Hatalmas utolsó körös baleset és Penske-dupla Iowában (videó!)
https://formula.hu/parc-ferme/38179
Iowában vendégeskedett a hétvégén az IndyCar mezőnye, ahol két oválversennyel folytatódott a szezon. A szombati futamot Scott McLaughlin nyerte, aki először diadalmaskodott ilyen típusú pályán. A Penske pilótája a mclarenes Pato O’Wardot és saját csapattársát, Josef Newgardent előzte meg a célban. A versenyt számos baleset tarkította, közülük a bajnokság szempontjából a legjelentősebb, hogy a már előtte egy bokszutcai lefulladás miatt hátrébb eső éllovas, Alex Palou is hibázott a 175. körben: a spanyol „elfogadhatatlannak” nevezte az aznapi teljesítményét.
Vasárnap aztán második hellyel szépített Palou, aki így továbbra is vezeti az összetett pontversenyt. A győzelmet viszont a 22. rajthelyről induló Will Power húzta be – azaz a Penske duplázott Iowában –, ezzel karrierje 41. sikerét jegyezte az ausztrál, aki több mint öt év után nyert ismét oválpályán. A pódiumot a csapattárs McLaughlin tette teljessé.
A második verseny egyébként az utolsó körben egy hatalmas balesettel ért véget: Sting Ray Robb hátulról eltalálta Alexander Rossi lelassuló autóját, amitől a levegő emelkedett, míg mögöttük Kyle Kirkwood és Ed Carpenter is megpörgött a baleset elkerülése miatt, és egymást és Rossit is begyűjtve a falnak csapódtak. Robbot kórházba is szállították az incidens után, de csapata, az A.J. Foyt Racing közlése szerint kora este már ki is engedték onnan.
Miért lehet veszélyben Mazepin F1-es ülése?
https://formula.hu/parc-ferme/31641
Rengeteg helyen lehetett az elmúlt napokban azt a roppant egyszerű valóságértelmezést olvasni, mely szerint Nyikita Mazepin helye pusztán azért került veszélybe a Haasnál, mert orosz. Ezt a súlyos félreértést is igyekeztünk körüljárni a Formula Podcast legújabb adásában, melynek első fél órájában az ukrajnai háborús cselekmények F1-re gyakorolt hatásáról beszélgettünk.
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
A legtöbb dobogó örökranglistája – 1950-től napjainkig
https://formula.hu/parc-ferme/31640
Már megint egy látványos mozgó infógrafika a Racing Statistics részéről: így alakult az összes dobogó ranglistája versenyről versenyre az F1 indulása óta. A csúcsot Alberto Ascari, Juan Manuel Fangio, Graham Hill, Jackie Stewart, Carlos Reutemann és Niki Lauda tartotta, mígnem eljött a több mint száz dobogót felhalmozó ultraeredményes versenyzők kora: Alain Prosttól 2002-ben Michael Schumacher, tőle pedig 2020-ban Lewis Hamilton vette át a csúcsot. Mindez sokkal látványosabban:
Már pályán a befestett Alfa Romeo
https://formula.hu/parc-ferme/31639
A csapat nem csupán képeket mutatott a végleges színeket kapott C42-ről, de röviddel a bemutató után pályára is gurult Guanyu Zhouval a volán mögött – az Alfa Romeo a teszt után is Barcelonában maradt, és 100 kilométeres filmforgatási lehetőséget tesz még meg plusz köröket.
A legtöbb szem a dísztárcsára szegeződött, amelyet a legtöbb csapattal ellentétben az Alfa kreatív dizájnerei nem hagytak feketén, hanem beszíneztek.
OK, we’re in love #C42 pic.twitter.com/NCEVYDH6Om
— Alfa Romeo F1 Team ORLEN (@alfaromeoorlen) February 27, 2022
Grosjean csúnyán neki ütközött Sato autójának
https://formula.hu/parc-ferme/31638
A hétvégén kezdődik az IndyCar 2022-es szezonja St. Petersburg utcáin, a kvalfikáción pedig Scott McLaughlin szerezte meg a pole-pozíciót, ám már ezt megelőzően is zajlottak az események. Az időmérő előtti második edzésen több baleset is történt, ezek közül viszont a két korábbi F1-es pilóta, Romain Grosjean és Takuma Sato találkozója volt a legérdekesebb. A francia pilóta nem vette észre japán kollégáját, akinek nagy tempóval ütközött neki, így a kétszeres Indy500 győztes érthető módon nem volt elragadtatva, Grosjeanra pedig elég mérges lett.
„Szégyen. Mindenki helyet akart csinálni magának és lassított. Nekem is fékeznem kellett a 9-es kanyarban. Mégis mit képzelt? Nem tudom, hogy mire gondolt, mert látnia kellett az autókat. Ez csak egy edzés, így nincs értelme az ilyeneknek, nekem még a piros abroncs sem volt feltéve” – mondta Sato az NBC számára adott interjúban.
„Egyetértettünk abban, hogy nem értünk egyet” – mondta Grosjean, aki szerint zászlózni kellett volna a lassú autók miatt. A francia azt hitte, csak ketten vannak előtte, holott a belátatlan kanyarban öt autóból álló csoport torlódott fel.
A kvalifikáció kettejük közül Grosjeannak sikerült a legjobban, aki az ötödik leggyorsabb volt, míg Sato csak a 22. helyen zárt. A futam magyar idő szerint 18:30-kor rajtol el.
Grosjean into the back of Sato
— Motorsport.com (@Motorsport) February 26, 2022
And Sato wasn't impressed. "I don’t know what he was thinking. Wreckless. This is only practice."#IndyCar #FirestoneGP pic.twitter.com/vsBgWshKkl
Ritkán látjuk ilyen közelről Daniel Ricciardo szemeit
https://formula.hu/parc-ferme/31637
A tavalyi évben elért teljesítményük miatt a McLaren igazán büszke lehet pilótáira, ám úgy látszik, a wokingiak könnyen találnak más okot is arra, hogy elismerjék valamelyik versenyzőjüket. Ezúttal épp Daniel Ricciardót, akiről egy egészen különleges képet osztottak meg, melyen közelről nézhetjük meg az ausztrál tekintetét. A csapat a következő kérdést tette fel rajongók számára: "Látjátok a csillogást Daniel Ricciardo szemében?” – írták a posztban.
Can you see the glint in @DanielRicciardo’s eyes? pic.twitter.com/hWl7Rs1oi3
— McLaren (@McLarenF1) February 26, 2022
Scott McLaughlin indulhat az élről az IndyCar szezonnyitóján
https://formula.hu/parc-ferme/31636
A hétvégén rajtol el az IndyCar 2022-es szezonja, az első versenyt pedig St. Petersburgben rendezik. Az időmérő edzést magyar idő szerint szombaton este rendezték, melyen a Team Penske pilótája szerezte meg a pole-pozíciót a vasárnapi versenyre. Az alakulat kiváló szériát tudhat maga mögött ezen a helyszínen, miután ez már a 14. rajtelsőségük volt az elmúlt 16 esztendőben, míg versenyzőjük pályafutása során először rajtolhat majd az élről. McLaughlin mellől a Will Power indulhat majd, a második sort pedig Colton Herta és Rinus VeeKay foglalhatja majd el.
A futam vasárnap 18:30-kor kezdődik.
A WTCR sem utazik el Oroszországba
https://formula.hu/parc-ferme/31635
Sorra mondják le az Oroszországba tervezett sporteseményeket az Ukrajnában zajló háborús események miatt. Korábban az UEFA elvette Szentpétervár városától a labdarúgó Bajnokok Ligája döntéjének rendezési jogát, később pedig a Formula-1 is bejelentette, hogy jelen körülmények között lehetetlen lenne versenyt rendezni az országban. Hasonlóan tett most a Túraautó-világkupa is, melynek hivatalos oldalán egy közleményben tudatták mindenkivel, hogy az idei Szocsiba tervezett futamokat nem rendezik meg a jelenlegi helyzetben. Mindez az F1-hez hasonló reakció, így tehát a törlést hivatalosan még nem erősítették meg, főként hogy a WTCR versenyhétvégéjére majd csak augusztusban kerülne sor.
„Tekintettel az Ukrajnában történt szomorú és nyugtalanító eseményekre, a Discovery Sports Events, az FIA-WTCR promótere megerősíti, hogy a jelenlegi körülmények között nem lehetséges a 2022-es 13/14. forduló megrendezése. Gondolataink mindazokkal vannak, akik szenvednek” – áll a közleményben.
STATEMENT WTCR RACE OF RUSSIA
— FIA WTCR (@FIA_WTCR) February 26, 2022
In view of the sad and troubling events in Ukraine, Discovery Sports Events, promoter of the FIA-WTCR confirms that in the current circumstances it is not possible to hold rounds 13/14 of 2022.
Our thoughts are with all those who are suffering. pic.twitter.com/Yj6YCDV4b3
Jelentősen megváltoztak az autók az idei évre
https://formula.hu/parc-ferme/31634
A barcelonai teszteken már a pályán is láthattuk az új aerodinamikai szabályok szerint épült autókat. Az idei versenygépek nagyban eltérnek azoktól, melyeket az utóbbi években láthattunk, de a biztonság kedvéért a Red Bull ezt fotókkal is szemléltette a közösségi oldalain. A baloldali fotón az osztrák istálló 2021-as, míg a jobb oldalin a 2022-es autója látható.
Let's play Spot The Difference #F1Testing pic.twitter.com/zcjIEREtYt
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) February 26, 2022
Hírek, információk, beszámolók, érdekességek: csatlakozz a Formula.hu ralis csoportjához!
https://formula.hu/parc-ferme/31633
Minden, ami rali - hírek, információk, pletykák, érdekességek, fotók, videók, háttéranyagok. Erre a linkre, vagy a képre kattintva csatlakozzatok a Formula.hu új ralis Facebook-csoportjához!
fotó: Béres Gábor
A Barcelona sztárjátékosa meglátogatta a teszten Verstappent
https://formula.hu/parc-ferme/31631
Memphis Depay már évek óta jól dokumentálhatóan szurkol honfitársának a Formula-1-ben, már 2017-ben is Max Verstappen posztjait osztotta a közösségi oldalakon. A holland válogatott futballista jelenleg az FC Barcelona játékosa, így nem kellett messzire mennie ahhoz, hogy válthasson pár szót Verstappennel a hét folyamán.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Grosjean az IndyCar legnépszerűbb versenyzője
https://formula.hu/parc-ferme/31630
Egy szurkolói felmérésből az derült ki, hogy az F1-től visszavonuló francia pilóta a legnépszerűbb az IndyCar-versenyzők között - közösségi oldalán köszönte meg a támogatást.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A Pirelli szerint az idei F1-es autók mégis gyorsabbak lehetnek a tavalyiaknál
https://formula.hu/parc-ferme/31632
Érdekes dolgot pendített meg a háromnapos barcelonai teszt után Mario Isola, a Pirelli F1-es projektjének vezetője. Szerinte a gumigyártó elégedett lehet ezzel az eseménnyel, nem voltak problémák az abroncsok körül, jól vizsgáztak a vadonatúj 18-as kerekek és ők is rengeteg fontos adatot gyűjtöttek így, hogy végre igazi, aktuális autókkal dolgozhattak. Az adatokból azt látja, hogy egyelőre korai beszélni a gumik kopásáról és a különböző keverékek közötti különbségekről, mert még túl korai stádiumban jártak a csapatok a teszt során. Viszont ami a köridőket illeti:
"Nyilván nem a leggyorsabb köridő megszerzése volt a cél most, de így is láttunk néhány érdekes időt. Nagyjából egy másodpercre vagyunk a tavalyi Spanyol Nagydíj versenyben futott leggyorsabb körétől. Ebből következően valószínű, hogy ezek az autók az év végére még a tavalyiaknál is gyorsabbak lesznek" - mondta Isola.
fotó: Pirelli Motorsport
Mit tudunk az átalakított versenyigazgatásról?
https://formula.hu/parc-ferme/31629
Megtörtént a nagy bejelentés Masi eltávolításáról, megnevezték az utódait is (sőt, egyiküket már el is kezdte a közvélemény szétszedni, miközben még bele sem ült abba a bizonyos székbe), de így is sok a nyitott kérdés még. Hogy mi biztos, mi nem, és mi vezetett idáig, azt megpróbáltuk összeszedni a Formula Podcast legutóbbi adásában, melynek e szakaszát 03:38-tól hallhatjátok.
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
A létszámbővítés most nem könnyítette meg az Aston Martin dolgát
https://formula.hu/parc-ferme/31628
Lawrence Stroll tovább folytatja az Aston Martin F1-es csapatának építését, a gigantikus új gyárkomplexum mellett pedig a személyi feltételeken is folyamatosan javít. A hírek szerint a kanadai milliárdos kétszáz új embert vett már fel és próbálja ezen a téren is utolérni a sportág legnagyobb csapatait - ez viszont nem segített, sőt néha inkább hátrányt okozott a csapatnak a teljesen új autó tervezésekor.
Erről Andy Green technikai igazgató beszélt: még soha nem volt ilyen intenzív téli időszaka és ennek csak az egyik oka az, hogy 1991-től íródó pályafutása során még nem szembesült ekkora szabályváltozásokkal. Mint mondta, tavaly január óta dolgoztak az új autón, de közben rengeteg új embert kellett beépíteni a csapatba, megtalálni a helyüket és ez rengeteg időt, valamint energiát vont el a konkrét autóépítéstől. Emiatt nagyon büszke az istállóra, hogy végül elkészültek és összeraktak egy olyan autót, ami szerinte jó lesz - mint mondta, ötéves terv szerint dolgoznak, és nagyon szigorúan tartaniuk kell magukat hozzá...
fotó: Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team
Az Andretti már a motorszállítóval is megegyezett
https://formula.hu/parc-ferme/31627
Múlt héten érkezett a hír, hogy az egyik legnevesebb amerikai istálló, az Andretti 2024-ben csatlakozna a Formula-1-hez – a sportág vezetése és az FIA azonban nem kap két kézzel az új jelentkező után.
Az 1978-as világbajnok, Mario Andretti egy friss interjúban David Land újságírónak újabb részleteket árult el a projektről: eszerint a csapat már formális megállapodást is kötött a Renault-val arról, hogy a franciák biztosítanák az erőforrást. Elmondta azt is, hogy az Andretti Global az Egyesült Királyságban hozna létre bázist.
Andretti hozzátette, Toto Wolff Mercedes-főnök azért beszélhetett szkeptikusan a programról – kiemelve, hogy először meg kell mutatniuk, mit tudnak felmutatni –, mert azt feltételezte, hogy a Ferrarival fognak motorszállítói együttműködést kötni, ez a lépés pedig azonos számú partnercsapatot eredményezne a két márkának, így csökkentené a Mercedes politikai befolyását.
Ez a két Red Bull-junior kap idén lehetőséget pénteken
https://formula.hu/parc-ferme/31626
A 2022-es szezon egyik új sportszabálya jó hír a Formula-1 előszobájában várakozó fiatalok számára: minden csapat köteles legalább két pénteki szabadedzésen újonc pilótát ültetni autójába – az újonc besorolás feltétele legfeljebb két nagydíjrészvétel.
Az AlphaTauri csapatfőnöke, Franz Tost árulta el, ki az esélyes a két Red Bull-tulajdonú csapatnál: „A döntés természetesen a Red Bullé, de jelen állás szerint a két versenyző Liam Lawson és Jüri Vips. Azt hiszem, Vips fog vezetni a Red Bull Racingnél, Lawson pedig a Scuderia AlphaTaurinál” – idézi Tostot a The Race. A Formula-2-ben szereplő két fiatal részt vett már a szezon végi Abu Dhabi újoncteszten (Vips kétszer is a Red Bull-lal), de szabadedzésen még nincs tapasztalatuk.
Bár az új-zélandi és észt tehetségek a favoritok, az Tost szavaiból is kiderül, hogy pozíciójuk nem kőbe vésett. Mások is ácsingóznak a kivételezett helyekre: a Formula-2-ben öt Red Bull-juniorpilóta is szerepel idén, rajtuk kívül Jehan Daruvala, az F3-bajnok Dennis Hauger és a Hondához kötődő Ayumu Iwasa.
Miért (nem) kell az F1-nek az Andretti?
https://formula.hu/parc-ferme/31624
Nem éppen tárt karokkal fogadta a sportág az 1978-as világbajnok Mario Andretti bejelentését, miszerint 2024-ben új csapatként érkeznének meg a királykategóriába – de mi az ellenérzés oka, és mi nyithatja meg mégis az F1 kapuit előttük? Erről is beszélgettünk a Formula Podcast legutóbbi adásában 48:27-től.
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
Mégsem áll rajthoz az idei Le Mans-i 24 óráson a Peugeot
https://formula.hu/parc-ferme/31623
Bízhattunk benne, hogy már idén is kaphat egy komoly kihívót a Toyoták az Endurance-világbajnokság elitkategóriájának számító Hypercarban a Peugeot révén a Le Mans-i 24 óráson (oké, egy Alpine és két Glickenhaus azért ott lesz…), mielőtt 2023-ban több más gyártó is csatlakozik a géposztályhoz, erre azonban mégsem fog sor kerülni. A Peugeot ugyanis ma bejelentette, hogy úgy döntöttek, egyelőre inkább a tesztekre és a fejlesztésre koncentrálna, és biztosan csak a legendás egynapos után csatlakoznak a mezőnyhöz.
Olivier Jansonnie, a márka technikai igazgatója elmondta: ezzel időt adnak maguknak, hogy csiszoljanak a megbízhatóságukon az éles bevetések előtt, s inkább a tesztprogramjukra koncentráljanak ahelyett, hogy elterelnék a figyelmüket a versenyek. „A Le Mans a naptár legnehezebb versenye, ezért rövidebb futamokkal fogunk kezdeni, hogy felvegyük a bajnokság ritmusát” – fogalmazott. A leghamarabb így a szezon negyedik állomásán, Monzában láthatjuk a Peugeot 9X8-ast: a közlemény „idén nyári” bemutatkozásról ír.
Válaszolt a pártatlanságot kifogásoló Hamiltonnak az FIA
https://formula.hu/parc-ferme/31621
Bár az Abu Dhabi Nagydíj ügye Michael Masi versenyigazgató menesztésével és a versenyfelügyelői rendszer megreformálásával már lezárulóban van, itt-ott még érezhető az elégedetlenség a felek részéről. Míg Max Verstappen tegnap élesen elítélte Masi leváltását, addig Lewis Hamilton azzal vádolta az FIA-t hogy felügyelőik bizonyos pilótákkal jobb kapcsolatot ápolnak.
A szövetség egyik szóvivője most reagált a hétszeres világbajnok szavaira. „Az FIA büszke arra a globális hálóra, amely összeköti és fejleszti a legtehetségesebb versenybírókat a motorsport világában. Ennek eredménye egy olyan erős, független és tapasztalt csapat, akik pártatlanul és teljes profizmussal képesek ellátni a munkájukat” – vették védelmükbe embereiket.
Az Orosz Nagydíj promótere szerint még nem biztos a futamtörlés
https://formula.hu/parc-ferme/31625
Mint arról mi is beszámoltunk, a Formula-1 péntek kora délután közleményt adott ki azzal kapcsolatban, hogy az oroszok Ukrajna ellen indított támadása miatt a „jelenlegi körülmények között” nem lehet megrendezni a szeptemberre tervezett Orosz Nagydíjat. Csakhogy a közlemény megfogalmazása így szólt, ahogy most idéztük, konkrétan a verseny törléséről nem történt említés – igaz, információink szerint a szövegezés ellenére erről van szó. A Szocsiban rendezendő (vagy nem rendezendő) nagydíj promótere most közleményben reagált a helyzetre:
„A Formula-1 által kiadott közlemény szerint a jelenlegi világpolitikai helyzet miatt az FIA úgy döntött, felfüggeszti az előkészületeket a korábban 2022 szeptemberére, Szocsiba tervezett Formula-1-es világbajnoki forduló kapcsán, mert a jelenlegi körülmények között nem lehet azt megtartani. Az Orosz Nagydíj promótere, az ANO ’ROSGONSKI’ és a Formula-1 közötti szerződést vis major miatt felfüggesztettük. A megvásárolt jegyeket nem töröltük: nincs szükség most a jegyárak visszatérítésére, mert még elképzelhető, hogy a fordulót megtartják az eredetileg tervezett módon” – áll a Motorsport.com által idézett közleményben, amelyben hozzáteszik: a szocsi pálya a továbbiakban is megrendezi a naptárjában szereplő többi nemzeti és nemzetközi eseményt.