DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 24. csütörtök

„Nem láttam, hogy olyan jól teljesítettek volna…” – Horner megint odaszúrt Wolffnak Verstappen miatt

Hosszú hónapok óta tart a kisebb szócsata a Red Bull és a Mercedes Formula-1-es csapatfőnökei között annak kapcsán, hogy Toto Wolff nyíltan udvarolt többször is Max Verstappennek. Még Zandvoortban is arról beszélt a Mercedes-vezér, hogy csak a nyáron dőlt el, hogy 2025-ben nem érkezik hozzájuk az energiaitalosokkal egyébként 2028-ig szerződéssel rendelkező világbajnok. De vajon aggódott-e Christian Horner Verstappen esetleges elvesztése miatt?

„Nem. Azt találom inkább meglepőnek, hogy ilyen sokat beszéltek erről a médiában. A helyzet mindig is egyértelmű volt köztünk Maxszal, és szerintem beszélhetnek mások, de mi komfortosan érezzük magunkat azzal, ahol állunk” – fogalmazott a Holland Nagydíj után Horner, aki arra is utalt, hogy Verstappen megtartása és maradása függhet a Red Bull teljesítményétől, és egyúttal ennek kapcsán oda is szúrt a Mercedesnek:

„Rajtunk áll, hogy teljesítsünk. Van egy megállapodásunk 2028-ig, szóval tőlünk fog, hogyan teljesítünk. Nem láttam úgy, hogy Toto autói olyan jól teljesítettek volna ma… Minden szerződésnek van teljesítményre vonatkozó része. Nem fogunk ezekről beszélni, de amíg versenyképes az autónk, tudjuk, mi a helyzet. 2028 még nagyon messze van, a mi feladatunk győztes autóval előállni.”

f1-horner-verstappen-redbull

Kit várnak világbajnoknak a MotoGP fő favoritjai? A legtöbben saját magukat!

A hétvégén a Katari Nagydíjjal elrajtol a MotoGP 2022-es idénye, a csütörtöki sajtótájékoztatón pedig arra kérték a jelenlévő versenyzőket, tippeljék meg, ki lesz idén a világbajnok. Közülük hárman is magukat jelölték meg: Marc Marquez szerint neki egyszerűen ez a habitusa, még sérülten is magára fogad, márpedig most még csak nem is sérült, de hasonlóan tett a címvédő Fabio Quartararo és tavalyi fő üldözője, Francesco Bagnaia is. A 2020-as vb-győztes Joan Mir Quartararót nevezte meg, mert elmondása szerint egy éve magát írta fel a papírra, de az akkor nem jött be. Brad Binder csupán annyit jósolt, hogy „remélhetőleg KTM-es” nyer a szezon végén, míg az apriliás Maverick Vinales a Pramac Ducatit erősítő Jorge Martinra tippelt.

Az is érdekes, hogy a két kisebb kategóriában kit várnak a legtöbben világbajnoknak. A Moto2-ben hárman is az újonc, tavaly a Moto3-ban győztes Pedro Acostára voksoltak, míg a legkisebb géposztályban a 2021-es ezüstérmes, Dennis Foggia kapta a legtöbb szavazatot.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Elhalasztja az IndyCar a hibrid motorok bevezetését

Nem debütálnak a 2,4 literes, ikerturbós V6-os hibrid motorok a tengerentúli szériában a 2023-as szezonban – az új hajtásláncot egy évvel később, 2024-ben vezetik csak be, közölte az IndyCar, melynek aktuális szezonja hétvégén vette kezdetét. A magyarázat a globális ellátási lánc akadozása, amely a motorgyártó Chevrolet-Ilmort és Honda Performance Developmentet érinti. A hibrid egységeket a német Mahle biztosítja a két márkának. Az új generációs belsőégésű motor 800 lóerőt termel, ehhez adódik hozzá a hibrid rendszer 100 lóereje.

A döntés azt jelenti, hogy a 2012-ben bemutatkozott 2,2 literes, ikerturbóval szerelt V6-motorok 12. szezonjukat teljesítik jövőre. A halasztás ellenére március 30-31-én Sebringben az eredeti tervek szerint megtartják a 2,4 literes motorok első tesztjét.

Ismét a Red Bull egyik juniorja volt a leggyorsabb az F2-es tesztnapon

Bahreinben tesztel a Formula-1 közvetlen előszobájának számító széria mezőnye: szerdán még Jehan Daruvala bizonyult a leggyorsabbnak, csütörtökön viszont már a hozzá hasonlóan a Red Bull patronáltjai közé tartozó Liam Lawson érte el a legjobb köridőt. A Carlint erősítő új-zélandi pilóta mögött a Camposnál szereplő Ralph Boschung lett a második, míg a harmadik pozíciót az ART színeiben versenyző és a Sauber akadémiájához tartozó Theo Pourchaire kaparintotta meg. A Williams neveltjének számító Logan Sargeant végzett a negyedik, az újonc Jack Doohan pedig az ötödik helyen.

A Formula-3-asok egyébként ugyancsak Bahreinben készülnek a két hét múlva startoló szezonjukra: ott az újonc Isack Hadjar volt a csütörtöki nap leggyorsabbja, míg a Charouz Racinghez átigazoló Tóth László a 27. idővel zárta a napot.

lawson-f2-teszt

Két versenyzőjével is hosszabbított a Lynk & Co a WTCR-ben – de egyikük sem a kétszeres bajnoki címvédő

Újabb két pilótáját jelentette be a Lynk & Co autóit a Túraautó-világkupán indító Cyan Racing: az előző idényeket is náluk töltő Thed Björk és Santiago Urrutia egyaránt a kínai márka kötelékeiben marad. A svéd 2017-ben még a WTCC-ben nyert világbajnoki címet a Volvóval (éppen Michelisz Norbertet legyőzve), míg fiatal uruguayi csapattársa az előző két idényben szintén futamokat nyert a WTCR-ben, s a hatodik és az ötödik helyeket csípte el az év végi összetettben, így nem meglepő a hosszabbításuk. Björk és Urrutia, akik továbbra is a hivatalosan Cyan Performance név alatt futó egyletnél lesznek csapattársak, ezzel a már korábban bejelentett és a mezőnybe visszatérő Ma Qing Huához csatlakozik.

A mostani fejlemények igazi érdekessége viszont abban áll, hogy kiket nem jelentett még be 2022-es pilótáiként a Lynk & Co. Eddig a négyszeres világbajnok Yvan Muller és a tavalyelőtt és tavaly is világkupát nyerő Yann Ehrlacher versenyzett még náluk, ám Ma érkezésével alighanem az egyiküknek távoznia kell, ha továbbra is négy autóval képviselteti magát a kínai márka a WTCR-ben. Elképzelhető, hogy Muller újfent visszavonul, de az sem kizárt, hogy egy másik csapat vagy gyártó lecsapott a rendkívül konstans teljesítményével kétszer is révbe érő Ehrlacher-re. A Cyan Racing a következő hetekre ígért tájékoztatást a teljes felállásáról – a szezon április 10-én startol a csehországi Mostban.

bjork-urrutia-lynkco-wtcr

„Együtt a békéért” – hirdeti szezon eleji csoportképével a MotoGP

A hétvégén a Katari Nagydíjjal rajtol el a gyorsaságimotoros-világbajnokság 2022-es, rekordot jelentő 21 fordulót tartalmazó idénye, a hagyományoknak megfelelően pedig csütörtökön összeterelték a királykategória mezőnyét (és egyébként a másik két géposztályét is) egy közös csoportfotózásra a losaili pálya célegyenesébe. A motorosok előtt ezúttal egy az orosz-ukrán háborús konfliktusra reflektáló üzenetet helyeztek el: „Együtt a békéért” – olvasható a táblán.

A mezőny egyébként népesebb, mint az előző néhány évben: idén immár 24 versenyző indul 22 helyett, köszönhetően az Aprilia és a Ducati ügyfelévé váló Gresini Racing különválásának.

FM7a3naWQAEhmLn

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Verstappen nagyon büszke az új szerződésére

Bár még a következő évre is élő szerződése volt, Max Verstappen úgy határozott, hogy 2028-ig aláír a Red Bull csapatához. Az hollandok világbajnoka, még 2015-ben mutatkozhatott be az osztrákok testvércsapatánál, egy esztendővel később pedig az energiaitalosoknál is bemutatkozhatott. A 2021-es vb-cím után már csak idő kérdése volt az újabb megállapodás bejelentése, melyet csütörtök délelőtt erősítettek meg, a 24 éves versenyző pedig a saját közösségi oldalain is beszámolt erről.

„Büszkén jelentem be, hogy a Red Bull Racing lesz az otthonom legalább 2028-ig. Imádom ezt a csapatot, és nagyon boldog vagyok, hogy még sokáig folytathatjuk ezt a csodálatos utat, amin most járunk. Már eddig is nagyon sok mindent elértünk együtt, de még biztosan nem végeztünk” – írta a posztban.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Max Verstappen (@maxverstappen1) által megosztott bejegyzés

A rajongók kreativitása egyszerűen határtalan

Sok elképesztő alkotást találni az interneten, az alábbi ötlet azonban egészen egyedire sikerült. Az F1-es csapatok festései közül némelyik legendássá vált az évek során, ezen a képen pedig négyet is megidéznek, mégpedig csipeszek formájában. Bár mindez furán hangzik, azt el kell ismerni, hogy jó ízlése volt az alkotónak, aki a 90-es évek elejét választotta témakánt, így a Williams FW14, a Ferrari 643, a Benetton 193 és a Mclaren MP4/6 dizájnját elevenítette fel.  

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Roy Focker (@roy_focker_jr) által megosztott bejegyzés

Marko szerint most a Ferrari a legjobb

A maranellóiakat dicsérte dr. Helmut Marko a barcelonai teszt után. A Red Bull tanácsadója szerint a látottak alapján azt a következtetést lehet levonni, hogy a Ferrari egyelőre a Mercedes és a Red Bull előtt van, sőt kiemelte: a motorerő terén egyértelműen első helyen látja a Scuderiát. Hozzátette, hogy Bahreinig sokan fognak fejleszteni és új megoldásokkal előállni, a finomhangolás pedig kulcsfontosságú lesz, de most a Ferrari indul a legjobb alapokról. Ami pedig a Red Bullt illeti: vannak gondjaik, de mindegyik könnyen megoldható, semmi komoly problémáról nem tud beszámoni.

helmut-marko

fotó: dppi

Jehan Daruvala zárta az élen az F2 idei első tesztnapját

A Formula-2 számára is megkezdődtek a tesztek, az F1 utánpótlás szériája pedig már egyből a szezonnyitó helyszínére, Bahreinbe repült, ahol egy háromnapos felkészülésen vesznek részt a mezőny tagjai. Az első napon Jehan Daruvala volt a leggyorsabb, aki a Carlin csapatától az idei évre a Prema Racing alakulatához igazolt, az indiai pilóta 1.42.074-es idővel zárt a lista élén, és fél másodperccel ért el jobbat, mint a második helyet elérő Calan Williams (Trident). A harmadik helyen bő hat tizedes lemaradásban a Formula-3 2021-es bajnoka, Dennis Hauger végzett, akinek az idei lesz az első szezonja a Formula-1 előszobájának is nevezett sorozatban. A norvég versenyző nem váltott csapatot, vagyis továbbra is a Prema tagja marad. A gyakorlás csütörtökön és pénteken tovább folytatódik, ezután pedig már az éles bevetés következik március 18. és 20. között.

Saját F1-es motorokat gyártana az Aston Martin

Érdekes dologról beszélt Andy Green, az Aston Martin F1-es csapatának technikai igazgatója: szerinte 2026-tól, az új motorszabályok érkezésétől akár saját erőforrásokat is gyárthat az addigra hiper-szuper módon felszerelt istálló. "Az ambícióinkat nézve egyértelműen vizsgáljuk a lehetőségét a saját motor gyártásának. 2026-ban jönnek az új motorok és szerintem mi csapatként szeretnénk ebben benne lenni. Nyilván meg kell néznünk, hogy ez milyen előnyökkel jár, kielemezni a részleteket, de most már velünk van az Aramco is... meglátjuk" - mondta az F1.comnak Green.

image_3

A Red Bull oldaldobozaira kapták fel a fejüket a Mercedesnél

A nagy rivális Red Bull oldaldobozaira hívta fel a figyelmet Mike Elliott, a Mercedes F1-es csapatának technikai guruja. Elliott szerint nem töltöttek túl sok időt a többiek elemzésével, mert a saját problémáik megoldására koncentráltak, de egy-két dolog azért feltűnt nekik és bár szinte mindenki más a Ferrari "kacsaúsztatóival" van elfoglalva, ők a Red Bullra figyeltek fel.

"Az volt a vizuálisan leginkább eltérő megoldás. Érdekesen néz ki, megyünk és elgondolkodunk rajta" - idézi ezzel kapcsolatban Elliott szavait az F1.com. "Másképp gondolkodtak a csapatok, némelyek nagy, széles oldaldobozokat gyártottak, mi viszont például egy keskeny megoldást választottunk. A realitás viszont az, hogy az autók rengeteget fognak változni már mostantól az első futamig is..."

73s3ysvg1l1a7ktfw3wv

fotó: dppi

Elromlott az F1-es utánpótlás-rendszer - ezt mutatja Piastri esete

Will Power, az IndyCar sztárja beszélt arról a minap, hogy a Formula-1-es utánpótlás-nevelés óriási hibája, hogy Oscar Piastri nem került be a királykategóriába - a szupertehetséges fiatal két év alatt megnyerte az F3-as és az F2-es bajnokságot is impozáns teljesítménnyel, idén viszont parkolópályára került.

"Oscar Piastri egyértelműen F1-es ülést érdemelt volna idénre azzal, hogy újoncként egymás után bajnok lett az F3-ban és az F2-ben is. Hogy ő nem került be... nekem ez azt mutatja, hogy a rendszer elromlott. Miért költenek el ennyi pénzt azért, hogy az F2-ben versenyeztessék, ahol bajnok lesz az első évében, majd mégsem kerül be az F1-ben? És az a költségvetés az F2-ben volt körülbelül kétmillió euró, vagy hasonló. Az F1-ben kellene lennie, megérdemli. Értem, hogy miért nem akar az IndyCarba jönni, ő egész eddig az F1-ért dolgozott. Tragédia lesz, ha jövőre sem jut be, mert akkor valószínűleg már sosem lesz F1-es" - mondta Power.

pia-bah

fotó: dppi

Felvette a Ferrari nevét a csapat e-sport divíziója

Bemutatkozott a Scuderia Ferrari Velas Esports Team, az olasz istálló virtuális csapata – már a név is hírértékű, hiszen a formáció eddig FDA Esports Team néven futott (a Ferrari versenyzői akadémiájára hivatkozva), ezentúl viszont – a hivatalos F1-es szériában szereplő többi alakulathoz hasonlóan – az anyacsapat nevét viseli.

Versenyzői fronton is erősítettek az olaszok: a két korábbi bajnok, Brendon Leigh (2017, 2018) és David Tonizza (2019) mellé a lengyel Kamil Pawlowski csatlakozott, aki 2021-ben a Ferrari saját e-sport szériáját nyerte meg.

Új, modernebb kerítést kaphatnak a versenypályák

Hamarosan még biztonságosabbak lehetnek a Grade 1-es minősítésű pályák, az FIA ugyanis olyan kerítések terveit hagyta jóvá, amelyek már a legmodernebb dizájnt képviselik. A svájci Geobrugg cég védőhálói jóval erősebbek, mint a korábbiak, így a tartóoszlopokat ritkábban (a mostani négy helyett hat méterre) lehet elhelyezni, ami kifejezetten nézőbarát megoldás. Természetesen biztonságtechnikai vonatkozása is van ennek a változatnak; ha ritkábban vannak az oszlopok, kisebb az esély arra, hogy a pilóta baleset esetén a masszív fémelemeknek csapódjon. Emellett a kevesebb oszlop praktikusabb is, ezt az újfajta kerítést ezáltal könnyebb telepíteni, a hab a tortán pedig, hogy még környezetkímélő is. Hogy mikortól láthatjuk az új dizájnt, arról pontos információk még nincsenek, de a hatékonyságát már sikeresen tesztelték.

Nincs többé 3-as rajtszám: így tiszteleg a WTCR a születésnapos Tarquini előtt

Ma, március 2-án ünnepli 60. születésnapját Gabriele Tarquini, a legendás olasz autóversenyző, aki azon kevesek közé tartozik az autósportban, akik 50 éves koruk felett is nemcsak aktívak, de sikeresek is voltak. A tavaly év végén visszavonult pilóta 2018-ban a legidősebb bajnokává vált a WTCR-nek, és óriási tisztelet övezi a szériában és azon kívül is.

A Túraautó-világbajnokság különleges születésnapi ajándékkal lepte meg a legendát. Tarquini előtt tisztelegve ugyanis bejelentették, visszavonultatják a 3-as rajtszámot, amellyel az olasz 2021-ben rajthoz állt, így az mindörökre az övé marad. A gesztus Tarquinit is meghatotta, rövid üzenetben köszönte meg a WTCR-nek az ajándékot.

Isten éltesse a bajnokot!

Brit Motorsport Szövetség: orosz csapatok és versenyzők kitiltva

Folyamatosan reagál a sportvilág is az orosz-ukrán háborús helyzetre. Tegnap az FIA jelentette be a döntéseit, ma pedig a Brit Motorsport Szövetség közölte, milyen szankciókat vezet be az Oroszországból és Fehéroroszországból érkezőkkel szemben. Ennek értelmében brit autósport-eseményeken nem vehetnek részt orosz és belorusz engedéllyel rendelkező csapatok és versenyzők sem. Ez a Formula-1-re vonatkoztatva annyit jelent, hogy amennyiben Nyikita Mazepin megtarthatja ülését a Haasnál, a Brit Nagydíjon jelen állás szerint nem vehet részt. Persze a helyzet júliusig még rengeteget változhat…

Raikkönennél is gyorsabb volt, mégsem tesztelhetett F1-est Andretti támogatottja

Michael Andretti, az F1-legenda Mario Andretti fia komolyan szeretne érdekelt lenni édesapja egykori sportágában: tavaly az utolsó pillanatban hiúsult meg az Alfa Romeo adásvétele, az elmúlt hetekben pedig arról szóltak a hírek, hogy saját csapatával kopogtat a száguldó cirkusz ajtaján. Az IndyCarban is érdekelt Andretti hiszi, hogy értéket hozna a sportba, már csak versenyzők tekintetében is. Idősebb Andretti beszélt arról, hogy fiának micsoda pártfogoltja van, és hogy milyen lehetőségtől esett el az Alfa Romeo-tervek bedőlése után.

„Nézzék csak meg, micsoda tehetségről tett tanúbizonyságot Colton Herta! 15 évesen már Európában versenyzett, olyan, azóta a Formula-1-be került pilóták mellett, mint Lando Norris. Megmászta a szamárlétrát és mindent megnyert, az Egyesült Államokban most ugyanezt teszi a legmagasabb szinten, és nem a stratégiának, hanem a tiszta sebességének köszönhetően. Amikor már majdnem nyélbe ütötték a megállapodást a Sauberrel, egy hetet eltölthetett a szélcsatornájukban és már a harmadik napon gyorsabb volt Giovinazzinál és Raikkönennél is a szimulátorban. Alig vártuk, hogy F1-es autóba ülhessen, amire Abu Dhabiban került volna sor, de az üzlet meghiúsult” – nyilatkozta Mario Andretti.

Szokatlan szemszög: Lábkamera az AlphaTaurinál

Pierre Gasly gáz- és fékjátékát csodálhatjuk meg a felvételen – amely az AlphaTauri AT03 legelső körén készült, a Misanóban tartott filmforgatási napon.

Fry: Alonso a négy legjobb pilóta egyike

Az Alpine vezető műszaki igazgatójának tisztségét az a Pat Fry tölti be, akinek Formula-1-es útjai gyakran találkoztak Fernando Alonsóéval: együtt dolgoztak a Ferrarinál és két külön periódusban a McLarennél is. Fry véleménye szerint a spanyol továbbra is a rajtrács legjobbjai közé tartozik.

„Fernando a négy legjobb pilóta egyike” – mondta a brit mérnök a Motorsport.com spanyol kiadásának, igaz, arról nem szól a fáma, ki szerinte az élcsoport másik három tagja. Alonso kvalitásait így méltatta: „Segít nekünk, hogy mindenben jobbak legyünk, minden pillanatban. Formula-1-es pályafutása során számos különböző autót vezetett, így hasznos a véleménye, mikor ennyire megváltozott a versenygép.”

Megkapták a házi feladatukat az F1-es csapatok

A barcelonai háromnapos gyakorlásról hazatérve bőven akadt dolga az F1-es istállóknak: a delfinezésnek nevezett jelenség mértéke több csapatot is meglepett, s bár „sufnituning” jellegű megoldásokkal igyekeztek gyorsan reagálni a problémára, az érdemi problémakezelés most következik majd. A háromnapos shakedown legfőbb tanulságairól 41:06-tól beszélgettünk a Formula Podcast legújabb adásában.

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict