DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 20. szerda
F1

Duplázás Bakuban: A bokszban dőlt el Perez második győzelme

A pole-ból rajtoló Leclerc-nek csak a dobogó alsó foka jutott a két Red Bull mögött, Verstappen rosszul időzített kiállásával bukta el az első helyet Azerbajdzsánban, ahol a táv első harmadára jutottak az izgalmak.

Egyforma lendülettel kapta el a pole-pozíciós Charles Leclerc vezetésével az első hat autó az Azerbajdzsáni Nagydíj rajtját a közepes gumikon – különösebb csörték nélkül tartották a pozíciókat. Hátrébb Lance Stroll és George Russell nyert két-két helyet a kilencedik és 11. rajtkockából, az első méterek vesztese pedig Valtteri Bottas volt, aki harapófogóba került a 2-es kanyarban, Kevin Magnussen hátulról meg is pöckölte, így az Alfa Romeo öt helyet veszített.

Leclerc nem tudott elhúzni Max Verstappentől az első körökben, a holland lemaradása egy másodpercen belül maradt hozzá képest. A hollandnak csak a DRS-nyitás engedélyezésére volt szüksége, hogy kihasználhassa a Red Bull egyenesbeli fölényét: az első lehetséges alkalommal, a 4. kör elején átvette a vezetést. Két körrel később a sprint nyertese, Sergio Perez a második helyről is letaszította Leclerc-t: a Ferrari visszacsúszott a harmadik helyre. Mögötte Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Stroll és Lando Norris következett az első nyolc helyen.



A középmezőny már a 6-7. kör magasságában megkezdte a kerékcseréket Bottas vezetésével, és az élmezőnyből is már a vártnál korábban érkezett egy autó, a negyedik helyről Hamilton a 10. körben kiállt, a Mercedes kemény abroncsokat helyezett fel a közepesek helyére.

Verstappen volt a következő egy körrel később – éppen akkor, amikor a falat érintő Nyck de Vries a 6-os kanyar bukóterében maradt törött felfüggesztéssel. Az időzítés nem is alakulhatott volna rosszabbul a holland számára, ugyanis a kiállást követő pillanatokban elrendelték a biztonsági autót, ami olcsó kerékcserét adott az ellenfeleknek.

Ezt kihasználva saját kiállását teljesítve Perez az élre tért vissza, valamint Leclerc is előrelépett egy pozíciót, Verstappen így harmadik helyre esett vissza a balszerencsés időzítés miatt. Sainz és Alonso mögött Russell következett, öt helyet javítva a rajthoz képest: lesipuskásként a bokszbejáraton előzte meg Strollt. Hamilton is nagy vesztese volt az eseményeknek, csak 10. helyen haladt, Esteban Ocon és Nico Hülkenberg bokszutcából rajtoló párosa mögött, akik a mezőnyből egyedüliként nem cseréltek még kereket. Két esetet is vizsgáltak a kiállások sorából, Perez kiengedését, valamit Russell előzését a bokszbejáraton – büntetés egyikért sem járt.

Az újraindítás a 13. körben akciódúsan alakult: pillanatokon belül Stroll revansot véve visszaelőzte Russellt, Verstappen a 3-as kanyarban kifékezte Leclerc-t a második pozícióért, Alonso a másik Ferrarit tudta maga mögé a negyedik helyért, Hamilton pedig a Haas és Alpine megelőzésével két helyet is feljött. A következő kör elején a brit csapattársát is átlépte, így már hetedik volt.

Az 51 körös verseny következő fázisa kevésbé volt eseménydús: Verstappen hátránya 1,2-1,5 másodperc körül állandósult Perez mögött, Leclerc-t viszont tíz kör alatt tíz másodpercre szakította le. Úgy nézett ki, Hamilton szolgáltatja a harcokat: a brit Stroll megcsúszását kihasználva a hosszú egyenesben átlépte a kanadait – aki ugyanott érintette a falat, mint De Vries, de megúszta –, aztán úgy nézett ki, Sainzt is levadászhatja. Lendülete azonban megtört, helyette pedig Alonso kezdett közeledni Leclerc-re. Úgy tűnt, ismét az Aston Martin hatékonyabb gumikezelése érvényesül – a zsinórban negyedik dobogó lebegett a spanyol szeme előtt.

A két Red Bullt szemlátomást semmi sem zavartatta elöl, de a koncentráció nem volt tökéletes: Verstappen csak a TecPro korlátot, Perez viszont a gumifalat érintette – a kontakt súlyos következménnyel is járhatott volna.

Két versenyző futama alakult katasztrofálisan: a mezőny végéről kezdő Pierre Gasly, valamint az első körben hátraeső Bottas a sor végére ragadtak, az utolsó helyre, egyedüliként álltak ki többször is a bokszba – Bottas háromszor is. Mégis a finn csapattársa, Guanyu Zhou volt a verseny második kiesője, mikor a garázsba tolták nem részletezett műszaki hibára hivatkozva.

Ocon és Hülkenberg stratégiája nem bizonyult jövedelmezőnek: a bokszból rajtoló versenyző a táv kétharmadát pontszerző helyen töltötte, miután nem álltak ki a biztonsági autó alatt, de egy idő után már látszott, hogy a teljes mezőny egyszer cserél kereket, így a kötelező kiállás teljesítése után nem lesz esélyük pontot szerezni. A két csapat egy késői biztonsági autóban reménykedve tolta el a kiállást az utolsó pillanatokig – de Hülkenberget már azelőtt, a pályán letaszította az utolsó pontszerző helyről Norris.

Perez kontrollálta az Azerbajdzsáni Nagydíjat, miután a bokszban átvette a vezetést – pályafutása hatodik, szezonja második nagydíjgyőzelmét szerezte, a sprinttel együtt maximális pontot zsebelt be Bakuban, így hat egységre csökkentette hátrányát Verstappenhez képest, akinek be kellett érnie a második hellyel: ezt a versenyt egyértelműen a biztonsági autó döntötte el a Red Bullok közt.

Leclerc végül megőrizte a harmadik helyet a rá nyomást helyező Alonsóval szemben – a kettős pole-pozíciója után nem volt esélye a Red Bull-lal szemben, de a Ferrari idei első dobogóját. A három pódium után negyediként záró Alonso mögött Sainz és Hamilton végzett, a brit az utolsó körökben üldözte a spanyolt, de szintén nem került előzési helyzetbe. Stroll lett a hetedik, Russell a nyolcadik – de utolsó előtti körös bokszkiállással megszerezte a leggyorsabb körért járó bónuszt. Norris és Yuki Tsunoda szerezte az utolsó két pontot – a letudott kiállás után Ocon csupán 15., Hülkenberg 17. helyen végzett.

Az Azerbajdzsáni Nagydíj végeredménye:

  Versenyző Csapat Idő/hátrány
1 Sergio Perez RED BULL RACING HONDA RBPT 1:32:42.436
2 Max Verstappen RED BULL RACING HONDA RBPT +2.137
3 Charles Leclerc FERRARI +21.217
4 Fernando Alonso ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES +22.024
5 Carlos Sainz FERRARI +45.491
6 Lewis Hamilton MERCEDES +46.145
7 Lance Stroll ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES +51.617
8 George Russell MERCEDES +74.240
9 Lando Norris MCLAREN MERCEDES +80.376
10 Yuki Tsunoda ALPHATAURI HONDA RBPT +83.862
11 Oscar Piastri MCLAREN MERCEDES +86.501
12 Alexander Albon WILLIAMS MERCEDES +88.623
13 Kevin Magnussen HAAS FERRARI +89.729
14 Pierre Gasly ALPINE RENAULT +91.332
15 Esteban Ocon ALPINE RENAULT +97.794
16 Logan Sargeant WILLIAMS MERCEDES +100.943
17 Nico Hulkenberg HAAS FERRARI +1 kör
18 Valtteri Bottas ALFA ROMEO FERRARI +1 kör
  Zhou Guanyu ALFA ROMEO FERRARI DNF
  Nyck De Vries ALPHATAURI HONDA RBPT DNF
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: