DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 14. hétfő

Most értek véget Wolff és a Mercedes mézeshetei?

Ha igen, akkor ezek elég hosszúnak bizonyuló mézeshetek voltak… Az 1996-os F1-es világbajnok Damon Hill mindenesetre ennek a véleményének adott hangot a Kínai Nagydíjon, azzal együtt, hogy szerinte Lewis Hamilton attól a pillanattól kezdve, hogy először beleült az újgenerációs autóba, tudhatta, hogy komoly baj van a csillagosoknál.

wolff-2024

Hill szerint Wolff a múlt évtized első számú sikersorozatáért nagyon sokat köszönhet az alapokat lerakó Ross Brawnnak, most viszont rá vár a feladat, hogy visszavezesse a siker útjára az alakulatot: „Totónak hosszú mézeshetek jutottak, egy fantasztikusan sikeres időszak a csapatnál, amibe ő belekerült. Ross Brawn sokat tett az alapozásért. Most viszont nehéz neki, az igazi munka akkor kezdődik, amikor elrontasz valamit, amikor valami nem megy jól.”

„Ezt elég nehéz feldolgozni. Ez az ő dolga, ő a főnök, neki kell kiderítenie, mi siklott félre, és ki nem mondja meg neki, hogy mi nem megy jól a csapaton belül” – mondta Hill, akivel az F1-es pilótaként nem sok vizet zavaró, szakértőként viszont kimondottan népszerű Karun Chandhok is egyetértett azt illetően, hogy Wolffnak meg kell találnia, miért nem tudja a csapat kellőképpen kihasználni a rendelkezésére álló erőforrásokat.

russell-melbourne

Így utánoznak a Red Bull-osok egy tehenet és egymást

Egy nevető-kihívást játszott egymással Max Verstappen és Sergio Perez, a Red Bull két versenyzője, amelyben - egyebek mellett - olyan dolgokat kellett csinálniuk, mint utánozni egy tehenet, egymást a győzelem után és lerajzolni a másikat. Mondanunk sem kell, nem nagyon bírták nevetés nélkül a srácok...

Ezzel a körrel szerezte meg a pole-t Verstappen

Itt a világbajnoki címvédő idei harmadik pole-pozíciót érő köre. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Helyzetjelentés a Mercedes háza tájáról helyszíni tudósítónktól

A pénteki kvalifikáción előbb Lewis Hamilton, majd percekkel később George Russell is falba tette a Mercedest, így régen tapasztalt nehézségek előtt álltak a szerelők. Helyszíni tudósítónk, Mészáros Sándor azt az információt szerezte Spielbergben, hogy mindkét autóban váltót cseréltek a tegnapi baleseteket követően, de az nem jár majd büntetéssel, míg Lewis Hamilton autóján a teljes kasztnit kicserélték. Az erőforrásokat alapos vizsgálat után rendben találták és a szárnyakat, valamint a padlólemezt javították, vagy kicserélték, így ha innentől minden jól megy, akkor már a második szabadedzés felétől pályára gurulnak az Ezüst Nyilak.

F3: Correa-dráma és Crawford-siker a sprinten

Collet és Correa indultak az első sorból, a rajtnál azonban nem történt helycsere, majd néhány kanyarral később Correa mégis átvette a vezetést. Gomez balesete után a safety car mögött folytatódott az F3-asok sprintje. A súlyos, 2019-es F2-es balesete után visszatérő Correa első győzelme felé hajtott, amikor a hatodik kör kezdetén lelassult alatta az ART, így ő feladni kényszerült a versenyt az élről.

Néhány körrel később Alatalo motorja mondta föl a szolgálatot, ami miatt virtuális biztonsági autós fázist vezettek be. Nem sokkal később Colapintót előzte meg Crawford, mögöttük pedig Maloney, Leclerc és Bearman akadtak össze, ami miatt előbbi kiesett a sprintversenyből. Hét körrel a vége előtt Crawford parádés manőverrel előzte meg Colletet, ezzel átvéve a vezetést, amit utána Leclerc is lemásolt, Edgar kárára.

Végül a győzelmet Crawford szerezte meg, a második helyen Collet ért célba, a harmadik pozíciót pedig Colapinto szerezte meg. Arthur Leclerc nagyszerű versenyzéssel - öt helyet javítva - a negyedik helyig jött előre. Tóth László a 22. helyet szerezte meg, az ausztriai sprint után pedig Martins és Leclerc egyaránt 79 ponttal állnak a pontverseny élén.

Szeppuku Suzuki-módra, avagy így vágták tönkre a szezonjukat a kiszállás bejelentésével

Az egész 2022-es idény eddigi talán legfontosabb híre, hogy a Suzuki az évad végén távozik a MotoGP-ből. Ez pedig az ígéretesen induló idényükre is alaposan rányomta a bélyegét – erről is beszéltünk a Formula Motocast féléves értékelőjében 50:02-től:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Hamilton és Russell hibája, Verstappen és a Ferrarik csatája – ez volt a spielbergi időmérő

Ha esetleg lemaradtál a pénteki kvalifikációról vagy csak felelevenítenéd az eseményeket, mutatjuk a legfontosabb pillanatokat – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-idomero-video-1

Ma már jön az F1-es sprint, futam az F2-ben és az F3-ban – szombati menetrend

A szokatlan menetrend szombaton is folytatódik a Formula-1-ben, hiszen a harmadi kszabadedzés után már a pontokért zajló sprint következik majd - íme a program.

Szombat (július 9.)  

09:00 - 10:30 WEC, 2. szabadedzés 

10:35 Formula-3, Sprintfutam (tv: M4 Sport, élő)

12:30 - 13:30 Formula-1, 2. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)

13:30 - 14:30 WEC, 3. szabadedzés 

16:30 Formula-1, Sprint (tv: M4 Sport, élő)

17:30 - 18:00 WEC, Időmérő 

17:55 Formula-2, Sprintfutam (tv: M4 Sport, 19:55, felv.)

live

fotó: dppi

Perez összes Q3-as körét törölték, Russell megúszta figyelmeztetéssel

Két eset kapcsán is vizsgálódtak a felügyelők az F1-es Osztrák Nagydíj időmérőjét követően. Sergio Perez tűnt a komolyabb kihágásnak, mivel a felvételeken egyértelműen látszott, hogy a Q2 végi gyorsköre során a fehér vonalon kívülre került a 8-as kanyarban. Kissé érthetetlen is volt, hogy számos más esettel ellentétben miért nem vették el egyből a mexikói idejét. A stewardok este kiadott dokumentumából ez is kiderült: a Q3 kezdetéig nem azonosították be egyértelműen a pályaelhagyást, így nem volt mód a körtörlésre. Később azonban hiába érvelt azzal a Red Bull, hogy Perez nem szerzett tartós előnyt a megmozdulással, a felügyelők szerint „alapos indok nélkül hagyta el a pályát”, ez pedig ugyanolyan kihágásnak minősül.

A szokásos büntetés a körtörlés lett volna, aminek révén a mexikói tovább sem juthatott volna a Q3-ba, ezért a felügyelők úgy határoztak, hogy az ottani összes körét törlik, akárcsak az ominózus Q2-es körét. Az FIA később megerősítette, hogy mindez azt jelenti, hogy Perez a 13. rajtkockából vághat neki a sprintnek. Ez persze aligha vigasztalja Pierre Gaslyt, aki utólag nyilván már nem kaphatta vissza az esélyét a Q3-as szereplésre… George Russell viszont előrelép a negyedik pozícióba, ahogy a mögötte lévők is javítanak egy-egy pozíciót Valtteri Bottasszal bezárólag.

A másik ügy, amit megvizsgáltak a stewardok, épp Russellé volt, aki az időmérő végi balesetét követően engedély nélkül szaladt át a pályán a piros zászlós megszakítás alatt – viszont úgy, hogy néhány autó még a pályán volt ekkor. A felügyelők beszéltek a brittel, akinek figyelmeztetést adtak a történtekért.

perez-spielberg-dppi

fotó: DPPI

Wolff szerint nevelni kellene a Hamilton baleseténél éljenző szurkolókat

Egy hete Silverstone-ban többen is kifütyülték Max Verstappent, amire akkor Lewis Hamilton és Toto Wolff is úgy reagált, hogy arra kérte a brit rajongókat, hogy ne csinálják ezt. Most már a Red Bull hazai pályáján versenyez az F1, Hamilton pedig a falnak ütközött az időmérő hajrájában, ami után éljenzést és tapsot lehetett látni a rengeteg holland szurkoló irányából a lelátókon. A Mercedes csapatfőnöke a Sky Sports kérdésére üzent nekik:

„Úgy gondolom, többet kellene beszélnünk a szurkolókkal arról, hogy éljeneznek, ha valaki a falba áll vagy fütyülnek, amikor egy versenyző interjút ad. Mi ilyet nem tennénk az ellenfelünkkel, még ha sejthetitek is, hogy van azért ellenségeskedés. Senkinek nem kellene ilyet tennie. Közösen az F1-gyel és veletek, a médiával nevelnünk kellene az embereket” – mondta el Wolff.

wolff-f1-dppi

fotó: DPPI

WRC-futamon indul Raikkönen unokaöccse

Justus Raikkönen édesapja Rami, a 2007-es F1-es világbajnok Kimi Raikkönen bátyja és úgy fest, hogy az ő ereiben is benzin csörgedezik: a 18 esztendős fiatalember tavaly ralis pályafutásba kezdett Finnországban és az első igazi nemzetközi fellépése az idei Finn Rali, az ország legendás WRC-futama lesz. Justus most először indul Rally4-es autóval, eddig csak kisebb kategóriás technikákban ült, ez a Rally4 viszont már profi autónak számít. Justus tavaly az év vége felé a kategóriájában már képes volt versenyt nyerni és idén is van már első helye.

pf2

Mercedes-junioré a pole az F2-ben, Red Bull-os növendéké az F3-ban

A Formula-1-es kvalifikációt megelőzően a két utánpótlás-széria számára is megrendezték az időmérőket a Red Bull Ringen. A Formula-2-ben Frederik Vesti (a képen) bizonyult a leggyorsabbnak, ezzel a Mercedes juniorprogramját erősítő dán pilóta első pole-pozícióját gyűjtötte be a bajnokságban. Mögötte az elmúlt hetekben a rasszista botrány miatt fókuszba kerülő, de továbbra is a Red Bull kötelékeibe tartozó Jüri Vips végzett, megelőzve Logan Sargeantet és Ayumu Iwasát. Az összetettben vezető Felipe Drugovich ötödik lett, míg fő ellenfele, az őt 42 pontos távolságból üldöző Theo Pourchaire a kilencedik – ez viszont egy elsősoros indulást jelent utóbbi számára a szombati sprintfutamon, ahol majd Marcus Armstrongé lesz az első rajtkocka.

Ami a Formula-3-at illeti: a Zdenek Chovanek hibája után piros zászlóval véget érő kvalifikáción Isack Hadjar szerezte meg a rajtelsőséget, méghozzá szintén idén először, ezzel a Red Bull neveltje ráadásul feljött a pontverseny második helyére a most mögötte végző éllovas, Victor Martins mögé. A bajnoki címért ugyancsak harcban lévő Arthur Leclerc negyedik pozícióba kvalifikálta magát: a két francia mellett még premás kollégája, Oliver Bearmen előzte meg őt. A mezőny magyarja, Tóth László a 29. rajthelyet kaparintotta meg.

vesti-f2-dppi

fotó: DPPI

Bottas motorcsere miatt a rajtrács végéről indul az Osztrák Nagydíjon

Nem ússzuk meg a spielbergi F1-es hétvégét motorcserés rajthelybüntetés nélkül: Valtteri Bottas autójába szereltek be friss belsőégésű motort, turbófeltöltőt, MGU-H-t, MGU-K-t és vezérlő elektronikát, s mivel ezzel mindegyikből átlépte a szezonra megengedett limitet, ez automatikus mezőny végére sorolást jelent a finn számára.

Fontos kiemelni, hogy a büntetés a vasárnapi futamra szól, nem pedig a szombati sprintre, szóval az Alfa Romeo versenyzője a pénteki időmérőnek megfelelő helyről vághat majd neki a szombati rövid versenynek, amelynek eredményétől függetlenül azonban a sor végéről startolhat csak a „fő” futamon vasárnap. Érdekesség, hogy épp Bottas került már hasonló helyzetbe sprintes hétvégén: tavaly Monzában meg is nyerte a szombati viadalt még a Mercedesszel, majd mehetett a rajtrács végére vasárnap.

bottas-spielberg-f1-dppi-1

Videó: Öt drámai pillanat Spielbergből

Öt drámai pillanatot osztott meg az F1 YouTube-oldala az Osztrák Nagydíjak történetéből. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Így készült Max Verstappen különleges sisakfestése

Több szempontból is különleges lehet az Osztrák Nagydíj helyszíne a címvédő számára, hiszen ez a Red Bull hazai pályája, egyúttal elképesztően sok holland szurkoló látogat ki ilyenkor Spielbergbe, és Verstappen is eléggé kedveli ezt a vonalvezetést. Mindez általában jó okot ad arra, hogy valamilyen különleges dizájnt alkalmazzon a sisakján, és ez idén sem lesz másképp, az energiaitalosok viszont néhány fotón keresztül azt is megmutatták, miként került fel a hétvégén használatos egyedi festés.

Hamilton beleült a tavalyi Mercedesbe és fülig ért a szája

A színfalak mögött vezethette tavalyi autóját, a W12-t Lewis Hamilton múlt héten és saját bevallása szerint "fülig ért a szája", olyan jól viselkedett a 2021-es Mercedes - legalábbis az idei, problémás W13-hoz képest. "Múlt héten vezethettem a tavalyi autót és olyan volt, mint egy álom! Lehetőségem volt beleülni és ezzel élnem kellett, nem? Kiszálltam az autóból és fülig ért a szám... jó volt, Istenem, jó volt. Az idei autónál semmi ilyet nem érzek, de azon dolgozunk, hogy ilyen legyen" - idézi Hamilton szavait a RacingNews365.com.

442021

fotó: dppi

100. nagydíjára készül Ocon: Erre emlékszik legszívesebben

Az aktív mezőnyből tizedik versenyzőként Esteban Ocon is elér egy különleges statisztikát: az Osztrák Nagydíj pontosan századik Formula-1-es versenye (részvétele és rajtja egyben) lesz. A hivatalos sajtótájékoztatón a jubileumról kérdezték a pilótát:

„Őrület, nagyon repül az idő! Nem érzem úgy, hogy három számjegyű versenyen vettem részt, viszont érzelmes pillanat egy pályafutás során, ha az illető eléri a 100 futamot. Egyértelműen más versenyző vagyok, mint amikor elkezdtem. Éppen 2018 végén értem el az 50 versenyt, mióta pedig visszatértem, az újabb 50 sokkal jobban sikerült. Nagyon örülök annak, hogy kétszer dobogóra álltam, egyszer pedig győztem, sok csúcspont van, és remélem, hogy a következő 100 során még sok lesz” – felelte az Alpine pilótája.

A 2021-es Magyar Nagydíj futamgyőztesét arra kérték, mondjon még néhány csúcspontot. Valószínűleg versenyek felsorolását várták, a francia azonban más választ adott: „Talán az, hogy fantasztikus emberekkel találkoztam a paddockban. Csodálatos személyiséget ismerünk meg és dolgozunk velük együtt. Valamint sok nagyszerű helyre utazunk el, ezt szintén ki érdemes emelni. Akárcsak magát az életstílust, melyet versenyzőként élhetünk. Örülök, hogy itt ülhetek” – mondta őszintén a 100. rajtjára készülő Ocon.

„Nem vagyok én olyan ijesztő”

Szívmelengető jelenetsort osztott meg a McLaren az Instagramon. Egy kisfiú annyira megdöbbent, mikor meglátta Lando Norrist, hogy elszaladt tőle, de végül szerencsére jó vége lett a történetnek.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

 

 

Este már jön az F1-es időmérő: ne maradj le semmiről

Ausztriában ismét sprintes hétvégét rendeznek a Formula-1-ben, ami azt jelenti, hogy a délutáni első szabadedzés után 17 órától már az időmérő következik a programban - íme a pénteki menetrend:

Péntek (július 8.)  

09:55 - 10:40 Formula-3, Szabadedzés 

11:05 - 11:50 Formula-2, Szabadedzés 

13:30 - 14:30 Formula-1, 1. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)

15:00 - 15:30 Formula-3, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)

15:30 - 17:00 WEC, 1. szabadedzés 

15:55 - 16:25 Formula-2, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)

17:00 - 18:00 Formula-1, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)

qua_1

fotó: dppi

Extreme-E: Sainz kórházba került, elvették Rosbergék győzelmét

Az elektromos terepbajnokság Sziget X-Prix névre hallgató eseménye a széria történetében először duplafordulós formátummal fut: a bajnokság második fordulóját szerdán-csütörtökön tartották, a harmadik körre szombat-vasárnap kerül sor Szardínián.

A szezonnyitó Sivatag X-Prix-t is megnyerő Rosberg X Racing Johan Kristofferssonnal és Mikaela Ahlin-Kottulinskyval leggyorsabb volt a szerdai kvalifikáción, ezzel pedig megszakítottak egy nagy szériát: az Extreme-E összes korábbi kvalifikációját az X44 párosa, Sebastien Loeb és Cristina Gutierrez vitte. A Rosberg csapat elsőként zárta a specialitásának számító döntőt is csütörtökön, de a finálé nem volt makulátlan: Kristoffersson eltalálta hátulról a rajtnál vezető idősebb Carlos Sainzt, aki hatalmasat borult. A döntőt piros zászlóval leállították a baleset miatt. A kétszeres ralivilágbajnok saját lábán szállt ki, az Acciona Sainz XE Team tájékoztatása alapján azonban kórházba kellett szállítani kivizsgálásra.

A Rosberg X Racinget aztán 30 másodpercre megbüntették a baleset okozásáért, így a páros a harmadik helyre esett vissza. A győzelmet a Hummerral szövetkező Ganassi duója, Kyle LeDuc és Sara Price örökölte meg, a második helyre a Xite Energy Racing lépett elő, ahol Tamara Molinaro csapattársa az Extreme-E-ben debütáló Timo Scheider lett.

Még mindig nem készültek el az elektromos autók, másodszor halasztják a WRX szezonnyitóját

Újabb módosítás történt a Ralikrossz-világbajnokság versenynaptárában – már követni is nehéz, hányadik alkalommal nyúltak hozzá a menetrendhez. Másodszor halasztják el a WRX új érájának nyitóversenyét: az elektromos RX1e modellek első megmérettetése eredetileg múlt hétvégén lett volna, de az egységes autókat nem sikerült időben leszállítani a csapatoknak. Höljes végül megrendezte a Mágikus Hétvégét, de csak az Európa-bajnokság keretei közt. Szó volt a vb „szezonindító eseményének” megtartásáról Höljesben, de ilyenre sem került sor.

Az ellátási lánc világszerte tapasztalható problémái miatt az RX1e kitek legyártása tovább csúszik: csütörtökön a WRX promótere megerősítette, hogy az autók július 30-31-re, a Nürburgringen tervezett évadnyitóra sem készülnek el. A németek máshogy léptek, mint a svédek, a versenyhétvégét inkább áttették november 12-13-ra, a szezonzáró helyre. Az évad így két héttel később, Hellben indul.

Történt egy másik bejelentés is, az eredetileg szezonzárónak fenntartott, Nürburging halasztása miatt utolsó előtti versennyé váló üres időpontot Barcelona kapta, itt október 29-30-án versenyez a mezőny. A kezdeti tervek szerint Dél-Afrikában szerepelt volna a WRX, a megerősítés értelmében viszont a szezon mind a hat versenyét Európában tartják – sorban a harmadik évben nem hagyja el a világbajnokság a kontinenst.