DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 3. csütörtök

A többiek mégis meg tudtak állni – Piastri a Stroll-balesetről

Már a Kínai Nagydíj futamának leintését követően beszédtémát szolgáltatott Lance Stroll balesete, amikor a kanadai versenyző egy biztonsági autós fázist követő újraindításnál hátulról nekiütközött Daniel Ricciardo versenyautójának.

Stroll a futamot követően nem igazán érezte magát felelősnek, míg Ricciardo nem túl szép jelzőkkel illette az Aston Martin versenyzőjét. Lance Stroll egyébként tíz másodperces időbüntetést kapott az incidensért.

A média munkatársai a McLaren ausztrál versenyzőjét, Oscar Piastrit is megkérdezték a történtekről: „Igen, feltorlódott a mezőny, de a többiek mégsem ütköztek egymásnak. Ebben a kanyarban mindig fel kell készülni az ilyesmire, sokan nagyon közel kerültünk egymáshoz” – mondta a 23 éves ausztrál.

Silverstone-ban kezdik forgatni Pitt és Hamilton filmjét

A Brad Pitt és Lewis Hamilton nevével fémjelzett, egyelőre cím nélküli produkció különlegessége lesz, hogy a valódi F1 biztosítja a díszletet, a forgatás a nagydíjhétvégéken zajlik majd. Ráadásul a munka rövid időn belül elkezdődik: a sportág elnök-vezérigazgatója, Stefano Domenicali friss megszólalásában Silverstone-t nevezte meg. Egyelőre nem ismert, a brit pályán kívül melyik helyszíneken forog majd a film.

„Ez lesz az első mozifilm, ahol gyakorlatilag a show-n belül lesznek, a versenyhétvégén belül, beférkőznek. Ennek a készítését bizonyos szempontból kontrollálnunk kell, másrészt ez is meg fogja mutatni, hogy a Formula-1 sosem áll le” – beszélt a hollywoodi film különlegességéről a RaceFans.net-en idézett Domenicali.

A Drive to Survive-val kapcsolatos kezdeti kételkedésre hivatkozva az olasz hozzátette: „Amikor elkezdtünk együttműködni a Netflixszel, a közösség azt mondta, az nem a mi helyünk. Most pedig már mind értjük, milyen erő rejlik benne. Ez a film egy újabb módja lesz annak, hogy megmutassuk magunkat.”

Ez lenne Perez legnagyobb erénye?

A különböző minőségekben már több mint húsz éve az F1-hez tartozó Pedro de la Rosa egy podcastben kifejtette azon meggyőződését, hogy Sergio Perezt a jelenlegi szerződése lejártán túl is meg kellene tartania a Red Bullnak, s persze azt is elmondta, miért gondolja így: „Szerintem Checo maradni fog a Red Bullnál, vagy legalábbis maradnia kellene, hiszen az érkezése óta versenyről versenyre erősebb lett.”

„Nem könnyű alkalmazkodni egy nagy csapathoz vagy az autójukhoz, különösen a megújult Formula–1 esetében, és csak nagyon kevés pilóta van, aki egyből teljesíteni tud és alkalmazkodni az autóhoz, ha egy új járműbe tudják. A legtöbb versenyzőnek arra van szüksége, hogy az autó igazodjon hozzá, és szerintem Checo egy példája annak, hogy mennyire jól tudta az autót a vezetési stílusához igazítani.”

perez-2022

Steiner szórakoztatónak találta ’21 Abu Dhabit

A világszerte ma megjelent Surviving to Drive című könyvében a Haas csapatfőnöke, Günther Steiner sok más érdekes téma mellett az F1 közvéleményét a mai napig rettenetesen megosztó 2021-es Abu Dhabi Nagydíjról is írt, s felemlegette, hogy mennyire zavarta akkoriban, hogy folyamatosan erről a helyzetről kérdezgették, miközben a prioritás számára „egy orosz volt, aki nem ért célba” – utalva ezzel a csapat akkori versenyzőjére, Nikita Mazepinre.

„Ha lenne egy dollárom minden ember után, aki hat nap alatt kikérte a véleményemet arról, ami Lewis és Max között történt Abu Dhabiban, megszerezhetném belőle Adrian Newey-t. Amúgy nem tenném, túl izgalmas ő a számomra. A verseny után pár napra meglátogattam az édesanyámat, és a városban mindenki a véleményemet akartam tudni” – írja Steiner, aki röviden felidézte az esetet:

„Hogy mit gondolok? Tény, hogy nagyon zavarba ejtő volt. Emlékszem, hogy a bokszfalon ültem, hallgattam a versenyigazgató utasításait, és arra gondoltam, hogy mi a fene történik itt? Akkoriban még nem állt össze a kép, persze nem is volt birtokomban az összes tény. Mindenesetre nagyon szórakoztató volt, Toto majdnem kapott egy kicseszett szívrohamot.”

verstappen-hamilton-2021

Marko segítette a Mercedeshez Hamiltont: hiba volt

Megesik az ember életében, hogy kitalálja a legnagyobb mestercselt, és végül fordítva sül el a fegyver – így járt Helmut Marko annak idején, még 2012-ben, amit most meg is osztott a Sport Bild hasábjain. Mint kiderült, az osztrák gurunak volt némi szerepe abban, hogy Niki Lauda megkörnyékezte Lewis Hamiltont, és az akkor még „csak” egyszeres világbajnokot végül át is csábította a Mercedeshez:

„Adtam neki némi információt arról, hogy Lewis elérhető lehet. Persze nem önzetlenségből tettem” – nyilatkozta Marko. „Abban az időben azt gondoltuk, hogy Lewis kisebb veszélyt jelent ránk a Mercedesnél, mint a McLarennél, ahol akkor vezetett. Visszatekintve teljesen rosszul ítéltem meg a helyzetet, bár azt akkoriban nem lehetett előre látni, a mai tudásommal viszont biztos, hogy nem tettem volna így!”

marko-2023

Le Mans-győztes került fontos pozícióba a McLarennél

Új pilótaprogramot hoz létre a McLaren: az istálló eddig is támogatott fiatalokat, hiszen Lando Norris saját nevelés, a jövőben azonban ezt strukturáltabban teszik. A csapat bejelentése alapján gokartos szinttől fogva pártfogolnak tehetségeket, de nem csupán fiatal versenyzők, hanem tapasztalt hivatásos pilóták is bekerülhetnek a programba. A tagok számára nem csupán az F1-es istálló, hanem az IndyCar- és Formula-E-részleg is perspektívát jelenthet.

A program Alex Palou (a McLaren tartalékpilótája), Pato O’Ward (a McLaren IndyCar-versenyzője) és Ugo Ugochukwu (Formula-4) triójával indul. Ezen a fronton gyakorlatilag semmi sem történt, hiszen a három pilóta eddig is a McLaren-kötelékbe tartozott.

Új szerzemény viszont a pilótaprogram igazgatója, Emanuele Pirro: a Benetton és Scuderia egykori F1-es versenyzője, a Le Mans-i 24 órás ötszörös győztese egykor négy éven át McLaren-tesztpilóta is volt, így újra csatlakozik egykori csapatához. Emellett nagydíjakon visszatérő steward, az FIA több bizottságának tagja és az olasz gokartszövetség elnöke is, azaz szerteágazó tapasztalta van, amit a McLarennél hasznosíthat.

A Nordschleifére viszi a Red Bullt Ricciardo

A harmadik versenyző státuszában korábbi csapatához visszatérő Daniel Ricciardo nem köteles elutazni minden nagydíjhétvégére, viszont a Red Bull több bemutatón számít szolgálataira, így kamatoztatva az ausztrál marketingértékét. Ezek közül az első ismert esemény az NLS szériába tartozó nürburgingi 12 órás versenyen tartott demó lesz.

Ricciardo szeptember 9-én viszi pályára a Red Bull autóját – egyelőre nincs megnevezve, melyik korábbi modellt, de minden bizonnyal a 2011-es RB7-est, amellyel Liam Lawson Bathurstben körözött februárban. Red Bull Formula Nürburgring néven egy egész bemutatósorozat várható különböző versenygépekkel, a rendezvény plakátján egy 70-es évekbeli Ferrari is feltűnik.

A Nordschleifén utoljára 1976-ban tartottak Német Nagydíjat, Formula-1-es autó pedig tíz éve járt a pályán: 2013-ban Michael Schumacher bemutatózott a Mercedesszel, 2007-ben Nick Heidfeld a BMW-Sauberrel.

„Az F1-nek csak a show kell, ezért rossz gumit akar, de mi olyat nem tudunk csinálni” – ezért nem jön a Michelin

Várja a jelentkezőket a gumibeszállítói posztra a 2025-től tartó időszakra a Nemzetközi Automobil Szövetség: egyelőre a Pirelli és talán a Bridgestone érdeklődik, a Michelin viszont a jelek szerint nem szeretne beszállni a Formula-1-es projektbe. 

„Először is emlékeztetünk kell magunkat arra, hogy miért versenyzünk: nem a show érdekel, hanem a technológia. Az első ok az, hogy így lehet a leggyorsabban élőben tesztelni bizonyos technológiákat. Az F1-gyel régóta egyezkedünk, de nem értünk egyet: ők azt mondják, hogy a show miatt olyan gumik kellenek, amik tönkreteszik magukat. És szerintem mi nem tudjuk, hogy ezt hogyan kell csinálni” – szúrt oda keményen Florent Menegaux, a Michelin vezérigazgatója.

f1-michelin

fotó: dppi

„Megcsinálom akkor is, ha börtönbe kerülök” – mondta Hamilton

A 2021-es Katari Nagydíj kapcsán idézte fel gondolatait Lewis Hamilton: a brit pilóta legszebb mercedeses pillanatairól beszélt, és ezek között került elő ez a futam is. Mint mondta, rengeteg emberi jogi probléma van abban a térségben, a nők vagy éppen az LMBTQ-közösségi tagjai is sokat szenvednek emiatt, így ő kötelességének érezte, hogy azon a hétvégén szivárványos sisakban versenyezzen, hozzátéve hogy emiatt még fontosabban érezte a futamgyőzelmet, hiszen tudta, hogy akkor kerül ez igazán középpontba.

„Azt mondtam, hogy ezt most megcsinálom akkor is, ha börtönbe kerülök, nem érdekel, hogy mit fognak tenni, de ki fogok állni valamiért, amiben hiszek, akkor is, ha az megöl. Tudom, hogy őrülten hangzik, de ezt meg kellett mutatnom az embereknek, hogy beszédtéma legyen, beszéljenek róla, és változás legyen” – mondta a videóban Hamilton.

f1-hamilton-mercedes-quatar

fotó: Mercedes

Jogi lépéseket tesz Schumacher családja a botrányt kavaró német lap ellen – már nem először

Ahogy arról beszámoltunk, a német Die Aktuelle bulvárlap szerkesztősége címlapsztoriként közölt egy „exkluzív” interjút a 2013-ban síbalesetet szenvedett Michael Schumacherrel. „Az első interjú”, „világszenzáció” – ilyen hangzatos címekkel harangozták be az interjút. „Az életem teljesen megváltozott” – olvasható a belső oldalakon az idézőjeles főcím. Bár vannak célzások (például a címlapon a „megtévesztően valódinak tűnik”), csak a szerző nélküli cikk végén árulják el, az interjút teljes hosszában a mesterséges intelligencia generálta.

A Schumacher család a síbaleset óta teljes titoktartással védi az újságíróktól a hétszeres F1-es világbajnokot, az ESPN kérdésére pedig a jogi képviselőjül meg is erősítette: nem hagyján annyiban a botrányt kiváltó cikket, és jogi lépéseket tesznek az ügyben. 

A lapnak egyébként volt már hasonló sztorija Schumacherékkel: 2014-ben egy olyan képet közölt az expilótáról és feleségéről, amelyre azt írta, hogy Felébredt, pedig a cikk csak olyan emberekről szólt, akik felébredtek a kómából. Korábban pereskedésig fajult a felek között egy másik ügy, amikor Corinna Schumacherről Új szerelem címmel jelentettek meg cikket, ami szintén meglehetősen félrevezetőnek bizonyult, hiszen a pár lányáról, Gináról szólt.

f1-schumacher

fotó: dppi

Videó: Így zárkózott fel Perez az ötödik helyig Ausztráliában

Sergio Perez számára rögtön véget is ért az időmérő edzés, amint elkezdődött Melbourne-ben, azonban a mexikói versenyző az ötödik helyig tudott felzárkózni az Ausztrál Nagydíjon. Lássuk, miként sikerült ez neki! A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Hamilton felidézte legcsodásabb pillanatait a Mercedesszel

Idén már tíz éve, hogy Lewis Hamilton a Mercedes versenyzője lett, ennek alkalmából pedig felidézett néhány igazán emlékezetes pillanatot a hétszeres világbajnok.

Hamilton: Apám is azt mondta, maradjak a McLarennél

Idén van tíz éve, hogy Lewis Hamilton teljesítette első idényét a Mercedesnél, miután 2012 végén elhagyta a McLarent. A brit a Mercedes ennek apropóján készített videójában elevenítette fel a kezdeteket és azt, hogy mennyien ellenezték akkoriban az átigazolását:

„Emlékszem az első versenyre, emlékszem a döntésre, hogy csatlakozzak ehhez a csapathoz. Nem hagytam senkinek, hogy befolyásoljon a döntésemben. Teljes mértékben a saját megítélésem alapján akartam ezt meghozni, ráhatás nélkül. Sokan mondták azt, hogy a McLarennél kellene maradnom. Apám is azt mondta, hogy maradjak, ahogy sokan mások is. De valami belül azt súgta nekem, hogy ez volt a megfelelő számomra. Megérkeztem a csapathoz, teljesítettem az első üléspróbámat Bonóval. Az emberek alábecsülik, milyen sokáig tart megérteni egymást, kiépíteni egy barátságot.”

Hamilton hozzátette: az első évben nagyon szenvedett a Mercedes által használt felfüggesztéssel, a Magyar Nagydíjon aratott győzelme viszont igazolta, hogy jó irányba lépett. A többi pedig már történelem: 2014 és 2020 között összesen hat vb-címet szerzett Hamilton a Mercedesszel, és statisztikailag minden idők legsikeresebb F1-es versenyzőjévé vált.

f1-hamilton-mclaren-2012

Ezzel a McLaren-festéssel vonul vissza az Indy 500-on a brazil legenda

A múlt héten már bemutatta a McLaren, hogy milyen különböző egyedi dizájnú autókkal áll majd rajthoz az indianapolisi 500 mérföldes viadalon az Alexander Rossi, Pato O’Ward, Felix Rosenqvist hármas. Viszont az Arrow McLaren indít egy negyedik autót is a május végi legendás viadalon, amelybe a most már tényleg visszavonuló korábbi IndyCar-bajnok és Indy 500-győztes Tony Kanaan fog beülni.

A brazil pilóta versenygépének dizájnjáról most rántotta le a leplet az istálló: a 66-os rajtszámú autó fekete-narancsban fog pompázni, amelyen a narancs részek a videó tanúsága szerint a tripla koronába számító versenyeken (az Indy 500 mellett az F1-es Monacói Nagydíj és a Le Mans-i 24 óráson) aratott McLaren-diadalok előtt tisztelgő csillagokra utalnak.

Ezt hívják sportszerűségnek: dicséretes döntést hozott a Toyota

A csütörtökön rajtoló Horvát Ralin a három helyett csak két autót nevez a csapatába a Hyundai, senkit nem ültet be az alakulat a múlt héten teszt közben elhunyt Craig Breen autójába. Ezért a Toyota hozott egy rendkívül sportszerű döntést: az egyetlen komoly riválissal szemben nem szeretnének ilyen módon előnybe került, így Jari-Matti Latvala is csak két autót nevez a konstruktőri versenybe. Sebastien Ogier és Kalle Rovanpera szerezhet pontokat, míg Elfyn Evans és Takamoto Katsuta eredménye ezúttal csak az egyéni bajnokságban számít.

Az M-Sport eleve két autóval áll rajthoz, a brit csapatnak nem kellett ilyen jellegű döntést hozni.

wrc-toyota-rovanpera

fotó: dppi

Egy vadonatúj Honda is feltűnik a TCR Világsorozat rajtrácsán

Újabb versenyzővel bővült a jövő hétvégén startoló TCR World Tour mezőnye: a JAS Motorsport bejelentette, hogy a Túraautó-világkupából is ismert Nestor Girolami az észt ALM Motorsport színeiben fog indulni a vadonatúj TCR-modelljükkel, a Honda Civic Type R TCR FL5-össel. Az argentin versenyző részvétele ugyanakkor egyelőre az első négy európai fordulón – Portimao, Spa, Vallelunga és a Hungaroring – biztos, a dél-amerikai, ausztrál és ázsiai helyszíneken való szerepléséről később fognak dönteni. Az ALM Motorsport viszont új szereplő a túraautózás aktuális nemzetközi csúcsszériájában: a Honda TCR-gépeit fejlesztő JAS és az istálló kapcsolata 2018-ra nyúlik vissza, az elmúlt két szezonban a TCR Italy sorozatban versenyeztek.

Ezzel már négy plusz egy márka és összesen nyolc plusz kettő versenyző indulása vált hivatalossá a TCR Világsorozatban (Ben Bargwanna és a Peugeot is csak néhány állomáson fog feltűnni). Viszont a JAS és a Honda egyelőre nem kommunikálta, hogy lesz-e Girolamién kívül több Civic is a rajtrácson, ahogy azt sem, hogy mi lesz a sorsa a WTCR-ben eddig őket erősítő Tassi Attilának, Esteban Guerrierinek és Tiago Monteirónak. A Cupra egyelőre ugyancsak nem adott hírt magáról a World Tourral kapcsolatban.

tcr-girolami-honda

Már százezren követelik Hamiltonnak a 2021-es vb-címet

Másfél éve, órákkal a 2021-es Abu Dhabi Nagydíj után írtak ki egy kérelmet a Change.org petíciós oldalra arról, hogy módosítsák a verseny végeredményét és adják oda a futamgyőzelmet Lewis Hamiltonnak, mivel egy szabályokkal ütköző döntés következtében bukta el azt. December 12-én nem szolgáltattak igazságot, a fiatal generáció és jövőbeli versenyzők számára pedig nagyon rossz üzenetet közvetít, ha az eredmény marad – írja a petíció.

Bár az Abu Dhabi verseny már nagyon távolinak tűnik, az aláírók száma még mindig nő és nő: a támogatók száma most lépte át a százezret. Ebből az apropóból a petíciót elindító Patel Gordon-Bennett-tel a RaceFans.net interjúzott: a hölgy elmondta, Hamilton mindig kiáll másokért, ezért úgy érezte, ideje van, hogy mások is kiálljanak mellette, mivel méltánytalanság érte. Hozzátette, nem áll kapcsolatban egy F1-es csapattal sem, és sem a Mercedestől, sem Hamiltontól nem kapott eddig visszajelzést. Arra ő sem számított, hogy a petíciót ennyien aláírják – egy időre el is feledkezett róla, majd arra döbbent rá, hogy már nyolcvanezernél tart a számláló.

Fotó: DPPI

Mesterséges intelligenciával készített Schumacher-interjúval verték át az olvasókat

Kihúzta a gyufát a német Die Aktuelle bulvárlap szerkesztősége Németországban. A lap ugyanis címlapsztoriként közölt egy „exkluzív” interjút a 2013-ban síbalesetet szenvedett Michael Schumacherrel. „Az első interjú”, „világszenzáció” – ilyen hangzatos címekkel harangozták be az interjút. „Az életem teljesen megváltozott” – olvasható a belső oldalakon az idézőjeles főcím.

Bár vannak célzások (például a címlapon a „megtévesztően valódinak tűnik”), csak a szerző nélküli cikk végén árulják el, az interjút teljes hosszában a mesterséges intelligencia generálta. A lap egy olyan AI-weboldalról töltötte le, amely azzal reklámozza magát, hogy a felhasználók kedvenc hírességeikkel cseveghetnek.

Az AI manapság megkerülhetetlen téma, és a hasonló szövegek sűrűn felbukkannak a hagyományos és közösségi médiában, de a német lap egyértelműen túlment a határon, az eladás érdekében próbálta megtéveszteni az olvasókat.

Fotók: ezzel a speciális festéssel tiszteleg Craig Breen előtt a Hyundai

A Hyundai WRC-csapatának gyári pilótája, Craig Breen múlt héten vesztette életét egy tragikus tesztbalesetben a Horvát Ralira való felkészülés közben. A csapat végül úgy döntött, hogy rajthoz áll a megmérettetésen a három helyett két autóval, amelyeket Breen tiszteletére átszíneztek: a gyászt jelképező fekete mellett ír nemzeti színekbe öltöztették az i20 Rally1-eket.

hyundai4

hyundai5

Négy pilótával tesztelt a Ferrari Mugellóban

A tavaszi szünetben a korábbi Toszkán Nagydíj helyszínére szervezett tesztet a Ferrari SF21-es modelljével. A 2021-es autót kézről kézre adták a tesztpilóták: a két tartalék, Robert Svarcman és Antonio Giovinazzi, valamint a két fejlesztőpilóta, Antonio Fuoco és Davide Rigon.

Svarcman a teszttel a fiatal versenyzőknek kötelezően biztosítandó idei két szabadedzés-szereplésre is készült, a másik olasz versenyző pedig a WEC portimaói hatórás versenyéről érkezett Mugellóba. Rigon számára a teszt hosszú szünet utáni visszatérés volt, a 36 éves GT-versenyző először vezetett hibrid F1-es autót, utoljára ugyanis 2013-ban tesztelt pályán a Ferrarinak.

Videó: így tereli Loeb az elektromos Lanciát

Sebastien Loeb a Lanciával tér vissza a Ralikrossz-vb-re, és már tesztelte is az elektromos Deltát: erről mutatunk egy videót.