hogy a CFD beelőzi-e vagy sem. Adrian addig nem hajtotta az új szélcsatornát, amíg nem tisztázódott a kérdés.”

„De eljutottunk egy pontra, ahol az Aston Martin új szélcsatornát akart magának, az FIA pedig változtatott az álláspontján. Szóval ez annak a kérdése, hogy: ’nézd, ezt meg kell tennünk, és most kell mgetennünk, mert ezt diktálják a szabályok, hogy a költségplafon keretein belül a jelenleg használt szélcsatornánk hatékonysága súlyosan nem megfelelő’.”

Arra a kérdésre, hogy milyen korlátai vannak a mostani szélcsatornájuknak, Horner így felelt: „Van egy létesítményünk, amely egy 60 éves szélcsatorna. Még a hidegháború emléke. Elég jó volt ahhoz, hogy néhány fantasztikus autót gyártsunk az évek során. De megvannak a korlátai. Szóval bármi, ami öt Celsius-fok alatti, azt nem tudjuk futtatni. Bármi, ami meg 25 fok felett van, az igencsak instabillá válik.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: