DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 18. péntek

Briatore: Newey? Ő túl olcsó nekünk!

Nem sokkal ezelőtt sajtótájékoztatót tartott Flavio Briatore és Oliver Oakes az Alpine részéről Zandvoortban, melyre a Formula.hu is meghívást kapott.

A sajtótájékoztatón feltették a kérdést Flavio Briatorénak, hogy fontolgatja-e Adrian Newey megszerzését, hiszen korábban kijelentette, hogy a legjobb embereket akarja a csapatában tudni.

„Adrian túl olcsó nekem” – mondta nevetve Briatore.

„Ha benne van valaki a bizniszben és a körforgásban, akkor több különböző emberrel folytat tárgyalásokat. Bármilyen lehetőség adódik, azt meg kell fontolni – ha jó lehetőségről beszélünk és az jó a csapat számára is, akkor meg kell ragadni. Fontos azonban hozzátenni, hogy egy ember nem képes megváltoztatni egy teljes csapatot.”

„Az Alpine ismét létezik, ott van a körforgásban. Sokáig a háttérben voltunk és senki nem beszélt a csapatról. Az életben minden lehetséges” – tette hozzá Briatore.

Ez hiányzott Binotto szerint Sainz győzelméhez

Mattia Binotto rámutatott, hogy miért lett második Kanadában Carlos Sainz: hiába volt meg a versenytempója ahhoz, hogy tartsa Max Verstappent, a gyenge időmérője miatt ő volt az üldöző.

"Szerintem egy ilyen szoros csata megnyeréséhez egész hétvégén tökéletesen kell teljesíteni. Ha valami, akkor talán a kvalifikáció nem volt tökéletes Carlostól és emiatt került hátrányba. Nyilván nem ugyanaz, hogy valaki üldöző vagy üldözött. Viszont folyamatosan fejlődik, nyugodtab és biztos vagyok benne, hogyez folytatódni is fog. A csapat számára fontos, hogy számíthatunk rá" - mondta Binotto a futam után.

-00122023_196

fotó: dppi

McLarenben teljesíti első F1-es tesztjét a Red Bull indiai juniorja

Furcsa együttállás valósul meg Silverstone-ban kedden és szerdán: a Red Bull utánpótlásversenyzője, a Formula-2-ben szereplő Jehan Daruvala, a széria jelenlegi bajnoki harmadik helyezettje Formula-1-es teszten debütál – csakhogy nem egy Red Bullban vagy AlphaTauriban, hanem a 2021-es McLaren MCL35M-ben, a csapat TPC (teszt korábbi autóval) programjának részeként.

„Hihetetlenül hálás vagyok, hogy ehhez a lehetőséghez jutottam. A Formula-1-es tesztelés nagyon korlátozott, nem jön könnyen ilyen lehetőség, különösen nem egy korábban bajnoki címet nyert csapattal, mint a McLaren. Ez lesz első Formula-1-es tapasztalatom, nagyon különlegesnek ígérkezik” – idézi Daruvalát a Sportskeeda.com. Az indiai oldal kitér arra, hogy a Red Bull programjába 2020 óta tartozó versenyző célja tartalékpilóta státusz lehet a wokingi alakulat kötelékében.

Vettel válaszolt az őt kritizáló kanadai politikusnak

Kanada nyugati felében található Alberta tartomány, ahol hatalmas területeken lelhető fel olajhomok  – mint a nevéből is kiderül, olajat vonnak ki belőle, így fontos fegyvertény az ország gazdaságában. Bányászata azonban jelentős környezeti pusztítással és szennyezéssel jár. Sebastian Vettel a hivatalos sajtótájékoztatón is kifejtette, miért állt a szóban forgó ügy mellé:

„Úgy vélem, hogy ami Albertában folyik, bűncselekmény, mert fákat döntenek le és lényegében megsemmisítik a környezet, hogy olajt vonjanak ki” – mondta a Formula.hu jelenlétében Vettel. Ezt követően Alberta állam energiaügyi minisztere, Sonya Savage kemény szavakkal illette Vettelt: „Sok álszentséget hallottam már az évek folyamán, de ez mindennek a teteje. Ezt az autóversenyzőt a szaúdi Aramco támogatja, és ő panaszkodik az olajhomokra” – mondta. Erre reagált most ismét Vettel:

"Kicsit csalódást keltő, hogy a politikusok személyeskednek ebben a témában, mert ez nem rólam szól, a nagyobb összkép számít. Az a fontos, hogy átmenjen az üzenet: szakítanunk kell a fosszilis üzemanyagokkal és az egész életstílusunkat el kell kezdeni a megújuló energiaforrásokra alapozni."

vet

fotó: dppi

Verstappen Laudát és Clarkot, a Red Bull a Lotust hagyta le

Max Verstappen nyerte vasárnap az F1-es Kanadai Nagydíjat, ami pályafutása 26. nagydíjgyőzelme volt. A regnáló világbajnok ezzel immár egyedül foglalja el az örökranglista kilencedik helyét, megelőzve a 25-25 elsőséget számláló Niki Laudát és Jim Clarkot. A következő győzelmével Verstappen Jackie Stewartot érné utol, de nincs messze Nigel Mansell (31 elsőség) és Fernando Alonso (32) sem.

A Red Bull is komoly mérföldkőhöz ért: ez volt ugyanis a 82. diadaluk a Formula-1-ben, ezzel pedig épp a Lotust hagyták le, amelynek színeiben az említett Clark is elérte a sikereit. Az energitalosok ezzel a csapatok ranglistáján már az ötödik helyen állnak: a következő célpont a 114 győzelemnél járó Williams lehet (az éllovas a Ferrari 240 győzelemmel, megelőzve a 183-szor nyerő McLarent és a 124 első helynél járó Mercedest). Ez volt egyébként a Red Bull zsinórban hatodik győzelme: ilyen szériát korábban csak Vettel 2013 végi kilences menetelése során értek el.

verstappen-redbull-gyozelem-kanada

Ha lemaradtál a Kanadai Nagydíjról, itt pótolhatod a lényeget!

De akkor is kattints IDE vagy a képre, ha láttad a montreali versenyt, de szeretnéd hét percbe sűrítve felidézni a legfontosabb eseményeket – bár annyit megjegyeznénk, hogy azért Verstappen és Sainz győzelemért folyó csatája talán többet érdemelt volna, még ha előzés, sőt igazi kísérlet nem is történt közöttük:

kanada-f1-video

Eddigi legerősebb hétvégéjét teljesítette Michelisz az ETCR-ben

Egy héttel a hungaroringi Super Racing Festival után ezúttal a WTCR nélkül vendégeskedett a spanyolországi Jaramában az Elektromos Túraautó-világkupa mezőnye. Michelisz Norbert a Pool Fast elnevezésű hatos csoportba került, s az eddigi két fordulóhoz képest erősebben teljesített: a kvalifikációt a negyedik legjobb idővel zárta, így ugyan a kisebb pontszámot érő negyeddöntőbe került, azt viszont megnyerte a Hyundai magyarja. Norbi ezzel felkerült az erősebb elődöntőbe, ahol pedig másodikként ért célba. Ennek köszönhetően a csoportja Szuperdöntőjét ebből a pozícióból kezdhették meg, ott azonban harmadik lett a két Cupra, Adrien Tambay és Marc Gené mögött.

Michelisz a hétvége során összesen 61 pontot gyűjtött, ami csoportjában a harmadik, összesítésben pedig a hatodik helyre volt elég, ami az eddigi legjobb eredménye az ETCR-ben. A hétvége királya egyébként a címvédő Mattias Ekström lett, aki hibátlan teljesítményt nyújtott a Pool Furious nevű csoportban: a kvalifikáción a leggyorsabb volt, majd a negyed-, az elő- és a szuperdöntőt is megnyerte. A Cupra svédje a maximális 100 ponttal így visszavette a bajnoki tabellán is a vezetést a Hungaroringen győztes márkatárs Tambay-től. Michelisz a világkupa összetettjében a nyolcadik pozícióba jött fel.

michelisz-etcr-jarama

Alonsót megbüntették cikázásért, még két helyet bukott

Nem elég, hogy a futam roppant pechesen alakult megint Fernando Alonso számára, még a verseny után is húzza az ág az Alpine versenyzőjét. A spanyolt nem sokkal a leintés után beidézték a felügyelők, mivel cikázott az egyenesben Valtteri Bottas előtt. Nos, a stewardok úgy ítélték meg, hogy Alonso valóban egynél többször váltott irányt a finn elleni védekezés közben az utolsó előtti körben a hátsó egyenesben, ami miatt az Alfa Romeo versenyzőjének egyszer bele is kellett emelnie a gázba, ez pedig annak ellenére is egyértelműen szabálytalannak minősül, hogy Bottas egyszer sem ért mellé.

Emiatt Alonsót öt másodperces büntetéssel sújtották, amivel a kétszeres F1-es világbajnok ezzel a hetedik helyett a kilencedik pozícióba került hátra, Bottas és Guanyu Zhou pedig egyaránt előrelépett egy-egy pozíciót. A 40 éves pilóta egy büntetőpontot is kapott, így már hatnál jár a 12 hónapot felölelő időszakban.

Volt egyébként még egy incidens, amit vizsgáltak a kanadai viadal után a felügyelők: Sebastian Vettel kapcsán merült fel, hogy nem tartotta a maximum tízautónyi távolságot a safety car-fázis során. A stewardok viszont a németet végül nem szankcionálták: indoklásuk szerint bár az Aston Martin versenyzője egy rövid időre valóban jobban lemaradt az előtte haladótól, mint tíz autó, de az SC-fázis vége felé felzárkózott és az újraindításig már tartotta is az előírt különbséget. A felügyelők megjegyzik: más versenyzőknél is megfigyelhető volt ugyanez.

alonso-montreal-futam-dppi

Még Kimi Raikkönen érkezése előtt szabályt módosít a NASCAR

A NASCAR Cup Series mezőnyében a PROJECT91 nevű program keretében tűnik majd fel időnként a Trackhouse Racing 91-es rajtszámú autója, melyet a csapat tervei szerint többségében nemzetközi szinten is elismert pilóták vezethetnek, az első, aki pedig megkapja ezt a lehetőséget Kimi Raikkönen lesz augusztus 21-én, a széria Watkins Glen-i állomásán. Bár mindez igazi szenzáció, a rivális csapatok tetszését abszolút nem nyerte el az ötlet, mivel az újoncoknak tesztlehetőséget kell biztosítani, így attól tartanak, hogy a több gyakorlás által a riválisuk előnybe kerülhet.

A problémát valószínűleg a NASCAR is észrevette, ezért elég hamar szabálymódosítást eszközöltek annak érdekében, hogy egy alakulat se jusson jogosulatlan előnyhöz. Ennek értelmében a szóban forgó teszteken csak olyan ember vezethet, aki legmagasabban jegyzett sorozatok valamelyikében ért el kiváló eredményeket, de nem vezethet azon a vonalvezetésen, melyen bemutatkozik majd a Cup Seriesben, kizárólag hasonló típusún.

Az autóra vonatkozólag is lesznek megkötések, így tehát ugyanolyan márkával kell tesztelni a pilótának, mint amivel rajthoz áll majd, de nem vezetheti a csapata autóját, vagyis Raikkönen esetében a Trackhouse Racing gépe helyett, egy másik alakulat által biztosított Chevrolet-val kell köröznie a jégembernek, a beállítások esetében pedig csak olyanba lehet belenyúlni, melyek a vezethetőséggel kapcsolatosak, és azt is versenyző visszajelzései szerint. Szintén fontos, hogy a tesztet az ominózus futamot megelőző 90 napon belül kell lebonyolítani, és mindössze három szett gumit használhatnak fel.  

Idén eddig nyolc pilóta szerzett pole-pozíciót az IndyCarban

Az IndyCar 2022-es szezonja kivételesen izgalmas eddig, ez pedig a futamok mellett a kvalifikációkra is igaz, amit a széria egyik legutóbbi Instagram-posztja is bizonyít. A mostani idényben eddig nyolc különböző versenyző, Scott McLaughlin, Felix Rosenqvist, Colton Herta, Rinus VeeKay, Will Power, Scott Dixon, Josef Newgarden, és Alexander Rossi rajtolhatott az élről, ez pedig a legtöbb 1961 óta. 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

NTT INDYCAR SERIES (@indycar) által megosztott bejegyzés

Ricardo Feller tökéletes napot zárt a DTM-ben

A hétvégén Imolában vendégeskedett a DTM mezőnye, ahol az első futamot szombaton René Rast nyerte, vasárnap pedig egy másik Audi pilóta, Ricardo Feller várhatta az élről a második versenyt. Az Abt újonca ezzel karrierje első pole-pozícióját szerezte a szériában, annak ellenére, hogy a tegnapi naphoz képest az Audi R8 LMS Evo II GT3 25 kilóval nehezebb lett a Balance of Performance módosítás miatt. Mellőle Felipe Fraga indulhatott, míg a második sorba olyan rutinos pilóták kerültek, mint Marco Wittmann, és Maro Engel.

Az első körökben Feller és Fraga nagy csatát vívtak, de a legizgalmasabb események a futam második felében következtek. Eddigre Feller már ellépett riválisától, így elindulhatott a meglepetésre élre kerülő Dev Gore után, mögöttük pedig Lucas Auerre irányult a figyelem, aki annak ellenére kiváló tempóra volt képes, hogy egy ízben a falnak ütközött a bokszutcában Mirko Bortolotti hibájának köszönhetően. A koccanás ellenére elég gyorsan elment Luca Stolz, Wittmann, és Engel mellett is, majd kicsivel később már Fragát üldözte a dobogóért. Utóbbi helyzetben végül az első sorból induló brazil húzta a rövidebbet, miután egy defektet kapott, ezzel pedig tönkrement a versenye.

A győzelemért a végén Feller és Gore küzdelmére lehetett számítani, de előbbi elég gyorsan átvette a vezetést, amit a leintésig már nem is engedett ki a kezéből, így első időmérős sikere után az első futamgyőzelmét is megszerezte. A harmadik pozíció sokáig úgy tűnt, hogy Aueré lesz, ám Wittmann az utolsó körben előzött egyet, így a Walkenhorst Motorsport versenyzője állhatott még fel a pódiumra.

Jégpálya-karbantartó gépekkel feszült egymásnak Perez és Tsunoda – videó

F1-es pilóták a világ leglassabb járműveivel: így harangozta be alábbi friss videóját a Red Bull, amelyben két versenyzőjük a jégkorongpályán karbantartására szolgáló gépekkel – amelyek a leírás szerint maximum 15 km/h-s sebességre képesek – teljesítettek egy akadálypályát. Ismerve az energiaitalosokat, mókából természetesen nem volt hiány:

Két pilóta is megrovásban részesült a kvalifikáció után

Több versenyzőt is vizsgáltak az időmérő edzést követően Kanadában. A szombati nap végén Charles Leclerc, Carlos Sainz és Alex Albon ellen is vizsgálat indult, mivel a stewardok úgy érezték, feleslegesen lassan vezettek az időmérőn, azért, hogy tiszta kört kezdhessenek meg. A vádak alól végül mindegyik versenyzőt felmentették, náluk viszont valamelyest rosszabbul járt Guanyu Zhou és Pierre Gasly. Őket azért vették elő, mert a 9-es kanyarban hibájukat követően nem a megfelelő módon, a narancssárga bóját megkerülve tértek vissza a pályára. A két pilótát végül megrovásban részesítették.

Sergio Perezt Kanadában is imádják a szurkolók

Különleges videót töltött fel Twitter-oldalára a mexikói pilóta, melyen az látható, ahogyan Christian Horner és Adrian Newey társaságában megérkezik az egyik szállodához Kanadában. A felvételen jól látható, hogy a rajongók megőrülnek Perezért, aki igyekezett eleget tenni a kéréseknek, így osztott néhány aláírást, és megállt pár fotóra. A Red Bull versenyzője nemrégiben tette ezt közzé, amihez az alábbiakat fűzte hozzá: „Köszönjük mindenkinek a támogatást! Remélem, hogy holnap egy nagyszerű versenyt tudok nektek biztosítani!” – írta még szombat este.

Verstappen és Alonso szárnyalása, Perez hibája – ez történt a montreali időmérőn

Ha esetleg lemaradtál a Kanadai Nagydíj kvalifikációjáról vagy csak felelevenítenéd a legfontosabb történéseket, IDE vagy a képre kattintva nézhető a hivatalos videós összefoglaló:

perez-crash-montreal

Este jön az F1-es Kanadai Nagydíj, előtte MotoGP és túraautó – itt a vasárnapi program

Reggeltől estig lesz mit néznünk, ha autó-motorsportra vágyunk, hiszen Montrealban az F1, a Sachsenringen pedig a MotoGP mezőnye csap össze, de emellett lesz DTM és ETCR is – mutatjuk a menetrendet a közvetítésekkel együtt:

9:05-9:29 ETCR, A csoport, elődöntők
10:05-10:25 DTM, második időmérő
11:00-11:45 Moto3, futam (Aréna4)
12:05-12:29 ETCR, B csoport, elődöntők
12:20-13:05 Moto2, futam (Aréna4)
13:30-14:30 DTM, második futam
14:00-14:45 MotoGP, futam (Aréna4)
15:06-15:21 ETCR, A csoport, szuperdöntő (17:30-tól Eurosport 1)
16:40-17:05 ETCR, B csoport, szuperdöntő (17:30-tól Eurosport 1)
20:00 Formula-1, futam (M4 Sport)

montreal-f1-dppi

Újabb komponenseket cserél a Ferrari, Leclerc a mezőny végéről indul!

Az már péntek este eldőlt a harmadik vezérlőelektronika beszerelésével, hogy Charles Leclerc rajthelybüntetéssel vág neki a vasárnapi Formula-1-es Kanadai Nagydíjnak. A harmadik szabadedzés során pedig az is kiderült, hogy a Ferrari úgy határozott, hogy belsőégésű motorból, turbófeltöltőből, MGU-H-ból és MGU-K-ból pedig a negyediket kapja meg a monacói, ez pedig azt jelenti, hogy a vb-címért harcoló versenyző a rajtrács végéről fog startolni Montrealban.

Leclerc mellett egyébként Yuki Tsunodát is hasonló okokból kifolyólag sorolják majd a mezőny végére a szezon kilencedik futamán.

leclerc-montreal-dppi-2

Friss híreket közöltek a nemrég műtött Marquez állapotáról

Marc Marquez jobb felkarját bő két héttel ezelőtt műtötték meg negyedik alkalommal a két évvel korábbi jerezi balesete óta, mivel a korábbi operációk ellenére sem gyógyult meg rendesen a csont. A nyolcszoros világbajnok motoros szombaton a madridi kórházban járt felülvizsgálaton, a Repsol Honda közleménye szerint pedig eddig biztatók a jelek a doktorok szerint, jól halad a gyógyulás. Marquez a következő négy hétben irányított gyakorlatokat fog végezni, amelyekkel passzív módon „mozgatják” majd a vállát, hiszen a karja továbbra is rögzítve lesz.

„Ma orvosi ellenőrzésen voltam, az orvosok pedig elégedettek” – mondta el a 29 éves motoros. „Rögzítve van a karom, és ez a következő négy hétben is így lesz. Az érzéseim eddig biztatók, mert nincsenek fájdalmaim, és ez rendkívül fontos. Ez lehetővé teszi, hogy pihenjek és kövessem az orvosok utasításait: egészséges diéta, sok folyadék és sokat legyek a kutyáimmal, mert fontos, hogy a testem ne legyen inaktív. A legfontosabb az orvosok szerint, hogy nyugodt és türelmes legyek.”

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Marc Márquez (@marcmarquez93) által megosztott bejegyzés

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Megrovást és pénzbírságot is begyűjtött Vettel

A német egyike volt azon három versenyzőnek – Pierre Gasly és Lance Stroll mellett –, akik hivatalos megrovásban részesültek, mert a második szabadedzésen nem a versenyigazgatói utasításnak megfelelően, balról kerülték meg az utolsó sikánnál levő bóját pályaátvágás során.

Vettel ezenkívül egy pénzbírságot is begyűjtött csapata számára: már szombaton érkezett a hír, hogy az Aston Martin 5000 eurós csekket kapott a stewardoktól, amiért Vettel az első edzésen a csapat utasítására Kevin Magnussen elé hajtott ki a bokszutcában. A dánnak vészfékeznie is kellett. Ezek ellenére Vettel mégis elégedetten tekinthet vissza pénteki napjára, hiszen negyedik legjobb köridőt futott meg.

Elhunyt munkatársa előtt tiszteleg a Mercedes

Paul Sims – ez a név került fel a W13 orrkúpjára Kanadában, két szponzori felirat közé. Paul Sims a csapat régi kollégája volt, aki 20 éven keresztül dolgozott Brackley szélcsatornájában technikusként és csoportvezetőként. A megbecsült szakember a héten hunyt el, csapata pedig ezzel a gesztussal emlékezik rá a hétvégi nagydíjon.

DTM: Rast visszatérése óta először nyert, óriási felzárkózás a dobogóra

A 2021-es szezont kihagyó háromszoros DTM-bajnok idén visszatért a sorozat rajtrácsára, az Abt Audi versenyzője azonban lassan vette fel a GT3-as autókból álló mezőny tempóját, a portugál szezonnyitón még a pontzónába sem fért be. A Lausitzringen aztán harmadik hellyel már dobogóra állt, Imolában pedig minden összejött neki: sem az időmérőn, sem a futamon nem talált legyőzőre, a 2020-as hockenheimi szezonzáró óta először nyert. Éppen egykori fő kihívója és márkatársa, Nico Müller lett második a kvalifikáción és versenyen is.

A két Audi meglehetősen unalmas futamot szolgáltatott, egyedül a rajtnál volt köztük kisebb összecsapás, az izgalmak zöméről Mirko Bortolotti gondoskodott. Az olasz lamborghinis a 16. helyről rajtolt – a GRT csapat rosszul jelölt gumikat használt a szabadedzésen, emiatt sorolták hátra tíz hellyel –, ezért alternatív stratégiával próbálkozott, későre hagyta kötelező kiállását. A nyolcadik helyre tért vissza, majd friss gumijain leggyorsabb köröket szórva vadászta le ellenfeleit. A számláló utolsó percében a derekasan védekező Thomas Preininget is megelőzte: az osztrák újonc a korábbi két fordulón még pontot sem ért el, Imolában azonban új szintre lépett, harmadik rajthelyet szerzett a Porschéval, és a legvégéig úgy tűnt, dobogóra áll.

Helyette hazai pályán Bortolotti szerezte negyedik DTM-dobogóját – mindössze hét rajtból – Preiningnek negyedik hely jutott, Kelvin van der Linde lett az ötödik. A sorozat vendégversenyzőként visszatérő veteránja, Timo Glock már az első körben kiesett ütközés következtében.