DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 14. csütörtök

Büntetések a második szabadedzés után

A Williams és a Stake F1-es csapata is büntetést kapott a második szabadedzést követően, miután Alexander Albon és Guanyu Zhou esetében szabálytalan kiengedés miatt vizsgálódtak a versenyfelügyelők.

A versenyszabályzat 34.14-es pontjának megsértéséért a két csapat 5000 eurós büntetéstben részesült.

A Williamsnek egyébként ez volt a második büntetése pénteken – az első szabadedzésen Logan Sargeant a megengedettnél 0,5 km/h-val hajtott gyorsabban a bokszutcában.

Nem látott esélyt az F1-re, ezért bontott szerződést a McLarennel az IndyCar-bajnok

Az elmúlt két szezont egyaránt meghatározta az Alex Palou körüli kavarás az IndyCarban. 2022-ben előbb a Ganassi, majd a McLaren is bejelentette pilótájaként: a spanyol át akart igazolni utóbbiakhoz, ám a Ganassi perelte, s így végül 2023-ra is maradt náluk – miközben a wokingiaktól tesztelési lehetőséget és egy F1-es szabadedzésen való részvételt is kapott. Miután aztán tavaly ritkán látható fölénnyel zsebelte be a Chip Ganassi színeiben a második bajnoki címét az IndyCarban, Palou mégis felbontotta a mclarenes szerződését, amely értelmében 2024-ben már náluk versenyzett volna – igaz, emiatt pedig ők perlik a fiatal pilótát.

Amikor a hétvégi Daytonai 24 órást megelőző sajtótájékoztatón arról kérdezték az ott is a Ganassit képviselő Palout, hogy miért táncolt vissza a McLaren-megállapodásból, az F1-es lehetőség hiányát hozta magyarázatként: „Semmilyen jel nem volt arra, hogy bármilyen lehetőség megnyílna előttem az F1-ben. Túl idős vagyok ahhoz, hogy várjak, hátha valaki megsérül és akkor esélyt kaphatok. Pato még várhat arra, hogy valaki megsérüljön” – utalt a hozzá hasonlóan az IndyCarban szereplő, de eközben a McLaren hivatalos F1-es tartalékosaként is tevékenykedő Pato O’Wardra a RacingNews365.com által idézett spanyol, aki szerint a balhék hatására még szorosabbá és jobbá vált a viszonya a Ganassival:

„Úgy gondolom, ez a dráma még közelebb hozott minket egymáshoz. Hogy miért? Nem tudom. Most teljesen normális a kapcsolatunk. Amikor szakítasz egyszer a barátnőddel, akkor is még jobban lesztek együtt, mert megértetik egymást és a korábbi problémákat, és így hirtelen jobb lesz a kapcsolatotok.”

f1-palou-mclaren_1

fotó: DPPI

Videó: Madrid jön az F1-be, de mi lesz Barcelonával?

Rövid videóban összegezzük a helyzetet:

Domenicali megerősítette: nem kizárt, hogy Barcelona is marad az F1-es naptárban

Kedd délelőtt jelentette be a Formula-1, hogy 2026-tól 2035-ig egy új madridi pályán rendezik majd a Spanyol Nagydíjat. Ennek kapcsán utánajártunk mi is, hogy mindez mit jelenthet a futamnak jelenleg otthont adó Circuit de Barcelona-Catalunya versenypálya számára – az információinkról itt írtunk bővebben. Az F1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali pedig a Formula-1 hivatalos honlapjának nyilatkozva erősítette meg, hogy nem kizárt, hogy a 2026-ig érvényes szerződéssel rendelkező katalán pálya is marad a naptárban:

„Elkerülve a kétségeket, itt szeretném tisztázni, hogy a tény, hogy Madridba látogatunk, nem zárja ki azt, hogy a jövőben is maradjunk Barcelonában. Zajlanak egyeztetések arról, hogy lássuk, meg tudjuk-e hosszabbítani az együttműködésünket a jövőre nézve Barcelonával, akikkel nagyon jó kapcsolatot ápolunk.”

Domenicali az interjúban beszélt arról is, hogy míg néhány éve még nem volt a figyelmük fókuszában a spanyol piac, mára ez megváltozott. A madridi futam pedig megmutatja, hogy milyen egészséges állapotban van jelenleg az F1 Európában (is): miközben az a nézet terjed, hogy az öreg kontinensen nem készek befektetni a sportba, a spanyol főváros projektje bizonyítja, hogy nem ez a helyzet.

f1-barcelona-start

Helyi lakosok tiltanák be a versenyzést a Laguna Seca-i pályán

A Laguna Seca-i az egyik nemzetközileg is legismertebb versenypálya az Egyesült Államokban: hosszú ideje versenyez rajta többek között az IndyCar, korábban a MotoGP futamainak is otthont adott, a Dugóhúzó pedig szintén a világ egyik legismertebb kanyarjának számít. Helyi lakosok egy csoportja, a Highway 68 névre hallgató tömörülés azonban pert indított Laguna Seca ellen, mivel állításuk szerint az utóbbi néhány évben megnövekedett a pálya versenyeken és pályanapokon való kihasználtsága, s ezzel fokozódott a környezetszennyezés, a zajterhelés és a forgalmi torlódások.

A csoport szerint a földterületen, amelyre a létesítményt felhúzták, nem is engedélyezték az autók vezetését vagy versenyzést velük – jóllehet, azt elismerik, hogy 1985 óta „jogilag nem megfelelő felhasználásként” engedélyezik az ilyen típusú használatot, de a probléma forrása az, hogy a Highway 68 szerint 2021 után megnőtt a pályaaktivitások száma és sűrűsége.

indycar-laguna-seca

Norris hét számjegyű szerződést kötött egy youtuberrel

Lando Norris alapította a Quadrant nevű márkát, amely egyesíti a McLaren pilótájának szenvedélyét a versenyzés és a videojátékok iránt. A weblapon különböző gamer felszereléseket és ruhákat lehet vásárolni, de természetesen a YouTube-on is jelen van a cég, most pedig egy komoly nevet is szerzett a még mindig első futamgyőzelmére váró brit. Eddig Aarava volt az egyik húzónév a partnerei közt, most pedig - a hírek szerint - hétszámjegyű összegben egyezett meg Will Lenney-vel, vagy ismertebb nevén WillNE-vel, akinek videói a különböző közösségi felületeken már a milliárdos megtekintésen is túl vannak.

"Fantasztikus dolog egy ilyen nagyszerű bejelentéssel rárúgni az ajtót 2024-re. A Quadrant évről évre egyre erősebbé váli, ez pedig ismét egy olyan mérföldkő a cég életében, ami nagy esélyt kínál arra, hogy megfeleljünk a hatalmas elvárásainknak" - mondta Lando Norris.

Verstappen majdnem megbukott a forgalmi vizsgán

Max Verstappen már 16 évesen Formula-1-es autót tesztelhetett, majd 17 évesen már F1-es ülése volt a Toro Rosso csapatánál, akikkel 2015-ben debütált első versenyén. A holland pilóta ekkor azonban még nem rendelkezett közúti jogosítvánnyal, hiszen még nem töltötte be a tizennyolcat, így csak jónéhány F1-es versennyel a háta mögött mehetett el a forgalmi vizsgára, ahol - mint azt a The Timesnak elmesélte - elég kellemetlen pillanatokat élt át.

"Előbb a vizsgáztató azt kérte, hogy forduljak jobbra, de én balra kanyarodtam, aminek nyilvánvalóan nem örült, aztán nem adtam meg az elsőbbséget a gyalogosoknak sem az átkelőhelyen. Egyáltalán nem volt boldog, de vitatkoztam vele egy keveset, hogy még messze voltak a zebrától, minek kellett volna megállnom? Végül azért - némi szerencsével - átmentem. Elég kínos lett volna, ha nem sikerül, de igazán kedves volt a vizsgáztató."


Fotó: Red Bull Content Pool

Hamarosan nyit az F1 gokartpályája a Tottenham stadionjában

Tavaly év elején jött a bejelentés, hogy egy igazán grandiózus projekt részeként gokartpályát építenek a Tottenham Hotspur futballcsapatának stadionjában, Londonban. A világon ez lesz az első stadionon belül található elektromos gokartpálya, ami mellett több családi programnak is helyet adó szórakozási lehetőség is adott lesz az oda látogatók számára.

Az F1 által támogatott pályán Lewis Hamilton, Max Verstappen és a Sky kommentátora, David Croft hangja is visszaköszön majd, három pályavariáció közül választhatnak a gokartozni vágyók és a leginkább versenyszellemű látogatók egy klasszikus F1-hétvégének megfelelő programban is részt vehetnek, ahol előbb egy szabadedzésen, majd egy időmérőn, végül pedig egy versenyen mérhetik össze tudásukat.

A gokartokon egy DRS elnevezésű boost gomb is található lesz, emellett pedig a versenyzők a gokartok kormányára szerelt LED kijelzőn keresztül informálódhatnak minden fontos információról, így a helyezésükről, a köridejükről és többek között arról is, hogy mennyi boostjuk van még. Január 25-én kezdődik a jegyértékesítés, a nagyközönség előtt pedig február 6-án nyitja meg kapuit az F1 gokartpályája, ahol nem titkoltan a jövő tehetségeit is keresik majd.

 

Nasszer Al-Attiyah toyotás videót posztolt

Az idei Dakar egyik legnagyobb története az volt, hogy az utóbbi két évben nyerni tudó Nasszer Al-Attiyah átigazolt a Toyotától a Prodrive-hoz, ahol aztán szinte egy tiszta szakasza sem volt a folyamatos technikai hibák miatt, majd végül kijelentette, hogy nem akar többször beleülni az autóba, és a kiesése után még a futam közben hazament.

A katari klasszisnak pár hét múlva Abu Dhabiban mégis vissza kellene ülnie a Prodrive Hunterbe, hogy rajthoz álljon a világbajnokság következő futamán, de további kételyeket ébreszt az, hogy a pilóta egy toyotás posztot tett ki a közösségi oldalára.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Nasser S Al Attiyah (@nasser_dakar) által megosztott bejegyzés

A Dakarról és Al-Attiyah dolgairól részletesen értekeztünk a Formula Podcast legutóbbi adásában, amely meghallgatható a YouTube-csatornánkon:

Virtuális 24 órás futamot nyert Verstappen és két társa

Egy héttel „az igazi” előtt tartották az online daytonai 24 órást, amelyen szokásához híven rajthoz állt Max Verstappen. A holland a Team Redline színiben indult egy virtuális Mercedes-AMG GT3-mal, Ola Steinbraten és Gianni Vecchio társaként.

A GTD kategóriában versenyző egység a kilencedik rajthelyről indult, innen verekedték fel magukat – javarészt Verstappennek köszönhetően – vezető pozícióba. Hátráltatta őket egy kontakt az egyik testvérautóval, ám segített nekik a műfaj sajátos technikai problémája, a fő ellenfelet sújtó hálózati hiba, így végül megszerezték az első pozíciót.

Nem ez volt a nap egyetlen F1-es kötődésű sikere, mivel a magasabb GTP kategóriát a Williams egysége nyerte.

Verstappen kedden újra versenyez virtuálisan, a Real Racers Never Quit szériában F3-as és F4-as autóval a silverstone-i és mugellói pályán.

Porsche 911-gyel forgat Brad Pitt a daytonai 24 óráson

A korábbi híreknek megfelelően a Floridában tartott ikonikus egynaposon folytatódik Brad Pitt F1-es témájú filmjének forgatása. A sztori egy pontján a Pitt által megformált Sonny Hayes GT3-as autóval versenyez, ezeket a jeleneteket veszik fel Daytonában. A Formula-1-es történetszálhoz a fiktív APX GP átalakított F2-es autót kapott, a két hétvégét felölelő versenyre azonban egyszerűen kölcsönvették a Wright Motorsports Porsche 911 GT3 R versenygépét.

Az autón a színvilág, de még a #120-as rajtszám sem változott meg a film kedvéért – egyedül a versenyzők nevét cserélték le, az autó felett S. Hayes, C. Kelso és P. Long szerepel. Utóbbi az Autosport szerint megegyezik Patrick Longgal, a korábbi Le Mans-i kategóriagyőztessel, a Porsche nagykövetével, aki ilyen módon valós személyként bekerülhet a sztoriba. A filmbeli csapat a Chip Hart Racing nevet viseli majd.

A film producere, Jerry Bruckheimer eközben megkapta a Grand Marshal pozícióját, azaz ő indíthatja el a 24 órást január 27-én.

„Nincs szükségem arra, hogy filmet nézzek a saját sportomról” – Verstappen

Max Verstappen szereti a filmeket, Brad Pittet is remek színésznek tartja, de nem érez késztetést arra, hogy beüljön egy Formula-1-es mozira, mint az Apex munkacímen ismert produkció, amelyet az amerikai szupersztár forgatott a 2023-as szezon helyszínein, a mozivászonra pedig várhatóan 2025-ben kerül.

„Az austini USA nagydíj előtt levetítettek nekünk pár részletet az új filmből a versenyzői eligazításon, hogy elmagyarázzák, hogyan forgatnak. Jó látni, de túlzottan nem érdekel. Nincs szükségem arra, hogy filmet nézzek a saját sportomról” – mondta a Formule1.nl-nek Verstappen. Ez a kijelentés illik is az eddigi mintába: a holland volt az, aki 2021-ben a Drive to Survive forgatásából is kivonta magát, ezért nem jelent meg a szezont feldolgozó évadban szereplőként, hiába lett ő az adott év világbajnoka.

„Ez a film kitalált sztori lesz, és mindig agyondramazitálnak mindent, ezt kell szeretni. Személy szerint nincs is gondom ezzel” – állította Verstappen, hogy nem zavarják a filmben valószínűleg megjelenő túlzások – de ennek ellenére sem érdekli őt az alkotás.

„Hogy lehet valaki ennyire tehetséges?” – Will.i.am Hamiltonról

Az autósporton kívülről, a zenei világból kapott elismerő szavakat Lewis Hamilton: a hétszeres világbajnokkal jó kapcsolatot ápoló énekes, Will.i.am beszélt arról, barátja a versenypályán kívül is jócskán meg van áldva irigylésre méltó tehetséggel:

„Nem is fair, hogy ennyire jó és csodálatosan énekel. Komolyan, voltam már egy stúdióban Lewisszal, csodálatos énekes, mondom, lenyűgöző. Hogy lehet valaki ennyire tehetséges?” – nyilatkozta Will.i.am a Sports Illustratednek. De az adottságok túlmutatnak a versenypályán és éneklésen:

„Már-már bosszantó, mert ő az a fickó, aki ha feljön veled a színpadra, valószínűleg elnyom téged. Ha bemutatod a barátnődnek, azt fogja gondolni, milyen jó pasi. Ha autóba ülsz, legyőz versenyen. Érzed, mit akarok mondani? Ez nem fair, testvér, gyerünk, lehetnél valamiben pancser is.”

A páros már 16 éve ápol barátságot: Will.i.am és Hamilton 2007-ben ismerkedtek meg az MTV Music Awardson egy közös barát révén – az akkor első F1-es szezonját teljesítő versenyző még párja, Nicole Scherzinger révén volt érdekelt a zeneiparban. Később megtette saját szárnypróbálgatásait, 2018-ban XNDA álnéven Christina Aguilera egyik számában is énekelt, de csak két évvel később erősítette meg, hogy ő áll a betűkombináció mögött.

Ne maradj le: akciós az F1-es falinaptárunk!

Januári akció a Formula webshopjában: vásárold meg kedvezményesen 2024-es F1-es falinaptárunkat! Látványos fotókat tartalmazó, lapozható, A3-as méretű Formula-1-es falinaptár, az Autósport és Formula Magazin jóvoltából! A kalendárium lapjain emlékeztetőül feltüntettük a 2024-es F1-es nagydíjak napjait, most pedig 25% kedvezménnyel lehet a tiéd! Részletek a képre kattintva!

Leclerc hóban fekve jégkrémezős képeket posztolt

A Ferrari F1-es pilótája és a "téli sportok": 

Norris rámutatott, Piastri miben jobb, mint ő volt újoncként

Összességében nem lehet kérdéses, hogy a 2023-as F1-es szezonban is Lando Norris volt a McLaren F1-es csapatának vezérpilótája, de újonc csapattársa, Oscar Piastri is nagyszerű részeredményeket tudott felvillantani, melyek közül természetesen kiemelkedik a katari hőstett, a sprintfutam megnyerése. Norris pedig nem fukarkodott a dicsérő szavakkal, amikor arról kérdezték, hogyan értékelné ifjú partnere első F1-es szezonját:

norris-piastri-suzuka-2

„Oscarnak hihetetlen idénye volt” – kezdte a brit versenyző. „Szerintem nagyon-nagyon jól viselte a nyomást, jobban, mint ahogy emlékeim szerint én tettem a kezdetben, de szerintem ez abból fakad, hogy mindenki teljesen máshogy kezeli a nyomást, máshogy tud nyugodt és higgadt maradni. Szerintem ebben az évek során sokkal jobb lettem, de nagyon tisztelem Oscart azért, hogy képes volt ennyire nyugodt maradni egy új környezetben, az F1 nagy színpadán.”

Norris azt is elmondta, hogy biztos benne, hogy jó úton haladnak a sikerek felé: „Az elmúlt négy, öt, hat hónap alatt nagyon sokat tanultunk. Jön még néhány új igazolás, és bár nem minden kerül fel azonnal az autóra, amit hozhatnak, néhány dolgot már most tudunk. Izgatott vagyok, mert végre a jó úton járunk, és tudjuk, hogy milyen irányba kell nyomulnunk. Szeretném jól kezdeni a szezont Bahreinben, és ha ez sikerül, akkor még izgatottabb leszek.”

piastri-norris-katar

Todt figyelmezteti a Red Bullt: A Ferrari is elbukott 2005-ben

Az FIA előző elnöke, a Ferrari egykori sikerkovácsa, Jean Todt a La Stampa nevű olasz lapnak nyilatkozva arra intette a Red Bullt, hogy a dominanciát egy pillanat alatt kudarc válthatja fel, amit a maranellóiak szűk 20 évvel ezelőtt megtapasztalhattak, hiszen minden idők egyik legdominánsabb F1-es szezonját követően mindössze egyetlen győzelmet arattak 2005-ben, azt is az indianapolisi gumügynek köszönhetően.

ferrari-2005

„Látok hasonlóságokat a két korszak között” – kezdte Todt. „A Red Bull egy győztes csapatot hozott létre egy rendkívüli, nagyon profi, intelligens és fantasztikus versenyzővel. De emlékszünk 2005-re?  Ugyanaz a csapat, ugyanazokkal a pilótákkal, egy győzelmekkel teli szezon után megszűnt versenyképesnek lenni, bár velünk volt Schumacher.”

„A következő évben ismét gyorsak voltunk, de végül megbízhatósági problémák miatt elveszítettük a bajnoki címet, és Michael már előtte bejelentette, hogy visszavonul” – tette hozzá a francia egykori csapatvezető, aki azt is elárulta, hogy Charles Leclerc-nek szurkol, akit nagyon régóta ismer.

pf-msc-todt

Vesztegetés: Nincs veszélyben a Szingapúri Nagydíj

Egyre dagad a korrupciós botrány Szingapúrban, de ez az illetékesek állítása szerint nem érinti a Szingapúri Nagydíjat. A héten lemondott a posztjáról Subramaniam Iswaran, az ország közlekedési minisztere, miután 27 vádpontban emeltek vádat ellene korrupció miatt – ő maga minden pontban ártatlannak vallotta magát. Iswaran állítólag több mint 40 millió forintnyi értékben fogadott el kenőpénzt és ajándékokat a tavaly nyáron letartóztatott Ong Beng Sengtől, aki a Szingapúri Nagydíj promóterének elnöki tisztségét töltötte be – az ajándékok között a versenyre szóló belépőjegyeket is.

Az ország kereskedelmi és ipari minisztériumának közleménye szerint jelenleg semmi sem utal arra, hogy akár az F1-es szerződéseket, akár más szerződéseket úgy alakítottak volna ki, hogy az hátrányos legyen a kormány számára. Iswaran – aki egyébként gyakran szerepelt a nagydíj dobogóján a trófeákat átadó méltóságok között – ügye éppen ezért a közlemény értelmében nem veszélyezteti a nagydíj megrendezését: „A 2024. szeptember 20-22-re tervezett 2024-es F1-es Szingapúri Nagydíj minden előkészülete a tervek szerint halad” – írja a minisztérium.

iswaran

Iswaran (balról) Christian Horner és Jefri Ibrahim herceg társaságában

F1 Academy: Már csak a két Red Bull-pilótanő hiányzik

A Ferrari is bejelentette, kit indít az F1 Academy március elején kezdődő szezonjában. A vörösök választása a 19 esztendős Maya Weugra esett, aki két viszonylag eredménytelen F4-es idény után tavaly az európai Formula Regional-sorozatot a 17. helyen zárta a harmadik legjobb újoncként. Weug a Prema csapatánál versenyez majd a Scuderia képviseletében

weug

Ezzel már nyolc versenyző neve ismert a szezon során hét F1-es hétvégén feltűnő sorozat mezőnyéből: az Aston Martin Tina Hausmannt, a Mercedes Doriane Pint (mindketten Prema), az Alpine Abbi Pullingot (Rodin), a McLaren Bianca Bustamentét, a Williams Lia Blockot (mindkettő ART), a Sauber Carrie Schreinert, a Haas pedig Chloe Chamberst (mindkettő Campos) nevezte a bajnokságra.

Az F1 Academy történetének második szezonjában mind a 10 királykategóriás csapatot képvisel majd egy hölgyversenyző, míg a fennmaradó öt autóban induló pilótákat más partnerek támogatják majd. Utóbbiak közül még senkit nem jelentettek be, míg az „F1-es” résztvevők közül már csak a Red Bull két csapatának indulója nem ismert.

Túl sokat hibáznak a Ferrari pilótái?

A Ferrari az egyéni bajnoki címeket tekintve története második leghosszabb, a konstruktőrit illetően pedig holtversenyben leghosszabb sikertelenségi szériája végére szeretne pontot tenni, ám Ralf Schumacher, a többszörös futamgyőztes egykori F1-es pilóta véleménye szerint erre akkor se kerül sor idén, ha esetleg sikerül legyőzni a Red Bullt.

A hétszeres világbajnok legenda, Michael Schumacher öccse ugyanis a Mercedest és Lando Norrist jelölte meg az energiaitalosok potenciális kihívójaként Eddie Jordannal beszélgetve, s amikor az egykori csapatfőnök visszakérdezett, hogy a Ferrarit miért hagyta ki, Schumacher így indokolt:

ralf-2023

„A két versenyzőt illetően nem tudod, hogy mire számírthatsz. Úgy értem, ha vezetnek egy futamot, megpördülnek vagy ütköznek, még ha nem is egymásnak, de gyakran követnek el meglepő, buta hibákat” – mondta, majd így folytatta:

„Szerintem Fred Vasseur eddig jó munkát végez, már látható, hogy a csapat egy kicsit jobban összeállt, kevesebb hibát követnek el, nagyon jók a kiállások, de jelen pillanatban nem őket látom a legnagyobb esélyesnek. Persze lehet, hogy tévedek, majd az első teszten vagy az első két futamon meglátjuk, utána szerintem könnyebb lesz ezt megítélni.”

leclerc-sainz

Vásárold meg akciósan F1-es falinaptárunkat

Januári akció a Formula webshopjában: vásárold meg kedvezményesen 2024-es F1-es falinaptárunkat! Látványos fotókat tartalmazó, lapozható, A3-as méretű Formula-1-es falinaptár, az Autósport és Formula Magazin jóvoltából! A kalendárium lapjain emlékeztetőül feltüntettük a 2024-es F1-es nagydíjak napjait, most pedig 25% kedvezménnyel lehet a tiéd! Részletek a képre kattintva!