Verstappen Hamilton előtt a Forbes kereseti listáján
https://formula.hu/parc-ferme/37919
Közzétette a legjobban kereső sportolók listáját a Forbes. A lap a tavaly májustól idén májusig tartó 12 hónapos időszakot vizsgálta, e szerint pedig Max Verstappen lett a legtöbbet kereső Formula-1-es versenyző. A Forbes szerint a regnáló világbajnok ez idő alatt 81 millió dollárt keresett, ebből 76 millió származott a Red Bull-os szerződéséből, és 5 millió az egyéb pályán kívüli tevékenységeiből. Ezzel Verstappen a lista 17. helyet kaparintotta meg, így négy pozícióval előzi a hétszeres F1-es világbajnok Lewis Hamiltont, aki 21. lett. A Mercedes britjének bevétele 69 millió dollár volt az előző 12 hónapban, viszont ő ebből 12 milliót keresett a pályán kívüli szerződéseivel, és „csak” 57 milliót kapott a csapatától. A Forbes-listát amúgy a labdarúgó Cristiano Ronaldo vezeti 260 millió dolláros bevétellel.
Első pole-ját szerezte a Formula-E-ben Mortara
https://formula.hu/parc-ferme/32339
Berlinben folytatódik az elektromos széria idei szezonja; a szombat délutáni verseny előtt kapott helyet a programban a kvalifikáció, mely a Venturi és a Mahindra egy-egy pilótájának csatáját hozta. Az új formátumú időmérőn Edoardo Mortara és Alexander Sims jutott az utolsó fordulóba, utóbbi annak köszönhette a szereplést, hogy a Jean-Eric Vergne-nyel azonos köridőt ő futotta előbb. A francia végül a negyedik helyre szorult, csapattársa, Antonio Felix da Costa ugyanis megelőzte. Sims és Mortara végső összecsapásában előbb a brit számára volt kedvezőbb a helyzet, a svájci pilóta azonban az utolsó szektorban visszahozta a lemaradást.
Az első futam hamarosan, 15:00-kor kezdődik.
Visszatért a Grill The Grid: tudják-e a pilóták a tornasort?
https://formula.hu/parc-ferme/32338
Új szezon, új feladatok a Formula-1 népszerű kvízsorozatában, a Grill The Gridben. A versenyzőknek ezúttal a mezőny tagjait kellett magassági sorrendbe állítaniuk, sok esetben azonban teljes képzavarban voltak. Azt azért mindenkinek sikerült eltalálnia, hogy Yuki Tsunoda a legkisebb, de a többi megoldást már komoly vitatkozás követte.
Nézzétek meg az alábbi videón – amely a képre kattintva indul –, hogyan teljesítettek a pilóták az év első kihívásában!
Russell megmutatta, milyen az élet Miamiban
https://formula.hu/parc-ferme/32336
Elképesztő hangulat uralkodott a legutóbbi versenyhétvégén Miamiban, ahol a mezőny tagjai kiválóan érezték magukat. A városban George Russell is mosolygós hangulatban volt, a csapat egyik támogatójának kérésére pedig készítettek néhány fotót arról, milyen is az élet a kikötőben.
Living the Miami life with @pumamotorsport @GeorgeRussell63 pic.twitter.com/7Moy4gCgUm
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) May 13, 2022
A McLaren is beszáll a Formula-E-be, egybeolvadva a Mercedesszel
https://formula.hu/parc-ferme/32337
Formula-E hangulatban telik a hétvége, a most éppen Berlinben versenyző sorozatból azonban nem csak a pályán történtekkel kapcsolatban érkeznek a hírek. A 2022/23-as évadot az új, harmadik generációs versenygépekkel fogja kezdeni a mezőny, az új korszak pedig egy újabb F1-es csapatot csábított a sorozatba.
Szombat reggel a Mercedes FE-csapata és a McLaren bejelentette, a következő szezontól egyesítik erőiket, és az Ezüst Nyilak a wokingiak neve alatt fogják folytatni pályafutásukat az elektromos szériában. A Mercedes azt már korábban ismertette, gyári csapatként ez lesz az utolsó évük, de lényegében mégsem távoznak teljesen.
Az együttműködés hírén kívül azonban mást, részleteket nem közöltek, így például azt sem, ki lesz a McLaren hajtásláncpartnere.
McLaren Racing will compete in the pioneering all-electric race series @FIAFormulaE from the 22/23 season. ⁰
— McLaren (@McLarenF1) May 14, 2022
The McLaren Formula E Team will be formed through the acquisition of @MercedesEQFE, which will see the reigning champions become part of the McLaren family.
Egytől tízig: így értékeltük a Miamiban nyújtott produkciókat
https://formula.hu/parc-ferme/32320
Jó(?) szokásunk szerint a miami hétvégén is 1 és 10 között értékeltük a mezőny minden tagjának teljesítményét – bár ezúttal egyik szélsőérték sem került kiosztásra… Hogy milyen pontokat osztottunk a főszereplőknek, meghallgathatjátok a Formula Podcast legújabb adásában, méghozzá 46:23-tól.
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
Reggeltől FE, nap közben MotoGP, este IndyCar, ez a szombati program
https://formula.hu/parc-ferme/32330
Három jelentős szériát nézhetünk a szombati nap folyamán - íme a menetrend:
Szombat (május 14.)
07:15 - 07:45 Formula-E, 1. szabadedzés
09:00 - 09:30 Formula-E, 2. szabadedzés
09:55 - 10:40 MotoGP, 3. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)
10:40 - 12:00 Formula-E, 1. időmérő
13:30 - 14:00 MotoGP, 4. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)
14:10 - 14:50 MotoGP, Időmérő (arena4plus.network4.hu, élő)
15:00 Formula-E, 1. futam
16:25 MotoE, 1. futam (arena4plus.network4.hu, élő)
16:30 - 17:00 IndyCar, Warm up
21:20 IndyCar, Futam (arena4plus.network4.hu, élő)
fotó: dppi
Meglátogatta a Ferrari főhadiszállását az FIA elnöke
https://formula.hu/parc-ferme/32333
Maranellóban járt Mohammed ben Sulayem, a Nemzetközi Automobil Szövetség decemberben megválasztott elnöke, miután hétvégén Miamiban vett részt a nagydíjon. A dubaji szakvezető sportért felelős alelnökével, Robert Reiddel érkezett – aki a WRC 2001-es világbajnoka volt navigátorként –, végigjárta a fontosabb részlegeket, valamint a cég és istálló vezető figuráival egyeztetett. A vizitről a közösségi médiában a következőket posztolta:
„Csodás látogatást tettem a Ferrari főhadiszállásán, gyárában és múzeumában Maranellóban a tegnapi nap folyamán Robert Reiddel. Nagy köszönet a fogadtatásért és gyümölcsöző egyeztetésekért John Elkann elnöknek, Piero Ferrari alelnöknek, Benedetto Vigna vezérigazgatónak és Mattia Binottónak, a Scuderia Ferrari csapatfőnökének.”
Amazing visit of @Ferrari headquarters, factory & @MuseiFerrari in Maranello yesterday with @robertreidwrc. Many thanks for the welcome & fruitful discussions to Chairman John Elkann, Vice Chairman Piero Ferrari,CEO Benedetto Vigna & @ScuderiaFerrari Team Principal Mattia Binotto pic.twitter.com/qHElEYfCy8
— Mohammed Ben Sulayem (@Ben_Sulayem) May 13, 2022
Tíz éve ezen a napon: Maldonado nyeri a Spanyol Nagydíjat
https://formula.hu/parc-ferme/32332
A Formula-1 történetének egyik legváratlanabb futamgyőztesét hozta 2012. május 13-án a barcelonai verseny: a Lewis Hamilton időmérős kizárása után a pole-pozícióból induló Pastor Maldonado jobb taktikával és remek védekezéssel győzött a hazai közönsége előtt rohamozó Fernando Alonso előtt. A Williams máig utolsó F1-es sikerének összefoglalója IDE vagy a képre kattintva indul:
Első Formula-1-es tesztjére készül a MotoGP-legenda fia
https://formula.hu/parc-ferme/32335
Először fog királykategóriás versenygépet vezetni Jack Doohan, az ötszörös 500 köbcentiméteres világbajnok, Mick Doohan fia, a Formula-3 tavalyi ezüstérmese. A 19 éves Doohan idén fellépett az F2-be, egyúttal a Red Bull utánpótlásprogramjából az Alpine-akadémiába igazolt. A franciák első F1-es tesztjével hálálták meg érkezését: az ausztrál vasárnap Katarban, a losaili pályán vezeti a 2021-es modellt.
Honfitársa szintén részt vesz a háromnapos katari teszten, az F2-es bajnok, Oscar Piastri szerdán és csütörtökön már vezette a tavalyi autót Dohában. Az Alpine ígéretéhez hűen a tartalékpilóta rengeteg tesztlehetőséget kap a csapattal: Katar előtt áprilisban Austinban vezette az A521-et, és már harmadik tesztje is ki van jelölve, a Monacói Nagydíj után a Red Bull Ringen.
Utólag a győzelmet is elvették a karlendítő gokartostól
https://formula.hu/parc-ferme/32334
Áprilisban kevert nagy port, ami a Gokart Európa-bajnokság portimaói versenyén, a dobogón történt: a kategóriagyőzelmet ünneplő Artyom Szeverjukin a neki szóló olasz himnusz közben – mivel Oroszországot nem képviselheti, az ACI licenszével versenyzett –, karlendítéssel ünnepelt. Az olasz szövetség gyors úton visszavonta a 15 éves gokartos licenszét, csapata pedig kirúgta. Az ügyről ebben a cikkünkben írtunk.
Itt azonban még nem ért véget a retorzió: az FIA is vizsgálatot indított. A nemzetközi szövetség malmai lassan őröltek, az eredmény ma született meg. Megállapították, hogy Szeverjukin öt szabályt szegett meg, köztük sértette a teljes motorsport érdekeit, az FIA jó hírnevét, erőszakra vagy gyűlöletre sarkallt. Büntetésként diszkvalifikálták a portimaói versenyről, azaz elvesztette az OK kategória első pozícióját, melyet Joe Turney örökölt meg. A fiatal orosz drágán fizetett botlásáért, alighanem máris befejeződött versenyzői karrierje legnagyobb sikerétől is megfosztották.
Még az italon is súlyt spóroltak a McLarennél
https://formula.hu/parc-ferme/32331
Szinte az összes csapat küszködik azzal, hogy legalább a már amúgy is megemelt minimumsúly közelébe kerüljön a 2022-es Formula-1-es autójával: a Williamsnél láthattuk, hogy már a festés jelentős részét is lekaparták amiatt, hogy tömeget csökkentsenek. A Miami Nagydíj után Daniel Ricciardo pedig azt is elárulta, hogy náluk az italmennyiségen is spóroltak – márpedig ez a különösen nagy forróságban zajlott futamon megviselte őt:
„Igen, a hőségfaktor szerepet játszik” – nyilatkozta a társaihoz hasonlóan kimerült Ricciardo, akit a Motorsport.com idéz. „De azért is volt kemény, mert nyilvánvalóan mindenki az utolsó gramm súlyt is igyekszik megspórolni. Úgyhogy nincs meg az a luxusunk, hogy három litert öntsünk az itatórendszerbe. Volt egy kicsi, és az sosem elég folyadék, úgyhogy természetes, hogy dehidratált leszel. És emellett tényleg elképesztő hőség volt.”
Tsunoda: Már többet beszélünk Gaslyval
https://formula.hu/parc-ferme/32329
2021-ben nem volt túl szoros a kapcsolat az AlphaTauri két pilótája között, a japán újonc nehezen találta meg a helyét az F1-ben, de azóta rájött, hogy mit kell másképp csinálnia - az egyik ilyen pedig a csapattárssal való szorosabb viszony kialakítása volt.
"Többet csevegünk idén, ez tuti. Többet beszélgetünk arról, hogy hogyan tudnánk jobbá tenni az autót vagy hogy milyennek érezzük. Szerintem több ilyen beszélgetésünk van, amikor két Formula-1-es pilótaként beszélünk. Jó irányba haladunk ezen a téren is" - mondta erről Tsunoda. Úgy tűnik, hogy lassan csak megszokja az F1-es közeget és feladatokat...
fotó: dppi
Van egy terület, ahol most is a legjobbak között van a Mercedes
https://formula.hu/parc-ferme/32328
Lando Norris mutatott rá arra, hogy Miamiban kiderült: egy területen továbbra is az elitbe tartozik a Mercedes autója. Az egyenesekben és a gyors kanyarokban a delfinezés miatt időt veszít Hamilton és Russell fegyvere, de...
"Miamiban sok a lassú kanyar és a Mercedes az egyik legjobb a mezőnyben az ilyen kanyarokban már az első naptól kezdve, ott nagyon jól viselkednek. Szerintem most egy kicsit még többet hozta ki ebből, egyszerűen ennyi történt, nem mondhatom, hogy meglepődtem rajta. Ez az F1-ben így működik, némely pálya jobban fekszik az autónak, némely kevésbé" - idézi a McLaren-pilóta szavait a RacingNews365.
fotó: dppi
Kamu-marina és tiltakozó pilóták: mi van a háttérben?
https://formula.hu/parc-ferme/32318
A Miami Nagydíjat megelőző napokban két olyan témától voltak hangosak a sajtótermékek és a kommentfalak, melyekkel kapcsolatban meglehetősen leegyszerűsítő értelmezések is teret kaptak. Természetesen mi is beszéltünk ezekről a Formula Podcast legújabb adásában – méghozzá 03:48-tól –, de az érintettek puszta lehülyézése helyett megpróbáltuk a motivációkat megkeresni.
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
Onboard videón, ahogy Leclerc Gilles Villeneuve Ferrariját vezeti
https://formula.hu/parc-ferme/32327
Írtunk már róla, hogy Charles Leclerc abban a megtiszteltetésben részesült nem sokkal Gilles Villeneuve halálának 40. évfordulója előtt, hogy vezethette a kanadai legenda egykori Formula-1-es Ferrari 312T-jét Fioranóban – most minderről egy fedélzeti kamerás videót is közzétették, amely IDE vagy a képre kattintva nézhető:
MotoGP és IndyCar a pénteki programban - íme a menetrend
https://formula.hu/parc-ferme/32319
A MotoGP mezőnye Le Mans-ban találkozik, az IndyCar pedig Indianapolisban versenyez ezen a hétvégén - Formula-E is lesz, de pénteken még csak az előbbi két szériát nézhetjük meg. A hétvége teljes menetrendje itt megtekinthető!
Péntek (május 13.)
09:55 - 10:40 MotoGP, 1. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)
14:10 - 14:55 MotoGP, 2. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)
15:30 - 16:30 IndyCar, 1. szabadedzés
18:45 - 19:45 IndyCar, 2. szabadedzés
22:00 - 23:15 IndyCar, Időmérő (arena4plus.network4.hu, élő)
fotó: dppi
Korábbi F1-es McLarent vezethet az USA Nagydíj előtt Mario Andretti
https://formula.hu/parc-ferme/32326
Nem akármilyen élményben lesz része az őszi austini versenyhétvégén Mario Andrettinek: Zak Brown, a McLaren elnök-vezérigazgatója a Twitteren posztolt róla, hogy megállapodtak az 1978-as világbajnokkal arról, hogy „kipipálják a bakancslistája egyik elemét”, s az USA GP előtt egy korábbi F1-es McLarenbe ülhet be. A legendás versenyző ugyan már 82 éves, de még manapság is gyakran beül a kétüléses IndyCar-versenyautóba. Andretti egyébként sosem versenyzett a wokingi istálló színeiben – ellentétben fiával, Michaellel, aki 1993-ban néhány futamot teljesített velük.
Honoured to stand between @MarioAndretti and @emmofittipaldi on the grid in Miami. Two world champions and legends of our sport.
— Zak Brown (@ZBrownCEO) May 10, 2022
Struck a deal with Mario to tick something off his bucket list - he'll be driving a previous @McLarenF1 race car at this year's US GP in Austin pic.twitter.com/FWzEzNzmvE
Félig új autóval állhat elő Barcelonában az Aston Martin
https://formula.hu/parc-ferme/32325
Túlzás lenne azt állítani, hogy a sikerekről szólna az Aston Martin számára a 2022-es Formula-1-es idény: bár Imolában kettős pontszerzésnek örülhettek néhány hete, ezt leszámítva nem igazán villogtak és inkább a sereghajtók közé tartoztak, így a vb-tabellán is csupán a kilencedik helyet foglalják el. A jelek szerint azonban nem nyugodnak bele a rossz formába az alakulatnál: Michael Schmidt, az Auto Motor und Sport elismert szakírója arról számolt be, hogy értesülései szerint komoly fejlesztések zajlanak a háttérben az Astonnál – olyannyira, hogy „félig új” autóval rukkolhatnak elő a jövő hétvégi Spanyol Nagydíjon.
Schmidt szerint Andy Green technikai igazgató meggyőződése, hogy több rejlik az AMR22-esben, mint amit eddig kihoztak belőle, ugyanakkor az újítások révén szemmel láthatóan is megváltozhat a versenygép: nem kizárt, hogy a Ferrariéhoz hasonló szélesebb oldaldobozokkal állhatnak elő. A szakíró szerint kérdéses, hogy a fejlesztésekkel elkészülnek-e időben Barcelonára vagy csak egy héttel később, Monacóban vetik be őket, de az sem kizárt, hogy csak az egyik pilóta kapja majd meg a „B autót” a Circuit de Catalunyán az alkatrészhiány miatt.
Kilenc éve ezen a napon: Alonso utolsó (?) F1-es győzelme
https://formula.hu/parc-ferme/32324
2013. május 12-én rendezték a Spanyol Nagydíjat, amely a mai napig Fernando Alonso utolsó F1-es győzelmének számít. A Ferrari spanyolja az ötödik helyről rajtolva, szép manővereket bemutatva tudott nyerni Kimi Raikkönen és csapattársa, Felipe Massa előtt. A futam összefoglalója ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető!
fotó: dppi
Tovább gyorsulhat Barcelonára a Red Bull
https://formula.hu/parc-ferme/32323
A holland De Telegraaf szerint tovább zajlik a súlycsökkentés a Red Bullnál, a szezon elején még felesleges kilókkal küzdő autót folyamatosan fogyasztja a csapat. Ehhez csatlakozott most dr. Helmut Marko, a csapat főtanácsadója is, aki az F1-Insidernek elárulta: Barcelonában ezt a projektet befejezik, így ott még az eddiginél is gyorsabbak lehetnek.
"Megérkeznek az új alkatrészeink, amelyekkel végre elérjuk az ideális súlyt az autóval. Eddig elég messze voltunk a 798 kilogrammos határtól" - mondta Marko. A De Telegraaf szerint egyébként három-öt kilogrammot sikerült még leferagni az autó súlyából, a Red Bull pedig ezzel válaszolhat Mattia Binotto Ferrari-főnök azon kijelentésére, hogy nekik nincs pénzük a költségsapka alatt a folyamatos fejlesztésre, előbb-utóbb a Red Bullnak is meg kell állnia...
fotó: dppi