DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 14. hétfő

Kyle Larson: Az F1-en és az IndyCaron kívül bárhol megverném Verstappent

A 2021-es NASCAR-bajnok, a sprint car-versenyzésben szép sikereket elérő és tehetségét az idei Indy 500-on is megvillantó Kyle Larsont a Knoxville Nationals megnyerését követően arról kérdezte egy újságíró, hogy szerinte le kell-e győznie Max Verstappent ahhoz, hogy a világ legjobb autóversenyzőjének tartsák. Az amerikai klasszis szerint a sokoldalúsága mellette szól a Verstappennel való összehasonlításban:

„Pontosan tudom, hogy összességében jobb autóversenyző vagyok nála” – felelte Larson. „Kizárt, hogy Verstappen beüljön egy sprint carba, és megnyerje a Knoxville Nationalst. Kizárt, hogy megnyerje a Chili Bowlt. Kizárt, hogy megnyerjen egy NASCAR-futamot Bristolban. Persze valószínűleg az is kizárt, hogy én megnyerjek egy F1-es futamot Monacóban, de szerintem nekem nagyobb esélyem lenne arra, amit ő csinál, mint neki arra, amit én csinálok.”

„Önbizalmat ad nekem, hogy tudom, jobb vagyok nála. Talán nem egy IndyCar- vagy egy F1-es autóban, de az open-wheel az egyetlen ilyen szakág. Szerintem minden másban legyőzném őt. Ezt idézhetik nyugodtan!” – mondta Larson, aki arra a felvetésre is kitért, hogy a motorsport esetleg szerepet kapna az olimpián. Az amerikai versenyző szerint sajnos nem illik az ötkarikás játékok programjába a versenyzés, pedig ő maga szívesen elindulna ott, és összecsapna más országok legjobb pilótáival – így például Max Verstappennel.

larson-indy-2024

Az FIA válaszolt a pilóták panaszaira a pályahatárokkal kapcsolatban

Amint arról mi is beszámoltunk, több pilóta is szóvá tette, hogy kész káosz alakult ki Ausztriában a pályahatárok miatt, a vasárnapi futam során nem kevesebb, mint 43 kört ítéltek szabálytalannak a felügyelők, négyen pedig ötmásodperces büntetést is kaptak a sorozatos kihágásokrét. A versenyzők szerint betarthatatlan volt az, amit kértek tőlük és túl súlyosnak érzik ezeket a büntetéseket - az FIA viszont nem érti, hogy mi a probléma.

A szövetség szóvivője elmondta, hogy egész évben ugyanezt az elvet követték, a fehér vonal jelenti a határt, azt nem lehet átlépni és ezt pont azért egységesítették, mert korábban pályánként változtak a határok és a szabályok, de a versenyzők változtatni akartak ezen. Ezért jött a mindenhol egységes fehér vonalat figyelő értékelés, ami itt, Ausztriában különösen keménynek bizonyult, mert bizonyos kanyarokban folyamatosan átcsúsztak a vonalon az autók négy kerékkel. Az FIA arra is felhívta a figyelmet, hogy minden esetben egész pontosan követte a szabályokat: két figyelmeztetés után harmadikra jött a fekete-fehér zászló, negyedikre pedig az ötmásodperces büntetés. Minden eset világos volt a videók alapján, egyszerűen betartották a szabályban leírtakat.

-00122027_206

fotó: dppi

 

Sainz lassúnak érezte a sportbírók reakcióját

Éppen a második helyet vehette volna át Max Verstappentől az Osztrák Nagydíjon Carlos Sainz, amikor füstölni kezdett a Ferrarija. A spanyol félreállt az autóval, amely idő közben ki is gyulladt, így értelemszerűen gyorsan menekülni akart az ülésből, csakhogy a pálya lejtése miatt a versenygép pedig majdnem visszagurult az aszfaltcsíkra. Mire a sportbírók végre kitámasztották az F1-75-öst és Sainz kiszállhatott belőle, már komoly lángokban állt az autó, ezért a versenyző úgy érzi, meg kell vizsgálniuk, hogyan tehetnék gyorsabbá a hasonló helyzetek kezelését a jövőben:

„Egyértelmű, hogy nem volt ideális vagy könnyű helyzet, hiszen láttam a tükrökben, hogy kigyulladt az autó, de közben a féket is nyomtam” – nyilatkozta Sainz a RaceFans.net hasábjain. „Amint megpróbáltam kiszállni, láttam, hogy az autó hátragurul, és nem akartam teljesen magára, irányítás nélkül hagyni az autót. Hívtam a marsallokat, hogy segítsenek valamit tenni a kerékhez, ami megállítja a gurulást. De úgy gondolom, az egész folyamat kissé lassú volt. Egy ponton viszont már akkora volt a tűz, hogy önállóan ki kellett szállnom az autóból. Szerintem épp akkor ért oda az első sportbíró és állította meg az autót.”

sainz-spielberg-tuz-dppi-f1

fotó: DPPI

Apja legendás Ferrarijával parádézott Spielbergben Niki Lauda fia – videó

Számos egykori ikonikus versenyautó pályára gördült a Legendák parádéja keretében az F1-es Osztrák Nagydíj hétvégéjén: Ralf Schumacher williamses menetéről már onboard felvételt meg is osztottunk. Az egyik legkülönlegesebb párosítás azonban alighanem Mathias Lauda és a Ferrari 312B3-as duója volt, hiszen az osztrák pilóta háromszoros F1-es világbajnok édesapja egykori versenygépébe ülhetett be a Red Bull Ringen. A számos egyéb nyalánkságot tartalmazó videóban 4:20-tól indul Lauda része:

Megint a McLaren vitte a prímet a kerékcseréknél

Idén már negyedik alkalommal (viszont Imola óta először) bizonyult a leggyorsabbnak a bokszkiállások tekintetében a McLaren: az Osztrák Nagydíjon 2,25 másodperc alatt cserélték le Daniel Ricciardo abroncsait, ezzel megelőzték a Max Verstappennel 2,33 másodpercet produkáló Red Bullt és a Nicholas Latifi cseréjével 2,38 másodperc alatt végző Williamst. A wokingiak számlálják a legtöbb elsőséget ebben az összevetésben 2022-ben a háromszor leggyorsabb Red Bull előtt, viszont ha pontoznánk az egyes futamokon elért sorrendet, még az energiaitalosok vezetnének. Rajtuk kívül egyébként az Alpine két, a Ferrari és a Williams egy-egy alkalommal volt a legjobb a bokszban. Íme, a spielbergi három leggyorsabb kerékcsere videón is:

Binotto nézni sem bírta az Osztrák Nagydíj végét

Akárcsak Silverstone-ban, a Red Bull Ringen is kettős győzelmet arathatott volna a tempó alapján a Ferrari. Ám az éppen a második helyért csatázó Carlos Sainz motorja elfüstölt és kigyulladt, így ő kiállni kényszerült, és Charles Leclerc elsősége is veszélyben forgott a beragadó gázpedál miatt a hajrában. Mattia Binotto, aki nem is tagadta a verseny után, hogy aggodalomra adnak okot a folyamatos megbízhatósági problémák, nem is bírta nézni a futam végét:

„El kell ismernem, nagyon ideges voltam. Csalódott is azok után, ami Carlosszal történt. De annyira ideges voltam, hogy az utolsó három körben már nem is néztem a futamot” – nyilatkozta a Scuderia csapatvezetője a Motorsport.com szakoldalnak.

binotto-ferrari-pitwall-spielberg-dppi

fotó: DPPI

Pokolian megégett Carlos Sainz autója

Bár egy kettős győzelemre is jó esély volt, végül csak Charles Leclerc sikerének örülhetett a Ferrari, miután Carlos Sainz autója kigyulladt a futam utolsó szakaszában. A spanyol pilóta szerencsére sértetlenül megúszta ezt az esetet, a versenygép viszont komoly károkat szenvedett, amit az alábbi fotók is jól bizonyítanak.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Autosport (@autosport) által megosztott bejegyzés

Így szórakoztatta a közönséget Ralf Schumacher a futam napján

A Formula-1 eseményei, valamint az egyéb betétfutamok mellett rengeteg más programmal is készültek a szervezők, hogy a helyszínre látogatók a lehető legjobban érezzék magukat. Ilyen volt például a Legendák Parádéja nevű esemény is, ahol korábbi F1-es autók gurultak pályára. A vasárnapi menetben részt vett Mathias Lauda, a Ferrari 312B3 volánja mögött, Zak Brown, a Lotus 79-ben, a Brabham BMW BT52-t kormányozva Riccardo Patrese, és Martin Brundle, is tiszteletét tette a Benetton B192-vel. A sor elején David Coulthard haladt, aki a Red Bull RB8-at hajtotta meg, mögötte pedig Ralf Schumacher érkezett 2003-as versenygépével, a BMW Williams FW25-tel, az eseményről pedig egy lenyűgöző fedélzeti kamerás felvételt posztolt közösségi oldalán.

Hasonló tartalmakért érdemes csatlakozni Formula Retro nevű Facebook-csoportunkhoz. 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Ralf Schumacher (@ralfschumacher_rsc) által megosztott bejegyzés

A Ferrari hosszú idő után nyert újra Ausztriában

Úgy látszik magára talált a Ferrari, miután Charles Leclerc Osztrák Nagydíjon aratott sikerével már zsinórban második győzelmüket aratták, de ezzel egy hosszú negatív szériát is lezártak. Az ausztriai helyszínen ugyanis utoljára 2003-ban nyertek futamot Michael Schumacher révén. Sokáig úgy tűnt, ez lesz az utolsó futam az országban, ám az addig A1 Ring néven ismert pálya 2014-ben Red Bull Ring néven visszatért, azóta viszont csak a Mercedes, és az energiaitalos alakulat pilótái tudtak diadalmaskodni.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Autosport (@autosport) által megosztott bejegyzés

„Remélem, hogy meg tudjuk oldani” – értetlenül áll a Red Bull a futamon történtek előtt

Teljesen váratlanul érte a Red Bullt az a gumikopás, amivel a vasárnapi Osztrák Nagydíjon szembesült Max Verstappen: nagyon hamar elfogytak a közepes és a kemény keverékű abroncsok is a világbajnok autóján, amire addig semmilyen szimuláció és a szombaton megnyert sprint sem utalt. Egyelőre nem tudják, hogy mi okozta a problémát.

"A pénteki és szombati fölényünk után ez teljességgel váratlan volt. Egyelőre nem tudjuk megmagyarázni azt a gumikopást, amivel most meg kellett birkóznunk. Még ennél is nagyobb meglepetés volt az, hogy az utolsó szett abroncson megvolt a tempó és a gumihőmérséklet, illetve a kopás is rendben volt. Szóval mi történt? Remélem, hogy meg tudjuk oldani" - idézi dr. Helmut Marko szavait a RacingNews365.com.

1_4

fotó: dppi

 

Extreme-E: Rosberg csapata nyerte a harmadik fordulót

Szardínián folytatódott az Extreme-E széria 2022-es idénye, ahol a bajnokság történetében először rendeztek dupla fordulót. Az idei naptár második és harmadik eseményét is itt bonyolították le Sziget X-Prix néven, előbbit az előző hét szerdán-csütörtökön, míg utóbbira már hétvégén került sor. Az érdekesség, hogy mindkettőn a Rosberg X Racing párosa, Mikaela Ahlin-Kottulinsky és Johan Kristoffersson bizonyult a legjobbnak, de csak a harmadik forduló után örülhettek igazából. A csütörtöki döntőben utólag 30 másodpercre megbüntették őket baleset okozásáért, vasárnap viszont már kijött nekik a lépés.

A finalába izgalmas futamok után végül Rosbergék mellett az X44, az Abt Cupra, az Acciona Sainz XE Team, és az Andretti United jutott be, ahol a rajtot végül a német csapat pilótája Nasser Al-Attiyah kapta el a legjobban, Kristoffersson előtt, mögöttük pedig Sebastian Loeb, Timmy Hansen, és idősebb Carlos Sainz érkezett. A spanyol számára végül ez a verseny is csalódással ért véget, a kétszeres ralivilágbajnok ezúttal egy technikai gond miatt adta fel a futamot. A folytatásban a pilótacserék döntőnek bizonyultak, miután az Abt Cupránál az Al-Attiyah helyére érkező Jutta Kleinschmidt öve nem lett rendesen bekötve, így végül kizárták az alakulatot, de ettől függetlenül is a Rosberg-csapat győzött volna, mivel Ahlin-Kottulinsky a pályán is elment az Abt autója mellett. A második helyet végül az X44 párosa, Cristina Gutiérrez és Sebastian Loeb örökölték meg, míg a dobogó legalsó fokára az Andretti egysége, Catie Munnings és Timmy Hansen állhattak fel.

A folytatás ősszel következik szeptember 24-25 között Chilében.

NASCAR: Őrült végjáték után Chase Elliott nyert Atlantában

A Quaker State 400-ra keresztelt versennyel folytatódott a NASCAR Cup Series 2022-es szezonja, melyet az Atlanta Motor Speedwayen rendeztek meg. A pályán gyakorlatilag hazai környezetben versenyezhetett Chase Elliott, aki Georgia állam szülöttje, így a helyszínen is rengeteget szorítottak a sikeréért. Bár nem volt egyszerű dolga, a 2020-as bajnok a futam jelentős részében az élen tudott maradni, az első két szakaszt megnyerte, és 260 körből 97-et vezetett. A verseny második fele azonban rengeteg drámai pillanatot hozott, az események középpontjába pedig Ross Chastain került. A Trackhouse Racing versenyzője szinte végig az élmezőnyben volt annak ellenére, hogy az autója bal oldala jelentősen megsérült, ám erről többnyire azok az ütközések tehettek, melyekben jelentős szerepet vállalt.

A 91. körben  Martin Truex Jr. Toyotáját ütötte ki, amivel sikeresen összehozott egy tömegbalesetet, majd a folytatásban nem sokkal később Denny Hamlint forgatta ki, akinek innentől kezdve nem volt szerencséje. Hamlint az újraindítás után szinte rögtön a falba tették Logano, és Bell közreműködése révén. Az utolsó körök végül hatalmas harcot hoztak, és csak a sárga zászlós periódusok mentették meg többek között Elliottot attól, hogy kifogyjon az üzemanyag, így azonban végig nyomhatták a kockás zászlóig. A Hendrick Motorsports pilótája számára ekkor Corey LaJoie jelentette a legnagyobb veszélyt, aki mindössze a 30. helyről rajtolt, és csak kevés hiányzott ahhoz, hogy megszerezze karrierje első győzelmét, ám Elliott blokkolta őt, így a Spire Motorsports versenyzője megcsúszott és összetörte az autóját, eldöntve ezzel minden fontos kérdést. Elliott ezzel idei harmadik futamgyőzelmét szerezte, erre pedig kizárólag ő volt képes eddig ebben az idényben. 

Vettel és a fékpor: Ezt nem túl egészséges belélegezni

Sötétebb, poros arccal és ruházattal jelent meg az Osztrák Nagydíj utáni gyorsinterjún Sebastian Vettel és amikor megkérdezték tőle, hogy minden rendben van-e vele, elárult: az arcába kapta a fékport a verseny alatt.

"Őszintén szólva ez egy olyan dolog, amin szerintem dolgozni kellene. A fékcsövek idei kialakítása ugyanis olyan, úgy van megtervezve, hogy az első tengely az összes fékport az arcunkba küldi. És ez nem túl jó. Nyilván a fékpor nem az, amit túl egészséges lenne belélegezni. Szóval remélem, hogy az FIA ezt megnézi, mert értelmetlen és könnyű változtatni rajta" - mondta Vettel a Sky Sportsnak.

vet_1

Maxime Martin kimaxolta a zolderi ETCR-hétvégét

Zolderben folytatódott az Elektromos Túraautó-világkupa 2022-es idénye, ahol ezúttal egy hazai pilóta vitte a prímet. Maxime Martin ugyanis mindent megnyert a Pool Furious elnevezésű csoportban: ő volt a leggyorsabb a kvalifikáción, majd a negyed- és az elődöntőn is elsőként ért célba, végül pedig a szuperdöntőben is dominált. Ezzel a belga versenyző a maximális 100 pontot zsebelte be, s így a Romeo Ferraris pilótája lett a „Hétvége királya” is.

A második legtöbb pontot (szám szerint 89-et) a cuprás Adrien Tambay gyűjtötte, miután ő pedig a Pool Fast csoport szuperdöntőjét nyerte meg, ezzel pedig ismét magához ragadta a vezetést az összetettben, miután márkatársa, Mattias Ekström ezúttal csupán negyedik lett a pontok összesítése után.

Ami pedig Michelisz Norbertet illeti, a jaramai hatodik hely után Zolderben a 11. helyet csípte meg a tabellán 33 ponttal: a Hyundai magyarja a maga hatosának szuperdöntőjét a negyedik pozícióban zárta.

martin-etcr-zolder-1

Leclerc, Verstappen és Hamilton is büntetést kapott, Alonso nem

Az Osztrák Nagydíj után a Ferrari, a Red Bull és a Mercedes képviselőjét is beidézték a stewardokhoz a parc fermé-szabályok megsértése miatt. A meghallgatás után végül mindhárom esetben 10 ezer dolláros pénzbüntetést szabtak ki, de mindegyiket felfüggesztették. Hogy mi történt? Mindhárom versenyző fizioterapeutája vagy segítője belépett a zónába engedély nélkül, ez pedig tiltott - éppen a futam előtt hívták fel rá a figyelmet, hogy a mérlegelés előtt semmit ne adjanak oda a pilótáknak. 

Nem kapott viszont büntetést Fernando Alonso, akinél az előzetes hírek szerint rosszul rögzítették az egyik kereket, emiatt kellett visszatérnie a bokszba. A videók alapján azonban az derült ki, hogy az Alpine szerelői mindent jól csináltak, nem is tűnt fel nekik, hogy bármi rosszul sikerült volna, a felvételeken úgy látszik, hogy a helyére került és kellőem meg is szorult a kerék, ám a hármas kanyarnál mégis lelazult - ezt Alonso azonnal jelezte, visszament a bokszba, de ő sem volt biztos a dolgában, csak annyit mondott, hogy talán a bal elsőt kellene megnézni valamiért. Emiatt a felügyelők végül úgy döntöttek, hogy nem szabnak ki büntetést, mert nem történt meg a "nem biztonságos kiengedés", hiszen maga a kiengedés biztonságosnak tűnt.

Szintén büntetést kapott viszont Lando Norris, Guanyu Zhou, Pierre Gasly és Sebastian Vettel, mindannyian öt másodpercben "részesültek" a pályahatárok folyamatos megszegéséért, de ez nem változtat a futam végeredményén - ugyanakkor mindannyian bezsebeltek egy-egy büntetőpontot is.

-00122027_064

fotó: dppi

Sainz kigyulladása, Leclerc drámája és győzelme – ez volt az idei Osztrák Nagydíj

A Formula-1 szokásos futamösszefoglalója szűk hét percbe fért bele – íme a spielbergi futam fontos jelenetei (a képre vagy ide kattintva):

pf34_1

F2: Büntetések tömkelege a versenyt követően, Sargeant a győztes

A kockás zászló a holland Richard Verschoort intette le először a ma reggeli F2-es főversenyen, technikai szabálysértés miatt a felügyelők azonban utólag kizárással sújtották a Trident versenyzőjét, hiszen autójában nem maradt a szükséges mintavételhez elegendő mennyiségű üzemanyag. 

A győzelmet így a második helyen befutó Jehan Daruvala örökölte volna meg, a felügyelők azonban nála is szabálysértést állapítottak meg, miután csapata, a Prema gépekkel szárította az indiai rajthelyét, ami a szabályok szerint tilos. Daruvalára 20 másodperces időbüntetést róttak ki a felügyelők, a győzelem így az eredetileg harmadik helyen célba érő Logan Sargeant ölébe hullott, aki a múlt heti silverstone-i főversenyt követően második F2-es győzelmét aratta. 

A büntetések következtében a második pozícióba Enzo Fittipaldi lépett előre, a harmadik hely pedig a szenzációs versenyt futó Roberto Merhié lett végül.

MiniDrivers sprint: Megint egymással harcoltak a Ferrarik

Ahogy már megszokhattuk, ezúttal is nagyon gyorsan megérkezett a sprint összefoglalója miniéktől.

F3: Hadjar nyert az esőben, Tóth László 19.

Az eső miatt biztonsági autóval és gördülő rajttal vette kezdetét az F3-as főfutam a Red Bull Ringen, de a Hitech fiatalja, Isack Hadjar jól alkalmazkodott a körülményekhez és magabiztos teljesítménnyel nyert a vizes pályán. A pole-ból rajtoló Hadjar már az első körökben közel három másodperces előnyt alakított ki, majd ugyan egy későbbi biztonsági autó miatt ez a fórja eltűnt, de az újraindítást követően ismté ő diktálta az iramot - nem lehetett utolérni, a silverstone-i sprint után így újabb futamgyőzelmet aratott.

A bajnoki éllovas Victor Martins behozta a második helyre az ART autóját, a dobogóért pedig a két Prema, Ollie Bearman és Arthur Leclerc csatázott - végül előbbi jött ki győztesen ebből a küzdelemből. Tóth László újabb top20-as eredményt szállítva a 19. helyen ért célba.

pf3_17

Videó: Ez történt a szombati sprinten

Megérkezett a sprintverseny összefoglalója. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

WEC: A Glickenhaus a pole-ban, problémák a Peugeot-nál

A Glickenhaus Racing 708-as számú alakulata nyerte az Endurance-világbajnokság hétvégi monzai fordulójának időmérő edzését, miután Romain Dumas 1:35,416-os idővel szerezte meg az első helyet. A második rajtkockát majd kilenc tizeddel lemaradva a Brendon Hartley vezette 8-as Toyota GR010 Hybrid szerezte meg, míg a harmadik legjobb időt 1:36,489-cel Nicolas Lapierre érte el az Alpine A480 fedélzetén. A negyedik helyet megszerző 7-es Toyotát vezető Kamui Kobayashi mögé érkezett 1:37,253-as idővel a bemutatkozó új 94-es Peugeot 9X8, Gustavo Menezes vezetésével, míg a csapattárs Mikkel Jensen 93-as autója a két Lesmo-kanyar közötti szakaszon megállt, és mért idő nélkül csak a 20. helyen végzett

Dumas a sikere után így nyilatkozott: „Nagyon boldog voltam, hogy megtettem néhány jó kört. Jó volt a sebességünk, és a köridők nagyon egyenletesek voltak.”

Az LMP2 kategória legjobb idejét Filipe Albuquerque érte el a 22-es United Autosports Oreca 07-Gibsonjával, Mathias Beche ARC Bratislava és Habsburg Ferdinánd WRT Orecái előtt. A Ferrari tarolt a GTE Pro-ban, az első és harmadik helyre az AF Corse autói, sorrendben Alessandro Pier Guidi és Antonio Fuoco érkezett, közéjük Nick Tandy ékelődött be a Chevrolet Corvette-tel. A GTE Am-ban némi meglepetésre az Iron Dames Ferrari női csapata volt a leggyorsabb Sarah Bovy vezetésével.