DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 2. szombat

F1-es erősorrend: Perez már Sargeant mögött

A Formula Podcast futamértékelő adásainak állandó eleme a pontozás: a műsor két állandó szereplője, Mészáros Sándor, az egyetlen állandó F1-es akkreditációval rendelkező magyar újságíró, valamint Gellérfi Gergő, az Autósport évkönyv szerkesztője a mezőny minden tagjának hétvégi teljesítményét 1 és 10 pont között értékelik.

A pontozás során az elért eredmény mellett a körülmények, az autóban rejlő lehetőségek, a csapattárshoz viszonyított teljesítmény, az elkövetett hibák mennyisége és az összbenyomás is szerepet játszanak. Kerek 10-est csak a tökéletes vagy ahhoz nagyon közeli versenyhétvége érdemelhet, a 6-os az átlagos teljesítmény, míg 3-tól lefelé már az F1-ben évente csak néhány alkalommal látható botrányos produkciókat értékeljük.

A Belga Nagydíj után továbbra is Max Verstappen vezeti ezt a rangsort, mögötte Lando Norris és Oscar Piastri révén a két McLaren-pilóta következik, de George Russell javított és már ott van a top négyben, míg a két Ferrari-versenyző rontott a számain. Zölddel láthatóak azok, akik javítottak, arra viszont felhíavnánk a figyelmet, hogy Sergio Perez immár Logan Sargeant mögé csúszott, és Guanyu Zhouval holtversenyben az utolsó helyen található.

Az F1-es versenyzők erősorrendje az első 14 nagydíj, vagyis a nyári szünet előtti időszak átlaga alapján:

podcast-rankings_14

A Formula Podcast Belga Nagydíjat értékelő adását itt tudjátok meghallgatni:

Kora reggeltől késő estig autó-motorsportos dömping F1-es Monacói Nagydíjjal – vasárnapi menetrend

Elképesztően sűrű lesz a tavasz utolsó vasárnapja autó-motorsportos szempontból. A két kiemelkedő természetesen a Formula-1-es Monacói Nagydíj és az Indy 500 lesz – legalábbis remélhetőleg, Indianapolisba ugyanis komoly esőt jósolnak… De ezen kívül lesz persze Formula-3 és Formula-2 is, a MotoGP-ben mindhárom kategóriában a Katalán Nagydíjat rendezik meg Barcelonában, a Formula-E Sanghajban versenyez, ha pedig mindez nem lenne elég, lesz DTM és késő éjjel NASCAR is. Itt a teljes vasárnapi menü:

8:00 Formula–3, főfutam (M4 Sport)

09:03 Formula-E, második futam (Eurosport 1)

9:40 Formula–2, főfutam (M4 Sport)

9:45-10:05 DTM, második időmérő

11:00 Moto3, futam (Aréna4)

12:15 Moto2, futam (Aréna4)

13:30 DTM, második futam (Match4)

14:00 MotoGP, futam (Aréna4)

15:00 Formula–1, futam (M4 Sport)

18:45 Indy 500 (Aréna4)

00:00 NASCAR Cup Series, futam (Aréna4)

f1-monaco-ferrari-leclerc

Döntöttek a felügyelők Sainz feltartásos ügyében

Két feltartásos incidenst is vizsgáltak a stewardok a Formula-1-es Monacói Nagydíj időmérőjét követően. Az élmezőny szempontjából a lényegesebb incidens Carlos Sainz és Alexander Albon között történt még a Q1-ben, amikor a spanyol a 15/16-os sikánban tartotta fel a Williamst. A felügyelők a felvételek és a bizonyítékok vizsgálata során arra jutottak, hogy a Ferrari értesítette Sainzt a thai-brit pilóta érkezéséről, ő pedig igyekezett is a lehető leghamarabb félreállni Albon útjából.

Sainz utólag úgy fogalmazott, hogy talán átvághatta volna a pályát, hogy biztosan több helye legyen a versenytársának, de ezt nem érezte szükségesnek, míg maga Albon úgy értékelte, hogy talán hatással volt a gyorskörére az incidens és veszíthetett miatta egy-másfél tizedmásodpercet, számára „szürke zóna” volt, hogy feltartotta-e őt az 55-ös autó vagy sem. Ráadásul mivel beláthatatlan és szűk kanyarok jellemzik a pálya vonatkozó szakaszát, a felügyelők végül úgy döntötték, nem büntetik Sainzt, aki így megtarthatja a harmadik rajthelyét a monacói rajtrácson.

f1-sainz-monaco-ferrari-1

A másik esetben Nico Hülkenberg tartotta fel Esteban Ocont. Büntetést azonban itt sem osztottak ki, ám más okokból kifolyólag. A Haasnál (és egyébként az Alpine-nál sem) ugyanis nem működött megbízhatóan a rádiókommunikáció a csapat és a pilóta között, így hiába próbálták figyelmeztetni Hülkenberget Ocon közeledésére, a német nem kapta meg az üzenetet. Ocon emellett azt is elismerte, hogy enélkül a beláthatatlan 3-as kanyarban nem érzékelhette hamarabb a haasos az ő érkezését, és nem igazán tartotta fel őt ténylegesen a rivális, mert a 4-es kanyartól kezdve Hülkenberg is növelte a tempót. Persze Hülkenbergnek valószínűleg amúgy sem számított volna a szankció, hiszen a Haas DRS-énél pedig szabálytalanságot találtak, amiért kizárás járhat...

Szabálytalannak találták a Haasok DRS-ét, kizárhatják őket az F1-es időmérőről

Lehet, hogy utólag fog változni a Formula-1-es Monacói Nagydíj kvalifikációjának végeredménye, az utólagos technikai ellenőrzésen ugyanis szabálytalanságot találtak mindkét Haas DRS-énél. Jo Bauer, az FIA technikai delegáltja által jegyzett dokumentum alapján Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg autóján is megvizsgálták a hátsó szárny legfelső állítható elemét, amelynek külső része mindkettejüknél meghaladta a megengedett 85 mm-es értéket. Ezért Jo Bauer a felügyelők elé terjeszti az ügyet, de a hasonló technikai kihágások rendszerint kizárásokkal szoktak végződni. Hülkenberg a 12., Magnussen a 15. helyre kvalifikálta magát eredetileg.

Két másik ügyben is zajlanak vizsgálatok egyébként: a harmadik rajthelyet szerző Carlos Sainzt Alexander Albon feltartása miatt idézték, míg Hülkenberget Esteban Oconé okán – bár valószínűleg a fenti DRS-es vétség miatt ez utóbbinak nem lesz jelentősége.

f1-haas-monaco-1

Megtriplázódhat az új F1-es csapatok „belépti díja” 2026-tól

Folyamatosan zajlanak az egyeztetések a 2026-ban életbe lépő új Concorde-egyezményről, amely a Formula-1 működését szabályozza például kereskedelmi szempontból. A Motorsport.com portál ismét egy újabb részletről számolt be ezzel kapcsolatban a Ferrari maximalizált történelmi bónusza után: az érintett felek állítólag egy jelentősen megemelt összegű és új rendszerű „felhígulás elleni” díjat vezetnének be az esetlegesen beszálló új F1-es istállók számára.

A téma rendkívül forró az utóbbi időszakban az Andretti Cadillac projekt elutasítása, de a háttérben továbbra is zajló előkészületei miatt. A jelenlegi egyezményben 200 millió eurós „belépti díjat” szabtak meg a potenciális új csapatoknak, amellyel a mezőny bővítésével esetlegesen kieső bevételeit igyekeznének kompenzálni a mostani alakulatoknak. Csakhogy az összeg meghatározása óta sokkal jobb anyagi helyzetbe került az F1 és ezáltal a csapatok is, így most már sokkal nagyobb összegű kompenzációra lenne szükség – ami nem először merül fel az utóbbi bő egy évben.

Az idézett lap úgy tudja, hogy egy olyan rendszer szerepel az új javaslatban, amellyel 2026-ban 600 millió euró – azaz a mostani érték háromszorosa – lenne a „belépti díj” egy új csapatnak, viszont ez folyamatosan növekedne, 2028-ban például már 700 milliós lenne az összeg. Mindehhez pedig azt is hozzávennék, hogy egy új csapat az első F1-es szezonjában nem is részesülhetne semmilyen pénzdíjból, ami a mostani istállóknak kijár. Kérdés, hogy ezek a módosítások mennyiben módosítanák például Andrettiék ambíciót – akiknek Christian Horner vezetésével amúgy is azt üzenték a csapatfőnökök pénteken, hogy inkább vegyenek meg egy jelenlegi gárdát ahelyett, hogy 11.-ként próbálnak meg beszállni a száguldó cirkuszba.

f1-start-imola-2024

Új szabályt iktatott be a versenyigazgató a bokszutcai tolakodás ellen

Mióta az FIA szigorúan szabályozza a lassú haladást a pályán a kivezető körökön, a versenyzők a bokszutca végéről való elindulással igyekeznek különbséget tartani az előttük levőkhöz képest. Ez magában hordozza a kockázatot, hogy az időmérős fázisok végén a sor hátuljára kerülő versenyzők lekéssék a gyorskört: ezért látjuk sűrűn, hogy valaki a garázsokkal szomszédos belső sávból betolakodik a gyorssávba.

Monacóban, a legrövidebb pályán különösen kaotikus lehet a bokszutcai forgalom, ennek megakadályozására Niels Wittich versenyigazgatói jegyzeteibe beiktatott egy új szakaszt: „Egy autót akkor tekintünk a gyorssávban levőnek, ha egy gumiabroncsa átszelte a gyorssávot és belső sávot elválasztó folyamatos vonalat. Az átszelte ebben az esetben azt jelenti, hogy a gumiabroncs egésze a gyorssávot és belső sávot elválasztó vonal garázsok irányából nézve távolabbi oldalán helyezkedik el” – mondja ki a szabály betűje.

Azaz a gyakorlatban a tolakodó versenyző csak akkor sorolhat be a gyorssávba a folyamatos, Monacóban sárga festésű vonalon keresztül, ha elég hely van az első kerék számára – ellenkező esetben kockáztatják a feltartást. Az eddigiekben a versenyzők arra játszottak, hogy egy rivális a lehetséges ütközés elkerülése érdekében lassít és beengedi őket.

Jön az F1-es szezon legfontosabb időmérője Monacóban – szombati menetrend

Szombat kora délután a harmadik szabadedzéssel, majd 16 órától az időmérővel folytatódik a Formula-1-es Monacói Nagydíj hétvégéje: utóbbi kiemelt jelentőségű, hiszen előzni szinte lehetetlen a hercegség utcáin, így a pole már önmagában fél siker. Az F2-esek és az F3-asok számára már a sprintverseny jön Monte-Carlóban, és ugyanez igaz a MotoGP-sekre is Barcelonában, bár ők előbb délelőtt még a kvalifikációt is lefutják. Ha pedig ez nem lenne elég, lesz még többek között Formula-E és DTM is – itt a mai program:

Szombat

09:03 Formula-E, első futam (Eurosport 1)

10:10-10:40 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)

10:45 Formula–3, sprintfutam (M4 Sport)

10:50-11:30 MotoGP, időmérő (Aréna4)

12:30-13:30 Formula–1, harmadik szabadedzés (M4 Sport)

13:30-13:50 DTM, első időmérő

14:15 Formula–2, sprintfutam (M4 Sport)

15:00 MotoGP, sprintfutam (Aréna4)

16:00-17:00 Formula–1, időmérő (M4 Sport)

17:00 DTM, első futam (Aréna4)

23:50-01:00 NASCAR Cup Series, időmérő

f1-monaco

Szerződést hosszabbított F1-es vezető mérnökével a Red Bull

A Motorsport értesülései szerint újabb fontos szakember hosszú távú jövőjét biztosította be a Red Bull: a lap úgy tudja, hogy Paul Monaghan vezető mérnök meghosszabbította a szerződését az energiaitalosokkal. Monaghan azóta az istálló tagja, hogy azt a Red Bull 2005-ben felvásárolta a Jaguartól.

Az elmúlt hetekben ugyan Adrian Newey jövő év eleji távozása volt a fókuszban a bikák kapcsán, de közben több fontos technikai szakember maradása vált biztossá. A technikai igazgató Pierre Wache – aki Newey távozásával még fontosabb szerepet kap majd – például szintén hosszabbított, ahogy az aerodinamikai részleget irányító Enrico Balbo, valamint a teljesítménymérnöki részlegért felelő Ben Waterhouse is. A következő Jonathan Wheatley lehet: a sportigazgató állítólag keresett lehetőségeket más csapatoknál, de egyre inkább úgy tűnik, hogy marad ő is a Red Bullnál.

f1-monaghan-redbull

Espargaro pénteki körrekorddal öblítette le a bejelentését, Marquez megint Q1-es

A Katalán Nagydíjjal folytatódik a hétvégén a MotoGP szezonja, a mezőnyre pedig szokás szerint két tréning várt pénteken. A délelőtti tét nélküli gyakorláson Jorge Martin volt a leggyorsabb, a lényeg azonban a délutáni egyórás edzés volt, amelyen eldőlt, kik jutnak automatikusan az időmérő második felvonásába.

Az utolsó percek tűzijátékából a visszavonulását a minap bejelentő Aleix Espargaro jött ki győztesen, 1:38,562-es rekordidővel zárt az élen az Apriliával. Remekül mentek a KTM-ek is, hiszen Brad Binder úgy is második lett, hogy kétszer is (!) bukott az edzésen, míg Pedro Acosta harmadik, Jack Miller pedig ötödik lett. Közéjük a címvédő Francesco Bagnaia férkőzött be legjobb ducatisként, míg a vb-éllovas Martin hatodikként zárt.

motogp-aleix-espargaro-3

A top 10-be és ezáltal a Q2-be Enea Bastianini, Franco Morbidelli, a Yamahával meglepetésre Alex Rins, valamint Maverick Vinales fért még be. Kiszorult viszont onnan a két Marquez, a hajrában eleső Alex, valamint a Le Mans után ismét haloványabban kezdő Marc. Bukott még amúgy Fabio Quartararo, valamint Fabio di Giannantonio is – utóbbi Binderhez hasonlóan duplázott. A sort az öt Honda zárta – igaz, a szabadkártyás Stefan Bradl délután motorra sem ült betegség miatt.

A péntek délutáni edzés végeredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):

1. Aleix Espargaró Aprilia 1'38.562  
2. Brad Binder KTM 1'38.634 0.072
3. Pedro Acosta Gas Gas Tech3 1'38.665 0.103
4. Francesco Bagnaia Ducati 1'38.695 0.133
5. Jack Miller KTM 1'38.702 0.140
6. Jorge Martín Pramac Ducati 1'38.793 0.231
7. Franco Morbidelli Pramac Ducati 1'38.831 0.269
8. Enea Bastianini Ducati 1'39.017 0.455
9. Alex Rins Yamaha 1'39.043 0.481
10. Maverick Viñales Aprilia 1'39.058 0.496
11. Álex Márquez Gresini Ducati 1'39.113 0.551
12. Marc Márquez Gresini Ducati 1'39.153 0.591
13. Miguel Oliveira Trackhouse Aprilia 1'39.350 0.788
14. Fabio Quartararo Yamaha 1'39.352 0.790
15. Marco Bezzecchi VR46 Ducati 1'39.382 0.820
16. Raúl Fernández Trackhouse Aprilia 1'39.420 0.858
17. Fabio di Giannantonio VR46 Ducati 1'39.479 0.917
18. Augusto Fernández Gas Gas Tech3 1'39.504 0.942
19. Johann Zarco LCR Honda 1'39.558 0.996
20. Takaaki Nakagami LCR Honda 1'40.028 1.466
21. Joan Mir Repsol Honda 1'40.256 1.694
22. Luca Marini Repsol Honda 1'40.318 1.756
  Stefan Bradl Honda -  

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Három dél-kelet-ázsiai ország is érdeklődik az F1 iránt

Az elmúlt hetek-hónapok híresztelései alapján új régió kerülhetett a Formula-1 fókuszába terjeszkedés céljából: miután az Egyesült Államokban már sikeresen megvetette a lábát a sportág három nagydíjjal, most Ázsiában, azon belül is a dél-keleti térségben nőtt meg az érdeklődés a száguldó cirkusz iránt. Ezt maga a Liberty Media vezére, Greg Maffei erősítette meg egy csütörtöki monacói eseményen, ahol azt is elárulta, hogy három ország is szívesen vendégül látná az F1-et a térségből: Thaiföld, Dél-Korea és Indonézia – szavai alapján „természetesen” mind városi versenyekkel. Maffei reméli, hogy a naptárba idén visszatérő Kínai Nagydíj sikere után bővülhet az ottani fordulók száma:

„Rengeteg az érdeklődés Ázsiából, sok városból kapunk érdeklődést. Ázsiát illetően ott van Thaiföld, Szöul és van érdeklődés Indonéziából is. Nagyon sok hely van, amely Formula-1-es futamot akar rendezni. Megvizsgáltuk annak a metszéspontját, hogy hol vannak és hol lehetnek a rajongóink, ki tudna egy remek versenyt rendezni és ki engedhetné meg azt ténylegesen magának – ennek a három körnek a kereszteződéseit. Úgy gondolom, könnyedén láthatunk majd egy második versenyt Dél-Kelet-Ázsiában” – idézi Maffei szavait az Autosport.

f1-korea

Sajtó: Sainz és a Williams tárgyal, a Mercedes miatt választhatja a csapatot

Carlos Sainz a Monacói Nagydíj csütörtöki médianapján nyilatkozta azt, hogy összes opcióját számba akarja venni, mielőtt kiválasztja a legjobbat közülük. A hírek szerint az opciók közé tartozik a Williams is – az angol és olasz nyelvű F1-es sajtóban több forrás erről számolt be.

Az Autosport arról ír, hogy a felek között „előrehaladt” állapotban tart az egyeztetés. A lap szerint a Red Bullnál Sergio Perez, a Mercedesnél pedig Andrea Kimi Antonelli miatt záródhat be az ajtó 2025-re, a nagy esélyesnek tartott Audi pedig azonnal dönteni szeretne.

Sainz és a Williams összekapcsolása nem új keletű: a spanyolt februári sajtóhírek szerint Grove-ban látták, miután a Ferrari bejelentette Lewis Hamilton leigazolását. Joggal merülhet fel a kérdés, miért lenne vonzó Sainz számára a jelenleg pont nélkül álló Williams. A hírek szerint a Mercedes kiválóan halad 2026-os motorprojektjével a riválisokhoz képest, ezért a spanyol a gyártó valamelyik partnercsapatát preferálja – ebből nyilván az is adódik, hogy Sainz nem egyetlen évre menne az istállóhoz.

Leclerc a testvérével, Verstappen Tsunodával indulna Le Mans-ban

Nem csupán szóba került a három hét múlva esedékes Le Mans-i 24 órás a Monacói Nagydíj FIA-sajtótájékoztatóján, de meglepően nagy teret is kapott: hét percen keresztül kérdezték róla a meghívott versenyzőket, ami a 43 percre nyúlt esemény egészéhez képest jelentős szelet. Mind a hat F1-est megkérdezték, indulnának-e a versenyen, a válaszok így hangoztak:

Max Verstappen: „Igen, egyértelműen. 11-12 éves voltam, amikor apám az LMP2-ben, aztán LMP1-ben versenyzett. Hihetetlen volt, még gyerekként is, az atmoszféra, az, hogy csapattársakkal együtt kell megtalálni a kompromisszumos beállításokat. Intenzíven követem, volt pár beszélgetés is róla, de jelen pillanatban korai lenne beszállni a szabályok miatt. A BoP-n még javítani kell, nekem pedig a versenyzői súly sem kedvez, felszereléssel 80 kiló vagyok. Yuki, te kellenél nekem csapattársként, a súlyod miatt szárnyalnál, kompenzálnád az enyém!”

Charles Leclerc: „Két éve jobban nyomon követem, mióta a Ferrari beszállt a Hypercar kategóriába, idén pedig annál is jobban, mivel az öcsém GT-ben kezdett versenyezni. Szeretnék Le Mans-ban indulni egy napon, de mindannyiunk számára ugyanaz a probléma: őrült az F1-es menetrend, nem lenne idő felkészülni Le Mans-ra. Egy napon majd szívesen indulnék a testvéremmel.”

Esteban Ocon: „Szorosan szemmel tartom, mivel az Alpine is versenyez a Hypercarban, én is ott leszek Le Mans-ban a 24 óráson. Jó látni, hogy ennyi gyártó van a topkategóriában és nagy harcokat vívnak. Sokszor elmondtam már, nekem a Formula-1 a célom, de soha ne mondd, hogy soha. Egy tesztre egyértelműen nem ez a megfelelő pillanat, de egy nap, ha lesz lehetőség, vállalkoznék rá, ám nem egyszerre az F1-gyel.”

George Russell: „A Formula-1-es karrierem után egyértelműen versenyeznék Le Mans-ban, akár pár mostani F1-es sráccal. Alexszal pár éve beszéltünk is arról, versenyezhetnénk együtt, például GT-ben.”

Alex Albon: „Ugyanez. Ez egyértelműen ott van minden versenyző bakancslistáján. Szívesen indulnék ezekkel a srácokkal. Nem tudom, hogyan valósítanám meg, de fent van.”

Yuki Tsunoda: „Le Mans? Bocsánat, nem figyeltem a kérdést… Igen, egy napon igen. Bocsánat, eléggé szét vagyok csúszva.”

Fotó: Red Bull Content Pool, DPPI

„Rendkívül közel járok a szükséges szinthez” – Sargeant maradna a Williamsnél

A múlt héten már James Vowles, a Williams F1-es csapatfőnöke is kimondta, hogy inog az ülés Logan Sargeant alatt. Alexander Albon leendő csapattársaként az utóbbi hetekben már több név is felmerült Andrea Kimi Antonellitől kezdve Valtteri Bottasig, de a másodéves amerikai is szeretné megtartani a helyét: „Természetesen maradni akarok. Hiszem, hogy eljuthatok a szükséges szintre, szóval ezt próbálom elérni” – jelentette ki Monacóban a Formula.hu jelenlétében Sargeant, aki arra a kérdésre, hogy szerintem mennyire jár közel ehhez a szinthez, így felelt: „Rendkívül.”

A pilótával szembeni egyik elvárás az, hogy konstansan Albon teljesítményéhez közel kerüljön, és miközben Sargeant úgy érzi, hogy előrelépett az utóbbi időben, vannak azért nehezítő tényezők is – amelyekkel ugyanakkor a Williams is tisztában van: „Úgy gondolom, minden hétvégén van esélyem, így ezen is, ugyanakkor nehéz, ha néhány fejlesztés hozzá érkezik. De végső soron a csapat tisztában van az autók közötti különbségekkel, szóval ha a pályán nem is látszik, kalkulálni tudnak vele” – fogalmazott. Hozzátette: Vowles végig támogatta őt az elmúlt másfél évben és ez most is így van, és együtt akarják előremozdítani a jelenleg kissé küszködő, a konstruktőri értékelésben sereghajtó Williamst.

f1-sargeant-williams-imola

Kártérítést kapott Schumacher családja egy újság mesterséges intelligenciás „interjúja” miatt

Mi is beszámoltunk róla tavaly áprilisban, hogy a német Die Aktuelle bulvárlap egyik száma olyan címlappal jelent meg, amelyen Michael Schumacher és „Az első interjú” szöveg volt látható. A kétoldalas „interjúban” pedig olyanok hangzottak el a, hogy „az élete nagyon megváltozott” a hétszeres F1-es világbajnoknak a 2013 év végi síbaleset óta. Csak a cikk legvégén derült ki, hogy az egész interjút mesterséges intelligenciával készítettek, azaz természetesen semmi köze nem volt az említett baleset óta a nyilvánosságban nem is mutatkozó német exversenyzőhöz.

A bíróság most 200 ezer eurós kártérítést ítélt meg Schumacher családjának az álinterjú miatt. A Die Aktuelle főszerkesztőjét egyébként két nappal a szóban forgó cikk és lapszám megjelenése után kirúgták.

f1-michael-schumacher

Nem igazán egyeztet Tsunodával a Red Bull

SI202405190659_hires_jpeg_24bit_rgb_resize

Nem egyeztet a Red Bull Yuki Tsunodával – árulta el a japán F1-es pilóta. A karrierje eddigi legerősebb szezonját futó, a pontverseny tizedik helyén álló versenyző elismerte, hogy természetesen szeretne az anyaistálló egyik autójába beleülni, de nem úgy néz ki, hogy feltétlenül vele számolnának Milton Keynesben.

„Pilótaként mindig olyan autóban és csapatban akarunk lenni, amely jól teljesít, és nyilvánvaló, hogy jelen pillanatban a Red Bullé a mezőny legjobb autója. Főleg ha már egy ideje a Red Bull család tagja vagyok, akkor különösen szeretnél abba az autóba beleülni. Szóval hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem ez a célom” – mondta Tsunoda.

„Nagyszerű lenne, ha beleülhetnék a Red Bullba, de az igazság az, hogy nem sok egyeztetés zajlik köztem és a csapat között. Szóval teszem a dolgom, és meglátjuk, hogy hogyan alakul a jövő.”

Tsunoda egyébként fontos szereplője lehet az F1-es pilótapiacnak, hogy hogyan, arról a Formula Podcast legutóbbi adásában beszélgettünk:

Duracell nyuszi kerül a Williams F1-es autóira Monacóban – fotók!

Nemcsak a McLaren készül egyedi festéssel a hétvégi F1-es Monacói Nagydíjra, hanem a Williams is – bár a grove-i istálló dizájnjának „átalakulása” nem fogható a wokingiak Ayrton Senna által inspirált brazil zászlós fényezéséhez. A Williams autóira ugyanis „csak” a Duracell ikonikus rózsaszín nyuszija kerül fel a hétvégén.

f1-williams-duracell-nyuszi-monaco-1

A cég 2022 óta támogatója a csapatnak, és a szponzor eddig is ötletesen tűnt fel a pilóták feje feletti légbeömlőnek, mintegy elemet mintázva. Most ezen a részen tűnik fel a Duracell nyuszija is: „Izgatottak vagyunk, hogy megadhatjuk a Duracell nyuszinak a lehetőséget, hogy először kóstoljon bele a Formula-1-be Monacóban, egyesítve egy ikonikus szimbólumot egy ikonikus versenypályával” – mondta el a Williams kereskedelmi igazgatója, James Bower.

f1-williams-duracell-nyuszi-monaco-2

Piastri a sisakjával is Senna előtt tiszteleg az F1-es Monacói Nagydíjon

A McLarennél nemcsak az autó öltözik Ayrton Senna tiszteletére a brazil zászló és a háromszoros világbajnok ikonikus sisakjának színeibe a hétvégi Monacói Nagydíjon, ahol a 30 éve elhunyt pilóta minden idők legsikeresebb versenyzője, hanem Oscar Piastri is bukósisakja is. Az ausztrál Senna legendás dizájnját megidéző festéssel fog versenyezni a hercegség utcáin, később pedig el is árverezik majd a sisakot, amelynek bevételét az Ayrton Senna Alapítvány részére ajánlják majd fel.

Erősorrend: Norris már Verstappen nyomában

A Formula Podcast futamértékelő adásainak állandó eleme a pontozás: a műsor két állandó szereplője, Mészáros Sándor, az egyetlen állandó F1-es akkreditációval rendelkező magyar újságíró, valamint Gellérfi Gergő, az Autósport évkönyv szerkesztője a mezőny minden tagjának hétvégi teljesítményét 1 és 10 pont között értékelik.

A pontozás során az elért eredmény mellett a körülmények, az autóban rejlő lehetőségek, a csapattárshoz viszonyított teljesítmény, az elkövetett hibák mennyisége és az összbenyomás is szerepet játszanak. Kerek 10-est csak a tökéletes vagy ahhoz nagyon közeli versenyhétvége érdemelhet, a 6-os az átlagos teljesítmény, míg 3-tól lefelé már az F1-ben évente csak néhány alkalommal látható botrányos produkciókat értékeljük.

Az Emilia-romagnai Nagydíjat követően természetesen továbbra is Max Verstappen áll az élen, Lando Norris viszont megelőzte az év eleje óta stabilan a második helyen álló Carlos Sainzt. Az Aston Martin versenyzői ellentétes irányb mozogtak: Lance Stroll sokat nyert idei legjobb hétvégéjével, Alonso viszont két helyet bukott idei legrosszabb produkciójával.

A versenyzők erősorrendje az első hét nagydíj átlaga alapján:

podcast-rankings_03

A Formula Podcast legfrissebb adása, benne az imolai hétvégére adott pontszámokkal, a podcastmegosztókon és YouTube-csatornánkon is meghallgatható:

Komatsu: Magnussennek meg kell küzdenie a helyéért

Az már bizonyos, hogy Nico Hülkenberg távozik a Haas istállótól, hogy az Audivá alakuló Sauber (Stake, Kick…) versenyzője legyen, és az is igen valószínűnek tűnik, hogy a Ferrarinál Dzsiddában debütáló Oliver Bearman lesz az utóda. A másik ülés sorsa viszont erősen kérdéses, a paddockban elhangzó pletykák szerint Ocon, Tsunoda és Zhou is szóba jöhet Kevin Magnussen helyén – amellett persze, hogy a dán maga is esélyes lehet a helyének megtartására.

magnussen-bahrein

Amikor Ayao Komatsu csapatfőnöknek feltették a kérdést, hogy Magnussennek meg kell-e küzdenie a helyéért, a japán szakember aligha meglepő módon igennel felelt: „Nem tudok sokat mondani, de természetesen igen, teljesítenie kell. De ebben a helyzetben egy olyan teljesítmény, mint a mostani nagyon, nagyon jó. Viszomt Kevinnek az egész hétvégét össze kell raknia” – utalt Magnussen remek versenytempójára Komatsu, amihez viszont gyenge időmérő társult.

A csapatfőnök arról is beszélt, hogy a mostani teljesítményükkel adott a lehetőség arra, hogy a magasabb polcokról is válogathassanak a pilóták közül: „A legjobb esélyünk arra, hogy jó versenyzőket vonzzunk magunkhoz, a pályán nyújtott teljesítmény, szóval ez a célunk” – mondta, azt viszont nem árulta el, kikkel egyeztetett: „Nem tehetem, az nagyon tisztességtelen lenne azokkal szemben, akikkel tárgyalok! Te sem örülnél, ha bizalmasan beszélnénk, és én elárulnám, hogy beszélgettünk.”

magnussen-imola

Különleges festéssel érkezik Monacóba a McLaren!

A McLaren különleges festéssel emlékezik meg a Monacói Nagydíjon a 30 évvel ezelőtt elhunyt Ayrton Sennáról, aki mindenki másnál többször, összesen hatszor győzött a Hercegség utcáin.

 mclaren-senna-monaco

A különleges festést Senna sisakja ihlette, a háromszoros világbajnok klasszis a brazil zászló színeit viselte magán.

mclaren-senna-monaco-2

Csökkentett formában tarthatja meg F1-es bónuszát a Ferrari?

Zajlanak az egyeztetések a csapatokkal a 2026-ban életbe lépő új Concorde-egyezmény részleteiről, amely a Formula-1 működési alapjait fekteti le. A Motorsport.com számolt be róla, hogy módosulhat némileg a Ferrarit a pénzdíjakból megillető bónusz formája. Az istállók nagyjából a felét kapják meg jelenleg az F1 bevételeinek a Concorde-egyezmény által szabályozott leosztásban: ennek jelentős részét képezi az, hogy a konstruktőri helyezések alapján osztják szét a pénzeket, viszont a Ferrari ezen felül kap még bónuszt is a történelmi jelentősége miatt, hiszen a maranellóiak az egyetlen alakulat, amely a száguldó cirkusz 1950-es indulása óta minden szezonban jelen voltak.

A Motorsport úgy tudja, a jelenlegi megállapodás szerint a Ferrari minimum 5 százalékos részesedést kap a bevételekből. Ezt az alapértéket akkor kapja meg, ha a csapatok számára biztosított bevételrész nem haladja meg az 1,1 milliárd dollárt. Ugyanakkor a mostani Concorde-egyezmény alapján a Scuderia nagyobb részesedésre tehet szert, amennyiben magasabbak a bevételek: ez akár a 10 százalékot is elérheti, ha 1,6 milliárd dollár fölé vagy környékére nő az említett összeg. A Motorsport értesülései szerint viszont a 2026-os új egyezményhez érkezett javaslat szerint a Ferrari bónuszát az alap 5 százalékban maximalizálnák – azaz továbbra is jelentős extrát kapnának a vörösök, viszont kikerülne a növekedési tényező annak kiszámításából.

f1-ferrari-imola-3